Siis miksi Martinalla ja Eskolla oli eilisessä jaksossa

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ajokorttihan ei tosiaan ole periaatteessa pätevä henkilöllisyystodistus. Joten jos ei ole henkkareita varsinaisia, niin sitten pitää olla passi.
Ajokortti on ihan pätevä henkilöllisyystodistus. Just lensin Kittilään, enkä todellakaan ottanut passia mukaan, ajokortti riitti. Passi on kansainvälinen matkustusasiakirja. :LOL:
 
!
Ap: Ajokorttia ei hyväksytä virallisesti henkilöllisyystodistukseksi.
Itsellä ei ollut passia kun lensin leville mutta se olikin yksityiskone joten ei tarvinnu mennä lähtöselvitykseen tosin turvatarkistus tehtiin, mitä ihmettelin suuresti??
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ajokorttihan ei tosiaan ole periaatteessa pätevä henkilöllisyystodistus. Joten jos ei ole henkkareita varsinaisia, niin sitten pitää olla passi.
Ajokortti on ihan pätevä henkilöllisyystodistus. Just lensin Kittilään, enkä todellakaan ottanut passia mukaan, ajokortti riitti. Passi on kansainvälinen matkustusasiakirja. :LOL:
Lueppa tarkemmin virallisia sivuja. Ajokortti ei ole pätevä henkilöllisyystodistus!
 
lissu
ei ole ajokortti virallinen henkilöllisyystodistus, vaikka se päivittäisissä asioinnissa kelpaa ihan hyvin. Minä en esim. saanut poliisilaitokselta lapseni passia ajokorttiani näyttämällä, vaan jouduin hakemaan oman passini kotoa.
 
v*
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö ajokortti olis ollu vähän kätevämpi henkilöllisyystodistus? Kummallakin varmaan sellanen lompakossa aina on...
minä en oo ainakaan ikinä nähny martinan ajavan autoa, epäilen etei hällä ainakaan ole ajokorttia..
ja ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus. uskon että tuo pari sen tietää ku matkustelevat paljon =)
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ajokorttihan ei tosiaan ole periaatteessa pätevä henkilöllisyystodistus. Joten jos ei ole henkkareita varsinaisia, niin sitten pitää olla passi.
:eek: Miten niin? Kyllä ne ainakin esim. pankissa käy, samoin poliisille.
No ensinnäkin jos poliisi sut pysäyttää, niin ne kysyy sulta suoraan ajokortin että oothan ihan ajoluvallinen ;) Plus näkevät suoraan koneelta tiedot.

Pankilla taas on ihan omasta halustaan tuo, jos haluavat helpottaa asiakkaan elämää. Onhan se helpompi, kun kaikilla se ajokortti on kuitenkin mukana, vaikkei se virallinen olekaan .Passi jäis monelta.

 
vieras
Virallisina henkilöllisyystodistuksina pidetään ainoastaan poliisin myöntämiä henkilökorttia ja passia. Virallisten henkilöllisyystodistusten lisäksi poliisi myöntää myös muita kuvallisia kortteja, esimerkiksi ajokortin. Nämä muut kortit eivät kuitenkaan ole virallisia henkilöllisyystodistuksia. Esimerkiksi pankit ja monet muutkin liikelaitokset hyväksyvät henkilöllisyyden todentamiseen yleensä vain virallisen henkilöllisyystodistuksen.
 
vieras
Suomen sisällä lennettäessä ajokortti on aivan yhtä pätevä todistus kuin kuvallinen henkilökorttikin. Ajokortti ei kuitenkaan käy passin sijasta matkustusasiakirjana ulkomaille matkustettaessa. Tällöin tarvii olla joko se passi tai henkilökortti. Ja tämä on tieto.
 
""
Ei käy ajokortti matkustustilanteissa. Toki voi lähtee esim. tallinnaankin ilman passia kun sitä siellä enään kysytä mutta SUOSITELTAVAA on ottaa passi mukaan. Itse en ainakaan haluaa jäädä setviin asioita viron poliisille ihan vaan sen takia kun en viittiny sitä ottaa.

Ps. kun lähdette matkoille niin ettekö lue suosituksia tai muita matkatoimiston/lentoyhtiön sääntöjä?! Vai ettekö ole matkustelleen ;)
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
ei ole ajokortti virallinen henkilöllisyystodistus, vaikka se päivittäisissä asioinnissa kelpaa ihan hyvin. Minä en esim. saanut poliisilaitokselta lapseni passia ajokorttiani näyttämällä, vaan jouduin hakemaan oman passini kotoa.
Näin juuri. Itse en olisi saanut edes tilattua uutta ajokorttia uudella nimelläni ilman passia! Saatika että olisin saanut sen noudettua ilman kunnollista henkilöllisyystodistusta eli minun tapauksessani passia.

NÄmä tiedot näkee kyllä noilta virallisilta sivuilta, kun viittii vaan katsoa.
 
ap
MITEN VOI OLLA NÄIN VAIKEA YMMÄRTÄÄ? Suomen sisällä lennettäessä ajokortti riittää todistamaan henkilöllisyyden. Ulkomaille sillä ei kannata yrittää. Tiedän tämän, koska matkustan aika paljon enemmän kuin perus-mamma. Suomen sisällä olen lentänyt useita kertoja, koskaan ei ole passia vaadittu näyttämään. Ajokortti riittänyt aina. Ulkomaille (=Suomen valtion rajojen ulkopuolelle) lennettäessä tietenkin täytyy olla virallinen matkustusasiakirja.

Typerää raahata passia mukana, kun ei aio maasta poistua.
 

Yhteistyössä