Siis miten ihmeessä saatte pidettyä kämpän inhimillisessä kunnossa???

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja sibelius79:
no meillä tytöt jo kolme ja kahdeksan ja siivoavat kyllä(nuristen)omat jälkensä..
mieskin osallistuu kiitettävästi (ehkä enempikin kuin mä.. :whistle: )
välillä hallittu kaaos mutta isoin helpotus jonka olen huomannut on se että olen hävittänyt /hävittämässä kaiken ylimääräisen krääsän jne pois..kaappi kaapilta kovalla kädellä käyty ja kyllä näyttää paremmalta :D
kun rivari kolmiossa asutaan me 4 ja pari marsua ei ylimääräiselle tilaa ole jos haluaa edes jonkun siivon pidettyä
Mun täytyy tehdä sama juttu...käydä kaikki kaapit läpi...jos olisi joskus tarpeeksi energiaa...huoh
 
kolmen äiti
Meillä varsinkin nuo pojat leikkivät fyysisiä leikkejä;ritari-,maja-ym sotkuisia lekkejä ja koko ajan pitäisi patistaa siivoamaan edelliset leikit pois,silti kamaa on ympäriinsä...pikkuautoja jne.Tytöltä tulee pelkkää paperisilppua,urakalla oon heittänyt roskiin niitä....
 
khf
Mäkin ihmettelen monesti miten saa paikat pidettyä kunnossa kun on pieniä lapsia.
Meilläkin yleensä sais koko ajan tehä jotain järjestely hommia mut aina ei oikeen huvita kun työkseen siivoaa niin kotona vielä jatkaa niitä hommia...
No onnex sain tänään kämppää taas vähän siivottua taas kiva kun on siistiä mut miten kauan onkin sit taas eri juttu
 
Siivoan/raivailen paikkoja monta kertaa päivässä, lapset siivoavat suurimmat sotkut leikkien päätyttyä eli esim. keräävät zoobit/geomacit/legot omiin laatikoihin. Illalla nukkumaan mennessäni keräilen vielä jos jotain lattioilla.

Eihän se haittaa vaikkei paikat ois tiptop kuin 5 min päivässä, onpahan edes sen aikaa :saint: .
 
kolmen äiit
Mulla on ystävä jonka koti on AINA tip top,tiskipöydällä ei ole koskaan yhtikäs mitään,lattialla ei ole leluja ja paikat kiiltää...mietin aina että miten se on mahdollista??? (hänellä myös kolme lasta) ;=)
Kateeksi käy ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja NicciEmo:
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja NicciEmo:
Keittiö=ruuanlaittoa varten, ruokailua varten
WC= ihmistyhjennystä varten, laittautumista varten
Sauna, suihkuhuone= peseytymistä varten
olohuone= seurustelua -, yhdessälo varten, TV:n katselua....
makuuhuone=nukkumista varten
lasten huoneet= lasten olemista varten

Eli jokaisella huoneella omat merkityset, ei meillä esim. muualla syödä koskaan kuin keittiössä.
Miksi tämä olisi karua? Ja kun tähän opettaa pienestä pitäen niin se on lapsille ihan luonnollinen asia.
Heil Hitler!
Mutta jokainen tavallaan.

Kyllä, niin onneksi :D
Ja ei meillä eletä kusi sukassa, ei edes kuin armeijassa. Isossa perheessä olisi vaan kamalaa jos jokainen jättäisi jälkensä korjaamatta tai jokainen söisi milloin missäkin. Kyllähän päiväkodissa/koulussa/työpaikoilla on yhteiset säännöt mitä tehdään missäkin, miksi sitten ei myös kotona?
ä

On meilläkin sääntöjä, mutta niistä huolimatta meillä koti on elämistä varten. Päiväkoti/koulu/työpaikka on sitten niitä mestoja missä ei eletä kuten kotona vaan noudatetaan tiettyjä sääntöjä. Kotona saa sitten olla rennommin.
Huh, mä en oo tajunnutkaan olevani ihan hitler-kamaa, kun meillä ruokaa ei viedä keittiöstä pois (paitsi aikuiset salaa iltaisin), ja pojan leikitkin pysyy pääsääntöisesti omassa huoneessa.
En minäkään tässä asiassa ole tajunnut olevani Hitler -onneksi (en ole tajunnut, olisin voinut käyttää valtaani väärin) :D
Vaan ei noi lapset onneksi ole pahempia traumoja saanut :saint:
Huomaavat kyllä sotkuisen kodin kun joskus kaverin luona ovat leikkimässä niin sanovat että miten voikin olla niin sotkuista, ettei voinut leikkiä kun joka paika täynnä tavaraa?
Ja ei meillä nyt niin TIPTOP ole, vaate -ja astiakaappeja pitää järjestellä aika ajoin, minun työpöydälle kertyy milloin mitäkin....
Sanomaton sääntö on että huoneilla omat merkityksensä, ruokailu tapahtuu vain keittiössä tai kesällä ulkona, leikit pääasiassa omissa huoneissaan jos jotain tuodaan esim keittiöön niin leikin/pelin jälkeen siivotaan heti pois (yleensä eivät tuo mitään)
Näin on hyvä, meille kaikille että vaikka Hitlerinä ja hänen alaisinaan :D
 
sari
mulla kaksi lasta ja he keräävät lelut ennen kuin aloittavat uutta leikkiä.ollaan sovittu että ennen lähtöä ulos,ennen nukkumaanmenoa,ym.lelut kerätään.on kivempaa tulla takaisin raivattuun kotiin.itse korjaan kaikki tavarat pois,näyttää koti heti siistimmältä,vaikka ei jatkuvasti siivoakaan(pese lattioita/imuroi)
 
heluna
Alkuperäinen kirjoittaja NicciEmo:
Jokainen hulehtii mat tavaransa mille paikoilleen. Jokainen siivoaa itse omat sotkunsa. jokainen siivoaa omat leikkinsä leikin jälkeen. jokainen pyöräyttää trtun jälkeen wc-pöntön pesuaineella.
On humattavasti helpompi siivota.
Esikois tytär huolehtii pyykistä, pojat jokapäiväisestä imuroinnista....
Kuopus ripustaa pyykkiä, lataa astianpesukonetta, imuri....opettelee kotitöitä.
eli lapsille pitää opettaa vastuuta, huolehtia kodin siisteydestä.

Ja tosiaan leikkiä saa vain omissa huneissaan. Keittiöön saa tuoda esim lautapelin, mutta se pitää korjata pelin jäleen pois. Askarteu tapahtuu omissa huoneissaan, mutta ne pitää siivota askartelun jälkeen pois
Niin kuinkas vanhoja sinun lapset ovat? Meillä ainakin kaaos tulisi siitäkin, jos kehottaisin lapsia pesemään vc-pöntön. Pissavettä pitkin lattioita. Ei kiitos.

Orjiako?

 
maatuska mahallaan
mä koitan pitää sellasta järkkää yllä, että olkkariin ei tuoda leluja ja keittiössä ei leikitä ollenkaan. Aika hyvin tää pitää. Eniten ongelmaa mulle tuottaa kuitenkin toi keittiön ylläpito, itse siellä majailen suurimmanosan päivästä :D
 
12:n äiti
Meillä myös sotkua riittää. Pyrin siihen, että joka viikko siivotaan kunnolla, matot pihalle jne. Noin joka toinen päivä imurointi. Lattianlakaisua jatkuvasti.

Teen muutaman kerran päivässä noin puolen tunnin tehosiivouksen. Eli kiva hikijumppa samalla.

Tärkeintä on silti lapset, siisteys tulee kakkosena.

 
darkstarmama
Minua ei pieni sotku haittaa, sehän on helppo tarvittaessa raivata. Mutta puhdasta pitää olla, se jos on lattiat, vessat ja tiskipöydät likaiset niin aaaaargh mutta kun ne on puhtaat niin saa olla muutamia rojujakin lattialla. =)
 
tuulivei
Me mieheni kanssa alettiin tässä eräänä päivänä laittaan oikein urakalla tavaroita paikoilleen, niin lapset kysy et "ketä meille tulee?". No juuri silloin ei ollut ketään tulossa, mutta alko vaan naurattaan et lapsetki oli huomannu et silloin menee äkkiä paikat kuntoon kun on vieraita tulossa.
 
kuullostaapa tutulle,meillä kanssa tehdään majoja ja paperisilppua,piirrustuksia on joka puolella ja peittoja venytetään joka paikkaan..leluihin astuu vähän väliä.
yritän myöskin koko ajan kasata tavaraa paikoilleen että kun uudet lelut rymäytetään lattialle niin edelliset ois paikoillaan ja salaa pistän roskiin piirrustuksia ym ja välillä lasten kanssa yhdessä kerätään turhia leluja pois (roskikseen,kirpparille..)
 
Alkuperäinen kirjoittaja heluna:
Alkuperäinen kirjoittaja NicciEmo:
Jokainen hulehtii mat tavaransa mille paikoilleen. Jokainen siivoaa itse omat sotkunsa. jokainen siivoaa omat leikkinsä leikin jälkeen. jokainen pyöräyttää trtun jälkeen wc-pöntön pesuaineella.
On humattavasti helpompi siivota.
Esikois tytär huolehtii pyykistä, pojat jokapäiväisestä imuroinnista....
Kuopus ripustaa pyykkiä, lataa astianpesukonetta, imuri....opettelee kotitöitä.
eli lapsille pitää opettaa vastuuta, huolehtia kodin siisteydestä.

Ja tosiaan leikkiä saa vain omissa huneissaan. Keittiöön saa tuoda esim lautapelin, mutta se pitää korjata pelin jäleen pois. Askarteu tapahtuu omissa huoneissaan, mutta ne pitää siivota askartelun jälkeen pois
Niin kuinkas vanhoja sinun lapset ovat? Meillä ainakin kaaos tulisi siitäkin, jos kehottaisin lapsia pesemään vc-pöntön. Pissavettä pitkin lattioita. Ei kiitos.

Orjiako?
Ei orjia, ei ollenkaan, ei tietenkään, missään nimessä, olet ymmärtänyt aivan väärin!
Vain ja ainoastaan lapsityövoimaa :D

No meillä esikko kohta 15-v eli ehkä on ihan hyvä oppia pyöräyttämään myös pönttö....Näin WC-pönttö ei pääse koskaan kusen polttaman väriseksi. en inhoa mitään sotkussa niin paljoa kuin mennä likaiseen wc:n :x
Nykyisin tasapuolisuuden nimissä myös 9-v poika tekee saman ja ihan omasta vapaasta tahdosta kuopus (4-v) on innostunut hommasta myös :D
päivittäiseen pesuun ei tarvitse kovia pesuaineita, ihan saippua tai astianpesuaine riittää. Siivous päivänä käytetään sitten WC-pöntön pesuainetta.
Tämä toimii meillä, kukaan ei valita, jos muilla ei toimisi niin...

jokainen taplaa tyylillään...
onneksi =)

Mutta edelleen olen sitä mieltä että antakaa lapsillenne vastuuta enemmän, myös kodin siisteys asiassa! Se helpottaa teidän työtä ja tekee ison palveluksen lapsellenne. Lapsenne oppii pienestä pitäen huolehtimaan siisteydestä.

 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja maatuska mahallaan:
mä koitan pitää sellasta järkkää yllä, että olkkariin ei tuoda leluja ja keittiössä ei leikitä ollenkaan. Aika hyvin tää pitää. Eniten ongelmaa mulle tuottaa kuitenkin toi keittiön ylläpito, itse siellä majailen suurimmanosan päivästä :D
Meillä ongelmana on se,että asumme 2-tasossa ja olkkari,keittiö,meidän makkari ja kuopuksen huone on yläkerrassa.Isompien lasten huoneet alakerrassa.Jotenkin ne leikit sitten aina ajautuu olohuoneeseen....
Miten teillä muilla jotka asutte 2-tasossa?
 
Toivottomalta se tuntuukin...Päivittäinen siivous(imurointi,tasojen pyyhkiminen,kamojen järjestely...)auttaa hetkellisesti.
Lasten huone on yläkerrassa,mutta kuitenkin pojat tykkää roudata illalla olkkariin pienet autot ja traktorit,ne sitten asetellaan riviin sohvan eteen ja kirjahyllyn eteen...
 
Jatkuvalla pienellä nalkutuksella. Jos vähänkään antaa löysiä niin homma karkaa heti. Eli aina pitää olla aamulla vieressä hokemassa yövaatteet sänkyyn ei pesuhuoneen lattialle, astiat tiskipöydälle. Minä kyllä laitan ne itse koneeseen muuten joudun purkamaan puolikonetta kun on täytetty "väärin". Repyt ja ulkovaatteet jää pitkin lattioita kun tullaan kotiin taas saa nalkuttaa samoin likapyykki ei löydä koskaan pyykkikoriin ilman eri komentoa. En sitten tiedä onko meillä jotenkin tavallista kovapäisempiä lapsia kun ei nuo perusasiat pysy mielessä vaikka niitä on toistettu vuosikausia :/ Lelut kyllä on suht ojennuksessa mutta tuo kaikki muu
Ja joskus haluaisn löytää sen sotkijan joka on kaiken takana. Tietääkö joku missä majailee henkilö nimeltä En Minä. Se on nimittäin meillä aina kaikeen syyllinen ;)
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
Jatkuvalla pienellä nalkutuksella. Jos vähänkään antaa löysiä niin homma karkaa heti. Eli aina pitää olla aamulla vieressä hokemassa yövaatteet sänkyyn ei pesuhuoneen lattialle, astiat tiskipöydälle. Minä kyllä laitan ne itse koneeseen muuten joudun purkamaan puolikonetta kun on täytetty "väärin". Repyt ja ulkovaatteet jää pitkin lattioita kun tullaan kotiin taas saa nalkuttaa samoin likapyykki ei löydä koskaan pyykkikoriin ilman eri komentoa. En sitten tiedä onko meillä jotenkin tavallista kovapäisempiä lapsia kun ei nuo perusasiat pysy mielessä vaikka niitä on toistettu vuosikausia :/ Lelut kyllä on suht ojennuksessa mutta tuo kaikki muu
Ja joskus haluaisn löytää sen sotkijan joka on kaiken takana. Tietääkö joku missä majailee henkilö nimeltä En Minä. Se on nimittäin meillä aina kaikeen syyllinen ;)
Kuulostaa erittäin tutulta! Samoista asioista jankataan täälläkin:" reppu oikeaan paikkaan,veisitkö vaatteet likapyykkikoriin,petaisitko sänkysi...." juu lista on loputon ;=)
 

Yhteistyössä