Siis mistä minä maksan kirkolle????

• Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
aloittaja
Tätä on täällä jauhettu, mutta teen vielä oman aloituksen. Nyt kun tää kirkosta eroaminen on ollut niin paljon esillä, omat pohdintani ovat taas nousseet pintaan. Olen jo pari vuotta miettinyt kirkosta eroamista, koska en ymmärrä mitä saan siltä vastineeksi. Varsinkin kun nuo veropäätökset tulivat ja näki taas summan paljon on kirkolle rahaa syytänyt tyhjästä. Voisiko joku ystävällisesti vääntää mulle rautalangasta, mitä mä saan tolle kirkollisverolle vastineeksi?

siis sinähän saat tulevaisuudessa ilmaisen hautapaikan ymmärtääkseni sillä, että maksat kirkollisveroja. ja muutkin palvelut ovat ilmaisia....olenkohan nyt sitten väärässä..? itse en ainakaan halua erota kirkosta, ja mielestäni se summa ei ole edes niin kovin suuri etteikö se voisi jatkossakin mennä niinkuin ennenkin.

Mä voin
Meillä ainakin saan lapsilleni ja koko perheelle melkoisen edulliset leirit kesällä, lapseni saivat ristiäiset ja tulevat saamaan rippileirit + konfirmaatiot. Lapsillani on kummit ja itse olen saanut kummilapset. Saamme vihkimisen ja hautajaiset kirkossa. Saan joulukirkon, enkelikirkot ym. jumalanpalvelukset, joihin haluamme osallistua (perheemme käy 2-4 krt/vuosi kirkossa). Saamme nelivuotiaille lapsillemme mukavat seurakunnan järjestämät synttärijuhlat ja saamme muita lasten tapahtumia ilmaiseksi vuoden aikana. Lisäksi saan helposti rekisteritietoni kirkkoherranvirastosta näitä tarvitessani.... Eli aikamoinen listahan tästä tuli, nyt kun oikein aloin miettimään mitä meidänkin perhe saa seurakunnalta.

Itse en ainakaan kokisi saavani tarpeeksi vastinetta kirkolta verraten siihen, paljonko maksaisin kirkollisveroa joka vuosi - saati sitten koko elämäni aikana!

Mieluummin annan hyväntekeväisyyteen tai maksan tuollaiset menoni itse, kuten yllä mainitut synttärijuhlat (enpä ole ennen edes kuullut moisesta mahdollisuudesta).

Kannattaa lukea täältä syitä eroamiselle, jos mietit mitä teet. Valitettavasti en kyllä osaa antaa vastaavanlaista linkkiä sille, että miksi kuulua kirkkoon.

Eroa kirkosta – Miksi erota?

hheikki
Alkuperäinen kirjoittaja mrs heinälato;22261710:
siis sinähän saat tulevaisuudessa ilmaisen hautapaikan ymmärtääkseni sillä, että maksat kirkollisveroja. ja muutkin palvelut ovat ilmaisia....olenkohan nyt sitten väärässä..? itse en ainakaan halua erota kirkosta, ja mielestäni se summa ei ole edes niin kovin suuri etteikö se voisi jatkossakin mennä niinkuin ennenkin.
sopimuksen mukaan kirkko tarjoaa hautapaikan kaikille. samaan hintaan. niitä ei siis kustanneta kirkollisveroista vaan valtion yhteisöverosta josta kirkolle tilitetään vuosittain hautaustoimen kuluihin nähden tuplamäärä.
näin siksi että ilman hautaustoimen suorittamisen vastaanottamista kirkolle käytännössä annettu hautaustoimen monopolia olisi ollut vaikea perustella.

aloittaja
Alkuperäinen kirjoittaja mrs heinälato;22261710:
Just tämä sai mut pohtimaan eroamista, kun lapsemme kuoli ja haudan kaivuu ja hautapaikka oli ihan törkeän kalliit. Samalla selvisi että samanhintaiset ne ovat kaikille, kuului kirkkoon tai ei. Ainoa ero oli se että kappelista olisi joutunut maksamaan vuokraa jos olisi siellä halunnut jotain tilaisuutta viettää. Käyn tsekkaamassa ton linkin nyt mitä muuta palveluita kirkolla on tarjota.

"vieras"
sopimuksen mukaan kirkko tarjoaa hautapaikan kaikille. samaan hintaan. niitä ei siis kustanneta kirkollisveroista vaan valtion yhteisöverosta josta kirkolle tilitetään vuosittain hautaustoimen kuluihin nähden tuplamäärä.
näin siksi että ilman hautaustoimen suorittamisen vastaanottamista kirkolle käytännössä annettu hautaustoimen monopolia olisi ollut vaikea perustella.
Ja kyllä kirkkoon kuuluvillekin tulee lasku hautausmenoista (meillä esim. erikseen eriteltyinä jopa haudalle tulevat havut - on tietenkin läpinäkyvää ja hyvän liiketoiminnan mukaista mutta pappani ainakin loukkaantui sydänjuuriaan myöten moisesta laskusta, kun sen mummoni hautajaisten jälkeen sai).

Mun mielestä Suomeen sais tulla lisää kirkkoon kuulumattomille hautausmaita, mutta kas kummaa.. mikään muu taho kuin kirkko ei jaksa nähdä todellista vaivaa uusien hautausmaiden perustamisen eteen.. :/

aloittaja
[QUOTE="vieras";22261786]Ja kyllä kirkkoon kuuluvillekin tulee lasku hautausmenoista (meillä esim. erikseen eriteltyinä jopa haudalle tulevat havut - on tietenkin läpinäkyvää ja hyvän liiketoiminnan mukaista mutta pappani ainakin loukkaantui sydänjuuriaan myöten moisesta laskusta, kun sen mummoni hautajaisten jälkeen sai).[/QUOTE]

Mulle kävi vähän samoin lapseni hautajaisten jälkeen :(

aloittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Mä voin;22261712:
Meillä ainakin saan lapsilleni ja koko perheelle melkoisen edulliset leirit kesällä, lapseni saivat ristiäiset ja tulevat saamaan rippileirit + konfirmaatiot. Lapsillani on kummit ja itse olen saanut kummilapset. Saamme vihkimisen ja hautajaiset kirkossa. Saan joulukirkon, enkelikirkot ym. jumalanpalvelukset, joihin haluamme osallistua (perheemme käy 2-4 krt/vuosi kirkossa). Saamme nelivuotiaille lapsillemme mukavat seurakunnan järjestämät synttärijuhlat ja saamme muita lasten tapahtumia ilmaiseksi vuoden aikana. Lisäksi saan helposti rekisteritietoni kirkkoherranvirastosta näitä tarvitessani.... Eli aikamoinen listahan tästä tuli, nyt kun oikein aloin miettimään mitä meidänkin perhe saa seurakunnalta.
Eikö teinillä ole oikeus liittyä itse kirkkoon ja tulla konfirmoiduksi rippikouluiässä itse niin halutessaan, vai vaikuttaako vanhempien kirkkoon kuulumattomuus tähän? Meillä ei ole lapsille mitään synttärijuhlia. Seurakunnan päiväkerhokin lakkasi meidän kylältä, joten lapset eivät pääse sielläkään enää käymään. :( Kirkossa emme käy. Kummilapsikiintiö on täynnä. Ei taida jäädä paljon jäljelle. Tuo konfirmaatio on ainoa, ja siihenkin on vielä pitkä aika jäljellä.

Just tämä sai mut pohtimaan eroamista, kun lapsemme kuoli ja haudan kaivuu ja hautapaikka oli ihan törkeän kalliit. Samalla selvisi että samanhintaiset ne ovat kaikille, kuului kirkkoon tai ei. Ainoa ero oli se että kappelista olisi joutunut maksamaan vuokraa jos olisi siellä halunnut jotain tilaisuutta viettää. Käyn tsekkaamassa ton linkin nyt mitä muuta palveluita kirkolla on tarjota.
Sitten minä olen ollut ihan vääräsää luulossa tuon hautapaikan suhteen :( Pitäisi ilmeisesti tutkia tarkemmin asioita ennenkuin puhun niistä...
Surullista, että olette joutuneet kokemaan sen lapsen kuoleman myötä, osanottoni:'(

Pihalla
Mua jotenkin häiritsee se että mun on kuuluttava kirkkoon jos uskon jumalaan. Eikö se ole ihan mun ja yläkerran herran asia se minun uskoni. Miksi mun pitäis jotenkin todistaa uskoni kuulumalla kirkkoon ja maksamalla sille. Se ihmetyttää että eikö sitä pääse taivaaseen uskon takia, ei kirkollisverojen maksun takia?

"vieras"
Rippileiri maksaa ainakin täällä meidän kaupungissa.
Joulukirkkoon ym. ei tietääkseni pyydetä ovella mitään todistusta uskonnosta?

[QUOTE="vieras";22261886]Jos sil hintaa maksetana hautapaikka,niin on siin montulla hintaa.
Elät hyväl tuurin 90v,ja jokavuosi maksat 300e?[/QUOTE]

tämäki on totta kyllä :| kun alkaa tarkemmin miettimään asiaa niin ehkäpä sille 300eurolle olis muutakin käyttöä lapsiperheellä.. toisaalta taas sotii minun ajatusmaailmaa vastaan se eroaminen kun olen seurakunnassa ollut töissä lastenohjaajana ja olen yhäki siinä liitossa. en sillälailla usko niinkuin uskovaiset, mutta illalla yleensä luen iltarukouksen.
enkä ole ollut mikään pyhimys koskaan......

"vieras"
Mua jotenkin häiritsee se että mun on kuuluttava kirkkoon jos uskon jumalaan. Eikö se ole ihan mun ja yläkerran herran asia se minun uskoni. Miksi mun pitäis jotenkin todistaa uskoni kuulumalla kirkkoon ja maksamalla sille. Se ihmetyttää että eikö sitä pääse taivaaseen uskon takia, ei kirkollisverojen maksun takia?
Kyllä on.
Eikä tarvii.
Jokainen uskoo mihin uskoo.Ei tarvii kenellekkään todistella mitään.Jos uskot päätyväsi taivaaseen,niin ei sitä kukaan sinulta voi viedä.

- Arvokkaan kulttuuriperimän säilyttämisestä (kirkot, pappilat, kappelit)
- Diakoniatyöstä
- Seurakunnan kerhotoiminnasta niin lapsille kuin vanhuksillekin ja muille siinä välillä.
- Kirkon kriisitoimintatyöstä esim leskien ryhmistä, avioliittoleireistä jne.
- Jumalanpalveluksista niin "arkisunnuntaisin" kuin juhlapyhinäkin.
- Kirkkokonserteista, kuoroista, leireistä, ruokapäivätapahtumista.
- Noista ainakin...

Ne ovat mielestäni iso osa sitä suomalaista perimää, minkä haluan säilyttää. Toisaalta kaikki eivät niitä arvosta ja silloin on hyvä kun kirkosta eroaminen on tehty helpoksi.

"Miska"
Meillä hautaus kulut erisuuruiset sen mukaan kuuluuko kirkkoon vai ei, mutta ei siis ilmaista kenellekkään, mutta paljon kalliimpaa kirkkoon kuulumattomille, hautapaikika, palvelut ja tilavuokrat.

Jokaisen pitää itse miettiä kirkkoon kuuluminen ja kuulumattomuus... Minusta se ei ole pelkästään rahallinen asia. Ja asialla on monia puolia, olen joskus harkinnut eroa, mutta toistaiseksi olen halunnut kuulua ja itseasiassa vaikuttaa seurakunnan työhönkin, esim. lapsityöhön jota seurakunta tekee. Mutta aika näyttää mihin suuntaan tämä kaikki menee... Minusta maailma menee jotenkin sekaisemmaksi ja rikkinäisemmäksi koko ajan. Ahdistun kun kaupassa ja julkisissa näen ja kuulen nuorison käyttäytymistä... kirosanoja ja syljeskelyä yms. Muutama päivä sitten Kaupassa tuli taakseni kolme pientä arvioisin n.8-10v poikaa ja kielenkäyttö oli hurjaa, kilvan sadattelivat kaikkea. Sitten kysyivät saataisko me mennä ensin. Mietin hetken, sanoin pojille, että minua harmittaa teidän kielenkäyttö ja asenne, mikis noin nuoret ja mukavat pojat puhuvat noin. Etummainen poika tuumasi että "johan oli iskurepliikki". Sanoin että "voit sitä sellaisen pitää, mutta äitinä minua hävettäisi jos kuulisin omieni puhuvan ja käyttäytyvän kuten he tekevät, ja eivät nämä pojat ole ikäistään isompia tai fiksumpia vaikka käyttäytvät noin." Pojat olivat hiljaa lopun aikaa ja kurkistelivat kulmiensa alta. Mutta mä jäin miettimään, mistä moinen käytös ja sen lisääntyminen johtuu... Suvaitaanko liikaa, ollaanko vaan lasten kavereita ja unohdetaanko vanhemmuus ja kasvatustehtävä liian helposti. Kuka ohjaa meitä moraalin ja käytöksen kanssa? Minun lapset kiittää ja käyttäytyy hyvin, vaikka vilkkaita ovat... En ole täydellinen vanhempi, en. Mietin kovasti: Missä on vanhempien ja opettajien moraali ja arvot, mikä on hyvä ja mikä huono. Minä haluaisin takaisin jotain vähemmän suvaitsevaa tai tuokin on väärä ilmaisu... tarkoitan jotain arvoja ja moraalia kaipaan. Tarjoaako kirkko siihen jotain. Tällähetkellä ajattelen että tarjoaa. Kaikkea en hyväksy ja kaikesta en ole samaa mieltä, mutta jokin sanoo että Arvoilla on arvonsa.

"kkkk"
No mä varmaan maksan pappien ja muiden seurakunnan työntekijöiden palkkoja.
Hmm.
Hmm.
Käyn toisinaan jumalanpalveluksissa, siellä ei jäsenkorttia kysytty, saa varmaan mennä kuulemaan ja rauhoittumaan ihan muuten vaan. Joululaulujakin voin mennä laulamaan ilman jäsenyyttä.
En mä tiedä, mistä mä maksan.

"Marru"
No taivaaseen pääsyn kanssa ei oo mitään tekoa sillä kuulutko kirkkoon vai et. Jos joku kirkko tai seurakunta alkaa moista sanoa niin eroa siitä. Usko on se millä pelastutaan, ihan vaan armosta, ei edes omien tekojen takia.

Kirkkoon kuuluminen tai eroaminen on sitten ihan asia erikseen... siihen sun kannattaa miettiä muitakin perusteita kuin raha.

"vieras"
Lisään tuohon vielä leiritarjonnan, ilmaisia suurin osa, voi käydä kurkkaamassa eri kristillisten opistojen listoja. Omaan seurakuntaan vain yhteys jos jokin leiri kiinnostaa, useimmat maksavat omavastuuosuuden eli ittelle jää vain menemisen vaiva.

uskokaa jo
-lapsi voi käydä rippikoulun vaikka vanhemmat eivät kuuluisi kirkkoon
- hautapaikka MAKSAA YHTÄ PALJON, kuuluu kirkkoon tai ei
- kirkon kerhoihin voi lapsi osallistua vaikka vanhemmat eivät kuuluisi kirkkoon

Ihmeen vääritä käsityksiä täällä on.... ja lähetystyöhon menee vain alle 10 % kirkollisveroista. sen sijaan seurakunnat omistavat asuntoja/osakkeita jne. esim Kaisaniemessä onyksi iso kerrostalo kokonaan kirkon omistuksessa ja ihan markkinavuokraa perivät siitä kaikilta. Eli rahoilla KEINOTELLAAN

"vieras"
Musta on jännä, että ihmiset maksavat vuosittain satoja euroja kirkollisveroa eivätkä tiedä pätkääkään, mitä niillä rahoilla tehdään eivätkä vaadi vastinetta. Monesta pienemmästä summasta ollaan tarkempia.

Yhteistyössä