Siis mistä minä maksan kirkolle????

• Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
eroaa
Ei ne annamitään. itsekkin mietin eroa. kun kävin diakonissa. ja se nainen siellä katsoi meidän tulot ja sanoin "noooo meillä on aika tiukat nää säännökset täällä. mutta jos mä nyt annan 50e kun et oo ennen käynyt täällä ja et varmaan jatkossakaan käy" Eli sain tuokalapun cittarille. just ennen minua kävi tuttuni jolla on paljon isommat tulot ja sai 80e... yhmmmm ja maistuu viina.

kirkkoon kuuluva
olen suht hyvätuloinen ja maksan mielestäni melko paljon kirkkoon kuulumisesta. Vastineeksi en koe saavani yhtään mitään ITSELLENI. Sen sijaan koen saavani paljon vastinetta LÄHIMMÄISILLENI. Maksamillani kirkollisveroilla pidetään yllä osittain yhteiskuntarauhaa, ehkäistään syrjäytymistä, tuetaan heikkoja ja lapsiperheitä, järjestetään erilaisia palveluita niin alkoholisteille, syrjäytyneille, sairaille, vanhuksille, uupuneille - kirkko on tavallaan ns. kolmas sektori kun kuntien palvelut eivät nykypäivänä takaa sitä turvaverkkoa mitä pitäisi lakisääteisesti olla. Kuulun kirkkoon jatkossakin ja maksan huomattavat veroni ilomielin ja kiitollisuudella. Kaikkea ei todellakaan voi eikä saa mitata itsekkäästi sillä, mitä se "juuri minun napaani" hyödyttää tai ei hyödytä. Kirkollisveron lisäksi olen jatkuvaluonteinen hyväntekeväisyyslahjoittaja erilaisiin kohteisiin. Tämä on mielestäni sosiaalista vastuuta, johon niiden, joilla on siihen mahdollisuus (=varakkuutta edes vähän yli oman tarpeen) tulisi ehdottomasti osallistua jo ihan omantunnon syistä.

aloittaja
Eli sen rippikoulunkin voi käydä vaikka vanhemmat ei kuulu kirkkoon. Lähinnä vaan juuri mietin tuota että jos nuoreni joskus haluaa käydä rippikoulun niin se ei jää siitä kiinni ettei me miehen kanssa kirkkon kuuluta. Tosi siihen on vielä 10 vuotta aikaa... Ison rahan tuossakin ajassa ehtii säästää. Joo, enköhän mä ala kallistua sen eroamisen kannalle. Mun uskomiseni ei ole kirkkoon kuulumisesta kiinni, varsinkaan kun en usko Jumalaan raamatullisessa mielessä, jota taas kirkko opettaa. Ja omalta osaltamme ollaan jo maksettu niin kalliisti seurakunnalle palveluista, että eiköhän ne ole tullut jo katetuksi. Kiitos teille kaikille mielipiteistä!!!

"vieras"
Sillon kun olin lapsi kävin ilmaisessa pyhäkoulussa, seurakunnan päiväkerhossa, iltakerhoissa kouluikäisenä. Seurakunta järjesti lapsille edullisia jokavuotisia leirejä talvella ja kesällä.
Partiossakin taisi käydä muutama lapsi meidän luokalta minä en kyllä itse.

Oli tietysti ristiäiset seurakunnan tiloissa samoin kuin omille lapsillenikin. Hienommat juhlat kuin pelkät koti-juhlat. Rippileiri ja rippijuhlat. Hautajaiset kirkon tiloissa. Hautapaikasta pitää kyllä maksaa ja samoin sen huollosta. Hautausmaat on kuitenkin kirkon ylläpitämiä.
"Leipäjonoja" järjestävät työttömille ja muille köyhille.
Seurakunnan tapahtumia on ympäri vuoden, vaikka missä. On muskaria lapsille ja erilaisia kerhoja aikuisille seurakuntien tiloissa ja järjestämänä.
Enkä varmaan kaikkea läheskään luetellut. Minulle on kuitenkin ollut hyötyä.

Yhteistyössä