Minä olen aina kannustanut omiani maistamaan kaikenlaista mitä saavat syödä (kun on noita ruokia mitä eivät edes saa syödä ) ja ovatkin sitten suht kaikkiruokaisia noin yleensäottaen (vaikka itsestä joskus tuntuu että nirsoilevat). Eihän lapsi edes opi niitä uusia makuja jos ei maista. Sen maistamisen voi tehdä vaikka äidin lautaselta sitten tai omalle lautaselle juuri sen maistiaispala ja sitten lisää jos maistuu.
Jos lapsi ei söisi kuin nitä äidin tekemiä pöperöitä niin johan siinä hukassa oltaisiin, kun ei kuitenkaan aina kotona olla vaan on jo ihan pienestä istuttu sekä hoitopaikan, kyläpaikan että ravintolankin ruokapöytään.
Kun allergiat otetaan huomioon, niin lapseni ovat aina ja kaikkialla syöneet sen verran etteivät nälässä ole olleet.
Sitten tuntuukin hullulta kun siskon jo kouluikäinen lapsi ei syö oikeastaan mitään. en ole vielä tähän mennessä onnistunut tarjoamaan ruokaa jota hän söisi ja ruokalajeja on ollut kaikenlaisia tarjolla ja yleensä laitan kyllä, kun lapsivieraita on, jotakin sellaista josta oletan lastenkin tykkäävän. Tai sitten omat lapseni ovat huono vertailukohta kun he on oppineet syömään kaikenlaista vaikka näkyvät sipulit nyppivät pääsääntöisesti pois tai valittavat muka sipulin mausta ja silti syövät ruokansa kun oikeasti nälkä on.
Minä en suoraan sanoen tykkää jos äiti pamauttaa suoraan että "ei meidän lapsi tuosta ruuasta tykkää". siinä tulee pikkuisen mieleen että onkos tämä epäluottamuslause ruuanlaittoani kohtaan, jos se huomautus tulee joka kerta eikä lapsen edes anneta maistaa. Kun ei kannusteta maistamaan silloin parivuotiaana (tai jopa alle sen) erilaisia makuja ja tuodaan julki ettei tarvitse maistaa ja varsinkaan tykätä, niin lapsen on helppo lähteä sille ranskanpotut ja nakit linjalle ja haluta sitten makeaa jälkkäriä mahansa täytteeksi jos tädillä ei ollutkaan nakkeja pöydässä vaan "oikeaa" ruokaa. Mitenhän tuollainen pärjää koulussa kun siellä ei olekaan toiveruokia vaan ruokia listalta vai syökö sitten koulussa kun pakko on jollakin mahansa täyttää jotta päivän jaksaa?? Opettaako elämä sitten kuitenkin vai kuinka?