Siis kuka oikeesti syöttää perheelleen noita valmisruokia tai puolivalmiita?

  • Viestiketjun aloittaja Antieines
  • Ensimmäinen viesti
kenkele
tiedättekö kuinka moni elintarviketehdas valmistaa suurkeittiöille puolivalmisteita,raakapakasteita ja ihan kypsää tavaraa.... että siitä sit vaan "ulos" syömään "itse" tehtyä ruokaa ja hyvää on!!! siis itse en vastusta eineksiä ja meillä kanssa niitä käytetään.huvittaa vaan aina ihmiset jotka vouhkaa näistä ja kuitenkin niitä käytetään päiväkodeissa,kouluissa,laitoksissa,sairaaloissa,ja ravintoloissa,että silleen
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kenkele:
tiedättekö kuinka moni elintarviketehdas valmistaa suurkeittiöille puolivalmisteita,raakapakasteita ja ihan kypsää tavaraa.... että siitä sit vaan "ulos" syömään "itse" tehtyä ruokaa ja hyvää on!!! siis itse en vastusta eineksiä ja meillä kanssa niitä käytetään.huvittaa vaan aina ihmiset jotka vouhkaa näistä ja kuitenkin niitä käytetään päiväkodeissa,kouluissa,laitoksissa,sairaaloissa,ja ravintoloissa,että silleen
Niinpä ja siksi onkin tärkeää että kotona käytetään mahdollisimman vähän eineksiä ettei kaikki ruoka ole yhtä samanmakuista einestä vaan..
 
äsh
minä ostan n.kerran kuukaudessa just sen knorrin lasgnen,johon lisätään se jauheliha ja neste. ja meillä rakastetaan sitä.toki oma tekemä on parempaa,mutten jaksa kovin usein sitä tehdä.työläs. pizzaa on harvoin,mutta enimmäkseen kyllä ruuat teen itse.
 
vieras
Meillä käytetään valmiista/ puolivalmiista käytetään kalapuikkoja, pinaattilettuja ja pastakastikkeita. Joskus on Knorrin lasagnettekin tullut tehtyä, normaalia Knorrin lasagnea en ole kokeillut. Ns. mikroaterioihin ei kosketa pitkällä tikullakaan.

Yksi taivaallinen valmisruokakin tulee mieleen, nimittäin Violan tomaattikeitto litran pönikässä, on parempaa kuin itse tehty.
 
vieras
En näe ongelmaa kaikissa eineksissä, sillä on joitain valmisruokia, joissa ei ole rasvaa kovinkaan paljoa ja sisältää kuituja yms. Itse söin valmisruokia jonkin verran nuorena, kun lääkärivanhempani olivat suht kiireellisiä eikä nuo ruoat minuun ole mitenkään vaikuttanut, sillä olen erittäin hyvässä kunnossa terveydellisesti.
Valmisruokia voi aivan hyvin syödä, kunhan vähän katsoo mitä ne sisältää ja kuinka paljon, tuotteiden välillä on suuriakin eroja. Osana monipuolista ruokavaliota ei esim. kaupan pinaattiletuilla tai valmisaterialla ole mitään vaikutusta mihinkään. En myöskään ymmärrä miksi pitäisi tehdä jatkuvasti kotiruokaa, koska siihen menee aikaa ja energiaa, parempi käyttää tämä aika vaikka lasten kanssa leikkimiseen, koska tuskin lasten kanssa kokkaaminen onnistuu kovinkaan miellyttävästi.
Mielestäni valmisruokia syytetään aivan turhaa, muka kaikki maistuu pahvilta ja on niin mahdottoman epätervellistä. Viime vuosina maut ovat parantuneet huomattavasti ja on jopa helppoa löytää valmisruokia, joissa ei ole paljoa lisäaineita ja rasvaa. Lisäaineita on muutenkin huono syyttää, niitähän löytyy lähes kaikesta, pitäisikö teidän, joille lisäaineet on ehdoton ei, tehdä margariini ja ne lasagnelevyt alusta asti itse, ettehän halua käyttää valmista.

Eksyin tänne vaan, joten ei kannata kommentoida minulle tätä, sillä tuskin löydän ikinä takaisin. Halusin vain antaa hiukan ajattelemisen aihetta, kun tuntuu usein melkoiselta jeesustelulta "meillä ei todellakaan syödä valmisruokia ikinä".
 
nami-nami
Alkuperäinen kirjoittaja Terveysnatsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä meillä käytetään joskus puolivalmisteita ja valmisruokiakin. Ennen oli ehdoton ei, mutta kun töihin menin niin kyllä on ollut helpotus lykätä valmisruoka uuniin/mikroon ja suoraa pöytään kiljuville lapsille! Meillä kun miehelläkin on aina töistä tullessa niin kova nälkä, että sen hermot ei kestä yhtään odottelua, vaikka ruokaa paljon tehdäänkin.
Miksei sitä voi antaa jotain pientä välipalaa kotiin tultua ja tehdä yhdessä terveellistä ja lisäaineetonta ruokaa? Sitten jaksavat kaikki odottaa kun siirtää iltaruoan ns. eteläeurooppalaiseen aikatauluun.
Yösyönti lihottaa. Syökäämme suomalaista ruokaa suomalaisittain, vaikka eineksiä.
 
Keittiönoita
Puolivalmisteita (esim tomaattimurska, juusto ) kyllä käytän, mutta lisäainepläjäykset saa jäädä kauppojen hyllylle. Joskus olen tolle teinille ostanut jotain valmisruokia, mutta se mieluummin kokkailee itse kuin koskee eineksiin.

Mä ratkaisin aikoinaan, kun lapset oli pienempiä eli kuopus vielä tarhassa, tuon kello viiden kiljuvän nälän välipalalla. Leipä, karjalanpiirakka, omena, porkkana, kulhollinen marjoja tms ja sain tunnin lisäaikaa laittaa ruuan.
 
kyllä niitäkn josksu harrastetaan.
Joskuson kivaäkkiä vian lämmitää jotakin tai laiskottaa eikä viitsi lihapulllia tehä ite( isommissa kouluissakin esimmaksalaatikot ,pihvitja lihapulat on valmiita , kunhan vain lämmitetään)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Terveysnatsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä meillä käytetään joskus puolivalmisteita ja valmisruokiakin. Ennen oli ehdoton ei, mutta kun töihin menin niin kyllä on ollut helpotus lykätä valmisruoka uuniin/mikroon ja suoraa pöytään kiljuville lapsille! Meillä kun miehelläkin on aina töistä tullessa niin kova nälkä, että sen hermot ei kestä yhtään odottelua, vaikka ruokaa paljon tehdäänkin.
Miksei sitä voi antaa jotain pientä välipalaa kotiin tultua ja tehdä yhdessä terveellistä ja lisäaineetonta ruokaa? Sitten jaksavat kaikki odottaa kun siirtää iltaruoan ns. eteläeurooppalaiseen aikatauluun.
riippuu katsos myös perheen aikataulusta. Ei kaikki ehdi pidemmän kaavan mukaan iltaansa keittiössä viettämään ja lapsetkin tarvitsee mennä nukkumaan. eikä täydellä vatsalla nukkumaanmeneminen edes terveellistä ole tai ainakaan minua nukuta jos raskasta ruokaa on juuri ennen nukkumaanmenoa syönyt.
meillä ei kamalasti valmisruokia syödä, rajoituksena on oma ruuanlaittotaito ja pakastamisen hyödyntäminen ruuantähteiden käsittelyssä niiden jatkojalostamisen lisäksi sekä se että perheestä löytyy maidoton, munaton ja monelle mausteelle allerginen (toki eri henkilöt nuo).
Mutta en minä valmisruokia teilaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Antieines:
Yök. Erehdyin tekemään ruoaksi tuollaisen Knorrin lasagnen ja se on k-a-r-m-e-e-t-a.

Ei kai kukaan oikeesti syö tuollaisia moskia usein?
Täällä äiti joka joskus syöttää perheelleen juuri noita puolivalmiita tai valmiita ruokia. Itse en todellakaan osaa tehdä niin ihanaa jauhelihaperunasoselaatikkoa mitä ostan kaupasta valmiina. Lihapullia en sen sijaan koskaan osta valmiina, niistä en tykkää, mutta monesti käy mielessä että halvemmalla saisin ne valmiina kuin että ostan ne paistijauhelihat ja lihapulla-aineseospussit. Porkkanaletut on meillä suosikkeja myös ja kaupasta ostettuna tietty.
 
IhanaValo
Joskus syödään esim. pizzat (on kyl p**kaa omatekemän rinnalla, mut jos on kiire) tai hampurilaiset tai ranskalaisia+kalapuikkoja.
Noita pinaatti/porkkanalettuja syödään joskus myös, mut tekis mieli itsekin kokeilla tehdä. Kun vaan sais aikaseksi :ashamed:
Lasagnet(paitsi ne makaronilevyt) ja makaronilaatikot tehdään ite, on paljon paremman makusia.
 

Yhteistyössä