Siis kenen mielestä kebab vaikkapa salaatilla on epäterveellisempää kuin makkarakeitto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TuuhisHarmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790853:
HOI palstamammat!! Minäpä vien 1-vuotiaani kebab-ravintolaan ja annan sille kebabannoksen salaatilla ja kivennäisvedellä. Kuinka moni tekis alotuksen tälle palstalle hulttiomammasta ja suunittelis lastensuojeluilmoa...?
En mä ainakaan tekisi. Miksi hitossa muka tekisin? Miksi kukaan muukaan tekisi - paitsi jos on vähän dille ja kuvittelee sen kebablihan olevan saatanasta ;)

Voisin korkeintaan ihailla sitä, että 1-vuotiaalle kelpaa kivennäisvesi :)

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790853:
HOI palstamammat!! Minäpä vien 1-vuotiaani kebab-ravintolaan ja annan sille kebabannoksen salaatilla ja kivennäisvedellä. Kuinka moni tekis alotuksen tälle palstalle hulttiomammasta ja suunittelis lastensuojeluilmoa...? Tapahtusko sama jos kertosin syöttäneeni 1-vuotiaalleni makkarakeittoa?

No mä en antaisi 1-vuotiaalle valmiskebabia, mutta en myöskään antaisi sille makkaraa missään muodossa. Sen sijaan itse tehtyä kebabia voisin ihan hyvin antaa, tarkkailisin vain suolan määrää.

Moni tekee ne keitot pakatetuista tarvikkeista, oletteko huomanneet että ne pakastejuurekset voi olla 2 vuotta vanhoja? Se että ne on pakastettu ei ole tae vitamiinien jne säilymiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790836:
Tää on ihan ääliötyhmä ketju. Mitä merkitystä sillä on, että mikä ruoka nyt jotenkin sitten yhtäkkiä onkin terveellinen kun sitä muokataan. Jos haen kebabbilasta kebabin salaatilla, annos on valtava, lihaa on älyttömästi ja päällä on kastikkeita. Lisäksi juon limun. Mutta jos teen makkarakeittoa, syön lautasellisen ja juon maitoa. Kyllä se kebabannos nyt vaan on pikaruokaa ja täten epäterveellistä. Toki siitäkin saa muokattua terveellisemmän version, vähentämällä annoskokoa ja kastikkeita ja jättämällä limun ja lisukkeet pois. Silloinhan se ei juurikaan eroa esim salaatista ja naudanlihapihvistä. Plääh. Todella rasittava ketju.

Sinä olet ääliötyhmä. Rinnastat jättimäisen kebab-annoksen (muunkokoisiahan sieltä kebulasta ei saa, duh) sokerisen limsan ja ne saatanalliset kastikkeet (tomaattikastike ja kermaviilikastike, siis iik) lautaselliseen makkarakeittoa ja lasiin maitoa. Ei tuossa ole mitään järkeä. Jos verrataan samankokoisia annoksia vaikkapa vesilasillisten kera, ei kebabissa salaatilla ole mitään epäterveellistä. Juutut vain siihen pikaruoka-sanaan ja miellät sen epäterveelliseksi, koska sinulla ei näköjään ole hajuakaan siitä mikä on terveellistä ja mikä ei.

Moni tekee ne keitot pakatetuista tarvikkeista, oletteko huomanneet että ne pakastejuurekset voi olla 2 vuotta vanhoja? Se että ne on pakastettu ei ole tae vitamiinien jne säilymiselle.

Tiesitkö, että pakastetut vihannekset ovat tähän aikaan vuodesta terveellisempiä kuin "tuoreet" (eli viime kesästä asti säilytetyt). Terveisin Marttaliitto.

En mä ainakaan tekisi. Miksi hitossa muka tekisin? Miksi kukaan muukaan tekisi - paitsi jos on vähän dille ja kuvittelee sen kebablihan olevan saatanasta ;)

Voisin korkeintaan ihailla sitä, että 1-vuotiaalle kelpaa kivennäisvesi :)

Mä EN kuvittele kebablihan olevan saatanasta. Mutta oletusarvoisesti edelleen minusta se kebabannos on epäterveellisempi kuin makkarakeitto ja siitä tässä ketjussa puhuttiin, ei siitä että onko mahdollista syödä kebablihaa terveellisesti. Kyllä meidän 1-vuotias on saanutkin maistaa kebabannoksestani lihaa ja kurkkua ja jopa sitä kivennäisvettä. Hyvin maistui. Mutta silti suosiolla jätämme seuraavan kebabravintolavierailun jonnekkin useamman kuukauden päähän ja syömme sillä välin terveellisiä kotiruokia (joihin muuten en makkarakeittoa edes laske myöskään). Sullahan on se turkkilaismies, niin älä nyt ota mun kebabpaasausta mitenkään henkilökohtaisena loukkauksena turkkilaista ruokakulttuuria kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25790923:
Tiesitkö, että pakastetut vihannekset ovat tähän aikaan vuodesta terveellisempiä kuin "tuoreet" (eli viime kesästä asti säilytetyt). Terveisin Marttaliitto.

riippuu mihin uskoo, terveisin maalaisjärki

On myös hyvä muistaa, että perunaa ei lasketa vihannekseksi/kasvikseksi, kun esim. neuvotaan syömään puoli kiloa kasviksia päivässä, niin perunaa ei lasketa. Pakastevihanneksista sitä vihannesta tulee aika hintsusti. Salaatti (kebabilla) sen sijaan kerryttää kasvismäärää ihan mukavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790924:
Sullahan on se turkkilaismies, niin älä nyt ota mun kebabpaasausta mitenkään henkilökohtaisena loukkauksena turkkilaista ruokakulttuuria kohtaan.
Mä otan suomalaiset kebab-mestat henkilökohtaisena loukkauksena turkkilaista ruokakulttuuria kohtaan...ne ei oo meinaan oikeaa kebua nähneetkään :D

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25790965:
silti kiinnostais se että miten on tehty se salaatin päälle tuleva, ilmeisesti jostain jugurtista tehty kastike. :p
Mä en tiiä...en oo saanut sellaista kastiketta |O

Kotosalla me tehdään sellaista mihin tulee turkkilaista jogurttia, minttua, valkosipulia, kurkkua.

Onhan se, niinkuin moni muukin asia. Suomessa ja muissa pohjoismaissa pitäisi käyttää kauden hedelmiä, vihanneksi jne eikä niitä pakastettuja.
Tasan tarkkaan vitamiinit, kivennäisaineet sekä MAKU on ihan eri kuin pakasteissa.

Ja tämäkin on kyllä tutkittua tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25790937:
Wot, mistä lähtien vitamiinien säilyvyys on uskosta kiinni?

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790959:
Tuosta olen samaa mieltä. Eiköhän se suomalaisen kebabravintolan annos (vaikkakin salaattiannos) ole ihan turkkilaisenkin mielestä nimenomaan pikaruokaa, ei suinkaan terveellistä arkiruokaa.

Ei pikaruoka ole aina epäterveellistä. Jessus. Eikä arkiruoka ole aina oletusarvoisesti terveellistä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Onhan se, niinkuin moni muukin asia. Suomessa ja muissa pohjoismaissa pitäisi käyttää kauden hedelmiä, vihanneksi jne eikä niitä pakastettuja.
Tasan tarkkaan vitamiinit, kivennäisaineet sekä MAKU on ihan eri kuin pakasteissa.

Ei niissä pakasteissa ole mitään vikaa, tuoreet vihannekset menettävät vitamiinejaan paljon nopeammin kuin pakastetut.

Totta kai! Kirjoitinkin, että tähän aikaan vuodesta pakastevihannekset (porkkana yms) ovat terveellisempiä kuin "tuoreet", eli viime elokuussa maasta nostetut vastaavat vihannekset - jotka yleensä ovat keittojen aineksia. "Kauden kotimainen porkkana" olisi maaliskuussa aikamoinen erikoisuus.

Hei maalaisjärki, miksi et vastaa tähän viestiini? Kopioin sen tähän, jos et esim. huomannut sitä aiemmin:

Sinä olet ääliötyhmä. Rinnastat jättimäisen kebab-annoksen (muunkokoisiahan sieltä kebulasta ei saa, duh) sokerisen limsan ja ne saatanalliset kastikkeet (tomaattikastike ja kermaviilikastike, siis iik) lautaselliseen makkarakeittoa ja lasiin maitoa. Ei tuossa ole mitään järkeä. Jos verrataan samankokoisia annoksia vaikkapa vesilasillisten kera, ei kebabissa salaatilla ole mitään epäterveellistä. Juutut vain siihen pikaruoka-sanaan ja miellät sen epäterveelliseksi, koska sinulla ei näköjään ole hajuakaan siitä mikä on terveellistä ja mikä ei.

Ja miksi teet noin typeriä vertauksia?

Niissä pähkinöissä on silti rasvaa ja kaloreita todella paljon vaikka söisit vain yhden. Ovatko ne nyt terveellisiä vai eivät?

Miksi teet oletuksia toisten ruokailutavoista? Otan kebabbilassa ihan normaalin annoksen kebabia salaatilla, juomana kivennäisvesi. Ei minun tarvitse ahtaa naamaani kilokaupalla sitä pikaruokaa, mutta ilmeisesti sinun pitää, kun sallit sen itsellesi vain harvoin. Sitten mässätäänkin ihan kunnolla? Ja laitetaan oikein kastiketta siihen salaattiin kun kerrankin laitetaan elämä risaiseksi.

peesi. Mä en kans koskaan ota kastikkeita ja juomana vesi. Sama hampurilaismestoissa, hamppiksen välistä pyydän jättää majoneesit pois ja juomana soodavesi. Tosin en ajattele niinkään terveellisyyttä, se tulee siinä sivussa, en vain tykkää limsasta enkä majoneeseista ja kastikkeista =)

Mitäköhän ne tämän kauden hedelmät ja vihennekset on? Meidän pihalla ainakaa ei kasva kuin lumikinokset.

Yhteistyössä