siis kaverit ei hommaa kuusta koska niillä on 1,5-vuotias lapsi???

  • Viestiketjun aloittaja täh??
  • Ensimmäinen viesti
"mimmi"
No meille ei tule aitoa kuusta koska meillä on kaksi koiraa. Naapurit varmaan vetää herneen tästäkin tosi syvälle jos kuulisi, siis sehän tarkoittaa että meillä koirat pomputtaa koko huushollia!!11

Ei, se on vaan itselle mukavampaa kun ei tarvitse koko joulua olla vahtimassa ettei koirat vedä neulasia mahaas niin että ollaan tapanin päivänä leikkurilla poistamassa suolitukosta.
 
"äitix2"
Heh, no koirat ja lapset ovat nyt varmaan kaksi eri asiaa. Kait.

Mutta meillä tulee kuusi. Ensimmäistä kertaa <3 Lapset vajaa 2v ja 5kk. Ja eipä tuo isompi ole kuin vähän käynyt katsomassa jo sisällä olevaa kuusta. Villi poika on, mutta ei tuokaan nyt kuusta mene kaatamaan!! :O

Joten en tajua, miksi stressata jostain joulukuusesta. Kaatuko se vai ei, repiikö kalle pallot kuusesta vai ei....

Huoh, antakaa jo sen joulun tulla.
 
"vieras"
[QUOTE="äitix2";22712723]Heh, no koirat ja lapset ovat nyt varmaan kaksi eri asiaa. Kait.

Mutta meillä tulee kuusi. Ensimmäistä kertaa <3 Lapset vajaa 2v ja 5kk. Ja eipä tuo isompi ole kuin vähän käynyt katsomassa jo sisällä olevaa kuusta. Villi poika on, mutta ei tuokaan nyt kuusta mene kaatamaan!! :O

Joten en tajua, miksi stressata jostain joulukuusesta. Kaatuko se vai ei, repiikö kalle pallot kuusesta vai ei....

Huoh, antakaa jo sen joulun tulla.[/QUOTE]

Niin SUN poika. Jestas, tehän tässä stressaatte siitä että muilla ei ole kuusta. Menkää viettämään sitä omaa jouluanne jo pliis.
 
"joo"
[QUOTE="vieras";22711954]Hä? Minusta mukavuudenhalu (joidenkin mielestä sama kuin laiskuus) on ihan pätevä syy olla hankkimatta kuusta. Jouluna pitää olla kivaa ja rauhallista, se on pääasia. Jos tuntuu, että sen kuuden sisään tuominen ei näitä kahta asiaa edistä, niin silloin se kuusi jää tuomatta sisään.

Tämä on ihan sama juttu kuin se, että joillakin on pakkomielle jouluruuista. Pöydässä PITÄÄ olla lanttulaatikkoa, vaikka kukaan ei sitä syö, koska se nyt vaan kuuluu jouluun se lanttulaatikko.[/QUOTE]

Samaa mieltä :). Meillä 1 v 8 kk lapsi ja koira, ja kuusi ei vaan tunnu niin tärkeältä, että jaksaisi sen takia säätää. Koristellaan muuten mitä koristellaan, tietty kuusenoksia vois tuoda tuoksua antamaan. Ihan turha sitä yhtä kuusta (appiukon metsästä) on listiä siksi, että se saisi pudottaa neulasensa meidän olkkariin. Tulevina vuosina saattaa tulla kuusi lapsen/lasten iloksi, mutta vasta sitten kun alkavat sitä itse kaivata.
 
ei juma
Siis joulu todellakin tulee ilman kuusta, mutta en kyllä ymmärrä ettei sitä LAPSEN takia laiteta.
Mulle ei ois edes tullu aikoinaan mieleen ettei sitä ois hankittu...ihan hullu ajatus.
Jos kyseessä on ihan normaali lapsi niin kannattaa varmaan opettaa ne olemaan koskematta siihen.
Meillä on monta kuusta koulussa ja olen töissä erityiskoulussa jossa myös pieniä lapsia paljon. Kukaan ei koske kuuseen, koska siihen EI SAA koskea.
Se että kuusta ei hankita kun nicopetteri kaataa sen on kyllä jo vanhempien saamattomuutta ja laiskuutta.
 
Mua on nyt myös ekaa kertaa mietittynät kuusen hankkiminen, lapset 2,5v ja 1v.
2,5v osais vielä varmaan olla kun osas viime vuonnakin mutta 1v vie kaiken suuhun, kulkee pitkin lattioita ja syö muruja joten miten käy kuusen havujen :/
 
"vieras"
Meillä kuusi laitettiin viime vuonna narusta kattoon kiinni, ettei lapset sitä kaada. No, olihan kuusi kirkkaassa päivänvalossa vähän "hirtetyn" näköinen, mutta joulumieli säilyi kaikilla, kun ei tarvinnut koko ajan lasta kieltää kuuseen koskemasta. :D
 
Siis joulu todellakin tulee ilman kuusta, mutta en kyllä ymmärrä ettei sitä LAPSEN takia laiteta.
Mä en laita kuusta lasten takia, 7 v ja 5 v lasten.



















Syy siihen on toki se, että en halua lasteni kärsivän hengitysvaikeuksista koko joulunaikaa...mielummin joulunpyhät terveenä kotosalla kuin päivystyksessä.

Mutta on NIIN kivaa sanoa pihalla ääneen että "Meille ei tule kuusta, lasten takia". Ah sitä ihmettelyä ja silmien pyörittelyä. Mun ilmaiset jouluhuvit :D

Mä ymmärrän kyllä ihan täysin senkin, ettei joku halua kuustaan kotiin kun lapsi on pieni. Kenellä on kiva joulu, jos pitää koko ajan katsoa ettei piltti syö neulasia, tai ole koskemassa kuuseen? Yleensä kaikki uusi ja erilainen kiehtoo lapsia. Ja mun omassa lapsuudessa me muksut nimenomaan SAIMME koskea kuuseen; koristella sen, hiplata lasipalloja, peilailla niistä....se oli osa sitä joulun taikaa :)
 
"Jenis"
No mä en oo hommannu kuusta ikinä, enkä hommaa nytkään kun on 1-vuotias ja 3,5-vuotias. Oon laiska ja huono äiti, ilmeisesti, mutta en tajua oikein sen kuusen virkaa...
 
just tota en ymmärrä
[QUOTE="Jenis";22713083]No mä en oo hommannu kuusta ikinä, enkä hommaa nytkään kun on 1-vuotias ja 3,5-vuotias. Oon laiska ja huono äiti, ilmeisesti, mutta en tajua oikein sen kuusen virkaa...[/QUOTE]

Niin sä et tajua...mutta lapset saattaa tajuta...oot laiska
 
Meille tulee semmonen 90cm korkea muovikuusi :D Ihan silläkin että mä en todellakaan jaksa lakaista lattioita joka päivä aidon kuusen kanssa ja jos se isompi olis nii tulis enemmän tuhoa jos sen joku sattuis kaatamaan.
 
Kysymys
Siis joulu todellakin tulee ilman kuusta, mutta en kyllä ymmärrä ettei sitä LAPSEN takia laiteta.
Mulle ei ois edes tullu aikoinaan mieleen ettei sitä ois hankittu...ihan hullu ajatus.
Jos kyseessä on ihan normaali lapsi niin kannattaa varmaan opettaa ne olemaan koskematta siihen.
Meillä on monta kuusta koulussa ja olen töissä erityiskoulussa jossa myös pieniä lapsia paljon. Kukaan ei koske kuuseen, koska siihen EI SAA koskea.
Se että kuusta ei hankita kun nicopetteri kaataa sen on kyllä jo vanhempien saamattomuutta ja laiskuutta.
Kuinka monta alle kaksivuotiasta teillä on KOULUSSA? Ja mitä ne koulussa tekee tuossa iässä?
 
"lastenhoitaja"
meillä on työpaikalla, siis päiväkodissa kuusi. ihan oikea kuusi sähkökynttilöineen ja koristeineen. ja työskentelen sisarusryhmässä, jossa puolet porukasta on alle 2-vuotiaita. edes meidän pienin 1-vuotias, joka muuten on melkoinen vilpertti ja aina repimässä ja sotkemassa kaikkea ei kajoa kuuseen. hänen kanssaan yhdessä sitä kuusta katsottiin kauempaa ja sai laittaa sinne koristeitakin. sitten sanottiin tiukka ei muutaman kerran kun meinas mennä koskemaan ja that's it. kuusi saa olla rauhassa. :)
 
"jep"
Miksi yksivuotias surisi kuusen puuttumista? Tai 3-vuotiaskaan, jos on muuten kiva joulu. Ennemmin tai myöhemmin tulee eteen, että eri perheissä on eri perinteet, ja aina on jossain jotain, mitä itsellä ei ole. Jos siis joulu on muuten kiva juhla perheessä, ei se fiilis tommoseen yksittäiseen asiaan kaadu.

Se piti vielä sanoa, että vaikken ymmärrä ihmetystä itse kuusettomuudesta, ymmärrän hämmennyksen siitä valituksesta, että voivoi kun ei voi ottaa kuusta lapsen takia. Vanhemmathan sen päättävät, tuleeko kuusi, ja jaksavatko sen ylimääräisen vaivan. Toki ymmärrän, että lasten takia tehdyt uhraukset voivat joskus harmittaa, mutta välillä kummeksuttaa se, että tehdään joku ihan selkeästi oma ratkaisu, ja sitten syyllistetään lapsi "kun ei meidän Pirjopetterin takia voi kun se on niiiiin hankalaa", vaikka Pirjopetteri olisi ihan hyvin sopeutettavissa siihen vanhempien toivomaankin vaihtoehtoon.
 
"jojo"
Meillä on 1,5v poika, kissa ja koira sekä kuusi :)

Kuusi seisoo tuossa takaoven edessä ja jo kahden kissan aikaan tuli tavaksi laittaa pieni naula ovenkarmin päälle ja kuusen latvasta ohut naru kiinni naulaan. Näin kuusi ei kaadu kenenkään päälle, vaikka sitä nyhtäisi lapsi tai siihen kapuaisi kissa. Ja koska kuusta käpälöimällä ei tapahdu mitään jännää, se menettää mielenkiintonsa päivässä ja sen jälkeen näemmä lastakin huvittaa enemmän kuusen katseleminen kuin sen räplääminen.
 
No joo en näe syytä miks pitäs jättää kuusi hankkimatta. Meillä nuorin reilu1v ja ihan saletisti tulee olemaan koko ajan kuusen kimpussa. Niinkun on jokaisen muunkin tavaran, koristeen jne.. mut mitä sitten. Sen verran vois olla jaksamista että jaksaa kattoa perään. Tai JOS kuusi kaatuu.. mitä sitten ei se nyt mikään maailmanloppu ole, sit se siivotaan ja todetaan et voi voi.. hassua.. mut ei niin saa tehä.. tuskin ens vuonna sama toistuu.

Nykyään tuntuu et kaikkea pitäs varoa ja mitään ei saa tapahtua. Voi vaikka kuusia kaatua.. huii.. hauskaa se vaan ois ja ainakin ikimuistoinen :D
 
minäminä
Minä minä minä minä minä. Minä minä minä. Minä minä minä minä! Minä minä minä... Minä minä minä minä minä. Minä minä minä minä minä.... Minä minä minä minä minä!
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja just tota en ymmärrä;22713096:
Niin sä et tajua...mutta lapset saattaa tajuta...oot laiska
Kai tää on munkin koti? :D Meillä on kyllä mummolassa kuusi, mutta esikoinen ei siitä välitä ja vauva taas ei vielä näistä asioista tajua mitään. En siis näe syytä kantaa jotain puuta pariksi viikoksi sisälle ja sitten siivota neulasia juhannukseen asti. Hyi minua :D
 
No joo en näe syytä miks pitäs jättää kuusi hankkimatta. Meillä nuorin reilu1v ja ihan saletisti tulee olemaan koko ajan kuusen kimpussa. Niinkun on jokaisen muunkin tavaran, koristeen jne.. mut mitä sitten. Sen verran vois olla jaksamista että jaksaa kattoa perään. Tai JOS kuusi kaatuu.. mitä sitten ei se nyt mikään maailmanloppu ole, sit se siivotaan ja todetaan et voi voi.. hassua.. mut ei niin saa tehä.. tuskin ens vuonna sama toistuu.

Nykyään tuntuu et kaikkea pitäs varoa ja mitään ei saa tapahtua. Voi vaikka kuusia kaatua.. huii.. hauskaa se vaan ois ja ainakin ikimuistoinen :D
mä oon kans täysin samaa mieltä.. :D meillä kans pojat 5 ja 11:kk:tta, ja siis todennäköstä on et kuusi kiinnostaa; mut mitä sitten?! siis mun mielestä kuusi kuuluu joulun perusjuttuhin, ja myös sekin että lapset saa kuusta katsella ja myös huiii, koskea koristeisiinkin; ja peilailla itseä kiiltävistä isoista palloista.. :heart: meillä kans vilkkaita poikia molemmat, mut silti kuusi tulee tänään.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äizikkä;22713395:
mä oon kans täysin samaa mieltä.. :D meillä kans pojat 5 ja 11:kk:tta, ja siis todennäköstä on et kuusi kiinnostaa; mut mitä sitten?! siis mun mielestä kuusi kuuluu joulun perusjuttuhin, ja myös sekin että lapset saa kuusta katsella ja myös huiii, koskea koristeisiinkin; ja peilailla itseä kiiltävistä isoista palloista.. :heart: meillä kans vilkkaita poikia molemmat, mut silti kuusi tulee tänään.. :)
No juu, harvaa varmaan se lasten kuusen katseleminen ja koristeisiin koskeminen vielä häiritsee. Meidän tyttökin tekee sitä enkä näe lapsen ja kuusen välillä siinä mitään ongelmaa. Mutta jso lapsi on sen ikäinen tai muuten erityisongelmia omaava että siihen kuuseen suurinpiirtein ollaan kiipeämässä ja jatkuvasti repimässä sitä nurin niin se voi olla jo asteen tai parikin hankalampaa. Näistä syistä mieheni siis olisi mielummin jättänyt kuusen pois ettei tarvi kokoaikaa olla poikaa kyttäämässä, kieltämässä ja ohjeistamassa kuusen kohtelussa. Tietäen noin samalla ettei ne ohjeet kauaa päässä pysy jos sinne asti ikinä edes pääsevätkään... :D

Itse kuitenkin haluan (minä-minä-minä-minä-jne) sen kuusen ja olen varautunut siihen että se edellyttää sitä vahtaamista. Toivon myös ihmettä ettei kuusi jostain syystä tänä vuonna niin paljoa kiinnostaisi ja varaudutaan laittamalla kuusi sisälle mahdollisimman myöhään ja todennäköisesti heitetään myös pihalle mahdollisimman pian.

muoks. en siis meinaa että se vahtiminen olisi aivan ylivoimaista tai kuusen kaatuminen maailmanloppu (sekin siis tapahtunut eikä mitään sattunut). Mutta jos siis haluaa viettää rentouttavaa joulua eikä muiden jouluaskareiden ja lastenhoidon lisäksi halua olla kuusta vahtimassa niin ymmärrän kyllä että mielummin sinä pahimpana jouluna jättää sen kuusen pois ja keskittyy sitten johonkin oleellisempaan. tai vaikka hankkii sen tekokuusen jonka repimiset ja kaatamiset eivät ole yhtä hankalia hommia.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä anoppi oli se, joka ei millään meinannut uskoa että tänä vuonna meille tulee kuusi. Siis eihän me voida laittaa, se kaatuu ihan varmasti. Sanoin, että jos kaatuu niin nostetaan vaan uudelleen pystyyn, mikä siinä on niin kamalaa?

(Toisaalta anopin mielestä meidän pitäisi hankkia pirttipöytä ettei lapsi opi siirtelemään tuoleja ja näin kiipeä kaikkialle, meillä ei koskaan saisi olla pöytäliinoja koska lapsi repii ne kuitenkin alas ja verhotkin oli yhdessä vaiheessa ihan turhat, ainakin nuo meidän pitkät, lattiaan asti ulottuva. Kun lapsihan roikkuu niissä ja ne menee rikki. En kyllä tiedä kenen lapsesta sitten puhui...)
 
No mä toivoisin että ukko kävis jostain bongaamassa meille kuusen... Saa nyt nähä miten vaan kerkee... Lapsilla ikää reilut 1- ja 2 vuotta, ymmärrän kyllä miksi jotkut ei tuon ikäisten takia hommaa kuusta, mutta me nyt toivottavasti sellanen tänne vielä saadaan.
 
"niina"
meillä todella villit lapset ollu aina ja aina on ollu kuusi jouluna...ikää noil o joulusin ollu 2vkoa,1v,2v,3v,4,v,5,v6v(isompi)pienempi 6kk,1v6kk,2v6kk,3v6kk...ja kertaakaan ei oo kuusi kaatunu(nyt se sit varmaa kaatuu ku tän kirjotin)!
 
Ikinä en olisi ilman aitoa kuusta. Enkä ole ollutkaan olin sitten sinkku tai miehen kanssa kahdestaan. Nyt lasten tultua kuusen merkitys on entistä tärkeämpi sillä sen koristelu ja ihailu ovat osa joulumme tunnelmaa.

Kukaan lapsista (3v ja 4v) ei ole ollut kovin kiinnostunut taaperioaikana kuusesta. Nyt tämä 8kk on niin pieni vielä ettei pysty kuusta häiritsemään. En suostuisi luopumaan tästä joulun tuojasta vaikka lapseni olisivat rasavillejä (joita toki ovatkin välillä mutta täällä totellaan myös ei-sanaa).
 
Mä en ole edes ajatellut jättäväni kuusta hankkimatta vaikka on ollut pieniä lapsia. Tyttö antoi olla- neulasethan pistelee jos sitä kovin käpäilee. Pojan ollessa vuoden ikäinen huligaani sidoimme kuusen latvastaan kattoon- ihan varuilta....... :D

Kissa on tänä jouluna ekaa kertaa, saas nähdä mitä tuo monsteri meinaa kuusesta. Jos se kaatuu sen voi nostaa pystyyn ja kerätä koristeet. Ei se nyt sentään mikään aarniokuusi tule olemaan, köykäinen risukasa vaan.



Mutta jos se kuusi on niin kovin tärkeä, niin sitten pitäisin hiukan ääriövanhempana, jos lapsen mahdolliset yhteentörmäykset kuusen kanssa huolettavat niin kovin että sen jättää hankkimatta.
 

Yhteistyössä