Siis kenen mielestä kebab vaikkapa salaatilla on epäterveellisempää kuin makkarakeitto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TuuhisHarmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790636:
Nyt koska sinä teit noin, niin kaikki maailman kebab muuttui terveelliseksi? Kyllä minä ainakin silloin tällöin käyn syömässä kebabbia ulkona ja se EI ole terveellistä, ei edes kebab salaatilla. Koska minun annoksessani ainakin aina on ihan näkyvissä kelluvaa rasvaa ja salaattiin laitetaan kastiketta reippaasti. Toki itse tekemällä lähes kaikesta saa terveellisen version.

No mut kyllähän ruoka on kuitenkin se yksi tärkeimpiä asioita ihmispolon elämässä, miksi ihmeessä siitä 'herkuttelusta' tehdään niin iso mörkö? Niin kuin itse kirjoitit; lähes kaikesta saa myös sen epäterveellisen version aikaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790543:
SINÄ teet noin. Moni laittaa ihan perussalaattiinkin kauhean määrän jotain valmiskastiketta, jossa on kamalasti rasvaa. Kyllähän makkaraleivän voi tehdä esim. näin

-iso vaalea leipä voidellaan
-paistetaan väliin voissa makkarapaloja ja sipulia
-laitetaan makkarat+sipulit leivän väliin
-leivän väliin suolakurkkua ja tomaattia ja vaikkapa jäävuorisalaattia ja juustoa
-kunnon loraus majoneesia ja ketsuppia ja sinappia

Niin onhan tuossa eroa siihen, että teet lämpimiä voikkuja ruisleivästä, kinkusta, tomaatista ja juustosta uunissa.

totta tuokin, mut kyllähän makkarakeitostakin saa ylirasvaisen jos haluaa =) samalla lailla sine voi makkarat ja sipulit käryttää rasvassa, syödä sen lisukeena valkoista leipää isolla määrällä rasvaa ja rasvaista juustoa, ja vaikka salaattia majoneesikastikkeella.

mutta siis, suoraan ei voi sanoa et keitto on terveelisempää kuin lämpimät leivät, tai mikään muukaan, tekotapa vaikuttaa molempiin.

Toki riippuu valmistustavasta, mutta makkarakeitonkin voi tehdä hyvin epäterveellisesti. Eli jos keitossa on vaan sitä makkaraa, perunaa ja pakastevihanneksia, niin eipä siinä juurikaan vitamiineja ole tai muutakaan keholle tarpeellisia ainesosia.

Itse en tee koskaan makkarakeittoa, en siksi että se olisi epäterveellistä, vaan siksi koska se on mielestäni yksi huonoimpia ruokia mitä voi olla. Makkaraa en syö muutenkaan missään muodossa. Siitä jää vaan kauhea kalvo kitalakeen..

Kebabmestoissakin kebabliha tehdään jauhelihasta, mausteista, ja öljystä.

En tiedä, mikä siinä niin kamalan epäterveellistä on - ellei sitten ole rasvakammoinen.

Salaatinkin saa ilman kastiketta kun pyytää...daa! :D

Jos varta vasten menen syömään pikaruokaa, miksi yrittäisin tehdä siitä muka terveellistä jättämällä kastikkeen pois. Mielestäni kaikilla herkuilla harvoin on parempi kuin hieman tervelliseempään suuntaan muokaten usein.

Nyt koska sinä teit noin, niin kaikki maailman kebab muuttui terveelliseksi? Kyllä minä ainakin silloin tällöin käyn syömässä kebabbia ulkona ja se EI ole terveellistä, ei edes kebab salaatilla. Koska minun annoksessani ainakin aina on ihan näkyvissä kelluvaa rasvaa ja salaattiin laitetaan kastiketta reippaasti. Toki itse tekemällä lähes kaikesta saa terveellisen version.

Mistä se kelluva(?) rasva sinne annokseen on päässyt? Ja eihän sitä ole pakko kaapia naamariinsa sieltä? Kyllä minun kebabini salaatilla on aina ollut terveellistä, se kermaviilikastike salaatissa ei kyllä mahdu epäterveellisyyskategoriaan.

Annoit ymmärtää, että vain vähäkalorinen ja vähärasvainen ruoka on terveellistä, mutta entäpä esim. pähkinät? Niissä on vähän helvetisti kaloreita ja rasvaa, mutta ne ovat todella terveellisiä. Ristiriita?

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25790658:
No mut kyllähän ruoka on kuitenkin se yksi tärkeimpiä asioita ihmispolon elämässä, miksi ihmeessä siitä 'herkuttelusta' tehdään niin iso mörkö? Niin kuin itse kirjoitit; lähes kaikesta saa myös sen epäterveellisen version aikaan. :)

Varmaan siksi, kun ylipainosta alkaa tulla enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja lasten ravitsemusasiat on aivan pielessä, vaikka mahdollisuudet terveelliseen ruokavalioon olisi jokaisella suomalaisella. Ihmiset ei ymmärrä sitä, että roskaruoka on roskaruokaa ja on ok syödä sitä silloin tällöin, kuten kaikkia muitakin herkkuja, harvoin. Pääasiassa syödään sitten terveellisesti puhtaista raaka-aineista valmistettua ruokaa. Nykyään tahtoo olla niin, että perheissä laitetaan viikonloppuisin esim. lohta ja salaattia, mutta koko muu viikko vedetään sitten kaikenmaailman eineksia ja noutoruokaa. Nurinkurista.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790681:
Jos varta vasten menen syömään pikaruokaa, miksi yrittäisin tehdä siitä muka terveellistä jättämällä kastikkeen pois. Mielestäni kaikilla herkuilla harvoin on parempi kuin hieman tervelliseempään suuntaan muokaten usein.

Se on siis epäterveellistä siksi kun se on pikaruokaa?

• Tykkää
Reactions: Ä92 ja Anatolia

Mutta jos kysytään, että kumpiko on terveellisempää, makkarakeitto vai kebab salaatilla... niin silloin varmaan oletetaan, että makkarakeitto on kotona tehtyä, niin mielestäni silloin on ok olettaa myös sen kebabin olevan itse tehtyä. Jos taas olisi ilmoitettu, että kyseessä on kaupan eines-makkarakeitto, niin silloin olisi loogista olettaa kebabinkin olevan valmiina ostettua.

Mistä se kelluva(?) rasva sinne annokseen on päässyt? Ja eihän sitä ole pakko kaapia naamariinsa sieltä? Kyllä minun kebabini salaatilla on aina ollut terveellistä, se kermaviilikastike salaatissa ei kyllä mahdu epäterveellisyyskategoriaan.

Annoit ymmärtää, että vain vähäkalorinen ja vähärasvainen ruoka on terveellistä, mutta entäpä esim. pähkinät? Niissä on vähän helvetisti kaloreita ja rasvaa, mutta ne ovat todella terveellisiä. Ristiriita?

Tuskin sinä niitä pähkinöitä kerralla kourallista enempää syöt? Mutta esim. kebabpaikassa otat ison annoksen ja limun vielä päälle? Annoskoko on aika olellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790737:
Tuskin sinä niitä pähkinöitä kerralla kourallista enempää syöt? Mutta esim. kebabpaikassa otat ison annoksen ja limun vielä päälle? Annoskoko on aika olellinen.

Niin sä meinaat, että kourallinen pähkinöitä = päivän pääateria, jolla tulisi pärjätä monta tuntia?

Kebab salaatilla ei ole sama kuin iso kebab isoilla ranskalaisilla ja isolla limulla.

Voihan sen ison limun kiskoa myös makkarakeiton kylkiäisenä, ja makkarasoppaa voi vetää viisi lautasellista.

[QUOTE="vieras";25790761]Kyse on enemmän siitä aterian koosta. Makkarakeittio ihmiset syövät kohtuudella kun taas kebabannos on iso ja siihen moni ottaa lisäksi ranskalaiset ja limsan.[/QUOTE]

Jos joku tykkää hulluna makkarakeitosta, niin voihan se vetää sitä ihan älyttömät määrät ja OMG vetää vielä jotain limua sen kanssa.

Kauheeta kebabvihaa :(

En kyllä näe lihassa+parissa mausteessa ja salaatissa mitään erikoisen epäterveellistä. Kaikesta saa epäterveellistä syömällä sitä liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790737:

Niissä pähkinöissä on silti rasvaa ja kaloreita todella paljon vaikka söisit vain yhden. Ovatko ne nyt terveellisiä vai eivät?

Miksi teet oletuksia toisten ruokailutavoista? Otan kebabbilassa ihan normaalin annoksen kebabia salaatilla, juomana kivennäisvesi. Ei minun tarvitse ahtaa naamaani kilokaupalla sitä pikaruokaa, mutta ilmeisesti sinun pitää, kun sallit sen itsellesi vain harvoin. Sitten mässätäänkin ihan kunnolla? Ja laitetaan oikein kastiketta siihen salaattiin kun kerrankin laitetaan elämä risaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki;25790781:
No ei. Ymmärrätkö vähän tahallasi väärin? Kourallinen pähkinöitä ja vaikkapa katkarapusalaatti on aika hyvä lounas.

No jos luet uudelleen tuon oman postauksesi, niin siinä nimenomaan rinnastetaan kourallinen pähkinöitä ja kokonainen kebab-annos lisukkeineen. Ei siinä puhuttu MITÄÄN mistään katkarapusalaatista?!

Mutta kebabliha salaatilla ei ole? :D

Tää on ihan ääliötyhmä ketju. Mitä merkitystä sillä on, että mikä ruoka nyt jotenkin sitten yhtäkkiä onkin terveellinen kun sitä muokataan. Jos haen kebabbilasta kebabin salaatilla, annos on valtava, lihaa on älyttömästi ja päällä on kastikkeita. Lisäksi juon limun. Mutta jos teen makkarakeittoa, syön lautasellisen ja juon maitoa. Kyllä se kebabannos nyt vaan on pikaruokaa ja täten epäterveellistä. Toki siitäkin saa muokattua terveellisemmän version, vähentämällä annoskokoa ja kastikkeita ja jättämällä limun ja lisukkeet pois. Silloinhan se ei juurikaan eroa esim salaatista ja naudanlihapihvistä. Plääh. Todella rasittava ketju.

No minun tekemäni makkarakeitto on ainakin terveellisempää kuin kebab-annos tuosta paikallisesta kebabbilasta, mutta kyllähän jotkut tekee kebabia itse. Eli itse tehtynä siitäkin saa varmasti terveellistä.

Ainakin meidän kylän pizzeriassa kebabin syöjillä on ollut taipumusta sairastua mahatautiin, eli ainakin sen perusteella tuo kebab vaikuttas epäterveellisemmältä.... :D

HOI palstamammat!! Minäpä vien 1-vuotiaani kebab-ravintolaan ja annan sille kebabannoksen salaatilla ja kivennäisvedellä. Kuinka moni tekis alotuksen tälle palstalle hulttiomammasta ja suunittelis lastensuojeluilmoa...? Tapahtusko sama jos kertosin syöttäneeni 1-vuotiaalleni makkarakeittoa?

Yhteistyössä