Kai mä oon sit väärässä ku oon luullu et 2v poikani on hyvä olla pk:ssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
Siis oon ihan kauhulla lukenut noita pk-ketjuja ku työntekijätkin sanoo suoraan et kauhea paikka pienelle. Siis mun oma poika aloitti nyt syksyllä kunnallisen pk:n täyttäessään kaksi. Olin ite siellä mukana tutustumassa kaksi viikkoa (ei nyt aina täysiä päiviä, mut kuitenkin) ja ainakin luulin näkeväni miten se ryhmä toimi. Ei hoitajat tietenkään ihan omia itsejään ollu ku olin paikalla, mutta näkihän siinä miten homma toimii. Mä olin ihan täydellisen yllättynyt miten hyvin hoitajat handlas päivät. Lapseni ryhmässä on 10lasta ja 3hoitajaa. Käsittääkseni ryhmässä on vielä 2paikkaa auki, jotka saattaavat täyttyä myöhemmin. Ainakin kahdella lapsella oli säännöllisesti vapaapäiviä viikolla ja muutama muukin teki lyhyempää päivää. Ja jokuhan on aina kipeenä eli tuntui ettei ikinä 2viikon aikana kaikki olleet edes hoidossa yhtäaikaa. Esim. aamupalalla on yleensä vaan n.5 lasta. Alle 1,5v. lapsia ryhmässä ei ole.

Kyllä näytti siltä että aina oli vapaana syli lapselle ku lapselle tai tarvittaessa hoitajaan syliin mahtui kaksikin (niinhän se on useamman lapsen äidilläkin). Hoitajat oikeesti pelleili lasten kanssa ja halaili niitä. Nykyäänki mun poika haluaa monesti antaa halauksen hoitajalle ennen kuin lähtee kotiin. Hoitajat on sille tosi tärkeitä. Niin joo ja ruokaa siellä sai just niin paljon kul lapset halus (myös lettuja ja muuta hyvää). Meillekin sanotttiin että lapseni voi ihan hyvin syödä tutustumisjakson (2vko), vaikka ei maksettu, kyllähän sitä ruokaa riittää yhelle ylimääräselle pikku ihmiselle.

Siis mä en ymmärrä miksi perhepäivähoitaja ois parempi paikka mun 2vuotiaalle lapselle kuin tuo pk?Eihän yhdellä ihmisellä voi neljän lapsen kanssa olla sen enempää aikaa sylitellä, etenkään jos hoidossa on vaikka yksi 9kk, se vaatii tosi paljon aikaa hoitajalta. Pienet vauvat kun yleensä vielä on pph:lla.

Mun on siis tosi hassua ku oon aatellut että poikani on tosi hyvä olla pk:ssa enkä oo tuntenut paljoakaan huonoa omaatuntoa töissäkäynnistä. Siis ihmettelen tätä yleistä päiväkotien dissausta. Siis mitenköhän asiat oikeesti on?

Emmä tiedä dissataanko päiväkoteja varsinaisesti, mutta tuodaan esiin sitä, että alle 3vuotiaan paikka ei ole isossa ryhmässä, jossa on liikaa ärsykkeitä ja liian vähän henk.koht. huomiota.
Näin mä oon ymmärtänyt nää viimeisimmät kirjoitukset ja tutkimukset.

No ihan paskaahan se on ja äitien kruununkiillotusta kun kuvitellaan niin olevansa parempia. :D
Koulutetuimmat ihmiset vie alle 3vuotiaan päiväkotiin ihan tilastollisesti ja tutkimusten mukaan nämä lapset jotka aloittavat nuorempana, menestyvät kouluelämässä paremmin. Meillä ollut siskoilla aivan ihana päiväkoti ja lapset nauttineet ihan omin sanoin, rakastavat hoitajia eikä mitään pahaa sanottavaa. :)

Nyt, kun viimein olen 50 v eikä enää tarvitse ajatella, mitä sanoo, vaan voi jo sanoa, mitä ajattelee, niin sanon seuraavaa:

Jos vanhemman pitää mennä töihin, päiväkoti on lapselle ihan ok paikka. Ei parempi kuin koti - poikkeustapauksia lukuunottamatta - mutta ihan jees paikka olla hoidossa. Ei siellä kukaan lastasi rakasta kuten itse lastasi rakastat, mutta ei hoitopaikalta pidä sellaista odottaakaan. Hoitaja ottaa itkevän lapsesi syliinsä sen vuoksi, että se kuuluu hänen toimenkuvaansa ja siitä toimenkuvasta hänelle maksetaan palkka. Jopa sellainen hoitaja, joka ei etrityisemmin pidä lapsestasi, tekee työnsä. Vain hyvin harvat lapset vaistoavat vilpin, mikä joidenkin hoitajien tunnemaailmassa on. Yleensä lapset menevät siihen halpaan, että vieraat hoitajat ihan oikeasti välittävät heistä ja välittäisivät silloinkin, jos siitä ei maksettaisi yhtään mitään. Suurin osa hoitajista käy töissä kuitenkin palkan takia, vapaaehtoisina eivät hommaan ryhtyisi. Lapsen ei kuitenkaan tarvitse sitä tietää ja lapsi voi olla autuaan tietämätön totuudesta.

Mun mielestä on pelottava ajatus viedä lapset jollekkin joka sitten yksin neljän seinän sisällä voi tehdä ihan mitä vaan, pk on kuitenki melko varmasti erittäin tarkka asioista ja ohjelmasta, pph voi laiskotella ihan kuinka haluaa. Pk on paras paikka!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24845318:
Nyt, kun viimein olen 50 v eikä enää tarvitse ajatella, mitä sanoo, vaan voi jo sanoa, mitä ajattelee, niin sanon seuraavaa:

Jos vanhemman pitää mennä töihin, päiväkoti on lapselle ihan ok paikka. Ei parempi kuin koti - poikkeustapauksia lukuunottamatta - mutta ihan jees paikka olla hoidossa. Ei siellä kukaan lastasi rakasta kuten itse lastasi rakastat, mutta ei hoitopaikalta pidä sellaista odottaakaan. Hoitaja ottaa itkevän lapsesi syliinsä sen vuoksi, että se kuuluu hänen toimenkuvaansa ja siitä toimenkuvasta hänelle maksetaan palkka. Jopa sellainen hoitaja, joka ei etrityisemmin pidä lapsestasi, tekee työnsä. Vain hyvin harvat lapset vaistoavat vilpin, mikä joidenkin hoitajien tunnemaailmassa on. Yleensä lapset menevät siihen halpaan, että vieraat hoitajat ihan oikeasti välittävät heistä ja välittäisivät silloinkin, jos siitä ei maksettaisi yhtään mitään. Suurin osa hoitajista käy töissä kuitenkin palkan takia, vapaaehtoisina eivät hommaan ryhtyisi. Lapsen ei kuitenkaan tarvitse sitä tietää ja lapsi voi olla autuaan tietämätön totuudesta.

Eikö tämä ole ihan itsestäänselvyys?

Piti odottaa että täyttää 50 v että voi sanoa itsestäänselvyyksiä ääneen? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap äityli;24845346:
siis tämä keittiönoidalle..
Mä halusin aikoinaan 1 v 10 kk ikäisen päiväkotiin. Ja siihen maailman aikaan hoitovapaa loppui silloin. En koskaan halunnut lastani perhepäivähoitoon juuri siksi, että siellä yksi ihminen vaan tietää, mitä päivän aikana tapahtuu. Ei ole mitään kontrollia. Myös jos pph sairastuu, lapsi menee varahoitopaikkaan. Joka on milloin mikäkin paikka. Tai jos pph on lomalla. Päiväkodissakin voi kaverit ja hoitajat vaihtua, mutta ainakin seinät pysyy samoina. Ja joo, olen sitä ikäluokkaa, joiden kohdalla pph:t eivät olleet erityisen luotettavia.

Mä oon itse ollut pph:lla ja siitä syystä en kyllä omaa lastani semmoiselle laita.

Mutta siis sitä en oikein käsitä tuon tyyppisessä uutisoinnissakaan, saati keskusteluissa, että mihin tuolla syyllistämisellä pyritään. Miksi joka pienikin asia, haalaria myöten pitää hikipingottaa, saati sitten huomauttaa milloin mistäkin hoitopaikka-asiasta että lapset vahingoittuu. Tynnyrissäkö ne pitää kasvattaa? Missä voin käydä tapaamassa sen täydellisen kasvatuksen tuloksen? Ja tuleeko ihmiselämästä sen täydellisempää ja traumavapaampaa sillä että sitä suojellaan aivan kaikelta? Pitäiskö kuitenkin varmuudeksi esipureskella ruoatkin kun niihin voi kerran tukehtua?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;24845432:
Mä oon itse ollut pph:lla ja siitä syystä en kyllä omaa lastani semmoiselle laita.

Mutta siis sitä en oikein käsitä tuon tyyppisessä uutisoinnissakaan, saati keskusteluissa, että mihin tuolla syyllistämisellä pyritään. Miksi joka pienikin asia, haalaria myöten pitää hikipingottaa, saati sitten huomauttaa milloin mistäkin hoitopaikka-asiasta että lapset vahingoittuu. Tynnyrissäkö ne pitää kasvattaa? Missä voin käydä tapaamassa sen täydellisen kasvatuksen tuloksen? Ja tuleeko ihmiselämästä sen täydellisempää ja traumavapaampaa sillä että sitä suojellaan aivan kaikelta? Pitäiskö kuitenkin varmuudeksi esipureskella ruoatkin kun niihin voi kerran tukehtua?

Hyvin sanottu! :D

No aika harva meistä mitään työtä tekisi, jos siitä ei saisi palkkaa. Mutta ihan aikuisten oikeasti hoitajat kiintyvät lapsiin ja lasten vanhempiin, ihan kuin me vanhemmatkin kiinnymme hoitajiin. Kaksi nuorimmaista poikaani oli yhteensä 7 vuoden ajan samassa päiväkodissa. Ja kyllä vaan hoitajista tuli läheisiä koko perheelle, ihan kuin meistä heille. Puolin ja toisin itkettiin, kun pienin ko. päiväkodissa lopetti. Eikä tietenkään koko henkilökunnan kanssa näin käy, vaan päiväkodissa oli muutama ihminen, jonka kanssa näin kävi.

Ihan niin kuin elämässä muutenkin, joihinkin poluilla kohtaamiin ihmisiin kiintyy, joistakin tulee ystäviä, ja joiden kanssa tekee töitä vain sen vuoksi, ettei muutakaan vaihtoehtoa ole, kun kaikkien kanssa pitää tulla toimeen.

Mun lapseni ovat olleet erinomaisen hyvissä päiväkodeissa, monikossa siksi, että esikoinen oli eri päiväkodissa kuin pienemmät.

Minä myös olen todellakin valinnut päiväkodin, siksi, että sieltä todennäköisemmin löytyy hoitaja, jonka kanssa synkkaa kuin perhepäivähoitajan luota.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24845318:
Vain hyvin harvat lapset vaistoavat vilpin, mikä joidenkin hoitajien tunnemaailmassa on. Yleensä lapset menevät siihen halpaan, että vieraat hoitajat ihan oikeasti välittävät heistä ja välittäisivät silloinkin, jos siitä ei maksettaisi yhtään mitään.

Muuten hyvä kirjoitus, mutta tässä olet väärässä. Lapset vaistoavat aikuisten tunne-elämän vähän turhankin tarkasti.

Kyllä ne lapsen suosikkihoitajat välittävät hänestä, mutta tuskin ihan vain omaksi huvikseen hoitaisivat ;) .

Päiväkoteja on hyviä ja huonoja,samoin on perhepäivähoitajia! Niin se vaan on. Mun vanhin lapsi oli päiväkodissa - alkuun se tuntui olevan ihan ok,mutta sitten alkoi henkilökunta vaihtua hurjaa tahtia,hoitajia puuttui,ryhmät oli suuret ja lomilla kiikutettiin lapsia päivystävään päiväkotiin jossa hoitajat ei tuntenu toisiaan eikä lapsia - se oli ihan hirveetä!! Nyt mun nuoremmat lapset on perhepäivähoitajalla ja olen ihan älyttömän tyytyväinen.Ja kyllä neiti 4vee,papupata taatusti kertois jos siellä joku mättäis hänellä tai 2vee pikkuveljellä! :) Lapset menee mielellään hoitoon - pienempikin alusta lähtien ihan itkutta kun on reipas isosisko matkassa. Hoitaja kuskaa isommat lapset kerhoon kerran viikossa ja vie jopa 4veen yhtenä päivänä viikossa muskariinkin samalla kun muut vie iltapäiväulkoilulle puistoon. Laulaa,leikkii,lukee,maalaa lasten kanssa,tekee "parempaa ruokaa kuin kotona". En vois parempaa paikkaa toivoa! Erona vielä se,että lapset sairastaa huomattavasti vähemmän kuin esikoinen aikoinaan isossa päiväkotiryhmässä. Olen niin tyytyväinen että kumpikin saa kyllä jatkaa tuossa paikassa eskari-ikään asti jos vaan mahdollista. Varahoitopaikka olis vieressä olevassa ryhmiksessä,mutta eipä ole vielä yhtään kertaa vuoden aikana tarvittu kun hoitajalla ei ole ollut yhtään sairaspäivää ja ylityövapaat ja lomat pitää koulun loma-aikoina ja kun itse satun olemaan opettaja. Enkä ole kyllä omassa työssäni alakoulussa eroja kouluvalmiuksissa huomannut sen perusteella kuka on ollut pph:lla ja kuka päiväkodissa. Jos eroja olisi nii esikouluaika kyllä tasoittaa ne!

Mun mielestä on pelottava ajatus viedä lapset jollekkin joka sitten yksin neljän seinän sisällä voi tehdä ihan mitä vaan, pk on kuitenki melko varmasti erittäin tarkka asioista ja ohjelmasta, pph voi laiskotella ihan kuinka haluaa. Pk on paras paikka!

kyllähän sen kiesus sentään huomaa lapsesta kuinka hän viihtyy pph.lla..
jos hoito on huonoa tai lapsi ei koe tarvittavaa turvallisuutta,kyllä hän kertoo sen tavalla tai toisella.meillä ainakin taapero menee todella mielellään perhepäivähoitajalle aamuisin,ja lähtee kyllä mielellään kotiinkin.siitä ei ole kysymys.enkä tarkoita nyt mitään isoja reagointeja lapselta,vaan ajantasalla oleva vanhempi osaa lukea lastaan.
ja kyllä,tiedän mistä puhun.olen töissä lastenkodissa ja ammatiltani lasten psykiatrinen sairaanhoitaja.
(ja ennenkuin joku näppärä kerkiää kommentoimaan mahd.kirjoitus virheitä,sylissäni ja koneen päälläkin,temmeltää 2 pientä kissanpentua..)

Lapseni aloitti 10 kk.n iässä perhepäivähoitajalla ja siirtyi 5-vuotiaana päiväkotiin. Olen ollut molempiin hoitomuotoihin tyytyväinen. Tosin lapsellani on käynyt uskomaton tuuri hoitopaikoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;24845432:

Itse en usko että tarkoituksena on syllistää ja mollata lapsensa hoitoon vieviä, vaan ehkä herättää ajatuksia siitä, että useammat harkitsisivat tarkempaa lapsensa hoitoon viemistä, varsinkin ns. "virike" tapauksissa alle 3-vuotiaita koskien.

Tästä on hvvä keskustella senkin vuoksi, että hoitohenkilökunta pyrkisi parantamaan omaa työskentelyään. Ei asioiden kannata vaan antaa olla, koska ovat aina olleet, vaan on hyvä keskustella kaikesta aika ajoin.

Oma poikani aloitti päiväkodin nyt 1v2kk-ikäisenä ja ei minulla paljon pahaa sanottavaa siitä ole. Hoitajat ovat todella ihania ja lämminhenkisiä, poikani on viihtynyt todella hyvin ja oppi esim. melkein heti tekemäänb pissit potaan. Syö myös erittäin hyvin ja itse ainakin myönnän et kyllä päiväkodissa on paljon monipuolisempi ruoka kuin kotioloissa. Ainoat negatiiviset asiat on että pöpöt leviää herkästi isossa porukassa ja tietysti se hälinä mikä lapsilaumasta tulee. Mutta poikani on onneksi erittäin sosiaalinen, ujommalle lapselle olisi varmasti ahdistavampi tilanne.

Yhteistyössä