"siirtyy vanhana työntekijänä" -kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaipaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kaipaa

Vieras
Työpaikkaani siis koski yrityskauppa, ja siirrymme kaikki vanhat työntekijät uuden firman palvelukseen. Tiedättekö saammeko kokonaan uudet työsopimukset? Mietin että jos saamme niin sehän näyttää ihan siltä että olisin aloittanut uudessa paikassa vasta, kun oikeasti olen tehnyt tuota yhtä ja samaa työtä jo 7 vuotta! Ja sitten taas, jos emme saa uusia työsopimuksia niin sehän tarkoittaa sitä ettei minulla ole ns. voimassaolevaa työsopimusta kun olen allekirjoittanut sopimuksen ihan eri työnantajalle kuin missä nyt työskentelen.

Mitenhän tässä yleisesti on käytäntö?

Vanhana työntekijänä siirtyminen on lain sanelema juttu,eli uusi omistaja joutuu ottamaan entiset työntekijät kaupan mukana. Ja se on vaan hyvä,koska entiset etusi säilyvät ja nimenomaan se aikanaan tekemäsi työsopimus säilyy voimassa. Älä siis mene allekirjoittamaan uutta työsopimusta ellei se ole oleellisesti parempi kuin entinen. Monesti etuja saatetaan yrittää tuossa vaiheessa heikentää eli ole tarkkana. Siirtyessäsi vanhana työntekijänä mm lomapäiviesi lukumäärä säilyy,palkka säilyy jne.

Miten tämänkin voi tehdä vaikeaksi? Naiset...

No kerropas vähän miten tämä sinun mielestäsi on niin yksinkertainen asia? MINÄ kyllä tiedän missä olen töissä, mutta tuleeko ongelmia esimerkiksi KELA:n, työkkärin tms tahon kanssa jos joskus tarvetta noiden palveluille? Entäs oikeus vuorotteluvapaaseen/koulutusvapaaseen tai mitä niitä nyt on jotka vaatii että on ollut yhden työnantajan alaisuudessa x vuotta?

Katsos kun minä, työssäkäyvänäkin, ajattelen tulevaisuutta kun MIKÄÄN EI OLE VARMAA.

Niin. Siksi tein asiasta vaikeaa.

Se on ihan siittä kiinni mitä entinen omistaja on halunnut toeteutettavan, voi olla että pääsette vanhoina tyntekijöinä tai sitten ette pääse. jos menette uusina työntekijöinä niin sitten kirjoitetaan uudet sopparit työnantajan kanssa ja kaikki alkaa lausta. Ei siihen laki mitään sano vaan entinen omistaja ja uusi omistaja sen sopivat miten menettelevät.

siirryin akoinani " vanhana työntekijänä" yrityskaupan myötä. meille allekirjoitettiin uudet työsopimukset mutta sopimuksessa mainittiin milloin työntekijä on aloittanut työntekijänä eli milloin aloittanut vanhassa työpaikassa eli ap: n tapauksessa 7vuotta sitten eli esim 3.8.2005 aloittanut työsuhteen. uudessa sopimuksessa mainitaan myös lomien kertyminen, jatkuuko samalailla yms työsuhteen uudet tai vanhat ehdot. ja esim mitä työehtosopimusta noudatetaan. meillä myös tarkistettiin palkat ja saimme yleisesti ilmeisesti korotukset palkkoihin. yleensä firmat kuitenkin haluavat että työtekijöillä on samanlaiset sopimuksen ja siksi uudet sopimukset kirjoitetaan. esim vanhassa firmassa meillä oli henkilöstöeläke systeeemi josta saimme rahamme ulos.

kyllä siinä tilanteessa saa tarkkana olla omista eduistaan ja kukaan muu ei eduistasi huolehdi kuin sinä itse. jotkut meillä jopa luetuttivat tutuilla lakimiehillä uudet työsopimukset, itse en nähnyt siihen tarvetta. eikä jälkikäteen asiat kamalan huonostikaan alleet. tsemppiä ap:lle!

Työpaikkaani siis koski yrityskauppa, ja siirrymme kaikki vanhat työntekijät uuden firman palvelukseen. Tiedättekö saammeko kokonaan uudet työsopimukset? Mietin että jos saamme niin sehän näyttää ihan siltä että olisin aloittanut uudessa paikassa vasta, kun oikeasti olen tehnyt tuota yhtä ja samaa työtä jo 7 vuotta! Ja sitten taas, jos emme saa uusia työsopimuksia niin sehän tarkoittaa sitä ettei minulla ole ns. voimassaolevaa työsopimusta kun olen allekirjoittanut sopimuksen ihan eri työnantajalle kuin missä nyt työskentelen.

Mitenhän tässä yleisesti on käytäntö?

Uusi työsopimus joo, jossa aloituspäivämäärä se, jolloin aloitus alkuperäisessä työpaikassa. Vanhasta työpaikasta kannattaa/pitää pyytää työsopimus, jossa tehtävät ja aikataulut selvillä.

Itse siirryin vanhana työntekijänä, mutta minulle ei löytynyt töitä firman sisältä enää, joten sain potkut.

Yhteistyössä