Siis ihan tajutonta mitä taapero voi osata :D

  • Viestiketjun aloittaja "Piaf"
  • Ensimmäinen viesti
"Piaf"
Nyt on kuulkaa pakko jakaa tämä :D

Oltiin monta päivää sateisella mökkireissulla. Poika täyttää elokuun lopussa 2 vee. Isovanhemmat viihdyttivät häntä näyttämällä lintukirjaa jonka kanssa kuunneltiin lintujen ääniä CD-levyltä. Lapsi innostui kovasti ja kirjaa käytiin läpi monen monituista kertaa. Lintujen äänet rupesivat tulemaan tutuiksi, muksu tunnisti äänestä vaikka kuinka monta lajia. Katseli kuvia ja pohti ääneen: "Riekko. Ei oo riekko, se on haahka. Missä meriharakka on?"

Tänään aamulla ipana toteaa:
"Kapustarinta lentää. Missä kapustarinta on?" Me oltiin miehen kanssa ihan että whaaaat, mikä ihmeen kapustarinta, ikinä en oo kuullukkaan. Oli pakko googlata kuva. Lapsi tulee katsomaan ja ilahtuu: "Kapustarinta! Missä hiirihaukka on?" No, sitten etsittiin hiirihaukan kuva netistä, ja taas oli kivaa.

Mikä ihmeen ornitologi meillä kasvaa, hihhhih!

Mitäs yllättävää teillä on vaippapöksyt laukoneet viimeaikoina?
 
"aliina"
Mä yllätyin, kun mun 1,5v lapsi osasi yhtäkkiä "laskea" seitsemään. :D En tiennyt, että osaa, eikä oltu tietoisesti opetettu.

Oon yllättynyt tuhat muutakin kertaa, mutta äkkiseltään ei tule muita mieleen. :)
 
"Hemppa"
Meidän 3v on oppinut viime talven aikana viikonpäivät ja laskemaan kymmeneen, tosin ei aina oikeassa järjestyksessä. Lauluja lauletaan paljon ja itse en niitä osaa. Päiväkodin vaikutusta :)
Muutenkin pienestä on tullut näsäviisas pikkuneiti.
 
ylpeä äiti
meidän 3-vuotias vaihtaa öljyt autoon ja siskonsa skootteriin, leipoo joka lauantai litran pullataikinan, lämmittää mökillä savusaunan tarvittaessa sekä on tänä kesänä neulonut jo kahdeksan paria villasukkia joutessaan kun on ollut niin kylmä kesäkin. Ai niin, ja hän tykkää täytellä sanaristikoita ja onpa niistä muutaman pienen rahapalkinnonkin jo voittanut, ai että hän on niin etevä! Olemme todella ylpeitä pienestä kullannupustamme!!! :)
 
kolmelle äiti
Mieleen tulee vanhimman kanssa reissu eläintarhaan kun hän oli rapiat 2v.. Minä innoissani näyttelin että katopas, tuolla on lehmä! Tyttö käveli aitauksen ohi ja totesi vaan että "Niin, kyyttö." :O

Onhan noita varmasti paljon muitakin, mutta tota on hirnuttu useamminkin..
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä äiti;26735497:
meidän 3-vuotias vaihtaa öljyt autoon ja siskonsa skootteriin, leipoo joka lauantai litran pullataikinan, lämmittää mökillä savusaunan tarvittaessa sekä on tänä kesänä neulonut jo kahdeksan paria villasukkia joutessaan kun on ollut niin kylmä kesäkin. Ai niin, ja hän tykkää täytellä sanaristikoita ja onpa niistä muutaman pienen rahapalkinnonkin jo voittanut, ai että hän on niin etevä! Olemme todella ylpeitä pienestä kullannupustamme!!! :)
Onko sulla joku ongelma? :/
 
"vieras"
Meidän 2,5 vuotias osaa nimetä aika paljon kasveja. Kiitos kummien, jotka opettavat hänelle kaikki. Esim. timotei ei ole enään mikään heinä vaan timotei ym.ym.
 
"vieras"
3,5 v. osaa laskea kahteenkymmeneen, englanniksi kymmeneen, osaa viikonpäivät ja tunnistaa lähes kaikki aakkoset. Oon huomananu miten nopeasti ton ikäinen oppis vaikka mitä jos jaksais vähän panostaa ja tietysti jos muksua vaan jaksaa kiinnostaa.
 
<3<3
muru 3 laskee miinuslaskuja =)
neljä täplävanukasta jääkaapissa ja kun nyt syön yhden jäljelle jää 3, ja huomenna kun syö yhden jää 2 jne.. ei taitaisi onnistua mulla tuotteella kuin paula-vanukkailla ;-D
 
a.p. Piaf
Alkuperäinen kirjoittaja ylpeä äiti;26735497:
meidän 3-vuotias vaihtaa öljyt autoon ja siskonsa skootteriin, leipoo joka lauantai litran pullataikinan, lämmittää mökillä savusaunan tarvittaessa sekä on tänä kesänä neulonut jo kahdeksan paria villasukkia joutessaan kun on ollut niin kylmä kesäkin. Ai niin, ja hän tykkää täytellä sanaristikoita ja onpa niistä muutaman pienen rahapalkinnonkin jo voittanut, ai että hän on niin etevä! Olemme todella ylpeitä pienestä kullannupustamme!!! :)
Mahtavaa! Syytäkin olla ylpeä! :D Kysyisin vielä että on kai skootterissa sentään sivuvaunu ja tekikö villasukkiin vahvistetun kantapään?
 
"RIIKKA"
Minun 3-vee osaa laskea kolmeenkymmeneen, tunnistaa kaikki aakkoset, osaa tavata kirjaimet useista sanoista ja tavuttaa sanoja oikein. Tietää miten jokaisesta sanasta saa touko-pouko sanan (eli esim. jalka-palka, matto-patto, kaappi-paappi jne. luettelee kokoajan), osaa esitellä itsensä englanniksi ja jostain käsittämättömästä syystä haluaa katsoa kaikki dvd piirretyt aina joko englanniksi tai ruotsiksi. :O
Tunnistaa kellonaikoja, voittaa mut joka kerta muistipelissä ja potkaisee jalkapallolla ilmapotkuja. Osaa heittää frisbeetä paremmin kun minä ja järjestelee kaupassa tuotteet oikeille paikoille jos joku on tippunut tai mennyt vika lokeroon (pikkasen ärsyttävää meinaa joskus nuo kauppareissut).

Sellaista kaikkea osaa. On tosi kiinnostunut nyt kaikesta oppimisesta ja kyselee paljon kaikkea. Aa, unohtui mainita, että on verbaalisesti lahjakas, ja sanoi yksi päivä tullessaan päiväkodista: "Ärrän kierrän ympär orren ässän pistän taskuun" ja osaa nimetä jokaisen Cars-hahmon, Finn mcmissilestä, max shenlliin ja lewis hamiltoniin. Tunnistaa myös kaikki automerkit ja tuntee kaikki maanosat karttapallosta.

Sellaisia nää pienet on. Osaa yllättää. :) Yksi päivä myös tokaisi saunassa: "Pojilla on pippeli ja tytöillä karvat." :D
 
Heipparallaa
Meillä ei lapsi (alle 1,5 v) osaa vielä puhua juuri mitään, mutta kotitöissä on aivan kone. Oppii asiat kertaheitolla ja käsittelee esineitä todella nätisti. Vieraiden mielestä vaikuttavinta on, kun taapero hakee alakaapista posliiniset kahvimukit ja tuo ne pöytään. Tosin mukeja tahtoo aina tulla vähän liian monta...
 
  • Tykkää
Reactions: Myry vaan
Meillä ei lapsi (alle 1,5 v) osaa vielä puhua juuri mitään, mutta kotitöissä on aivan kone. Oppii asiat kertaheitolla ja käsittelee esineitä todella nätisti. Vieraiden mielestä vaikuttavinta on, kun taapero hakee alakaapista posliiniset kahvimukit ja tuo ne pöytään. Tosin mukeja tahtoo aina tulla vähän liian monta...
Meidän 2 vee paiskoo edelleen posliiniset astiat ruokapöydästä lattialle tahallaan jos käsiinsä saa. Olen vaikuttunut :D
 
Heipparallaa
Meidän 2 vee paiskoo edelleen posliiniset astiat ruokapöydästä lattialle tahallaan jos käsiinsä saa. Olen vaikuttunut :D
Voi se hyvinkin olla, että meidänkin lapsi sitten kaksivuotiaana tajuaa, että hei, näitähän voi heitelläkin :)

Mutta tähän mennessä särkynyt on vain yksi lautanen, ja lapsi on käsitellyt tiskejä päivittäin varmaan jo pari kuukautta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kolmelle äiti;26735514:
Mieleen tulee vanhimman kanssa reissu eläintarhaan kun hän oli rapiat 2v.. Minä innoissani näyttelin että katopas, tuolla on lehmä! Tyttö käveli aitauksen ohi ja totesi vaan että "Niin, kyyttö." :O

Onhan noita varmasti paljon muitakin, mutta tota on hirnuttu useamminkin..
:LOL: :LOL:
 
Teemu--
Meidän 2-vuotias ei sano yhtään sanaa eikä oikein ymmärrä kielloistakaan mitään. Ei osaa osoittaa tavaroita tai ottaa niitä, kun kysytään "missä x" kuin ehkä muutaman.

Mutta älkää välittäkö. Muutama rokote ja fluorihammastahnan käyttö vaan jatkossakin, niin kyllä ne teidänkin lapsenne tasapäistetään peruskoulussa samalle tasolle kuin tuo meidän muksu! Loppuu tuo normaali fiksuuden kehittyminen sitten.
 
Minni harmaana
[QUOTE="Piaf";26734635]Nyt on kuulkaa pakko jakaa tämä :D

Oltiin monta päivää sateisella mökkireissulla. Poika täyttää elokuun lopussa 2 vee. Isovanhemmat viihdyttivät häntä näyttämällä lintukirjaa jonka kanssa kuunneltiin lintujen ääniä CD-levyltä. Lapsi innostui kovasti ja kirjaa käytiin läpi monen monituista kertaa. Lintujen äänet rupesivat tulemaan tutuiksi, muksu tunnisti äänestä vaikka kuinka monta lajia. Katseli kuvia ja pohti ääneen: "Riekko. Ei oo riekko, se on haahka. Missä meriharakka on?"

Tänään aamulla ipana toteaa:
"Kapustarinta lentää. Missä kapustarinta on?" Me oltiin miehen kanssa ihan että whaaaat, mikä ihmeen kapustarinta, ikinä en oo kuullukkaan. Oli pakko googlata kuva. Lapsi tulee katsomaan ja ilahtuu: "Kapustarinta! Missä hiirihaukka on?" No, sitten etsittiin hiirihaukan kuva netistä, ja taas oli kivaa.

Mikä ihmeen ornitologi meillä kasvaa, hihhhih!

Mitäs yllättävää teillä on vaippapöksyt laukoneet viimeaikoina?[/QUOTE]

Meidän 2-vuotias vasta hakee sanoja :( Aika ihanalta tuo kuulostaa.
 
Meilläkin esikoinen joskus 2,5-vuotiaana innostui sienikirjasta ja tunnisti niistä sen kirjan kuvista sitten monia sieniä jotka minusta näyttivät keskenään ihan samoilta... "tuossa on männynherkkutatti!" On tunnistanut aakkoset reilu 2-vuotiaasta asti, opetteli niitä autojen rekisterikilvistä. Ei osannut silloin vielä edes käyttää kysymsasanoja, osoitti vaan kirjaimia ja katsoi kysyvästi "tämä?"

Ja noista sukupuoliasioista... Meillä poika myös luulee, että pimppi on vaan joku epämääräinen kasa karvoja, ei ole koskaan nähnyt kokonaan karvatonta sellaista... Joskus osoitti isänsä kainaloon ja sanoi että isillä on kainalossa pimppi! :D
 
ylpeä äiti
Mahtavaa! Syytäkin olla ylpeä! :D Kysyisin vielä että on kai skootterissa sentään sivuvaunu ja tekikö villasukkiin vahvistetun kantapään?
valitettavasti ei ole sivuvaunua vielä, mutta tuo pikkumussukka on juuri tälläkin hetkellä sitä isänsä kanssa autotallissa nikkaroimassa, josko jo ensi viikolla valmistuisi. Tottakai villasukkaan tehdään vahvistettu kantapää, eihän ne muuten kestäisi tuolla lakkasuolla rompsuttelua, sinne on kultapieni menossa heti lounaan jälkeen. Iltapuhteella oli vielä tarkoitus että pikkupupsi kävisi uistelemassa meille huomiseksi päivällislohet tuolta koskelta, toivottavasti kala syö ettei menisi kovin myöhään, aamulla on kuitenkin mentävä päiväkotiin jo kuudeksi.
 

Yhteistyössä