Siis mä oon luullu, että neuvolassa käyminen on vapaaehtoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mulla ei oo ikinä käyny mielessä jättää yhtäkään neuvolakäyntiä väliin. Itselleni henk koht tärkeää saada tietää, että lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti. Tärkeää myös siksi, että jos tuleekin jotain häikkää niin siihen voidaan puuttua ajoissa.

Musta oiskin ihanaa jos neuvolasta todella saisi apua ja esim. kielen kehityksen ongelmiin puututtaisiin, vai pitääkö tässä odottaa kouluikään jos sieltä kautta vaikka sais apua? Eikä täällä tuppukylässä voi edes vaihtaa terkkaa.

Varmasti ikävää, jos on huono terkka. Meillä taas on todella ihana terkka neuvolassa ja ollaan saatu apu kaikkiin ongelmiin, mitä meillä on ollut. Nuoremman (2,5v) kanssa ei oo ollu mitään suurempaa, mutta esikoisella (menee syksyllä eskariin) on ollu ja ei oo tarvinnu ku ilmaista huolestumisensa jostain asiasta (meillä mm puheen kehitys, hahmottamisongelmat, yökastelu) niin ollaan heti saatu apua ja päästy jatkotutkimuksiin. Joten mulla henk koht on vain hyviä kokemuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai, ei mun mielestä kela vaadi mitään tositteita että käy lasten kanssa neuvolassa.

siis mähän käyn neuvolassa omien lasten kanssa. Mutta ymmärrän hyvin jos joku ei halua käydä, on se nykyään sellasta käyrien tuijottamista ja kaiken vahtaamista ettei tosikaan.

mä en ainakaan ymmärrä. lasten parhaaksihan se on ja pelkkää välinpitämättömyyttä äidiltä olla käymättä. lasten mukana tulee myös vastuu. se mitään käyrien tuijottelua ole. vai onko ap todella pahasti ylipainoisen lapsen äiti ja sit ärsyttää kun neuvolassa asiasta huomatetaan, niin kuin neuvolan kuuluu tehdäkin

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No on se minustakin laiminlyömistä,eikö susta?

Ja kerran vuodessa siellä pitää käydä sen jälkeen ku vuoden on täyttäny,et ei edes kovin tiheään. Miksi ei käyttäis? Kyllä varmasti monissa herättää ihmetystä.Varsinkin jos ei mitään rehellistä syytä kerro.

Nih. Meillä tulossa 4. paino kontrolli sitten 2v. tarkastuksen ja lapsella ikää 2,5v ja lastenlääkärin mukaan kasvaa normaalisti... ei siellä ihan oikeasti jaksaisi yhtenään ravata jos kaikki muut (muutama lääkäri mukaan lukien) paitsi terkka on sitä mieltä että lapsi kasvaa normaalisti.

Mulla ei oo ikinä käyny mielessä jättää yhtäkään neuvolakäyntiä väliin. Itselleni henk koht tärkeää saada tietää, että lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti. Tärkeää myös siksi, että jos tuleekin jotain häikkää niin siihen voidaan puuttua ajoissa.

Musta oiskin ihanaa jos neuvolasta todella saisi apua ja esim. kielen kehityksen ongelmiin puututtaisiin, vai pitääkö tässä odottaa kouluikään jos sieltä kautta vaikka sais apua? Eikä täällä tuppukylässä voi edes vaihtaa terkkaa.

Tuo on niitä tilanteita joita ymmärrän. Itsellä esikoisella oli aikanaan terkka joka oli järkyttävän huolissaan pojan kasvusta, yritti passittaa ties mille ravitsemisterapeutille lasta joka söi hyvin mutta ei kasvanut terveiden lasten käyrien mukaan. Kun ei terve lapsi ollutkaan, myöhemmin kun sai hoommattua ne down-käyrät saatiikin todeta lapsen kasvaneen kokoajan tasaisesti ja kauniisti nkeskikäyrällä. :D

Sitten taas myöhemmin samaisen lapsen kuntoutustiimi ei ollenkaan kuunnellut huoltani alpsen kehityksestä ja autistisista piirteistä. Vasta kun itse oli lääkärin kautta saanut lähetteen tutkimuksiin ja niitä aloiteltukin rupesivat nämä miettimään että kannattaisiko alkaa miettimään jos tuota puolta voisi tutkia...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai, ei mun mielestä kela vaadi mitään tositteita että käy lasten kanssa neuvolassa.

siis mähän käyn neuvolassa omien lasten kanssa. Mutta ymmärrän hyvin jos joku ei halua käydä, on se nykyään sellasta käyrien tuijottamista ja kaiken vahtaamista ettei tosikaan.

mä en ainakaan ymmärrä. lasten parhaaksihan se on ja pelkkää välinpitämättömyyttä äidiltä olla käymättä. lasten mukana tulee myös vastuu. se mitään käyrien tuijottelua ole. vai onko ap todella pahasti ylipainoisen lapsen äiti ja sit ärsyttää kun neuvolassa asiasta huomatetaan, niin kuin neuvolan kuuluu tehdäkin

Eihän ap ole missään sanonut ettei käytä lastaan neuvolassa tai ettei aikoisi siellä käydä! Sanoi ymmärtävänsä sitä jos joku ei halua käydä nimenomaan neuvolassa. Kyllä lapsen kasvua ja kehitystä voidaan seurata muuallakin kuin neuvolassa...

Ap:naloituksessa vaan ihmetellään sitä että neuvolassa käymisen pitäisi periaatteessa olla vapaaehtoista, mutta käytännössä se ei ole.

Ja kerran vuodessa siellä pitää käydä sen jälkeen ku vuoden on täyttäny,et ei edes kovin tiheään. Miksi ei käyttäis? Kyllä varmasti monissa herättää ihmetystä.Varsinkin jos ei mitään rehellistä syytä kerro.

Nih. Meillä tulossa 4. paino kontrolli sitten 2v. tarkastuksen ja lapsella ikää 2,5v ja lastenlääkärin mukaan kasvaa normaalisti... ei siellä ihan oikeasti jaksaisi yhtenään ravata jos kaikki muut (muutama lääkäri mukaan lukien) paitsi terkka on sitä mieltä että lapsi kasvaa normaalisti.

No, mikset sano että nämä oli nyt tässä kun lääkärikin on sitä mieltä että kasvu ok? Eihän se terkka nyt mikään ylijumala ole..

on se paljon muutakin.

no mitä muka?!?

Me myös asutaan tuppukylässä ja kyllä olemme saaneet kaikki tarvittavat avut.Ja jopa enempikin.
Meillä voi vaihtaa terkkaa kun on kunta yhtymä niin ajelee ''naapuripitähän'' terkkaan.

Juu ei tuo ettei neuvolasta saa apua liity siihen että asutaan tuppukylässä, vaan ihan siihen yhteen henkilöön :ashamed:

No, mikset sano että nämä oli nyt tässä kun lääkärikin on sitä mieltä että kasvu ok? Eihän se terkka nyt mikään ylijumala ole..

Arvaas onko yritetty! Omasta mielestään terkka tuntuu olevan ylijumala joka tietää asiat lääkäreitä ja ravitsemusterapeuttia paremmin |O

Me myös asutaan tuppukylässä ja kyllä olemme saaneet kaikki tarvittavat avut.Ja jopa enempikin.
Meillä voi vaihtaa terkkaa kun on kunta yhtymä niin ajelee ''naapuripitähän'' terkkaan.

Juu ei tuo ettei neuvolasta saa apua liity siihen että asutaan tuppukylässä, vaan ihan siihen yhteen henkilöön :ashamed:

Ikävää jos ei synkkää :(

Arvaas onko yritetty! Omasta mielestään terkka tuntuu olevan ylijumala joka tietää asiat lääkäreitä ja ravitsemusterapeuttia paremmin |O

Mä sanoa paukautin terkalle takas ku alko arvosteleen lasta ja lääkäreitä. Itse olen kans aika pulska ja terkka vielä pulskempi. Ja ku tyttömme on laiha ja pitkä. Mitään ei löytyny mistään et miksi vain on niin laiha. Niin tuumasin kerran ku oli taas varaamassa aikaa kuukauden päähän, et hei kuule ei tämä lapsi sillä kasva et se joka kuukausi punnitaan ja pitääkö meidän kaikkien olla näin lihavia sitten ;) Ei tarvinnu sen jälkeen joka välissä laukata.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Jos se on vapaaehtoista niin miten se vois olla lastensuojeluilmoituksen paikka?

Jotenkin ristiriitaista taas.....

Ei oo pakko mutta on kuitenkin pakko.

nii'in. Kait ne haluaa silti tarkistaa et lapsella on kaikki ok.

Onpas kurja juttu. :( Esikoisen kanssa munkin kohdalle osui tuollainen kyllä, muutettiin sitten niin vaihtui onneksi neuvolakin. Poika oli pullea alusta asti ja lähti myöhään liikkeelle. Sitten kun lähti saman tien suurin piirtein juoksemaan 24/7, painohan meni ja putosi kilon verran neuvolakäyntien välillä. Siitähän siellä nuori pilkunviilaaja innostui, puhui jo kaikenmaailman imeytymishäiriöistä ja muista vakavista jutuista mitkä voi painonLASKUA aiheuttaa. Lapsi oli kuitenkin silminnähden terve ja pirteä ym..

Kontrolleissa sitten juostiin, painonnousu oli hyvin pientä. Neuvolalääkärille pistettiin, jotta laittaisi jatkotutkimuksiin lähetettä. Vanhempi mieslääkäri totesi heti ovelta, että "terve lapsihan tuo on eikä yhtään liian laiha." Otti kyllä myöhemmin päähän, tuo täti oli muutenkin sellainen ärsyttävä pikkutarkka kirjaviisas, tuttipullojen ja muun suhteen ei ollut mitään muuta totuutta kuin se mikä opuksessa sanottiin. Nyt kolmannen kanssa osaa jo laittaa stopin tuollaiselle jos osuu kohdalle, mutta esikoisen kanssa ei osannut.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Jos se on vapaaehtoista niin miten se vois olla lastensuojeluilmoituksen paikka?

Jotenkin ristiriitaista taas.....

Ei oo pakko mutta on kuitenkin pakko.

Kannattaa varmaan kertoa neuvolaan, miksi ei halua käydä siellä. Ei se niin suuri vaiva ole. Terveydenhoitaja tekee ilmoituksen aina kun on syytä epäillä, että lasten hyvinvoinnista huolehtiminen voi olla vaarassa. Ei lastensuojeluilmoitukseen tarvitse lakia rikkoa. Eikä ilmoitusta tehdä, jos esim. tiedossa että terveydenhoito hoidetan yksityisellä puolella.

Onpas taas puusilmäistä sakkia liikkeellä.

Ei mun mielestä neuvolassa käymättömyys ole lapsen laiminlyöntiä.
Se ettei lasta tarkistuteta vuosittain ja hoideta asianmukaisesti, on.

Mutta sen tarkastuttamisen voi teettää muuallakin kun siellä kunnallisessa neuvolassa, jos on rahaa tai/eikä neuvolassa homma pelaa niinkuin pitäisi/ei huvita jonotella tms.

Meillä kans tätä jatkuvaa painon ja pituuden tarkkailua, parhaimmillaan KERRAN VIIKOSSA. ja lapsella ikää 3-v. Tulee siinä lapsellekin hieman epänormaali olo kun viikon välein katotaan ja reagoidaan johonkin +-100g:n muutokseen!!!

ja meillä kans ei mee läpi nää, että jos lapsi on ollu vatsataudissa eikä paino oo noussu. Pitäähän sen herran jumala nousta vaikka oksentaa 4 päivää!

Me käytetään terveydenhoitajan palveluita, mut lääkäreille olen sanonut alusta asti kiitos ei. Käytetään sitten yksityisellä jos on tarvetta. Myös raskauden ajan kävin omalla gynellä, neuvolassa vaan pari kertaa. Onneksi meillä päin ollaan vaan tyytyväisiä kun ei kuormiteta neuvolaa turhaan, tosi kiireisiä tuntuvat olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Meillä kans tätä jatkuvaa painon ja pituuden tarkkailua, parhaimmillaan KERRAN VIIKOSSA. ja lapsella ikää 3-v. Tulee siinä lapsellekin hieman epänormaali olo kun viikon välein katotaan ja reagoidaan johonkin +-100g:n muutokseen!!!

ja meillä kans ei mee läpi nää, että jos lapsi on ollu vatsataudissa eikä paino oo noussu. Pitäähän sen herran jumala nousta vaikka oksentaa 4 päivää!

No tuota minä en ymmärrä. Eihän se paino nyt viikossa mihinkään muutu! Meilläkin erityisesti painonnousun kanssa ongelmaa, joten käydään puolivuosittain punnituksissa, vaikka lapsi jo 4 v. Kuinka pieni teidän lapsi? Meillä lapsi siis 4 v ja 12,4 kg. Pituus 98 cm. Kuitenkin todettu, että tilanneei ok, mutta seurataan että pituuskasvu jatkuu tasaisena ja paino ei tuosta tipu.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaata:
Me käytetään terveydenhoitajan palveluita, mut lääkäreille olen sanonut alusta asti kiitos ei. Käytetään sitten yksityisellä jos on tarvetta. Myös raskauden ajan kävin omalla gynellä, neuvolassa vaan pari kertaa. Onneksi meillä päin ollaan vaan tyytyväisiä kun ei kuormiteta neuvolaa turhaan, tosi kiireisiä tuntuvat olevan.

Mun taas väenväkisten pitää mennä MYÖS neuvolan lääkärille, vaikka olen käynyt naistenpolin seurannassa jatkuvasti... Ihan typerää.

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaata:

Mun taas väenväkisten pitää mennä MYÖS neuvolan lääkärille, vaikka olen käynyt naistenpolin seurannassa jatkuvasti... Ihan typerää.

Mulla oli ihan samaa! Ja vaikka olit edellisenä päivänä käyny polilla ja verikokeet otettu, niin seuraavana päivänä neuvolaan, koska terkka ei uskonut lääkärin lausuntoja. Yritti kerran muuttaa sisätautilääkärin määrämää lääkkeen annostusta :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja ff:

tuo on just niin järjenköyhää touhua!!! Meille laittoi kerran jo lähetteen perhetyöntekijälle, jonka kanssa juttelin ja hän totesi että turhaan hän tulee meille katsomaan kun lapsi syö/on syömättä. Nyt sitten terkka meinas että pitää laittaa uusi lähete kun kerran se perhetyöntekijäkin on vaihtunut....

Yhteistyössä