Sienestämisen vaikeus :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heikoinlenkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heikoinlenkki

Vieras
Tykkään kamalasti sienistä ja nyt olen ekaa kertaa käynyt itse metsässä. Tunnista varmasti vain muutaman lajin, jonkun suppilovahveron ja herkkutatin.

Muissa jään epävärmaksi, vaikka kännykässä on sovellus, mikä jopa osaa tunnistaa lajeja kun ottaa kuvan. Silti ole epävarma, että jos onkin myrkkysieni :( Luulen, että suurin osa on myrkkysieniä.

Olen muissakin asioissa epävarma.

Ei tästä tule yhtään mitään! Onneksi marjat tunnistaa helposti!

Mulla oli sama aluksi, melkeen mikään sieni ei ole myrkyllinen ja ne kyllä oppii nopeesti. Varmaan 99% on syötäviä. Tai ei ainakaan myrkyllisiä. Pahanmakuisia on paljon. Jos olet epävarma, poimi silti. Kotona sitten kato tarkemmin, et mikä sieni. Kyllä ne on aika helppo erottaa. Metsässä aluksi haastavampaa, mutta ajan kanssa kotona on vaikea mennä pieleen. Mut joo, tarkkana silti.

Kyllä vahverolla ja herkkutatilla pääsee jo pitkälle :)
Yleensä sanotaankn, että helpointa on opetella 1-2 sientä vuoteen.
Aloita vaikka tunnistamaan tatit. Sen voi tehdä ilman sovellustakin.
Voitatti ja punikkitatit on helppoja.
Aika pitkälle pääsee, kun ei kerää valkoisia sieniä!

Mulla oli sama aluksi, melkeen mikään sieni ei ole myrkyllinen ja ne kyllä oppii nopeesti. Varmaan 99% on syötäviä. Tai ei ainakaan myrkyllisiä. Pahanmakuisia on paljon. Jos olet epävarma, poimi silti. Kotona sitten kato tarkemmin, et mikä sieni. Kyllä ne on aika helppo erottaa. Metsässä aluksi haastavampaa, mutta ajan kanssa kotona on vaikea mennä pieleen. Mut joo, tarkkana silti.
Jep. Sienikorissa voi olla mukana pikku pusseja, joihin laitaa sienet, jotka tahtoo tunnistaa myöhemmin.

Kyllä vahverolla ja herkkutatilla pääsee jo pitkälle
Yleensä sanotaankn, että helpointa on opetella 1-2 sientä vuoteen.
Aloita vaikka tunnistamaan tatit. Sen voi tehdä ilman sovellustakin.
Voitatti ja punikkitatit on helppoja.
Aika pitkälle pääsee, kun ei kerää valkoisia sieniä!
Sä et ole kyllä koskaan sienessä käynytkään saati syönyt sieniä. Ihme raivoa taas.

Ota mukaan joku harrastaja. Voit kerätä sieniä mukaan ja tutkia kotona. Katso onko kansalaisopistossa tai martoilla sienikurssia, martoille voit myös ehdottaa pikapuoliin sellaista.

Kyl ne yleiset ja hyvät aika nopeesti oppii. Usein sienissä on.. keh keh "suojaväri". Kirkkaan punaiset tai vitivalkeat on vaaran merrkki, ei aina, mut ne kannattaa aloittelijan jättää metsään.

Kannattaa asiaa lähestyä toisesta kulmasta, opettele ne tosimyrkylliset ensin, ei niitä kovin paljon ole.

• Tykkää
Reactions: r0s
Kyl ne yleiset ja hyvät aika nopeesti oppii. Usein sienissä on.. keh keh "suojaväri". Kirkkaan punaiset tai vitivalkeat on vaaran merrkki, ei aina, mut ne kannattaa aloittelijan jättää metsään.

Kannattaa asiaa lähestyä toisesta kulmasta, opettele ne tosimyrkylliset ensin, ei niitä kovin paljon ole.
Punaisia haperoita taitaa olla kolmea sävyä, jotka on syötäviä.
Vaaleista sienistä tulee äkkiä mieleen jauhosieni ja lampaankääpä.

Pulikkosieni taas on ruskea, samoin lakritsirousku.. sappitatti on myös rusahtava. Mut muuten tuo suojaväri passaa :)

Olen harrastaja, ja koskaan ole edes kuullut mistään sappitatista, nimi ei enteile hyvää makua ainakaan! Myöskin Pulikkosieni on uppo outo, tulee mieleen puliukko :P

Tiesittekö muuten, että sieni on maailman isoin eliölaji, sekä kooltaan että painoltaan. Se mikä tulee maanpinalle, on vain.. no se mitä syömme.

Sieni kasvaa omituisesti maanalla ja voi olla kooltaa aivan käsittämättömän iso!

Huh-huh

Tiesittekö muuten, että sieni on maailman isoin eliölaji, sekä kooltaan että painoltaan. Se mikä tulee maanpinalle, on vain.. no se mitä syömme.

Sieni kasvaa omituisesti maanalla ja voi olla kooltaa aivan käsittämättömän iso!

Huh-huh

Kappas, eli kaikki saman lajin sienet tietyllä alueella onkin yhtä ja samaa sientä? Vai ymmärsinkö nyt väärin?

Yhteistyössä