Siis mitä?! (kela-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"opiskelija"

Vieras
Sain tähän asti opintotuen ja sen opintoasumistuen (mikä lie oikea termi) koska mieheni tulot ei vaikuta joten sain noin 500e/kk nyt olemme saamassa esikoisen ja vielä 2vuotta opintoja jäljellä, mutta ymmärsinkö oikein että nyt simsalabin en saakkaan sitä ja opintotuet laskevat siihen 250e/kk koska nyt kuulutaan yleisen asumistuen piirriin ja puolisolla liian korkeat tulot.
Eli ystäväni jolla ei ole lapsia ja hänen mies tienaa enemmän kuin omani jatkaa tämän asumistuen saantia mutta minä saan 250e/kk koska on sitten tuo lapsi?? :O

Siis mä ymmärsin varmaan väärin, kun kuulostaa niin epäoikeudenmukaiselta ja hassulta. :D

teiltä lähtee sen opintotuen asumislisä pois, mikä on maksimissaan sen 201 euroa/kk ja siirrytte sitten yleiseen asumistukeen, meillä se tarkoitti sitä kun molemmat oltiin opiskelijoita että saatiin paljon enemmän tukea asumiseen, ennen molemmat sai sen opintotuen asumislisän mikä oli yht 400 euroa. Nyt saadaan asumistukea 550 e

On se kiva maksaa niitä veroja kun ihmiset jotka ovat vastuussa siitä että ne jaetaan reilusti, tekevät tällaisia mokia. Helvetti soikoon, no hyvä että tuetaan tätä ystävääni jonka mies tienaa 3800e/kk mutta multa se 250e otetaan pois. Kiitos.

teiltä lähtee sen opintotuen asumislisä pois, mikä on maksimissaan sen 201 euroa/kk ja siirrytte sitten yleiseen asumistukeen, meillä se tarkoitti sitä kun molemmat oltiin opiskelijoita että saatiin paljon enemmän tukea asumiseen, ennen molemmat sai sen opintotuen asumislisän mikä oli yht 400 euroa. Nyt saadaan asumistukea 550 e

Tämä on meidän tilanteessamme todella epäoikeudenmukaista.
Kyllä tuo pitäisi järjestellä ihan uusiksi. Eihän tällanen vetele. :O

Näin se menee. Me ollaan opiskeltu miehen kanssa vuoron perään. Olin lasten kanssa kotona kun mies opiskeli, silloin saatiin asumistukea. Nyt mies töissä ja itse opiskelen ja opintotuki siis tuon hurjan 250e/kk. Mutta olen ymmärtänyt että juuri perheellisten opiskelijoiden tukia yritetään parantaa. Koska tulee voimaan sitähän ei kukaan tiedä. Mutta munkin mielestä se on todella epäreilua. Siihen nähden vaikka mitä muutkin tuet on miniminä. Tai sitten yleisessä asumistuessa pitäisi olla joku "kevennys" kohta opiskelijoille, saisi edes sen asumislisän verran :)

Mutta piti vielä sanomani, että päivähoitomaksuissa säästää sitten senkin edestä, kun huomioidaan perheen koko ja tulot. Ollaan opintojen ajan maksettu kolmesta lapsesta reilut 113e/kk. Oon aatellut että se vähän kompensoi tätä asumistukijuttua ;D

[QUOTE="äitix3";23835973]Näin se menee. Me ollaan opiskeltu miehen kanssa vuoron perään. Olin lasten kanssa kotona kun mies opiskeli, silloin saatiin asumistukea. Nyt mies töissä ja itse opiskelen ja opintotuki siis tuon hurjan 250e/kk. Mutta olen ymmärtänyt että juuri perheellisten opiskelijoiden tukia yritetään parantaa. Koska tulee voimaan sitähän ei kukaan tiedä. Mutta munkin mielestä se on todella epäreilua. Siihen nähden vaikka mitä muutkin tuet on miniminä. Tai sitten yleisessä asumistuessa pitäisi olla joku "kevennys" kohta opiskelijoille, saisi edes sen asumislisän verran :)[/QUOTE]
No niinpä, ei kyllä perheellisten opiskelua tueta yhtään millään tavalla, saisi laittaa siihen sen asumislisän KAIKILLE tasapuolisesti ja mielellään vielä lapsikorotuksen koska tottakai opiskelevan perheellisen menot ovat kovemmat. Sitten se vasta olisi oikeudenmukaista.

[QUOTE="äitix3";23835992]Mutta piti vielä sanomani, että päivähoitomaksuissa säästää sitten senkin edestä, kun huomioidaan perheen koko ja tulot. Ollaan opintojen ajan maksettu kolmesta lapsesta reilut 113e/kk. Oon aatellut että se vähän kompensoi tätä asumistukijuttua ;D[/QUOTE]

Ainiin ei kauheeta meillähän menossa tarhaan lapset, mieheni tienaa 3100e ja minä sitten 250e paljonkohan mahtaa olla tarhakustannukset? :( Vai jätänkö opinnot vuosiksi?

[QUOTE="a.p";23836013]Ainiin ei kauheeta meillähän menossa tarhaan lapset, mieheni tienaa 3100e ja minä sitten 250e paljonkohan mahtaa olla tarhakustannukset? :( Vai jätänkö opinnot vuosiksi?[/QUOTE]

lapi* :D

Mä kanssa kuvittelin että saisin samat opintotuet mitä lapsettomana sain. Pitää näköjään vähän miettiä suunnitelmia, koska ongelmana on se, että me joudutaan asumaan erillään sitten kun lähden taas opiskelemaan, ja ei varmaan toista kämppää varten saada asumistukea. Mies joutuu sitten maksamaan yksin kahden asunnon kulut...

[QUOTE="vieras";23836317]ap, mä luulen että teidän tuloilla päivähoitomaksu olisi jonkin verran alle 200.[/QUOTE]

Menee koko opintotuki sitten siihen, kiitos päättäjille siitä 200e menetyksestä. Idiootit.

[QUOTE="a.p";23836337]Menee koko opintotuki sitten siihen, kiitos päättäjille siitä 200e menetyksestä. Idiootit.[/QUOTE]

miksei mies voi maksaa päivähoitomaksua kun kerran tienaa enemmän? eikö teidän yhteenlasketuilla tuloilla todellakaan pärjää vaikka tuliskin se päivähoitomaksu ja -250 asumislisän menetystä?

[QUOTE="vieras";23836367]miksei mies voi maksaa päivähoitomaksua kun kerran tienaa enemmän? eikö teidän yhteenlasketuilla tuloilla todellakaan pärjää vaikka tuliskin se päivähoitomaksu ja -250 asumislisän menetystä?[/QUOTE]

Siis tottakai maksaa, tulee toimeen mutta kyse olikin siitä miten hemmetin epäreilua tuo on perheellisiä kohtaan. Ja kyllä se on iso menetys se raha.

Siis miten voi olla mahdollista, että nämä kelan säännöt on täynnä tällaisia selkeitä epäoikeudenmukaisuuksia, joihin ei kukaan puutu eikä ketään kiinnosta? Siitä ei ole kauaakaan aikaa, kun otin samantyylisen epäkohdan äitiyspäivärahojen laskemiseen liittyen puheeksi täälä, ja heti oli pari palstamammaa mun kimpussa väittämässä, että ei siinä ole mitään kummallista, että ne rahat lasketaan toiselle äidille toisella tavalla ja toiselle äidille toisella tavalla riipuen siitä, missä kuussa laskettu aika sattuu olemaan.

Tuo ap:n kuvaama tilannehan on ihan törkeää opiskelijoiden sorsimista! Mutta systeemin muuttaminen kaikkia kohtaan oikeudenmukaiseksi ei taida olla ihan pikkujuttu ja tuskin kukaan haluaa sitä asiaa ruveta ajamaan, joten se siitä... Ihmetyttää vaan silti, miten tämä järjestelmä voi olla ajautunut tähän!

Yhteistyössä