Siis nyt meni yli ymmärryksen...

No niin eli kertokaas te viisaat palstamammat mitä se vauva tekee mahassa viimeiset ajat.. :)

Valoitan asiaa nyt sen verran että olin eilen kokoarviossa ja vauvan kooksi arvioitiin 4,5kg. No Lääkäri sanoi että ei tarvitse suunnitella käynnistämistä KOSKA vauva ei KASVA enää 39vk jälkeen??? Siis hä, eihän se muuta teekään kun lisää painoa yliaikasena kun on jo kehittynyt.. tai siis näin olen luullut ja lukenut.. :eek:

Siis mä en nyt millään käsitä tätä ajatusta että se lapsi ei kasva enää tuon viikon jälkeen, sen ymmärrän että ei "kehity" mutta ei kasva?? Siis WTF?? |O
 
no juu
Niin mullekin sanottiin yliakaiskontrollissa kun kyselin käynnistystä, mulla oli vielä rd todettu (paastoarvo raja-arvo) johon lääkäri sanoi että no on todella lievä, ei vaikuta mitenkään enää. 41+1 kävin ultrassa ja arvio oli 3,9kg. Käynnistettiin 42+4 ja painoi 3920g 53cm. Lääkäri sanoi että itseasiassa sikiö saattaa viimeisillä viikoilla jopa "laihtua" kun istukan toiminta heikkenee jo ja vauva käyttää kohdussa omia vararavintojaan.. Nahka voi olla löysä siis ja kurttuinen kun rasvaa on hävinnyt ihon alta.
 
No mulla oli nyt arvio jo 3,5kg ja laskettuun kuukausi... Aikaisemmat raskauden on käynnistetty kun ei ole itsestään käynnistynyt ja kummatkin yli ajalla.. Ei kai sekään ole sitten hyvä jos se istukka ei toimi enään niin hyvin.. Miksi sitä synnytystä ei sitten voi käynnistää jos lapsi on siihen syntymiseen valmis..

Oudolta kuullosti kyllä koska noi edelliset on vaan kasvanut siellä kohdussa ollessaan jopa niillä yli menevillä viikoilla..
 
viides tulossa..
Meillä koot menneet näin.
rv 43-> 4270g (painoarvio rv 40 3.9)
rv41 -> 3700 (painoarvio rv 40 3.9)
rv 43-> 3500g (painoarvio rv 38 2.5kg)
rv 41 ->3800 (painoarvio rv 40 3500)

Ja siis noi painoarviot on noilla mainitsemillani viikoilla mitatut sen hetkiset painot. Että kyllä noiden arvioiden mukaan, meidän vauvat on ainakin kasvaneet loppumetreillä..
 
viides...
Paitsi toi kakkonen siis joka oli syntyessään pienempi mitä viikko aiemmin oli mittailtu, ei ne ihan pidä paikkaansa.. joskus jopa isompiakin heittoja ollut joillain..
 
mulla esikoinen syntyi käynnistyksellä vkolla 42+3 ja painoarvio vielä synnytyssalissa oli 4-4,5 kg,no meni pikkasen metsään :D tyttö oli 3,4 kg syntyessään..nyt odotan toista ( ja pahoin pelkään,että yli mennään taas :snotty: ) ja nlalääkäri sanoi vkolla 26,että tulee luultavasti hieman siskoaan isompi näillä näkymin..silloin vauva painoi 840 g..toissa vkolla synnärilääkäri ultrasi ( 36+5 ) ja sai painoarvion 2840 g,joten elättelen toivoa että kaveri olisi about 3 kg syntyessään myös :)
mä ymmärsin,että käynnistyksiä ei tehdä ennen LA:a vain sen takia,että on äidin pelko siitä,että vauva kasvaa liian isoksi,vaan annetaan toisen rauhassa kasvaa ja kehittyä mahassa aina vkolle 42 :)
 
Niin eihän niitä käynnistetä äidin toiveen mukaan.. Se olis tietysti mukavaa että kuunneltaisiin äitiä myös eikä vain katsottaisi omia käyriä.. Eikä se nyt mua varsinaisesti pelota että jos se on sen 4kg vaan se että jos odotetaan sinne 42vk ja se on sen yli 5kg.. edellisessä raskaudessa kuitenkin oli jo vaikeuksia kun tuo poika oli 4,6kg.. : /
 
"kolmen äiti"
Ei kai kyse ollutkaan siitä kenen toiveista käynnistetään ja milloin vaan tuosta "tiedosta" mikä mullakin oli vahvana ennen tuota omaa yliaikaiskontrollia että vauva kasvaa vielä niiden viimeistenkin viikkojen aikana.. Tuo oli kolmas raskauteni ja ihan ensimmäistä kertaa kuulin että ei kasva enää lasketun ajan jälkeen vaan päinvastoin voi jopa laihtua siellä kohdussa. :)
 
No juu sehän se kysymyksen pointti oli :D Aihe hieman venyi osaltani :D

Mietin että onko toi kasvaminenkin sitten että "jokainen raskaus on erilainen".. En vaan ole aikasemmin kuullut moista ja itsellä kun sitä todistettavaa kasvua on kahdella ollut noiden viikkojen jälkeen..
 
"kolmen äiti"
Juu ei sulle, Bonairelle lähinnä tarkoitin tuon. :) Mä jäin kans miettimään tota silloin, varsinkin kun itsellä oli se rd, mistä oli ainakin neuvolassa kauhee vouhotus isosta vauvasta. Sitten kuitenkaan ei ollut mikään syy käynnistykselle sillä logiikalla että vauva ei kasva enää.. Miksi sitten osalla käynnistetään jo ennen laskettua aikaa juuri raskausdiabeteksen vuoksi, ettei vauva kasvaisi isoksi jos se kerran ei enää kasva? No, turha sitä mun nyt enää on jankata, kunhan ihmettelen. :)
 

Yhteistyössä