Siis mitä nyt oikein pitäis tehdä.....

• Viestiketjun aloittaja "Xxxxx"
  • Ensimmäinen viesti
"Xxxxx"
Naapurin lapsi oli meillä kylässä, niin kuin aina ennenkin. Halusivat katsoa tv:tä ja kysyin siinä että mitä lastenohjelmia heillä katsotaan. Tyttö tuumasi että ei saa katsoa enää mitään kun äiti kieltänyt, minä siihen että miksi ihmeessä..... ajattelin että teenkö suuren synnin jos juniorin laitan päälle vai pitääkö vaan ylen kanavia käyttää... no siellä kai puhutaan äidistä pahaa sanoi tyttö.

Kysyin kohta lisää ja juu, näin tosiaan on. Tv on viety saunaan ( eivät käytä sitä saunaa sentiesin jo ennestään). Tuo naapuri on ollut ihan sellainen hyvän päivän tuttu, kerran kaksi kahviteltu, yleensä pihalla/ovissa tyttöjen kaveruudesta puhutaan. Tänä talvena olen huomannut että miestä ei enää näy (ero-palaaminen-ero juttua ollut), sitten olemus on muuttunut vähän ja ei jää enää juttelemaan.

Siis voiko nyt olla että se alkaa seota? Kuvittelee että puhutaan pahoja tv:ssä hänestä? Tähän liittyy se että enne hiihtolomaa ei tullut eskarin vanhempien kokoukseen, kun kysyin, tuhahti jotenkin että "paskaa ne siellä puhuu", en ensin ymmärtänyt, yllätyin että niin pyyntööni silloin vastasi. Luulin että jotain riitaa on.... Mitä mä teen, kelle soitan?

"marianna"
Jos nyt jollekin tulee soittaa, niin sille äidille itselleen. "Moi, mietin tuossa että mitä sulle kuuluu? Tuutko käymään kahvilla vaikka tässä viikolla?" Sitten jututtaisin kasvotusten enempi, että onko kaikki hyvin. Ja kertoisin ihan suoraan, että muksus sanoi näin ja huolestuin.

Itse epäilen, että on vaan halunnut telsun pois käytöstä (eihän sieltä oikeesti edes mitään tule) ja sanonut puolihuolimattomasti jotain lapselle jo valmiiksi ärtyneenä.

"Xxxxx"
No oikeasti olen jo pidempään ihmetellyt miks ei enää näy pihalla, jää juttelemaan, kurkkaa vaan ikkunasta verhojen takaa. Sälekaihtimet on kiinni jne. Vein tuon tytön kotiin, en yleensä vie, mutta äiti vetäs vaan oven kiinni.
Jotain sille nyt on tapahtunut, toi tv juttu oli vaan outo. Se että siellä puhutaan äidistä pahaa, kuulostaa kummalta.

Mitä jos sillä on psykoosi? Miten se hoidetaan/todetaan?

..
No kyllä mäkin soittaisin/menisin juttelemaan ennen kun tekisin mitään psykoosiarvioita.:) Oudoltahan tuo kuulostaa mut saattaa tosiaan olla ärtynyt ja stressaantunut jos on ero vireillä jne..

Lapsikin saattaa käyttää hieman outoja sanavalintoja joten käyppä pimpauttamassa ovikelloa ja kysele mitä kuuluu. Jos on jotain poikkeavaa niin soita hätäkeskukseen että tulevat arvioimaan hoidontarpeen. Näkemättä et voi tehdä mitään mutta pidä lapsi luonasi sen aikaa kun käyt siellä heidän ovellaan ettei turhaan näe äitiä sekaisin jos sattuu olemaan jotain.

Voi olla psykoosi tai skitsofreniaa vaikka (skitsofreenikot ei yleensä itse tunnista olevansa sairaita.) Minäkin menisin juttelemaan, eihän siitä mitään haittakaan oo. Kyllä sen aika pian huomaa onko ihminen ihan reaaliteeteissä. Sitten jos huomaat että ei oo niin voisit puhua sen käymään yhdessä sun kanssa vaikka terveyskeskuksessa tai soittaa jonnekin tai jotain. En oikein tiedä miten tuossa ois paras toimia. Mutta sun ei tarvi tehdä diagnooseja vaan selvittää vaan se että onko se realiteeteissä vai ei, eli onko avun tarpeessa

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;28177186:
Voi olla psykoosi tai skitsofreniaa vaikka (skitsofreenikot ei yleensä itse tunnista olevansa sairaita.) Minäkin menisin juttelemaan, eihän siitä mitään haittakaan oo. Kyllä sen aika pian huomaa onko ihminen ihan reaaliteeteissä. Sitten jos huomaat että ei oo niin voisit puhua sen käymään yhdessä sun kanssa vaikka terveyskeskuksessa tai soittaa jonnekin tai jotain. En oikein tiedä miten tuossa ois paras toimia. Mutta sun ei tarvi tehdä diagnooseja vaan selvittää vaan se että onko se realiteeteissä vai ei, eli onko avun tarpeessa
kun lähettiin viisaat psyykalle! se että mielikuvitus se voi auttaa eteenpäin. hitleri autto vaikka sadisti!

"Kukka"
[QUOTE="Xxxxx";28177236]Jotenkin se on muuttunut, ja itse ajattelin että voisin huomenna kysyä apua eskariopelta... Se on fiksu nainen.[/QUOTE]

Minusta tuollainen asia ei kuulu kyllä eskariopelle. Onko sinulla tiedossa ketään naapurisi sukulaisia tai ex-miehen yhteystietoja? Mahdollisen psykoosin alun lisäksi mieleeni tuli myös kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka joillain ihmisillä oireilee myös psykoottisesti.

"Xxxxx"
Mä olen siis jo pitkään miettinyt että joku juttu on.... Olen miettinyyt oisko masentunut tms, välttelee meitä naapureita, on muuttunut ulkonäöllisesti, vastaillut kummallisesti, tekstiviestitkin kummallisia ehkä hieman vihamielisiäkin.....jne jne. Tuo tyttönsäkin jotenkin erilainen. Mut toi teevee juttu oli niinkuin herätys että herranjestas, täs voi olla jotain.

Ja eskariope on oikeesti fiksuihminen, ajattelin kertoa huoleni hälle.

"Jep"
Epäilisin ennemminkin että lapsi on käsittänyt väärin. Esimerkiksi jos äiti sanonut telkkarista jotain "paskaa ne siellä puhuu" -tyylistä (käytän esimerkkinä jos noin sanoi vanhempainillasta) tarkoittaen että ohjelmat on paskaa, ja lapsi sitten käsittänyt että äiti tarkoitti että hänestä puhutaan pahaa.

"Xxxx"
Eikun lapsi sanoi että äiti sulki aina tv:n ja sanoi että ne ihmiset puhuu siellä äidistä ja " maijasta" pahaa. Ja yksi ilta vei tv:n saunaan. Ei kai saisi katsoa tv:tä muuallakaan.....

Yhteistyössä