Siis mä oon luullu, että neuvolassa käyminen on vapaaehtoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häh

Vieras
nyt mulle tuli Tehy-lehti ja siinä joku ensi- ja turvakotien täti sanoo, että on lapsen laiminlyömistä jos ei sitä käytä neuvolassa!!??
Että siitä voi tehdä ilmotuksen.

Siis häh?!

Eiks se ookkaan vapaaehtosta Suomessa? Että joutuu roviolle jos ei vie lasta neuvolaan?!

mun muistaakseni suomessa neuvolassa käynti on vapaaehtoista, mutta silloin esimerkiksi ei ole oikeutettu lapsilisään. luonnollisesti joutuu myös jollekin tarkkailulistalle.

Ai, ei mun mielestä kela vaadi mitään tositteita että käy lasten kanssa neuvolassa.

siis mähän käyn neuvolassa omien lasten kanssa. Mutta ymmärrän hyvin jos joku ei halua käydä, on se nykyään sellasta käyrien tuijottamista ja kaiken vahtaamista ettei tosikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai, ei mun mielestä kela vaadi mitään tositteita että käy lasten kanssa neuvolassa.

siis mähän käyn neuvolassa omien lasten kanssa. Mutta ymmärrän hyvin jos joku ei halua käydä, on se nykyään sellasta käyrien tuijottamista ja kaiken vahtaamista ettei tosikaan.

on se paljon muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja jeb:
mun muistaakseni suomessa neuvolassa käynti on vapaaehtoista, mutta silloin esimerkiksi ei ole oikeutettu lapsilisään. luonnollisesti joutuu myös jollekin tarkkailulistalle.

Höpö höpö!Lapsilisän saa kyllä.Mut jos joku tekee susta ilmoitusen lastensuojeluun, ja sieltä huomataan ettet käy neuvolassa, niin kai sekin on asia joka vaikuttaa, kun toimenpiteitä mietitään.

Kyllä lastensuojelussa voidaan asiasta huolestua, jos lapsen neuvolaseurannat ovat jääneet useamman kerran väliin. Periaatteessa kai vapaaehtoinen, mutta kyllä siinä hyvin joutuu sitten perustelemaan, miksi ei halua neuvolassa käydä. Mahdollistahan on myös käyttää yksityisten lääkäriasemien neuvoloita hyväkseen, ei ole pakko käyttää kunnallisia kuitenkaan.

Äitiysneuvolassa pitää käydä tai lääkärillä tms. että saa todistuksen ennen 16 rv ja sitten äitiyspakkauksen. Ja vanhempainrahan jatkuminen oli kai sidoksissa jotenkin jälkitarkastukseen?

Ihan vapaasti saa käyttää yksityisellä lastenlääkärillä tarkastuksissa jos haluaa.

Mutta kokonaan noiden jättäminen väliin on kieltämättä vähän epäilyttävää musta(kin). Miksei halua tarkkailla että kasvu ja muu edistyy hyvin jne.??

Juu mä ihan oikeasti lopettaisin tuossa neuvolassa käymisen, jos en olisi varma että terkka tekisi oitis lastensuojeluilmon. Mielummin hoitaisin neuvolatarkastukset vaikka yksityisellä |O Alkaa niin kyllästyttää, kun neuvolasta ei saa apua siihen mihin tarvitsisi (lapsen kehityksen suhteen) mutta joistain asioista tätsy on aivan hysteerinen... luulisi ihan maalaisjärjelläkin ymmärtävän että jos lapsi on ollut kipeänä eikä sillon syöny kunnolla, niin paino ei varmasti kauheasti nouse :headwall: mutta tämän tapauksen vuoksi tätsy oli lähettämässä meille perhetyöntekijää.... Neuvolassa ei oikein ymmärretä kun me ei suostuta syöttämään lasta väkipakolla, eikä suostuta rajoittamaan enää toiste maidon juontie niin paljon että lapsi kuivuu :kieh:

Vaatiipas, raskaustodistuksen. Ilman sitä ei saa äitiyspakkausta eikä äitiyspäivärahaa, eikä sitä käsittääkseni saa muualta kuin neuvolasta.

Normaali lapsi varmaan selviäisi ilman neuvolakäyntejäkin. Mutta varmaan useimmissa tapauksissa neuvolakäynnit jäävät väliin juuri niiltä perheiltä, joissa ongelmia. Siksi on aivan perusteltua, että lastensuojelu TARKISTAA tilanteen, jos käyntejä ei ole tehty. Jos vanhemmat pystyvät perustelemaan syynsä ja perheen tilanne kaikin puolin ok, niin todetaan, että tarvetta lastensuojelutoimenpiteille ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja mama:

Vaatiipas, raskaustodistuksen. Ilman sitä ei saa äitiyspakkausta eikä äitiyspäivärahaa, eikä sitä käsittääkseni saa muualta kuin neuvolasta.

Kyllä sen voi saada ainakin yksityiseltä lääkäriltä =)

Mulla ei oo ikinä käyny mielessä jättää yhtäkään neuvolakäyntiä väliin. Itselleni henk koht tärkeää saada tietää, että lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti. Tärkeää myös siksi, että jos tuleekin jotain häikkää niin siihen voidaan puuttua ajoissa.

On vapaaehtoinen mutta kyllähän se vähän outoa on jos ei ilmaista palvelua käytä. Ja ehdottomasti hyvä että siitä ollaan huolissaan ja tarkkana, tai siis niistä jotka ei käy ollenkaan lapsen kanssa.

Onko siitä neuvolasta kuitenkaan niin paljoa haittaa? Sen ymmärrän jos terkka on ihan outo ja/tai sen kanssa on mennyt sukset pahasti ristiin tms. Mutta ihan yleisesti, onko siitä käyrien vahtaamisestakaan isompaa harmia?

Eikö ole ihan hyvä vaan että seurataan kuinka lapsi kasvaa ja kehittyy ja tarvittaessa voidaan puuttua asioihin.

Meidän kaupunki harrastaa epäpätevn oloisia harjottelijalääkäreitä ja jos sama touhu jatkuu tämän lapsen syntymän jälkeen, niin taatusti lääkärikäynnit tulee olemaan muualla kuin neuvolassa. Sama sen missä sen lapsen tarkastuksessa käyttää. Naapurissa asui joskus yksi vaihtoehtomutsi, joka ei käyttänyt lastaan neuvolassa kun siellä oli pahat fibat.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mulla ei oo ikinä käyny mielessä jättää yhtäkään neuvolakäyntiä väliin. Itselleni henk koht tärkeää saada tietää, että lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti. Tärkeää myös siksi, että jos tuleekin jotain häikkää niin siihen voidaan puuttua ajoissa.

Musta oiskin ihanaa jos neuvolasta todella saisi apua ja esim. kielen kehityksen ongelmiin puututtaisiin, vai pitääkö tässä odottaa kouluikään jos sieltä kautta vaikka sais apua? Eikä täällä tuppukylässä voi edes vaihtaa terkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jeb:

:laugh:
Ei jessus näitä "tietäjiä" välillä!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No on se minustakin laiminlyömistä,eikö susta?

Ja kerran vuodessa siellä pitää käydä sen jälkeen ku vuoden on täyttäny,et ei edes kovin tiheään. Miksi ei käyttäis? Kyllä varmasti monissa herättää ihmetystä.Varsinkin jos ei mitään rehellistä syytä kerro.

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja km:

Musta oiskin ihanaa jos neuvolasta todella saisi apua ja esim. kielen kehityksen ongelmiin puututtaisiin, vai pitääkö tässä odottaa kouluikään jos sieltä kautta vaikka sais apua? Eikä täällä tuppukylässä voi edes vaihtaa terkkaa.

Me myös asutaan tuppukylässä ja kyllä olemme saaneet kaikki tarvittavat avut.Ja jopa enempikin.
Meillä voi vaihtaa terkkaa kun on kunta yhtymä niin ajelee ''naapuripitähän'' terkkaan.

Yhteistyössä