Siis mä oon luullu, että neuvolassa käyminen on vapaaehtoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottakai sua aletaan epäillä jos et käytä lastasi tai et käy odotusaikana terveystarkastuksissa.

Sehän se vasta vanhemmista epäilyttäviä tekeekin eivät luota yksistään terkan "diagnooseihin" vaan kehtaava viedä lasta lääkäriin ja käydä itse raskausaikana naistenpolin seurannoissa, joille terkan mielestä ei ollut tarvetta, lääkärien mielestä oli :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaata:
Me käytetään terveydenhoitajan palveluita, mut lääkäreille olen sanonut alusta asti kiitos ei. Käytetään sitten yksityisellä jos on tarvetta. Myös raskauden ajan kävin omalla gynellä, neuvolassa vaan pari kertaa. Onneksi meillä päin ollaan vaan tyytyväisiä kun ei kuormiteta neuvolaa turhaan, tosi kiireisiä tuntuvat olevan.

Mun taas väenväkisten pitää mennä MYÖS neuvolan lääkärille, vaikka olen käynyt naistenpolin seurannassa jatkuvasti... Ihan typerää.

Mulla oli ihan samaa! Ja vaikka olit edellisenä päivänä käyny polilla ja verikokeet otettu, niin seuraavana päivänä neuvolaan, koska terkka ei uskonut lääkärin lausuntoja. Yritti kerran muuttaa sisätautilääkärin määrämää lääkkeen annostusta :headwall:

Miksi te olette suostuneet sellaiseen pomputteluun? Mä ihan nätisti ilmoitin että käyn omalla lääkärilläni, se oli ilman muuta ok. Eivät edes ehdottaneet että pitäisi neuvolan lääkärillä sen lisäksi käydä. Sokerirasitusta ehdottivat, kieltäydyin. Sanoin että soitan sitten terkalle jos on jotain ja haluan tulla käymään. Ihan vapaaehtoistahan tuo on, ainakin meillä... Nyt lapsen kanssa sama juttu.

Mikään ei ole vapaaehtosta, pitää tehdä niinkuin sanotaan tai muutkin tekee.. muuten ei hyvä heilu.

Elämä on pelkkä ohjattu pakettimatka, joka alkaa syntymästä ja päättyy kuolemaan.

Sulle joka kyselit lapsen kokoa, jolla oma 4-vuotias pieni.

Siis meilläkin lapsi nyt 4-v ja painaa 12 kg ja pituutta on 93 cm

Ja ihan jatkuvasti mitataan ja ei se siitä mittaamalla ja vauhkoamalla mihinkään muutu. ja mitään vikaa ei ole löydetty. että olen antanutkin tutkia kokoajan, nyt tein stopin ja sanoin, että annetaan jo olla. lapsi voi hyvin, on vain pieni. so what!!

Odotusaikana on käytävä neuvolassa tietyissä tarkastuksissa jotta saa kelan tuet. Lapsen kanssa pakkoa ei ole tietäkseni. Neuvolassa voi käydä myös yksityisellä. Ja kunnallisella voim omasta toiveesta käydä useammin jos tahtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Sulle joka kyselit lapsen kokoa, jolla oma 4-vuotias pieni.

Siis meilläkin lapsi nyt 4-v ja painaa 12 kg ja pituutta on 93 cm

Ja ihan jatkuvasti mitataan ja ei se siitä mittaamalla ja vauhkoamalla mihinkään muutu. ja mitään vikaa ei ole löydetty. että olen antanutkin tutkia kokoajan, nyt tein stopin ja sanoin, että annetaan jo olla. lapsi voi hyvin, on vain pieni. so what!!

Mä en kans ymmärrä tätä vauhkoomista lapsen kasvusta. Siis toki niihin poikkeamiin täytyy puuttua ja tutkia mutta jos ainoa, mitä tehdään, on mitata lasta tiuhaan, ei siitä mitään apua ole. Esim. kaveri terkka haluaa että 1,5 v. käy kerran kuussa mitattavana. Eikä lähetä jatkotutkimuksiin. Siis ei mitään järkeä. Ton ikänen lapsi kasvaa pyrähdyksittäin eikä se lisämittaaminen sitä lasta auta tai kasvata.

Kuopus ei juuri ole käynnyt vauvaiän jälkeen. Ei mitään merkitystä käynneillä. JOka kerta eri hoitaja, pikasta mittailua ja kenties joku rokote. Kerhoissa ja tarhoissa on kuitenkin "valvonnan" alla jos jotakuta epäilyttäisi että jospa jotain olisi pielessä. Muutoinkaan en ymmärrä tota pilkullee mittailua ja miettimisiä että olisko piirun sinne tai tänne. Välillä kasvetaan enempi ja välillä vähempi. Vaikka kasvaisi yht äkkiä tosi paljon liika tai liian vähän niin en ymmärrä mitä tehtäis, jotain hormonia tai kivuliaita leikkauksia? nou thanks. Jos on jotain oireita yhtään mistään niin käydään ihan lääkärissä. KOko neuvola pajatus on ihan turhaa 2.ikävuoden jälkeen. Perustuu ihan vapaaehtoisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mikään ei ole vapaaehtosta, pitää tehdä niinkuin sanotaan tai muutkin tekee.. muuten ei hyvä heilu.

Elämä on pelkkä ohjattu pakettimatka, joka alkaa syntymästä ja päättyy kuolemaan.

:D
Juurikin näin.

Mä en oikein aina ymmärrä tota neuvolan jumaloimista. Me jätettiin 2-vuotisneuvolan jälkeen painokontrollit väliin ja terkkari rupes siitä nipottamaan, niin sanoin, että ollaan tässä käyty erikoissairaanhoidon piirissä kehitysseurannoissa, ja pediatri vaan sanoo, että ei ole mikään synti olla pieni, ja että ylipäänsäkin on typerää odottaa, että lapsi kasvaisi yläkäyrien tuntumissa kun äitikin on tuollainen tappi. Just... Nyt mä olen ihan rehellisesti unohtanut varata lapsille 3- ja 4-vuotisneuvolat, mä en vaan koskaan pääse soittamaan neuvolaan soittoajalla, ja sitten se jää ja jää ja jää... :p

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottakai sua aletaan epäillä jos et käytä lastasi tai et käy odotusaikana terveystarkastuksissa.

Sehän se vasta vanhemmista epäilyttäviä tekeekin eivät luota yksistään terkan "diagnooseihin" vaan kehtaava viedä lasta lääkäriin ja käydä itse raskausaikana naistenpolin seurannoissa, joille terkan mielestä ei ollut tarvetta, lääkärien mielestä oli :whistle:

Joo ihan totta. :o Meilläkin terkka kävi tosiaan aikanaan jupisemaan, että kyllä lapsen painoa kuuluu seurata, vaikka kokenut pedatri kollegoineen oli sitä mieltä, että ei kyllä pidä. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:

Hyvin sanottu! Näinhän se meinaa olla...

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No on se minustakin laiminlyömistä,eikö susta?

Ja kerran vuodessa siellä pitää käydä sen jälkeen ku vuoden on täyttäny,et ei edes kovin tiheään. Miksi ei käyttäis? Kyllä varmasti monissa herättää ihmetystä.Varsinkin jos ei mitään rehellistä syytä kerro.

No tässäpä rehellinen syy.Sain jo raskasuaikana tarpeekseni tökkimisestä ja 'neuvoista'.Ihmettelivät kun verenpaine oli aina koholla käydessä koska olin aivan kauhuissani turhanpäiväisistä pelotteluista ja kauhujutuista.Sama lapsen kanssa nyt.Lääkäri ei pese edes käsiään ja tartutti ihottumaa. Vapaaehtosta ei ole jos siitä syyllistetään ja joutuu tarkkailun alaiseksi. Mutta nyt käytänkin yksityisiä palveluita.Siitäkin joutui neuvolassa tappelemaan.Perustelin asian lääkärin pätemättömyydellä ja terkkarin käynnit sillä että mielummin käyn koko ajan samalla naamalla jotta lasta ei tartte moneen paikkaan juoksuttaa.Jo on kumma ettei lapsen parasta ajattelu kelpaa neuvolallekkaan selitykseksi. Pitäs tutkia neuvoloiden myös käsitettä "vapaaehtoinen".

Me käymme neuvolassa juurikin siksi, että "se kuuluu asiaan". En jaksa ryhtyä vastarannankiiskeksi tai hankkiutua millekään tarkkailulistalle, joten käydään ne pakolliset. Mistään en ala siellä avautumaan. Kaikki on aina hyvin, lasten kanssa menee kivasti, syö hyvin, nukkuu hyvin, itse jaksan erinomaisesti, on tukiverkostoa on, blaa blaa... En ikinä pyytäisi sieltä apua tai alkaisi valittaa mistään.

Ja eipä se neuvolan puoleltakaan aina niin niponnuukaa ole se käyminen. Meillä lapsen 2-vuotistarkastus venyi ja venyi, eipä sitä ole ollut vieläkään vaikka ikää jo 2v 8kk. Neuvolasta aina peruivat ja siirsivät aikaa, lupasivat soitella uutta aikaa. Eipä tapahtunut, ei. Käydään vauvan takia useammin, joten kait ne siinä sivussa on tuota esikoista nähneet sitten tarpeeksi.

Juu, ja noihin lääkäriharjoittelijoihin en nyt edes jaksa tässä puuttua...Huh, huh!

Yhteistyössä