Siis missä tapauksessa kela maksaa jotain (oliko 50-60?) yli 3vee mutta alle kouluikäisestä, kotona hoidettavasta?

• Viestiketjun aloittaja tyhymä
  • Ensimmäinen viesti
meillä
meillä on yksivuotias jonka kanssa saan kotihoidontukea ja sitten alle kouluikäinen jota myös hoidan kotona kesällä ja silloin saan tuon 50-60?.
en tiedä miten muilla se menee..mut tollee meillä.

sitten kun menee taas puolipäivä tarhaan syksyllä niin tuo tuki tietysti loppuu.

Se on kotihoidon tuen sisaruslisää ja sitä saa isommasta sisaruksesta pienemmän kotihoidon tuen kauden aikana kunhan se isompikaan ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Jos isompi sisarus on alle 3 v hänestä saa 94 e tms.

Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin ap on nyt äitiysvapaalla ja kotona on myös 3vee... eli isommasta ei makseta mitään? muuta kuin lapsilisä?
En nyt ole satavarma, mutta tulojen perusteella voi äitysvapaallakin saada jotain yli 3-v kotona hoidettavasta sisaruksesta. Hoitovapaalla ainakin saa alla kouluikäisistä kotona hoidettavista sisaruksista sen lisän, paljon se sitten onkaan.

Katso täältä www.kela.fi kohdasta lapsiperheelle, sieltä se löytyy. Tai soita suoraan kelaan ja kysy.

Ihmemaan Liisa
Tällainen löytyi kun aikani kuluksi etsiskelin.
lainaus KELAN sivuilta:

"Vanhempainpäivärahakauden aikana voidaan vanhempainpäivärahan määrästä riippuen maksaa perheelle kotihoidon tukea, jos perheen muu alle kouluikäinen lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020103135411MH?OpenDocument

Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja Pia:
Saako kouluikäisistä jotain sitten? Olen jäämässä hoitovapaalle vauvan kanssa ja minulla on eskari-ikäinen ja kolme koulussa.
Ei, viimeinen lisä maksetaan siinä kuussa kun lapsi täyttää 7-v. Kotihoidontuki on tarkoitettu alle kouluikäisen kotona hoitamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
lainaus KELAN sivuilta:

"Vanhempainpäivärahakauden aikana voidaan vanhempainpäivärahan määrästä riippuen maksaa perheelle kotihoidon tukea, jos perheen muu alle kouluikäinen lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa."
Tämä tarkoittaa sitä, että jos maksettava kotihoidon tuki on suurempi kuin äitiyspäiväraha, erotuksen saa kotihoidon tukena. Tällainen tilanne syntyy helposti, kun puolisolla on pienet tulot eli tulee paljon hoitolisää, asutaan kunnassa mikä maksaa hyvät kuntalisät, ja äiti on minimiäitiyspäivärahalla. Esim. opiskelijaperheissä on tällaista.

näin
Saako kouluikäisistä jotain sitten? Olen jäämässä hoitovapaalle vauvan kanssa ja minulla on eskari-ikäinen ja kolme koulussa.
Ei, viimeinen lisä maksetaan siinä kuussa kun lapsi täyttää 7-v. Kotihoidontuki on tarkoitettu alle kouluikäisen kotona hoitamiseen.
Ei vaan elokuussa, jolloin tuo 7v tulee oppivelvollisuusukään

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jessi-kissa:
lainaus KELAN sivuilta:

Tämä tarkoittaa sitä, että jos maksettava kotihoidon tuki on suurempi kuin äitiyspäiväraha, erotuksen saa kotihoidon tukena. Tällainen tilanne syntyy helposti, kun puolisolla on pienet tulot eli tulee paljon hoitolisää, asutaan kunnassa mikä maksaa hyvät kuntalisät, ja äiti on minimiäitiyspäivärahalla. Esim. opiskelijaperheissä on tällaista.
Täytyy olla puolisolla todella huonot tulot, että tuon saa. Se tosiaan lasketaan niin, että kotihoidontuista (joihin ei laskettu vauvaa) vähennetään vauvasta saatava äitiysraha. Jos erotusta jää, se maksetaan. Yleensä ei jää.

Minulla 2 alle kouluikäistä ja MINIMIäitiysraha, mutta silti ei jäänyt viivan alle erotusta. Sitten, jos puolisolla on todella huonot tulot ja on oikeutettu korkeaan hoitolisään, jää erotuksesta maksettavaa se hoitolisäjuttu.

Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Ei vaan elokuussa, jolloin tuo 7v tulee oppivelvollisuusukään
Aijuu, niin se tottakai onkin. Esikoinen on syntynyt kesällä, niin tuli ajatuskatkos :)

Yhteistyössä