Siis apua, 2 vuotiaalla huuliherpes??

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Eilen huomasin kun pari viiltoa oli tytön ylähuulessa ja nyt levinnyt ennemmän. Sellasen rupisen näkönen.. mulla ei oo koskaan ollu, joten en tiiä miltä näyttää. Yritin googlen kautta kattoo kuvia mut en oikeen ottanu selvää. Voisko olla sitä, mikä hoidoksi?
 
Me joskus epäiltiin tytöllä (4v), ja kun mentiin apteekkiin hakemaan lääkettä, siellä sanottiin että noin pienellä ei ole (tai on todella harvinaista!). Miehellä on usein, ja oli kovin saman näkönen. Meni kuitenkin itestään ohi.
 
Mä soitin samasta asiasta tk:hon, pojalle nousi hirveä patti huuleen, ihan herpeksen näköinen.

Siellä sanoivat että viruksen täytyy muhia kehossa vuosia ennen kuin se voi puhjeta tuolla tavalla, ala-asteella ensimmäisen kerran voi oireita tulla. Eikä saa antaa mitään herpeslääkettä.
 
crantsu
Kuulun noihin harvinaisiin joilla on ollut herpes 2-vuotiaana, itsellä kyllä ei ollut epäilystäkään että mikä se on kun koko ylähuuli oli sen peitossa! sen jälkeen herpes onkin ollu ikuinen riesa, onneksi tosin nykyään vain 1-2 kertaa vuodessa.
 
Hyvinkin voi olla tartunnan voi saada tosi helposti varsinkin pienet kun työntää kaiken suuhunsa. Tarttuu pisara taruntana. Esim huulirasvan kautta.
On voinut jossain koskettaa jotain tavaraa jos on ollut noita viruksia ja laittaa sit sormet suuhun.
Apteekista saa siihen voiteita joilla sitä hoidetaan, mutta en tiedä voiko noin pienelle laittaa? Kannattaa varmaan ottaa tyttö mukaan apteekkiin osaavat samalla kattoa onko sitä ja neuvoa hoito.ohjeet.
Tai sitten käydä lääkärillä sehän voi olla myös märkärupea.
Yleensä herpeksessä nousee ensin vesikellot missä on kirkasta nestettä sisällä ja sen jälkeen kuivuessa muuttuu sellaiseksi kellertäväksi.

Huuliherpes yleensä pistelee ja kutisee ja varsinkin pienet voi sitä hangata jolloin herkästi leviää. Kannattaa tarkasti vahtia ettei hankaa sitä ja pestä käsiä usein ja jos on käsidesiä niin sillä puhdistaa ettei leviä esim silmiin.
 
ap (liian hysteerinen)
kävin päivystyksessä kun käskivät tulla soitettuani sinne. Huuli olikin vain todella pahasti rohtunut!!! Arvaa nolottiko mua, onneksi ei sentään lääkärille asti menty vaan täti vastaanotossa totesi asian.
 
ap
niin ja noin pienellä ei voi olla herpestä. Näin ainakin päivystyksessä sanoivat. Epäilivät puhelimen kautta, että olisi märkärupi, siksi kävimme siellä kääntymäässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap (liian hysteerinen):
kävin päivystyksessä kun käskivät tulla soitettuani sinne. Huuli olikin vain todella pahasti rohtunut!!! Arvaa nolottiko mua, onneksi ei sentään lääkärille asti menty vaan täti vastaanotossa totesi asian.
Meidän pojallakin on huulet ja leuka niin pahasti rohtuneet et näyttää tosi pahalta.Bepantenia laitellaan runsaasti ja nyt on ruvennu vähän paraneen.
 

Yhteistyössä