Siis mitä V¤¤TUA??!Eikö juuri tullut se muutos, että lapselle tarvitaan vain 1 kummi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun tutulla oli ristiäiset ja toinen kummi ei ole käynyt rippikoulua niin kuulemma sitten pitää pyytää joku muu kummiksi?
Eikö juuri tullut se laki, että yksi kummi riittää? Vai mitäköhän olen lukenut...:O

Perseestä koko kirkon kummihomma, mun mielestä lapsi pitäis saada kastaa vaikkei olis yhtään kummia.

Mä jättäisin tossa tilanteessa varmaan kastamatta kokonaan.

Meilläkin edessä "kiva" tilanne. Ainoa kummiehdokaspariskunta on kirkosta eronnut. Ja nimenomaan haluan antaa lapselle KASTEEN, en siis mitään nimijuhlaa. Nimen saa annettua ihan lähettämällä paperit väestörekisterikeskukseen, mutta kastaminen kirkon jäseneksi olisi itselleni tärkeää. Ehkä lapsestamme tulee sitten pakana...:(

Toi on kyllä typerä sääntö. No, mä olen aikoinani käynyt rippikoulun, sitten eronnut kirkosta.

kun mun tuttava halusi musta kummin, liityin kirkkoon ja sovin kummiksi.

Sitten mä taas erosin kirkosta.

Alkuperäinen kirjoittaja mälsää;26486588:
Meilläkin edessä "kiva" tilanne. Ainoa kummiehdokaspariskunta on kirkosta eronnut. Ja nimenomaan haluan antaa lapselle KASTEEN, en siis mitään nimijuhlaa. Nimen saa annettua ihan lähettämällä paperit väestörekisterikeskukseen, mutta kastaminen kirkon jäseneksi olisi itselleni tärkeää. Ehkä lapsestamme tulee sitten pakana...:(

jos on tilanne ettei saa itse omasta suvusta/tuttavapiiristä kummeja niin seurakunnalta on ainakin ennen pyydettäessä saanut kummin joka on kaiketikin joku kirkon työntekijä tms. mutta joku joka on tarkoitettu sellaisille joilla ei ole mahdollisuutta saada itse vaadittua kahta kummia.

Meillä on lapsella vain yksi kummi.
Soitin silloin kirkkoherralle, kerroin tilanteen että meillä ei ole toista kummiksi sopivaa joka täyttäisi ehdot ja olisi mieleinen vaihtoehto. Kirkkoherra antoi luvan kastaa yhdellä kummilla.
Lisäksi lapsella on toinenkin kummi, ei vain papereissa kun ehtoja ei täytä..

Ja tulevaisuudessahan niitä kummeja voi lisätä jos haluaa :)

Itselle on tärkeää että lapsi kastetaan, ei uskonnollisista syistä vaan ihan perinteiden takia. Lapsi saa sitten itse päättää aikuisena eroaako kirkosta vai ei.

Mä olin kans suoraan yhteydessä seurakunnan kirkkoherraan. Kerroin, että meillä on vain yksi "kaikki ehdot täyttävä" kummi lapsellemme. Saimme siten luvan kastaa lapsemme. Ei se nyt mitenkään monimutkainen prosessi ole, kannattaa vaan itse olla ajoissa yhteydessä eri tahoihin.....

On mahdollista, että on vain yksi kummi. Kirkkoherra saa, muistaakseni, itse päättää sen. Menkää sellaisen seurakunnan papin puheille, joka hyväksyy yhden kummin.

Yhteistyössä