Siis miksi? Miksi, miksi, miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pieni Lasienkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä mies nykyään laittaa 1vuotiaan nukkumaan. Minun pitää olla pois näkyviltä. Välillä itkee jonkun aikaa sängyssä mutta lopulta nukahtaa. Minä jos laitan niin huutaa ihan hirveästi ja haluaa pois sängystä, paitsi jos on tarpeeksi väsynyt.

Kadut vielä jonain päivänä noita sanojasi,että vihaat lastasi.Jos lapsesi on terve,ole onnellinen! Kaikilla ei niin ole.Ystäväni pikkuinen on syöpäosastolla eikä ennuste ole hyvä.Pani vähän miettimään asioita ja elämänarvoja uudelleen.Mieluummin ottais ystävänikin takaisin valvotut yöt ja korvatulehdukset...

Alkuperäinen kirjoittaja karo:
Kadut vielä jonain päivänä noita sanojasi,että vihaat lastasi.Jos lapsesi on terve,ole onnellinen! Kaikilla ei niin ole.Ystäväni pikkuinen on syöpäosastolla eikä ennuste ole hyvä.Pani vähän miettimään asioita ja elämänarvoja uudelleen.Mieluummin ottais ystävänikin takaisin valvotut yöt ja korvatulehdukset...

Syyllistäminen tuskin auttaa...

Toivottavasti kuitenkin panee vähän ajattelemaan - muutakin kuin omaa napaansa!

Tuo on aika kohtuutonta, mielestäni. Ei kai kukaan saa lohtua siitä, että jolla kulla on vielä huonommin asiat?

Mutta minulta liikenee empatiaa ap:lle, sillä olen itse käynyt aika rumban läpi ja unirytmini ei ole vieläkään korjaantunut, vaikka 7 vuotta olen yrittänyt. Nykyään sentään kykenen nukahtamaan.

Uni on mielenterveydelle välttämätöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Syyllistäminen tuskin auttaa...

Eikä mitään syyllistämistä. Kun suhteuttaa asioita, niin jaksaakin paremmin kuunnella sitä yöriekkumista. Normaali lapsihan tuo on, sillä nyt vaan sattuu olemaan tuo kukkumiskausi meneillään.

Empatiaa liikenee kyllä unenpuutteelle ja väsymykselle,muttei sille että kiroilee ja sanoo vihaavansa 1-vuotiasta lasta,Tuon ikäinen ei kyllä taatusti ajattele että kiusaanpa tässä nyt vanhempiani enkä nuku.

Empatiaa liikenee kyllä unenpuutteelle ja väsymykselle,muttei sille että kiroilee ja sanoo vihaavansa 1-vuotiasta lasta,Tuon ikäinen ei kyllä taatusti ajattele että kiusaanpa tässä nyt vanhempiani enkä nuku.

Parempi, että täällä nimettömänä kiroilee ja purkaa turhautumistaan, kuin kotona ääneen sanoisi, eikö?

Tietysti kun ei taustoja tiedä eikä voi nähdä sitä kaikkea mitä perheessä tapahtuu, niin paha tietysti tulla neuvomaan.

Mutta mietin vain sitä että vaavihan hyvin luultavasti huomaa että olette väsyneitä ja hermostuneita, ehkä ei otteet lapsen kanssa ole sellaisia "rauhoittavia, rentoja". Eli toinen voi huutaa ihan epävarmuuttaan, sehän se ainoa ilmaisukeino pienillä on.

Te väsytte enemmän-hermostutte enemmän-vaikeampi olla rentona lapsen kanssa-muksu hätääntyy enemmän-huutaa enemmän-te väsytte enemmän jne. Tämä siis ihan puhdasta spekulaatiota nyt eikä todellakaan pahalla.

Kurkkasin profiiliisi ja siellä taisi kaikki näkyvät keskustelut koskea tätä nukkumisasiaa, joka mielestäni kuvastaa jotenkin sitä että voimat taitaa olla aika finaalissa? Teille olisi luultavasti oikeasti parasta että saisitte muksun muutamaksi yöksi vaikka isovanhemmille tms. Saisitte nukkua ja kerätä voimia, olisiko sen jälkeen paremmin voimia ottaa apujakin neuvolan tms. kautta vastaan?

Oikeasti voimia teidän perheelle. Tiedän ettei sekään tieto varmasti hirmuna helpota että joskus se huuto loppuu. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka monet päiväunet teillä nukutaan? kuinka pitkät päikkärit ovat? Mihin aikaan aamulla noustaan?

niin???

Anteeksi, olin nukkumassa.

No, yleensä poika herää joskus yhdeksän aikaan ja sen jälkeen ottaa tunnin tai parin aamupäikkärit. Kolmen neljän maissa on seuraavat, joskus myöhemmin tai aiemmin. Sitten kovasti tahtois illallakin nukkua, mutta niistä päikkäreistä yritetään päästä irti.

Joo, kyl mie tiedän, mistä tää johtuu. Eilen nappas sellaiset iltapäikkärit, nukkuun meni vähän noin puoli yhdeksän ja heräs puolen tunnin päästä. Ei sitten voinut mennä yöunille, ei. :headwall:

Kuullostaa siltä, että uniajat jotenkin sekaisin. 1v pärjää jo 2 unilla, toiset päivällä n. klo 11 ja 14 välillä, toiset lyhyet ehkä 16-17 välillä. Sillon iltaunien pitäs maistua 20-21 välissä ja herätä n. 7-8 aikaan ehkä. Nämä nyt on sellasia keskiarvoja mut vois saada jotain vinkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Parempi, että täällä nimettömänä kiroilee ja purkaa turhautumistaan, kuin kotona ääneen sanoisi, eikö?

Niin, tai pitää sisällään kaiken ja sitten jonain päivänä napsahtaa ja tekee jotain peruuttamatonta.

Anteeksi, karo. Anteeksi, että puran pahaa oloani. Anteeksi, että tätä rumbaa on jatkunut jo ainakin kuukauden, ylikin enkä jaksa aina rakastaa tuota kiljuvaa kasaa. Anteeksi, että päätä ja niveliä särkee ja että minulla on negatiivisia tunteita. Vittu, anteeksi, että edes olen olemassa.

Ja kerrottakoon vielä, että kyllä minä ajattelen muitakin kuin itseäni. Ajattelen esimerkiksi miestäni. Hän väsyy herkemmin ja hänen pitää käydä töissä ja joka ikinen arki nousta aikaisin aamulla. Ei hänellä ole mahdollisuutta nukkua samaan aikaan lapsen päikkäreitten kanssa.

Ja kuule, kyllä mä tiedän, millaista on olla lapsen kanssa sairaalassa tai huolehtia siitä, miten se selviää. Minun lapseni on keskonen ja viettänyt ensimmäiset 1,5 kuukautta sairaalassa. Se on leikattu 2 kertaa ja molemmilla kerroilla joutui teholle. Sen lisäksi, me ollaan nyt tämän vuoden sisällä käyty aina kolmen kuukauden välein sairaalassa (ja oltu siellä vähintään viikko kerrallaan) hengitysongelmien vuoksi.

En vähättele ystäväsi kärsimystä, mutta pyydän, älä sinäkään vähättele minun.

Kiitos. Kaikkea parasta teille. Minä rukoilen ystäväsi ja hänen lapsensa puolesta.

ap:lle ehdotan neuvolassa ottaa asian puheeksi, ->
siis tuohon kun EI nukuta ja sitten sitä kautta unikouluun.

uni on koko perheelle ehdotonta jotta jaksaa.

yksi vuotiaan tulis saada 12h yöunta!

Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Tietysti kun ei taustoja tiedä eikä voi nähdä sitä kaikkea mitä perheessä tapahtuu, niin paha tietysti tulla neuvomaan.

Mutta mietin vain sitä että vaavihan hyvin luultavasti huomaa että olette väsyneitä ja hermostuneita, ehkä ei otteet lapsen kanssa ole sellaisia "rauhoittavia, rentoja". Eli toinen voi huutaa ihan epävarmuuttaan, sehän se ainoa ilmaisukeino pienillä on.

Te väsytte enemmän-hermostutte enemmän-vaikeampi olla rentona lapsen kanssa-muksu hätääntyy enemmän-huutaa enemmän-te väsytte enemmän jne. Tämä siis ihan puhdasta spekulaatiota nyt eikä todellakaan pahalla.

Kurkkasin profiiliisi ja siellä taisi kaikki näkyvät keskustelut koskea tätä nukkumisasiaa, joka mielestäni kuvastaa jotenkin sitä että voimat taitaa olla aika finaalissa? Teille olisi luultavasti oikeasti parasta että saisitte muksun muutamaksi yöksi vaikka isovanhemmille tms. Saisitte nukkua ja kerätä voimia, olisiko sen jälkeen paremmin voimia ottaa apujakin neuvolan tms. kautta vastaan?

Oikeasti voimia teidän perheelle. Tiedän ettei sekään tieto varmasti hirmuna helpota että joskus se huuto loppuu. :hug:

Se voi olla joo. Sitä vaan ei aina jaksa olla rauhallinen.

Ja kyllä, voimat alkaa olla aika lailla finaalissa. Harmi vaan, että anoppi vähän nihkeästi tuntuu haluavan ottaa lasta hoitoon. Omat vanhempani taas asuvat yli sadan kilometrin päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamu k:

No ei se nyt kaikilla yksivuotiallakaan napista painamalla ole toi 12 tuntia. Meillä ei lapsi ole ikinä nukkunut yli 10 tunnin yöunia.

Meillä siirryttiin yksiin päiväuniin kun lapsi oli noin 10 kk. Siitä alkoi vähitellen helpottaa, vaikka jonkin aikaa oli ei-niin-leppoisaa kun yritti pitää lasta hereillä iltaseitsemään (olisi nukahtanut kuudelta ja herännyt neljältä).

Alkuperäiselle tsemppiä ja voimia yrittää katkaista tuo uniongelmakierre. Olen ollut vähän samankaltaisessa tilanteessa. Unikysymys oli niin suuri osa elämää, että saatoin saada hysteerisen kohtauksen, jos mies sanoi lähtevänsä lapsen kanssa vaunuilemaan, että saisin vähän nukkua. Kun enhän mä olis osannut nukkua, ja tuokin alkoi kuulostaa jotenkin syyttävältä ja vinoilevalta. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Pamu k:

Kyl siitä ollaan puhuttukin. Unikoulua kokeiltiin, mutta väsyttiin siihen monen tunnin huutamiseen. Ei se helpottanut, vaikka kuinka toivoi.

:hug: Ap:lle..
Meillä 11-kuinen piti kans eilen illasta/iltayöstä ihmekiukkua,ei meinannut millään nukahtaa ja varmaan oli puol 1 maita kun vasta nukahti. Tai no, ennen ysiä meni kumpikin tyttö nukkumaan, mut tuo pienempi heräili pitkin iltaa niin, että piti makkarista viedä pois että toinen saa ees nukkua.

Kiitos muuten teille, jotka annatte haleja, toivotatte voimia ja/tai koitatte antaa rakentavia neuvoja. Ne ihan oikeasti auttaa. Kun ei sitä oikeasti aina jaksa olla rauhallinen tai ajatella positiivisesti tai ajatella järkevästi.

:hug: en nyt paremmin osaa neuvoa kun tsempata että kyllä se unirytmi tasoittuu ajan kanssa. tiedän tasan tarkkaan kuinka poikki olet, oma kuopukseni oli myös hankala.

vai oletko kuullut 6kk vauvasta, joka nukkuu pisimmillään 15min päiväunia, ja on tämän takia rättiväsynyt ja huutaa koko päivän? :)
ja tuo siis alkoi heti koliikkihuudon jälkeen kun tyttö oli 3kk. ensimmäiset kunnon päiväunet otti vasta vuoden vanhana.

olin niin rättiväsynyt, että lopulta vaan itkin. mies tuki parhaansa mukaan ja heräili antamaan maitoa, että saisin edes yöllä nukuttua, vaikka menikin aamulla töihin. :heart: ja siitä olen ikuisesti kiitollinen. :)

mutta pointti oli, että älä tunne huonoa omatuntoa vihantunteistasi. se on täysin normaalia. rakkauden ja vihan välinen ero on hiuksenhieno.
nykyään tyttö on yli 2 vuotias, ja rakastan ehkä jopa enemmän juuri sen tempperamentin takia. raivostuttava ja rakas tyttö. :heart:

vielä kerran :hug:
tukekaa toisianne ja pitäkää huolta parisuhteesta. se pelastaa paljon mielenterveyttä.

Nyt jätät ne kahdet muut päikkärit pois ja vain yhdet päikkärit käyttöön. Herätät lapsen viimeistään klo 8 sitten 12 päikkärit 2-3h sitten valvotat lasta iltaan ja et anna nukkua päikkäreitä.
Nukkumaanmeno aika on klo n.19 ja VIIMEISTÄÄN 20.00 pitäisi olla jo sängyssä yöunilla.

Toinen vaihtoehto on kahdet mutta vain 1h:n päikkärit ja viimeisiltä päikkäreiltä tulisi herätä klo 16-17. Ja taas yöunille klo 19.00

Jos meinaa nukkua pitempään päikkäreillä niin sitten raa'asti vain herätät ja keksit jotain tekemistä, esim. ulkoilua.

Oletko puhunut asiasta lasta hoitavalle/hoitaville lääkäreille? Sairalan unikoulu vois olla hyvä ajatus ja samalla he voisivat rytmittää sitä päivääkin paremmin. Väsyneen lapsen hereillä pitäminen on rankkaa puuhaa. Onko lapsella jotakin lääkityksiä? Nekin saattavat vaikuttaa yöuniin.

Olis pitäny kirjautua niin voisin laittaa yksäriä mutta nyt ei ehdi, sairaalaan lähdössä. Voimia!!

Nyt jätät ne kahdet muut päikkärit pois ja vain yhdet päikkärit käyttöön. Herätät lapsen viimeistään klo 8 sitten 12 päikkärit 2-3h sitten valvotat lasta iltaan ja et anna nukkua päikkäreitä.
Nukkumaanmeno aika on klo n.19 ja VIIMEISTÄÄN 20.00 pitäisi olla jo sängyssä yöunilla.

Toinen vaihtoehto on kahdet mutta vain 1h:n päikkärit ja viimeisiltä päikkäreiltä tulisi herätä klo 16-17. Ja taas yöunille klo 19.00

Jos meinaa nukkua pitempään päikkäreillä niin sitten raa'asti vain herätät ja keksit jotain tekemistä, esim. ulkoilua.

nostan sulle tätä ap.

Ei hyvänen aika. Ei ihme, että unet on sekaisin. Nyt pyydät ensinnäkin apua sieltä perhetyöltä tuohon teidän arjen hallintaan. Sehän on aivan päätöntä. Teillä on 1-vuotias lapsi. Silloin eletään lapsiperheen arkea!

Aamulla ylös ennen kahdeksaa. Aamupalaa ja sen jälkeen ULOS leikkimään. Sitten syödään ja puolelta päivin mennään päiväunille. Kyllä uni maittaa, kun on oltu ulkona. Ulos todellakin mennään ihan joka päivä. Jos tarve vaatii muksulle välipalaa kun herää. Sitten taas seurustellaan ahkerasti - lapsen kanssa ei netin kanssa. Neljän viiden aikaan ruokaa ja sitten taas ULOS puuhastelemaan. Seitsemän korvilla iltapalaa ja iltatoimet + sänkyyn. Kyllä tulee taas uni kun on puuhattu ulkona ja syöty hyvin. Luette lapselle kirjan ja sitten paapimaan.

Ellette te jaksa ylläpitää lapselle tärkeitä rutiineja, niin laittakaa lapsenne päiväkotiin. Siellä ne jaksaa.

Mutta oikeasti, heti yhteys neuvolaan ja perhetyöhön.

Yhteistyössä