Siis mitä? Lapsen sosiaalistamisesta ja persoonasta...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kaverin 4veellä on puheviivästymää ja puheterapeutti suositteli päiväkotia. Kaverin mielestä lapsi ei tarvitse päiväkotiryhmää mihinkään. Yritin selittää, että sosiaaliset kontaktit ja kaverit on jo ton ikäiselle jo tärkeitä ja on hyvä oppia tulemaan ryhmässä toimeen - ettei sitten koulussa kiusattaisi esimerkiksi. Ja sen puheenkin takia päikky olisi hyvä.

Kaverin mielestä olen idiootti, kun ajattelen näin. Päiväkodissa opetetaan vaan tasapäistämistä eikä persoonaa oteta huomioon. On väärin opettaa lapsia laumasieluisiksi ryhmässä kulkijoiksi - se tappaa persoonan ja luovuuden.


WTF? Onko tää joku uusi trendi vai mitä? eikös nyt ole hyvä, jos lapsi osaa olla muitten kanssa? Ja miten se luovuuden tappaa, että on kavereita?
 
Mä oon kyllä sun kanssa samoilla linjoilla. Lapset ovat laumaeläimiä. Ei siitä pääse yli eikä ympäri. Persoonallisuus kehittyy kyllä laumassakin, ja sitten teini-iässä voi etsiä sitä yksilöllisyyttään.

Ite ainakin kärsin pienenä siitä että olin tutustunut muihin lapsiin lähinnä hellareiden pyhäkoulussa ja vaikka "erilaisuus" oli voimavara ja sain siitä uskallusta tehdä omia ratkaisuja myöhemmin, se oli myös stressaavaa silloin lapsena. Mulla oli esimerkiksi joka kouluaamuna ripuli joka lakkasi vasta lukiossa.
 
Ihminen on laumaeläin ja sosiaalinen, muiden kanssa toimeen tuleva ihminen voi olla persoonallinen oma yksilönsä siinä missä yksikseen viihtyvä erakkokin, eli siinä mielessä kaverisi perustelu on aika hassu.

Lapsi siinä viime kädessä kärsii kun äiti ei halua "tappaa lapsensa persoonaa ja luovuutta".

 
Riippuu päiväkodista. Kyllä niistä joissain ihan oikeasti käytännössä toimitaan juuri näin, vaikka tavoitteet on varmasti toiset. Mutta sitten voi vaihtaa päikkäriä jos siltä rupeaa näyttämään. Aikamoista kärjistystä kyllä kuitenkin kaveriltasi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaverin 4veellä on puheviivästymää ja puheterapeutti suositteli päiväkotia. Kaverin mielestä lapsi ei tarvitse päiväkotiryhmää mihinkään. Yritin selittää, että sosiaaliset kontaktit ja kaverit on jo ton ikäiselle jo tärkeitä ja on hyvä oppia tulemaan ryhmässä toimeen - ettei sitten koulussa kiusattaisi esimerkiksi. Ja sen puheenkin takia päikky olisi hyvä.

Kaverin mielestä olen idiootti, kun ajattelen näin. Päiväkodissa opetetaan vaan tasapäistämistä eikä persoonaa oteta huomioon. On väärin opettaa lapsia laumasieluisiksi ryhmässä kulkijoiksi - se tappaa persoonan ja luovuuden.


WTF? Onko tää joku uusi trendi vai mitä? eikös nyt ole hyvä, jos lapsi osaa olla muitten kanssa? Ja miten se luovuuden tappaa, että on kavereita?


Näin sitä nykyään. Toiset sitä mieltä että taaperot tarvitsevat päiväkodin isoa lapsiryhmää oppiakseen ryhmässä olemista ja saadakseen niitä arvokkaita virikkeitä. Toiset taas sitä mieltä että 4veet eivät tarvitse sosiaalisten taitojen harjoittelua ryhmässä. Ei siis oikeen olla perillä siitä mitä eri ikäiset lapset tarvitsevat. Taapero ei tarvitse päiväkodin ryhmää missään tilanteessa,on vielä liian avuton ja tarvitseva, eikä taaperon kehitys päiväkotihoidosta hyödy. Onneksi on kuitenkin taaperoita jotka tästä kokemuksesta huolimatta selviävät mutta on myös paljon niitä jotka turhaa kärsivät kun aikuiset eivät ymmärrä. 4veet tarvitsevat harjoittelua ryhmässä ja kaipaavat toisia lapsia mutta eivät tarvitse päiväkodin kokopäivä hoitoa. Parhaiten 4veet harjoittelevat näitä taitoja kerhoissa tai sitten puolipäivä hoidossa päiväkodissa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaverin 4veellä on puheviivästymää ja puheterapeutti suositteli päiväkotia. Kaverin mielestä lapsi ei tarvitse päiväkotiryhmää mihinkään. Yritin selittää, että sosiaaliset kontaktit ja kaverit on jo ton ikäiselle jo tärkeitä ja on hyvä oppia tulemaan ryhmässä toimeen - ettei sitten koulussa kiusattaisi esimerkiksi. Ja sen puheenkin takia päikky olisi hyvä.

Kaverin mielestä olen idiootti, kun ajattelen näin. Päiväkodissa opetetaan vaan tasapäistämistä eikä persoonaa oteta huomioon. On väärin opettaa lapsia laumasieluisiksi ryhmässä kulkijoiksi - se tappaa persoonan ja luovuuden.


WTF? Onko tää joku uusi trendi vai mitä? eikös nyt ole hyvä, jos lapsi osaa olla muitten kanssa? Ja miten se luovuuden tappaa, että on kavereita?


Näin sitä nykyään. Toiset sitä mieltä että taaperot tarvitsevat päiväkodin isoa lapsiryhmää oppiakseen ryhmässä olemista ja saadakseen niitä arvokkaita virikkeitä. Toiset taas sitä mieltä että 4veet eivät tarvitse sosiaalisten taitojen harjoittelua ryhmässä. Ei siis oikeen olla perillä siitä mitä eri ikäiset lapset tarvitsevat. Taapero ei tarvitse päiväkodin ryhmää missään tilanteessa,on vielä liian avuton ja tarvitseva, eikä taaperon kehitys päiväkotihoidosta hyödy. Onneksi on kuitenkin taaperoita jotka tästä kokemuksesta huolimatta selviävät mutta on myös paljon niitä jotka turhaa kärsivät kun aikuiset eivät ymmärrä. 4veet tarvitsevat harjoittelua ryhmässä ja kaipaavat toisia lapsia mutta eivät tarvitse päiväkodin kokopäivä hoitoa. Parhaiten 4veet harjoittelevat näitä taitoja kerhoissa tai sitten puolipäivä hoidossa päiväkodissa.

Tämä on sinun mielipiteesi, ei faktaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaverin 4veellä on puheviivästymää ja puheterapeutti suositteli päiväkotia. Kaverin mielestä lapsi ei tarvitse päiväkotiryhmää mihinkään. Yritin selittää, että sosiaaliset kontaktit ja kaverit on jo ton ikäiselle jo tärkeitä ja on hyvä oppia tulemaan ryhmässä toimeen - ettei sitten koulussa kiusattaisi esimerkiksi. Ja sen puheenkin takia päikky olisi hyvä.

Kaverin mielestä olen idiootti, kun ajattelen näin. Päiväkodissa opetetaan vaan tasapäistämistä eikä persoonaa oteta huomioon. On väärin opettaa lapsia laumasieluisiksi ryhmässä kulkijoiksi - se tappaa persoonan ja luovuuden.


WTF? Onko tää joku uusi trendi vai mitä? eikös nyt ole hyvä, jos lapsi osaa olla muitten kanssa? Ja miten se luovuuden tappaa, että on kavereita?

oon pitkälle kaverisi kanssa samaa mieltä, että persoona ja luovuus kuolevat päiväkodissa ja koulussa viimeistään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaverin 4veellä on puheviivästymää ja puheterapeutti suositteli päiväkotia. Kaverin mielestä lapsi ei tarvitse päiväkotiryhmää mihinkään. Yritin selittää, että sosiaaliset kontaktit ja kaverit on jo ton ikäiselle jo tärkeitä ja on hyvä oppia tulemaan ryhmässä toimeen - ettei sitten koulussa kiusattaisi esimerkiksi. Ja sen puheenkin takia päikky olisi hyvä.

Kaverin mielestä olen idiootti, kun ajattelen näin. Päiväkodissa opetetaan vaan tasapäistämistä eikä persoonaa oteta huomioon. On väärin opettaa lapsia laumasieluisiksi ryhmässä kulkijoiksi - se tappaa persoonan ja luovuuden.


WTF? Onko tää joku uusi trendi vai mitä? eikös nyt ole hyvä, jos lapsi osaa olla muitten kanssa? Ja miten se luovuuden tappaa, että on kavereita?


Näin sitä nykyään. Toiset sitä mieltä että taaperot tarvitsevat päiväkodin isoa lapsiryhmää oppiakseen ryhmässä olemista ja saadakseen niitä arvokkaita virikkeitä. Toiset taas sitä mieltä että 4veet eivät tarvitse sosiaalisten taitojen harjoittelua ryhmässä. Ei siis oikeen olla perillä siitä mitä eri ikäiset lapset tarvitsevat. Taapero ei tarvitse päiväkodin ryhmää missään tilanteessa,on vielä liian avuton ja tarvitseva, eikä taaperon kehitys päiväkotihoidosta hyödy. Onneksi on kuitenkin taaperoita jotka tästä kokemuksesta huolimatta selviävät mutta on myös paljon niitä jotka turhaa kärsivät kun aikuiset eivät ymmärrä. 4veet tarvitsevat harjoittelua ryhmässä ja kaipaavat toisia lapsia mutta eivät tarvitse päiväkodin kokopäivä hoitoa. Parhaiten 4veet harjoittelevat näitä taitoja kerhoissa tai sitten puolipäivä hoidossa päiväkodissa.

Tämä on sinun mielipiteesi, ei faktaa.

Sulla taitaa olla huono omatunto omien päiväkotilastesi takia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaverin 4veellä on puheviivästymää ja puheterapeutti suositteli päiväkotia. Kaverin mielestä lapsi ei tarvitse päiväkotiryhmää mihinkään. Yritin selittää, että sosiaaliset kontaktit ja kaverit on jo ton ikäiselle jo tärkeitä ja on hyvä oppia tulemaan ryhmässä toimeen - ettei sitten koulussa kiusattaisi esimerkiksi. Ja sen puheenkin takia päikky olisi hyvä.

Kaverin mielestä olen idiootti, kun ajattelen näin. Päiväkodissa opetetaan vaan tasapäistämistä eikä persoonaa oteta huomioon. On väärin opettaa lapsia laumasieluisiksi ryhmässä kulkijoiksi - se tappaa persoonan ja luovuuden.


WTF? Onko tää joku uusi trendi vai mitä? eikös nyt ole hyvä, jos lapsi osaa olla muitten kanssa? Ja miten se luovuuden tappaa, että on kavereita?




Näin sitä nykyään. Toiset sitä mieltä että taaperot tarvitsevat päiväkodin isoa lapsiryhmää oppiakseen ryhmässä olemista ja saadakseen niitä arvokkaita virikkeitä. Toiset taas sitä mieltä että 4veet eivät tarvitse sosiaalisten taitojen harjoittelua ryhmässä. Ei siis oikeen olla perillä siitä mitä eri ikäiset lapset tarvitsevat. Taapero ei tarvitse päiväkodin ryhmää missään tilanteessa,on vielä liian avuton ja tarvitseva, eikä taaperon kehitys päiväkotihoidosta hyödy. Onneksi on kuitenkin taaperoita jotka tästä kokemuksesta huolimatta selviävät mutta on myös paljon niitä jotka turhaa kärsivät kun aikuiset eivät ymmärrä. 4veet tarvitsevat harjoittelua ryhmässä ja kaipaavat toisia lapsia mutta eivät tarvitse päiväkodin kokopäivä hoitoa. Parhaiten 4veet harjoittelevat näitä taitoja kerhoissa tai sitten puolipäivä hoidossa päiväkodissa.

Tämä on sinun mielipiteesi, ei faktaa.

Faktaa ikävä kyllä on. Faktaa josta on sekä tieteellistä näyttöä että empiristä seurantaa. Faktaa jota halutaan väenvängällä pitää pimennossa siitä huolimatta että apu lapsille ja vanhemmille olisi suuri kun asioita yhdessä paremmin ymmärtäisimme.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaverin 4veellä on puheviivästymää ja puheterapeutti suositteli päiväkotia. Kaverin mielestä lapsi ei tarvitse päiväkotiryhmää mihinkään. Yritin selittää, että sosiaaliset kontaktit ja kaverit on jo ton ikäiselle jo tärkeitä ja on hyvä oppia tulemaan ryhmässä toimeen - ettei sitten koulussa kiusattaisi esimerkiksi. Ja sen puheenkin takia päikky olisi hyvä.

Kaverin mielestä olen idiootti, kun ajattelen näin. Päiväkodissa opetetaan vaan tasapäistämistä eikä persoonaa oteta huomioon. On väärin opettaa lapsia laumasieluisiksi ryhmässä kulkijoiksi - se tappaa persoonan ja luovuuden.


WTF? Onko tää joku uusi trendi vai mitä? eikös nyt ole hyvä, jos lapsi osaa olla muitten kanssa? Ja miten se luovuuden tappaa, että on kavereita?




Näin sitä nykyään. Toiset sitä mieltä että taaperot tarvitsevat päiväkodin isoa lapsiryhmää oppiakseen ryhmässä olemista ja saadakseen niitä arvokkaita virikkeitä. Toiset taas sitä mieltä että 4veet eivät tarvitse sosiaalisten taitojen harjoittelua ryhmässä. Ei siis oikeen olla perillä siitä mitä eri ikäiset lapset tarvitsevat. Taapero ei tarvitse päiväkodin ryhmää missään tilanteessa,on vielä liian avuton ja tarvitseva, eikä taaperon kehitys päiväkotihoidosta hyödy. Onneksi on kuitenkin taaperoita jotka tästä kokemuksesta huolimatta selviävät mutta on myös paljon niitä jotka turhaa kärsivät kun aikuiset eivät ymmärrä. 4veet tarvitsevat harjoittelua ryhmässä ja kaipaavat toisia lapsia mutta eivät tarvitse päiväkodin kokopäivä hoitoa. Parhaiten 4veet harjoittelevat näitä taitoja kerhoissa tai sitten puolipäivä hoidossa päiväkodissa.

Tämä on sinun mielipiteesi, ei faktaa.

Faktaa ikävä kyllä on. Faktaa josta on sekä tieteellistä näyttöä että empiristä seurantaa. Faktaa jota halutaan väenvängällä pitää pimennossa siitä huolimatta että apu lapsille ja vanhemmille olisi suuri kun asioita yhdessä paremmin ymmärtäisimme.

Katsotaan löytyykö "tieteellistä lähdettä" =D

Näitä on nähty :)
 
Ovatko äidit itse niin epäsosiaalisia ja taidottomia, että vaihtoehtona on pitää lapsi ilman leikkiseuraa neljän seinän sisällä tai heittää päiväkotiin? Kotihoidossa itselläni on 2- ja 4-vuotiaat ja 4-vuotias on erittäin reipas ja sosiaalinen, eikä tarvitse siihen jatkossakaan päiväkotia koska oma elämämme on sen verran sosiaalista, käymme leikkipuistoissa jne.
 
Mihin unohtuu se, että aikuisenakin ihmiset toimivat ryhmässä, eivät yksilöinä. vain äärimmäisen harvat yksilöt pystyvät hyödyntämään sitä tappamatonta luovuuttaan yksinäisissä luovissa ammateissa. Jos ja kun lapsi kuitenkin menee kouluun, on lapselle hyvin hyödyllistä oppia niitä ryhmätaitoja myös ennen sitä. On myös niitä lapsia, joiden tulevaisuus on "tuhoon tuomittu" vanhempien liiallisen yksilöittämisen takia. koulussa ja päiväkodissa lasta ei pystytä huomioimaan yksilönä, mutta tarvitseeko? Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö lasta huomioitaisi ollenkaan, mutta ei opettaja tai lto voi oppia tuntemaan lasta yhtä hyvin kuin oma äiti, joka sitten taas kotona vi ottaa lapsen yksilönä huomioon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaverin 4veellä on puheviivästymää ja puheterapeutti suositteli päiväkotia. Kaverin mielestä lapsi ei tarvitse päiväkotiryhmää mihinkään. Yritin selittää, että sosiaaliset kontaktit ja kaverit on jo ton ikäiselle jo tärkeitä ja on hyvä oppia tulemaan ryhmässä toimeen - ettei sitten koulussa kiusattaisi esimerkiksi. Ja sen puheenkin takia päikky olisi hyvä.

Kaverin mielestä olen idiootti, kun ajattelen näin. Päiväkodissa opetetaan vaan tasapäistämistä eikä persoonaa oteta huomioon. On väärin opettaa lapsia laumasieluisiksi ryhmässä kulkijoiksi - se tappaa persoonan ja luovuuden.


WTF? Onko tää joku uusi trendi vai mitä? eikös nyt ole hyvä, jos lapsi osaa olla muitten kanssa? Ja miten se luovuuden tappaa, että on kavereita?




Näin sitä nykyään. Toiset sitä mieltä että taaperot tarvitsevat päiväkodin isoa lapsiryhmää oppiakseen ryhmässä olemista ja saadakseen niitä arvokkaita virikkeitä. Toiset taas sitä mieltä että 4veet eivät tarvitse sosiaalisten taitojen harjoittelua ryhmässä. Ei siis oikeen olla perillä siitä mitä eri ikäiset lapset tarvitsevat. Taapero ei tarvitse päiväkodin ryhmää missään tilanteessa,on vielä liian avuton ja tarvitseva, eikä taaperon kehitys päiväkotihoidosta hyödy. Onneksi on kuitenkin taaperoita jotka tästä kokemuksesta huolimatta selviävät mutta on myös paljon niitä jotka turhaa kärsivät kun aikuiset eivät ymmärrä. 4veet tarvitsevat harjoittelua ryhmässä ja kaipaavat toisia lapsia mutta eivät tarvitse päiväkodin kokopäivä hoitoa. Parhaiten 4veet harjoittelevat näitä taitoja kerhoissa tai sitten puolipäivä hoidossa päiväkodissa.

Tämä on sinun mielipiteesi, ei faktaa.

Faktaa ikävä kyllä on. Faktaa josta on sekä tieteellistä näyttöä että empiristä seurantaa. Faktaa jota halutaan väenvängällä pitää pimennossa siitä huolimatta että apu lapsille ja vanhemmille olisi suuri kun asioita yhdessä paremmin ymmärtäisimme.

Katsotaan löytyykö "tieteellistä lähdettä" =D

Näitä on nähty :)


Tästä ehkä voit päästä alkuun.Jos tarvitset vielä lisää nimiä ja tutkimuksia voin kyllä niitä Sinulle listata.

www.psychologytoday.com : "The Trouble With Day Care" (yhteenveto isosta seuranta tutkimuksesta päivähoidosta)

Day care information: effects on infants emotional development(googlaa tällä)
Jossa pohditaan pitkän päivittäisen eron vaikutuksia äiti-lapsisuhteeseen ja tämän myötä lapsen kehitykseen. (myös yhteenveto).

Nämä on ihan oikeita asioita ja huolen aiheita, ei ole kyse mututuntumasta tai mielipiteistä vaan lapsen kasvun ja siihen liittyvien tarpeiden paremmasta ymmärtämisestä.

 

Yhteistyössä