Siis miten niin 3-vuotias ei osaa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. (Päiväkodintätin asiaton kommentti)
Kun oli puhe siitä ettei 3-vuotias edes osaa hiihtää tai luistella joten siksi ei tarvitse näitä välineitä.
Sanonpa vaan että ei varmasti osaa jos ei uskota ja luoteta ja anneta tehdä!
Luottakaa hyvät ihmiset niihin lapsianne taitoihin, antakaa niille erilaisia mahdollisuuksia tehdä ja kokeilla!
Väitän kiven kovaa ettei meidän 3-vuotias ole ainoa joka osaa oikeasti hiihtää. Hän on saanut vapaasti kokeilla ja yrittää ja me vanhempina ollaan uskottu lapsen kykyyn oppia. Ja on ollut myös isomman sisaruksen esimerkki kimmokkeena myös.
Lapset oppivat oikeasti todella nopeasti.
Tuntuu että monet vanhemmat vetoaa vaan siihen että eihän se nyt vielä osaa ja eihän se nyt vielä sitäkään osaa niin ei tartte hommata vaikkapa niitä suksia. Ei varmasti osaa eikä opi jos ei saa mahdollisuutta.

"vieras"
Kyllä ne hiihto harjoitukset ja luistelut on varmasti niitä ensimmäisiä harjoitteluita joita tuon ikäinen tekee. viimeistään 5vuotiaana lapsi osaa hiihtää oikein. Luistelukin jo onnistuu.

Sukseton
Tuskin kukaan epäilee, ettei lapsi ole teknisesti valmis hiihtoon tai luisteluun kolmivuotiaana, mutta mikä helvetin kiire kyseisiä taitoja on lapsella opettaa, jos ajeja ei itse harrasta? On niitä muitakin harrastuksia nykyaikana.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28045673]Kyllä ne hiihto harjoitukset ja luistelut on varmasti niitä ensimmäisiä harjoitteluita joita tuon ikäinen tekee. viimeistään 5vuotiaana lapsi osaa hiihtää oikein. Luistelukin jo onnistuu.[/QUOTE]

Kerronta tähän sinulle vielä että lapsemme oppi ajamaan pyörällä ollessaan 1,5v, ilman appareita osasi ajaa kun ikää oli 2,5v, luistelemaan oppi 2-vuotiaana ja nyt kun ikää 3,5v luistelee kovempaa kuin minä.

Että kyllä se lapsi oppii kunhan saa vaan tehdä. Ei olle ikään katsominen.

..
On se niinkin, että toiset lapset ei edes halua oppia vaikka niille ostaisi kaikki pelit ja vehkeet. Meillä ainakin tuo vajaa 3v hirveän innokkaana aina etukäteen puhuu jostain uudesta jutusta (luistelu, pyöräily jne), mutta ihan säännönmukaisesti sillä menee sisu kaulaan, kun oikeasti pitäisi alkaa tekemään. Kitisevää ja vastentahtoista lasta sitten muutamalla kerralla yritetään saada kokeilemaan uutta lajia hurjan tsemppauksen kanssa.

"Vieras"
Tuskin kukaan epäilee, ettei lapsi ole teknisesti valmis hiihtoon tai luisteluun kolmivuotiaana, mutta mikä helvetin kiire kyseisiä taitoja on lapsella opettaa, jos ajeja ei itse harrasta? On niitä muitakin harrastuksia nykyaikana.
Miten niin opettaa?
En minä ole ainakaan mitään noista opettanut, ihan itse on oppinut ja TYKKÄÄ kaikesta liikunnasta.
On eloisa lapsi ja liikkuminen eri tavoilla on loistava tapa, purkaa energiaa. Lapsi oikeasti nauttii siitä mitä tekee. Ei ole tarvinnut opettaa eikä painostaa.

Blue
No oppiihan se lapsi vaikka laskettelemaan kolmevuotiaana, mutta ei kaikkea tarvitse ähkyyn asti heti tuputtaa. Varsinkin jos lapsi on esim. kovin harkitsevainen luonteeltaan.

"Vieras"
On se niinkin, että toiset lapset ei edes halua oppia vaikka niille ostaisi kaikki pelit ja vehkeet. Meillä ainakin tuo vajaa 3v hirveän innokkaana aina etukäteen puhuu jostain uudesta jutusta (luistelu, pyöräily jne), mutta ihan säännönmukaisesti sillä menee sisu kaulaan, kun oikeasti pitäisi alkaa tekemään. Kitisevää ja vastentahtoista lasta sitten muutamalla kerralla yritetään saada kokeilemaan uutta lajia hurjan tsemppauksen kanssa.
Siis kyllä on näitäkin. Mutta puhuin tai siis tarkoitin tässä nyt lähinnä joidenkin vanhempien asennetta asioihin.

hellsbells
Onhan tässä loppuelämä aikaa opetella hiihtämään ja luistelemaan jajajaja... Tuskin mun lapsestani sen huonompaa tulee, vaikkei osannutkaan 1-vuotiaana aakkosia, 2-vuotiaana luetella presidenttejä ja uida 500metriä, ym.

Blue
[QUOTE="Vieras";28045740]Turhaan sinä alat aiheesta loukkaantumaan. Tässä oli kyse vanhempien asenteesta. Ja se vaikuttaa ja hyvin paljon lapsen asenteeseen.[/QUOTE]

En minä alkanut loukkaantumaan (mitä se tarkoittaa). Minä vain sanoin. Terveisin se jonka lapset ovat olleet mäessä ja pyöräilleet ilman appareita kolmevuotiaina. Ja jos nyt ei juuri hiihdä kolmivuotiaana niin se ei tarkoita sitä etteikö silti harrasta ja liiku monipuolisesti.

"Vieras"
Onhan tässä loppuelämä aikaa opetella hiihtämään ja luistelemaan jajajaja... Tuskin mun lapsestani sen huonompaa tulee, vaikkei osannutkaan 1-vuotiaana aakkosia, 2-vuotiaana luetella presidenttejä ja uida 500metriä, ym.
Tämän keskustelun perusteella en taas yhtään ihmettele "ettei jotkut lapset vaan osaa" tai "niitä ei kiinnosta". Ensiksi täytyy korjata ne vanhempien asenteet ja siinä sitä hommaa riittääkin.

Sukseton
[QUOTE="Vieras";28045747]Kuka näin on väittänyt?
Miksi aihe saa vetosi noin kiehumaan?[/QUOTE]

Sulla vaan on nyt aika aataminaikaiset mittarit lapsen urheilullisuudelle ja olet sokea sille, etteivät muut vanhemmat ehkä pidä näitä kyseisiä taitoja kovin keskeisinä. Enemmän paatoksesi naurattaa kui saa veren kiehumaan.

Blue
Sulla vaan on nyt aika aataminaikaiset mittarit lapsen urheilullisuudelle ja olet sokea sille, etteivät muut vanhemmat ehkä pidä näitä kyseisiä taitoja kovin keskeisinä. Enemmän paatoksesi naurattaa kui saa veren kiehumaan.
Näin. Onhan se tärkeää tietty että lapsi oppii myös luistelemaan ja hiihtämäänkin muttei niitä kaikkia TARVITSE oppia heti kolmevuotiaana. Eri vanhemmilla on erilaiset painotukset ja mieltymykset urheilussa ja yleensä sitten lapset seuraavat perässä.

"Vieras"
On se jännä kuinka aikuset ihmiset eivät osaa keskustella asiallisesti, heti on heikoimmat hyökkäämässä nenilleen raivokkaasti. Ap tämä on arka aihe niille vanhemmille joita asia koskee.. Heitä huvittaa ja naurattaa ja vaikka mitä vaikka totuus on aivan toinen.

p johtaja
Taitotason vaihtelu 3-vuotiailla on vielä niin laaja, että osalla 3-vuotiaista on vielä harjoiteltavaa ihan perusliikuntataidoissa. On lapsia, jotka oppivat kävelemään hyvin myöhään, 1,5-2 -vuotiaina. Jotkut lapset ovat myös arkoja liikkumisen suhteen, ja sekin näinä ensimmäisinä vuosina vaikuttaa paljon taitoihin. Toinen 3-vuotias taas hiihtää, juoksee, tekee kuperkeikkoja jne, ja silti taidot voivat olla samaa tasoa 3 vuotta myöhemmin.

Tästä syystä toisessa ketjussa kirjoitin, että kyllä minulta löytyy ymmärrystä 3-vuotiaan vanhemmalle, joka ei halua ostaa suksia.

"susu"
Meillä lapsi hiihti jo 1v 10kk iässä ja hyvin suju, nyt vaan ollaan käyty tänä talvena pari kertaa suksilla, mielen kiinto heränny muihin harrastuksiin. Luisteluun ja tanssiin, kaikki oppii aikanaan :)

pk johtaja
[QUOTE="Vieras";28045701]Miten niin opettaa?
En minä ole ainakaan mitään noista opettanut, ihan itse on oppinut ja TYKKÄÄ kaikesta liikunnasta.
On eloisa lapsi ja liikkuminen eri tavoilla on loistava tapa, purkaa energiaa. Lapsi oikeasti nauttii siitä mitä tekee. Ei ole tarvinnut opettaa eikä painostaa.[/QUOTE]

Niin, sinun lapsesi. Sitten on hyvin erilaisia lapsia.

Blue
[QUOTE="Vieras";28045810]On se jännä kuinka aikuset ihmiset eivät osaa keskustella asiallisesti, heti on heikoimmat hyökkäämässä nenilleen raivokkaasti. Ap tämä on arka aihe niille vanhemmille joita asia koskee.. Heitä huvittaa ja naurattaa ja vaikka mitä vaikka totuus on aivan toinen.[/QUOTE]

Jaahas, ja perustelut loppuivat...

"Vieras"
Näin. Onhan se tärkeää tietty että lapsi oppii myös luistelemaan ja hiihtämäänkin muttei niitä kaikkia TARVITSE oppia heti kolmevuotiaana. Eri vanhemmilla on erilaiset painotukset ja mieltymykset urheilussa ja yleensä sitten lapset seuraavat perässä.
Miksi vetoat joka kohdassa tuputtamisee ja painottamiseen?
Etkö voi käsittää että jotkut lapset oikeasti tykkäävät ja haluavat ihan itse oppia? Eivät ne muuten edes näitä asioita pienenä oppisi. Se opitaan pienenä "ennen aikoaan" mikä on omasta mielestä mielekästä

Yhteistyössä