Siis miten musta tuntuu että kahden lapsen kanssa olisi aivan ylivoimaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naurukohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ja että yli 7-vuotias kuluttaa 500 euroa kuukaudessa?

:laugh:

Samaa mäkin mietin. Just tässä asiaa pohdittuani tulin siihen tulokseen etten edes teini-iässä kuluttanut noin paljoa, en edes lähellekään tuota määrää. Enkä muuten kuluta nytkään noin paljoa....

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Mutta noin 3-v-7 v ylöspäin meneekin jo 500 euroa/kk.

Mitähän kaikkea tuo summa sisältää? Aika hurjalta määrältä kuulostaa.

En minäkään itseeni niin paljon laita. Ei ole toisen lapsen jälkeen enää ollut varaa omiin menoihin.
Lasken sen niin:

-asuminen noin 150 euroa /kk
(asuimme miehen kanssa kaksiossa, nyt on kolmio, jonka vuokra on 300 euroa isompi kuin kaksion, kaksioita on liikaa, joten niiden vuokrat paljon pienemmät kuin kolmion)
-ruoka noin 140 euroa/kk
-harrastukset, vaatteet, lapsen vakuutus, uimahallireissut, lahjat kavereille, matkustaminen harrastuksiin ym. (siis diesel ym) noin (vaatteet ostimme pienille kirpputoreilta, isommille ei löydy enää, vain tarvittaessa ostamme, ei koskaan ylimääräistä) 100 /kk
Ja siis minulla vielä pienet lapset. Jos on päivähoitomaksu, tuohon tulee päälle se, joka tekee noin 200/kk.

Eli lapseen menee noin 400-600, jos ei laita (ei varaa) koskaan mitään y limääräistä, elää vähällä. Kyllähän jotkut teinit kuluttavat mielettömiä summia kahviloissa elokuvissa ym. jos vanhemmat maksavat. Enemmän kuin itse olen koskaan kuluttanut tai tienannut. rikkaiden lapset ostavat vain merkkivaatteita ja kuluttavat siis paljon enemmän kuin itse tienaan, jotkut.

Samaa mäkin mietin. Just tässä asiaa pohdittuani tulin siihen tulokseen etten edes teini-iässä kuluttanut noin paljoa, en edes lähellekään tuota määrää. Enkä muuten kuluta nytkään noin paljoa....

Kyllä ne on sitten hövelit vanhemmat jotka kuluttavat.. :whistle:

Mutta noin 3-v-7 v ylöspäin meneekin jo 500 euroa/kk.

Mitähän kaikkea tuo summa sisältää? Aika hurjalta määrältä kuulostaa.

En minäkään itseeni niin paljon laita. Ei ole toisen lapsen jälkeen enää ollut varaa omiin menoihin.
Lasken sen niin:

-asuminen noin 150 euroa /kk
(asuimme miehen kanssa kaksiossa, nyt on kolmio, jonka vuokra on 300 euroa isompi kuin kaksion, kaksioita on liikaa, joten niiden vuokrat paljon pienemmät kuin kolmion)
-ruoka noin 140 euroa/kk
-harrastukset, vaatteet, lapsen vakuutus, uimahallireissut, lahjat kavereille, matkustaminen harrastuksiin ym. (siis diesel ym) noin (vaatteet ostimme pienille kirpputoreilta, isommille ei löydy enää, vain tarvittaessa ostamme, ei koskaan ylimääräistä) 100 /kk
Ja siis minulla vielä pienet lapset. Jos on päivähoitomaksu, tuohon tulee päälle se, joka tekee noin 200/kk.

Eli lapseen menee noin 400-600, jos ei laita (ei varaa) koskaan mitään y limääräistä, elää vähällä. Kyllähän jotkut teinit kuluttavat mielettömiä summia kahviloissa elokuvissa ym. jos vanhemmat maksavat. Enemmän kuin itse olen koskaan kuluttanut tai tienannut. rikkaiden lapset ostavat vain merkkivaatteita ja kuluttavat siis paljon enemmän kuin itse tienaan, jotkut.

pienet näihin teineihin nähden siis...

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:

Olen ihan varma, että oma lapsesi kuluttaa paljon enemmän kuin meidän. on oma huone ym. ylellisyyksiä. törsäät häneen varmasti paljon enemmän kuin me köyhät vanhemmat.

Olen ihan varma, että oma lapsesi kuluttaa paljon enemmän kuin meidän. on oma huone ym. ylellisyyksiä. törsäät häneen varmasti paljon enemmän kuin me köyhät vanhemmat.

No enpä ainakaan tuota viitäsataa.
Oma huone, onko se ylellisyyttä vai?
Upouusi omakotitalo olis ylellisyyttä joo.. :whistle:

No enpä ainakaan tuota viitäsataa.
Oma huone, onko se ylellisyyttä vai?
Upouusi omakotitalo olis ylellisyyttä joo.. :whistle:

Paljonko teidän asuminen maksaa kuussa, ja paljonko on lapsen huoneen osuus neliöistä? Tekee yllättävän ison summan yleensä, näillä asumisen hinnolla.
siihen päivähoitomaksu päälle, ja ruoka, tuo tekee jo lähes sen 500 (ainakin jos okt, ja oma huone lalpsella). Etkö osta sen lisäksi koskaan mitään?

Olen yhä varma, että laitat lapseesi paljon enemmän kuin 500.

Alkuperäiselle otsikkoon viitaten: niin mustakin tuntuu ja morkkis on asiasta, kun tyttö 3 vee sanoo lähes joka päivä anovasti, että "mä haluaisin pikkusiskon tai pikkuveljen". Mutta kun äiti ei tunne jaksavansa enää yhtään huonosti nukuttua yötä saati sitten kuukausien/vuosien pätkäunia.
Ikä painaa itsellä, joten kovin kauaa ei viitsis jahkata. Vielä ei ole vain rohkeus riittänyt toisen yrittämiseen. En tiennyt, että toisen lapsen hankinnasta vois tulla mitään kriisiä, mutta niin vaan on tullut.

Meillä on pojat 3-v.ikäerolla ja nyt kun pojat ovat 3½-v.ja 6,5kk niin onhan tämä elämä melkoista pyöritystä.Meillä vielä se tilanne että olen 24/7 yksin lasten kanssa.Mies pyörittää omaa firmaa ja illat+viikonloput rakentaa taloa.Esikko käy kerhoissa ja muskarissa.Meillä on se onni että pojat ovat molemmat todella hyviä nukkumaan,niin ei ole tarvinnut valvoa.Mutta kunhan tässä vaan jaksaa niin onhan noista toisilleen sitten seuraa kun tuo kuopus kasvaa,nyt jo leikkivät keskenään.

Silloin, kun esikoinen on ollut vaikkapa tätinsä luona ja vauvat 7kk ja tyttö 2v ollu kotona, on ollut jotenkin rankempaa kuin silloin kun kaikki muksut kotona. Hiljaisempaa toki, mutta tuntuu että 2v on silloin enemmän riippuvainen minusta ja mun keksimistä huvituksista.

Kyllä kahdesta selviää ja kun ovat isompia, on seuraa toisilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
Alkuperäiselle otsikkoon viitaten: niin mustakin tuntuu ja morkkis on asiasta, kun tyttö 3 vee sanoo lähes joka päivä anovasti, että "mä haluaisin pikkusiskon tai pikkuveljen". Mutta kun äiti ei tunne jaksavansa enää yhtään huonosti nukuttua yötä saati sitten kuukausien/vuosien pätkäunia.
Ikä painaa itsellä, joten kovin kauaa ei viitsis jahkata. Vielä ei ole vain rohkeus riittänyt toisen yrittämiseen. En tiennyt, että toisen lapsen hankinnasta vois tulla mitään kriisiä, mutta niin vaan on tullut.

Ei kai 35-vuotiaana vielä ikä paina? :laugh:

silloin kun meidän kakkonen syntyi ja esikoinen oli 2v5kk,mietin ett jos joskus päästään ulos ennen 11 niin hyvä! onneksi omat "taidot" lisääntyi ja rytmi löytyi.rankkaa on ollut kaikkien 3 kanssa,kaikilla kovat iltahuudot ja keskimmäisen sairastelut |O |O mutta uskallettiin kuitenkin saada se kolmaskin,enkä ole katunut :hug:

Noo, meillä on ensimmäisten välillä tasan kaksi vuotta ikäeroa. Ja loistavasti meni heidän yhteinen lapsuusaika ja sitten kun he olivat 3v ja 5v niin syntyi kolmas lapsemme.... Ja heidän kolmen yhteinen lapsuusaika on ihan parasta katseltavaa... Täällä kotonahan nuo leikkii ja tapellee ja ihanaa sisarusrakkautta on ilmassa. :heart: :heart: :heart:

En koe raskaaksi noita kolmea ja toisaalta sitä EHKÄ voisi joskus lisää halutakin (saaminen onkin sitten oma juttunsa)... :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
[Ei sillä etteikö halua riittäisi,mutta tuo pätäkkä
:headwall: ja eipä mulla muutenkaan kiire papin aamenelle ole.

Naimisiin pääsee halvallakin, jos haluaa....

Mutta tuosta jaksamisesta.
Mula on ekat 1v.9kk ikäerolla, siihen kolmas 1v.7kk ikäerolla ja neljäs 3v.ikäerolla.
Kolmonen ei enää edes nukkunut päikkäreitä kuopuksen syntyessä, joten niitä tulokas ei voinut edes pilata enää. Ja kolme vuotias on muutenkin jo niin iso, että se on todella helppo ikä tulla isosiskoksi/veljeksi. 3v. ymmärtää puheen ja on ylpeä saadessaan olla avuksi vauvankin hoidossa.
Mä en olisi voinut kuvitellakaan lapsia ilman papin aamenta, mutta jokainen tyylillään. Jaksamiseen sä apuja kysyit, niin vastaan, että älä turhaan murehdi, kyllä sä jaksat.

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
huvittavaa kun jotkut aina sanoo että siinähän se toinen menee sivussa,siitä olen kyllä hieman erimieltä.

Minä kuulun niihin, jotka sanovat, että toisen lapsen myötä arkikin helpottui. Siinä sivussahan ei kukaan lapsi mene, kyllä he ovat ihan omia yksilöitään kaikki, mutta näin meillä :)

voi kuule, sen kun yritätte, kun pienokainen on sylissä, et voisi kuvitella elämää ilman häntä, eiköhän ihmiset ole lapsia tehneet aina ja kaikissa oloissa, ei ne omaa huonetta tarvitse odotusaikana tarvitse, meillä 3 lasta +yksi viikonloppulapsi ja nyt tulossa vanhimmalle tyttärelleni kesällä ja hänkin jää meille vauvansa kanssa asumaan vielä, oma pienimmäiseni vielä alle 2 nyt ja nukkuu meidän makkarissa siihen asti kun tyttäreni asuu vauvansa kanssa omassa huoneessaan, yhtään en vaihtaisi pois ja innolla odottelen mummoutumista

En nyt oikein ymmärrä mitäs tyhmää tossa on, ja miksi ap lyöt päätäsi seinään hymiöiden muodossa.
En määkään jaksais nyt toista lasta, en millään. YH:na yhdenkin kanssa on kädet ihan täynnä eikä aina riitäkään, ei tähän nyt enää mitään vauvaa hölmöine rytmeineen kaivata kyllä yhtään.

Ärsytti ap toi sun vähättely ettei yhden tai kahden lapsen kanssa muka vois tai sais olla väsynyt ja voimat loppu.. tosta sun häpeilystä päätellen. Kyl mä luulen että se ei oo lapsiluvusta kiinni jos ne voimat loppuu. Yksikin lapsi vaatii 24h vrk 100% huoltamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
En nyt oikein ymmärrä mitäs tyhmää tossa on, ja miksi ap lyöt päätäsi seinään hymiöiden muodossa.
En määkään jaksais nyt toista lasta, en millään. YH:na yhdenkin kanssa on kädet ihan täynnä eikä aina riitäkään, ei tähän nyt enää mitään vauvaa hölmöine rytmeineen kaivata kyllä yhtään.

Ärsytti ap toi sun vähättely ettei yhden tai kahden lapsen kanssa muka vois tai sais olla väsynyt ja voimat loppu.. tosta sun häpeilystä päätellen. Kyl mä luulen että se ei oo lapsiluvusta kiinni jos ne voimat loppuu. Yksikin lapsi vaatii 24h vrk 100% huoltamisen.

Mie taas uskon että se on kokemuksesta kiinni. Jos mulle tungettais yhtäkkiä 10 pientä lasta vaikkapa, jaksaisin varmasti paremmin näitä neljää. Jos taas yhden lapsen äiti ottaisi nää mun pariksi päiväksi, ei enää tuntuisi missään. :D

Yhteistyössä