Siis miten ihmeessä saatte pidettyä kämpän inhimillisessä kunnossa???

• Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti
erilainen elli
Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
Jatkuvalla pienellä nalkutuksella. Jos vähänkään antaa löysiä niin homma karkaa heti. Eli aina pitää olla aamulla vieressä hokemassa yövaatteet sänkyyn ei pesuhuoneen lattialle, astiat tiskipöydälle. Minä kyllä laitan ne itse koneeseen muuten joudun purkamaan puolikonetta kun on täytetty "väärin". Repyt ja ulkovaatteet jää pitkin lattioita kun tullaan kotiin taas saa nalkuttaa samoin likapyykki ei löydä koskaan pyykkikoriin ilman eri komentoa. En sitten tiedä onko meillä jotenkin tavallista kovapäisempiä lapsia kun ei nuo perusasiat pysy mielessä vaikka niitä on toistettu vuosikausia :/ Lelut kyllä on suht ojennuksessa mutta tuo kaikki muu
Ja joskus haluaisn löytää sen sotkijan joka on kaiken takana. Tietääkö joku missä majailee henkilö nimeltä En Minä. Se on nimittäin meillä aina kaikeen syyllinen ;)
Voi, mä tiedän, että juuri näin se onnistuisi. Mutta mies ja minä ollaan molemmat perheistä, joissa äiti oli aina pahantuulinen nalkuttaja ja siivosi siivoamasta päästyäänkin. Mihinkään muuhun töissäkäynnin lisäksi ei ollut aikaa!
Siksi mä olen ajatellut, että lapset on pieniä vain hetken ja munkin on nautittava heistä ja tää koti on muidenkin kuin minun kotini. Täällä kaikilla on oltava hyvä olla. Enkä ole luonteeltani sellainen, että nauttisin nalkuttamisesta ja pomottamisesta. Meillä siivotaan viikottain hyvin ja imurilla huiskitaan päivittäin, tietty tehdään pakolliset tiskit, wc:n siivous tarvittaessa ja pyykit, mutta jatkuvaan järjestelyyn ja komenteluun minusta ei ole. Siispä mieluummin iloinen sekamelska meillä :).
Ainoa haittapuoli on, että siistimmät kaverit varmaankin kauhistelee yllärivierailulla meidän asuntoa ja mummoille sekaisuus tuo varmaan ennenaikaisen vanhuuden. Meidän perheellä vaan on hyvä olla näin ja aikaa jää paljon muuhunkin touhuun.

vieras
Meinasin jo vastata, että mitäs vaikeaa tässä on. Mutta meillä kun ei ole kuin yksi suloinen 6kk tyttö vasta :D Mutta mulla sisaruksia on 3 ja kyllä me osasimme olla siistejä. Aina kun uusi leikki aloitettiin niin vanha kerättiin pois. Jos askarreltiin niin siivottiin jäljet. Ihmettelen kuinka se äiti onkaan meistä näin hyväkäytöksisiä ja tottelevaisia kasvattanut :) Ehkä siksi, että hän itse on lastenhoitoalalla.... :D

Meillä vallitsee jo nyt epäjärjestys, vaikka lapsi ei sotke... mies ja minä ollaan molemmat epäjärjestelmällisiä huithapeleita, joten tod.näk. siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa sotkea, meille on pakko saada joku ruoskanheiluttaja siivousintoilija opettamaan meidät aikuiset tavoille, ettei hukuta pyykkien, lehtien ja muun krääsän alle :D

Ei ole kysymys siitä etteikö kämppä olisi tällä hetkellä inhimillisessä kunnossa, vaan on kysymys asenteesta. Meilläkin on kamaa pitkin lattioita, lelua siellä, toinen täällä, nojatuolit junana jonossa (paitsi juuri tänään), mutta niitä en laske sotkuksi, ovat lapsen leikkejä. Jos olisi mehut pitkin lattioita ja kakkavaipat siellä täällä, se olisi epäinhimillistä ja todellista sotkua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meinasin jo vastata, että mitäs vaikeaa tässä on. Mutta meillä kun ei ole kuin yksi suloinen 6kk tyttö vasta :D Mutta mulla sisaruksia on 3 ja kyllä me osasimme olla siistejä. Aina kun uusi leikki aloitettiin niin vanha kerättiin pois. Jos askarreltiin niin siivottiin jäljet. Ihmettelen kuinka se äiti onkaan meistä näin hyväkäytöksisiä ja tottelevaisia kasvattanut :) Ehkä siksi, että hän itse on lastenhoitoalalla.... :D
Eikö sellainen koti ole vähän tylsä, missä barbiprinsessat ei saa niittyä äidin ja isän sängystä tarpeen vaatiessa, majat pysy pystyssä vaikka kuinka monta päivää ja leikkejä ei kykenen yhdistelemään? :D

No mua ärsyttää jatkuva sotku, joten siivoan ja järjestän pitkin päivää.
6 v:ll' ja 7v:llä tavarat pysyy omassa huoneessaan, mutta 2.5v ja 1v kuskaavat tavaroita ympäriinsä. Lattioilla lojuu lelujen lisäksi kenkiä, kauhoja muovipurkkeja.. (kuopuksen tekosia). Kuopuksen lelukori on tässä olkkarissa, joten olkaarissa on toisinaan melko kaaos. Toisinaan koitan olla vilkuilematta ympärilleni ja varsinkin lattiatasoon.. mutta koko päivää en moiseen pysty :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Eikö sellainen koti ole vähän tylsä, missä barbiprinsessat ei saa niittyä äidin ja isän sängystä tarpeen vaatiessa, majat pysy pystyssä vaikka kuinka monta päivää ja leikkejä ei kykenen yhdistelemään? :D
Näinpä ;). Mä viihdyin aikanaan paljon paremmin kaverillani, jonka luona leikit kulki milloin missäkin. Seuraavana päivänä jatkettiin siitä mihin jäätiin. Meillä ei leikkejä saanut jättää näkyviin tai viedä pois omasta huoneesta. Äiti taisi olla tyytyväinen, kun ei oltu kotona sotkemassa!

kuu
lapsilla on oma huone ja siellä saa mesota.sitten jos kantavat tavaraa muualle niin olen opettanut viemään poiskin.ja jos sotkevat tyynyt ym niin siivoavat sitten ne pois.lapsilla ikää 3 ja 5v+vauva
Meillä myös näin.... jos sotkee täytyy myös siivota.... ja leikin jälkeen lelut raivataan aina paikoilleen....

Meillä neljä lasta, 6v, 3v, 2v ja 4kk vauva. Niinhän se on, et kokoajan saa tehdä jotain, jos haluaa pitää kämpän kunnossa, mut suunnilleen kunnossa pysyy, kun ei päästä kauheaa kaaosta edes syntymään vaan raivaa muutaman kerran päivässä tavarat paikoilleen. Lapset osaa hyvin auttaa ja 2 ja 3vuotiaita pystyy vielä huijaamaan, et "kuka kerää eniten". :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Näinpä ;). Mä viihdyin aikanaan paljon paremmin kaverillani, jonka luona leikit kulki milloin missäkin. Seuraavana päivänä jatkettiin siitä mihin jäätiin. Meillä ei leikkejä saanut jättää näkyviin tai viedä pois omasta huoneesta. Äiti taisi olla tyytyväinen, kun ei oltu kotona sotkemassa!
No tottakai leikit saivat jäädä levälleen jos leikkiä on tarkoitus jatkaa. Mutta jos jätettiin tavarat vain levälleen sen takia, että ei jaksa kerätä niin eihän se ole kivaa kenekään mielestä. Ja tietenkin saimme leikkiä äidin ja iskän sängyllä jne. Ihana lapsuus oli mulla ja todella hyvä kasvatus, olen kyllä ylpeä äidistä ja isästäni :)

Meillä on yksi lapsi ja mikään ei pysy järjestyksessä 5 minuttia kauempaa jos nuori herra on hereillä.
Koitan pistää edes pikkusen tavaroita paikoilleen ees taas kulkiessa ja välillä tuo poikakin lelujaan nakkelee lelukoppaan.
Mutta meillä vallitsee kyllä ikuinen kaaos. Siitä pitää huolen poika ja minä :ashamed: En todellakaan ole mikään järjestelmällisyyden perikuva.
Ei se kotona haittaa vaikka kaikki huoneet lainehtii leluista ja mainoksista mitä poika levittelee ympäriinsä. Se ehkä pikkusen haittaa, että jos mennään johkin kylään niin menee se 5 min ja paikka on sen näkönen että ollaan taas tultu :LOL: :ashamed:

Mcgyver
Meillä myös ikuinen kaaos ja sekamelska. Aivan kuin olisi pommi räjähtänyt. Täytyy kyllä myöntää et ollaan miehen kanssa kumpikin melkoisia huithapeleita mitä tulee siisteyteen niin ei kai lapsistakaan voi sen siistimpiä tulla.

XXS
Meillä on kaikkialla muualla todella siistiä, mutta pojan huone on kuin pommin jäljiltä. Kerran viikossa hän kyllä raivaa huoneensa putipuhtaaksi, jotta matto ja petivaatteet saadaan tuulettumaan, lakanat veihdettua ja muutenkin siivottua. En viitsi päivittäin vaatia pitämään huonettaan siistinä, kun se ei kerran häntä itseään innosta. Pojalla ikää 10 vuotta.

vieras
Meillä opetellaan 2-vuotiaasta, että yksi leikki kerrallaan, ja ennen kuin uutta aloitetaan, kerätään entinen leikki pois. Opetteluvaiheessa autan keräämisessä, myöhemmin sen tekee lapsi itse. Lastenhuoneissa ei ole niin tarkkaa, tämä koskee lähinnä olohuonetta ja keittiötä.

Meillä opetellaan 2-vuotiaasta, että yksi leikki kerrallaan, ja ennen kuin uutta aloitetaan, kerätään entinen leikki pois. Opetteluvaiheessa autan keräämisessä, myöhemmin sen tekee lapsi itse. Lastenhuoneissa ei ole niin tarkkaa, tämä koskee lähinnä olohuonetta ja keittiötä.
Minä en kyllä aina erota että koska yksi leikki loppuu ja toinen alkaa. Enkä jaksa edes seurata lasten leikkejä niin tarkkaa kun näkyvät hyvin leikissään viihtyvän.

Jatkuvalla pienellä nalkutuksella. Jos vähänkään antaa löysiä niin homma karkaa heti. Eli aina pitää olla aamulla vieressä hokemassa yövaatteet sänkyyn ei pesuhuoneen lattialle, astiat tiskipöydälle. Minä kyllä laitan ne itse koneeseen muuten joudun purkamaan puolikonetta kun on täytetty "väärin". Repyt ja ulkovaatteet jää pitkin lattioita kun tullaan kotiin taas saa nalkuttaa samoin likapyykki ei löydä koskaan pyykkikoriin ilman eri komentoa. En sitten tiedä onko meillä jotenkin tavallista kovapäisempiä lapsia kun ei nuo perusasiat pysy mielessä vaikka niitä on toistettu vuosikausia :/ Lelut kyllä on suht ojennuksessa mutta tuo kaikki muu
Ja joskus haluaisn löytää sen sotkijan joka on kaiken takana. Tietääkö joku missä majailee henkilö nimeltä En Minä. Se on nimittäin meillä aina kaikeen syyllinen ;)
Se asuu meillä kaverinsa Miksi Aina Minän kanssa...

Meillä yksi lapsi ja silti on kämppä melkein koko ajan ku myrskyn jäliltä. Muksu levittelee leluja ympäri taloa ja tyjentelee kaappeja... ei se auta ku mennä perässä ja siivota. Lelujen annan olla iltaan asti, mutta kaiken muun minkä levittää korjaan saman tien takas paikoilleen.

mm
Alkuperäinen kirjoittaja mamukaks:
Se asuu meillä kaverinsa Miksi Aina Minän kanssa...
Meillä taasen asuu JOKU. JOKU aina sotkee, JOKU jättää tavarat minne sattuu ja JOKU hävittää kaukosäätimet.
Mulla olisi asiaa Jokulle, vaan se taitaa kartella minua...

mää
Neljä lasta, ukko ei ota millään tavalla osaa kotitöihin. Huonosti saa pidettyä järjestystä yllä. Mutta jostaa on pakko tinkiä niin että ei ne sotkut minnekkään karkaa :)

Yhteistyössä