asia on juuri noin eli miehen työnantajalla ei ole velvollisuutta antaa palkallista vapaata lasten hoitoa varten jos toinen puoliso on kotona - olkoonkin sitten vaikka neliraajahalvaantunut tai miten työkyvytön. Mies voi saada ainoastaan palkatonta ja sitäkin vain muutaman päivän (ns. poissaolo pakottavasta perhesyystä). Tämä on todella suuri ongelma, puute ja vääryys sillä kaikilla muilla ammattiryhmillä on oikeus sairastaa, mutta ei kotiäidillä.
Itse törmäsin myös ongelmaan kun sairastuin pahaan unettomuuteen ja stressitilaan, ja jouduin kuukausia kestävään unilääke ja unettomuuskierteeseen. Olin aivan työkyvytön ja vaarallinen hoitamaan lapsiani (törmäilin seiniin, pudotin vauvan, tavarat tippuivat käsistä, jatkuvasti vapisin ja sain rytmihäiriöitä). Mistään ei saanut mitään apua, mies ei saanut töistä vapaata, kunnalta ei saanut mitään kodinhoitoapua kun en ollut lastensuojelun asiakas. Jos olisin lyönyt lapselta silmän mustaksi niin olisin kyllä heti saanut joka päivä käyvän kodinhoitajan, mutta koska lapsiin ei kohdistnut väkivaltaa niin ainoa "apu" kunnalta oli se että tarjottiin huostaanottoa!!!
Ongelma ratkesi vain sillä että mies anoi hoitovapaata ja otti siis pitkän palkattoman vapaan jonka aikana sitten sain taas elämäni kuntoon ja unettomuuden hallintaan. Kokemus oli sen verran järkyttävä (siis siinä mielessä että hädän tullen apua ei saa mistään) että sen jälkeen on aina ollut pari tonnia sukanvarressa siltä varalta että sairastuessani voin itse palkata yksityiseltä puolelta kodinhoitajan tällaisia keissejä varten.