sieltä löytyi klamydia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
tänään lääkäri soitti ja klamydia oli virtsanäytteestä löytynyt.
vähän on huonot fiilikset.
vieraissa ei ole tullut käytyä ja mieskin vannoi ettei ole käynyt.
pitkä keskustelu oli.
kyllä vähän tuli luottamus pula mutta kyllä aika hyvin miestä uskon ja se mua.
lueskeltiin että kaikille ei tule mitään oireita ja voi olla piilevänä monta vuotta.
yhdessä olemme olleet reilu viisi vuotta.
onkos jollain kokemusta kyseisestä taudista.

no kyllä olis mun tietojen mukaan pitäny jommallekummalle puhjeta jo tossa viiden vuoden sisällä... juttele lekurin kanssa asiasta niin saat selvyyden.

se joskus nuorena. Oli tosiaan useita vuosia piilevänä, enkä vieläkään tiedä mistä sain. Vasta sitten löytyi, kun alkoi tulla kauheita vatsakipuja ja syytä alettiin etsiä.

Sehän voi olla iäisyyden huomammatta, etenkin miehellä.
(tosin se olisi sulle jo aiemmin tarttunut)

Mutta luuletkos, että miehesi olisi niin pöllö ollut, että olisi suojaamatonta seksiä harrastanut suhteenne aikana?

älkää nyt. meikäläisellä oli piilevänä 6 vuotta!! ainoastaan pissatulehdusta oli joskus. ja EI OLLUT USKOTTOMUUTTA! miettikää suhteitanne ennen kuin aloitte olemaan yhdessä. selvis meilläkin mistä lähtenyt.

Lapsia ei varmaan ole tuossa välissä syntynyt, koska silloinhan se aikaisempi tartunta olis jo tullut ilmi...
Mutta joo, voi olla tosi pitkään oireeton.
Jos on ollut sullakin 5 vuotta, niin toivotaan, ettei ole tullut peruuttamattomia vaurioita esim. munajohtimiin.

Klamydia on salakavala sukupuolitauti, koska se voi esiintyä jopa vuosia täysin oireettomana ja silti aiheuttaa hankalia myöhäisoireita. Naisilla yleisimmät myöhäisoireet ovat edellä jo mainittu sisäsynnytinelinten tulehdus, ja kohdun seinämän- ja munasarjojen tulehdus. Nämä aiheuttavat munatorviin pysyviä vaurioita ja siten hedelmättömyyttä. Suomessa nykyään tehtävistä koeputkihedelmöityksistä noin puolet tehdään juuri klamydian seurauksena syntyneiden munatorvivaurioiden vuoksi. Miehille klamydia voi aiheuttaa lisäkivestulehduksia ja sekä naisille että miehillä klamydiatulehdus voi aiheuttaa niveltulehduksia.

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:
no kyllä olis mun tietojen mukaan pitäny jommallekummalle puhjeta jo tossa viiden vuoden sisällä... juttele lekurin kanssa asiasta niin saat selvyyden.

kyselin siltä lekurilta kuinka kauan voi olla oireettomana niin ei se osannut mitään sanoa.

oletko sä äiti?
mietin vaan että raskauden alussahan tehään noi testit, ainakin mulle tehtiin muistaakseni... vai mikäköhän se oli... mulla oli sillon puhtaat tulokset.
teittekö muuten sukupuolitestit suhteen alussa?
klamydia voi tosiaan olla piilevänä monta vuotta, siis oireettomana. varsinkaan naisilla ei usein oireile (mulla aikoinaan oireili vuoden kuluttua)

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:

Näin mäkin luulen, kun kerran ollut aktiivinen seksielämä noin pitkään, niin kyllä aikaisemmin olis tullut oireet jommalle kummalle.... Mut kauhee tilanne, kysy nyt vielä lääkärin mielipidettä!

Ja sikälikin kauheaa, että jos se on ollu sulla piilevänä noin kauan, niin on kyllä äiso riski että on ehtiny arpeuttaa munatorvet...

Ja jos mies on käyny vieraissa, niin hyvä olis tunnustaa että selviäs tää tartunta-ajankohta, eli onko tosiaan ollu sun elimistössä kauan aikaa tää bakteeri!

mitäs oireita teillä on ollut?
siis kun olette alkaneet epäileen klamydiaa... mulla on ollut jo pitemmän aikaa jotain lieviä vatsakipuja... otetaanko toi klamydia näyte silloin neuvolassa kun on raskaana?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Lapsia ei varmaan ole tuossa välissä syntynyt, koska silloinhan se aikaisempi tartunta olis jo tullut ilmi...
Jos on ollut sullakin 5 vuotta, niin toivotaan, ettei ole tullut peruuttamattomia vaurioita esim. munajohtimiin.

meillä on yhteinen lapsi mikä on kahden vanha.
miten se siinä sitten ilmi tulee???

mulla selvis klamydia kun kuopusta odotin ja alkoi supitelemaan niin neuvolatäti laitto sukupuolitautitesteihin. lääkäri mulle vaan nauro et ku kysyin et mitä tästä voi tulla ni nauro vaan et lapsettomuutta, mutta eihän sulla näytä ongelmia siinä olevan.. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja epäilevä:
siis kun olette alkaneet epäileen klamydiaa... mulla on ollut jo pitemmän aikaa jotain lieviä vatsakipuja... otetaanko toi klamydia näyte silloin neuvolassa kun on raskaana?
mulla oli papa toisen kerran jo peräkkäin luokka kaks.
siksi ottivat tuo klamydiankin kun ottivat näytteitä alapäästä

mulla tuli virtsan mukana verta, pissatulehduksia, kutitti ihan saamaristi

vatsakipuja ei ollut

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sulle on tehty noi kaikki kokeet raskauden alussa... Sitä en vaan tiedä, että jos esiintyy piilevänä, näkyykö testeissä, ennenkun puhkee... Kaippa. Eli sillon miehesi on sata varmasti käynyt vieraissa, jos et kerta itse ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nuohan testataan neuvolassa raskauden aikana verikokein. Samassa tulee kuppa ja HIV ainakin, en muista niin tarkkaan että mitä muita.

Alkuperäinen kirjoittaja Farouk:

mulla tuli virtsan mukana verta, pissatulehduksia, kutitti ihan saamaristi

vatsakipuja ei ollut

mulla ei ole mitään oireita ollut tai ainaskaan mitään suurempia koska en ole pistänyt merkille. naisillahan on usein alavtsakipuja esim.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Hei meilläpäin eivät klamydiatestit kuulu raskaudenaikaiseen seurantaan.
(selvyydeksi)

eikö kuulu? täällä turussa kyllä tehään. mullekki tehtiin viimevuonna ku olin raskaana.

jännä miten käytännöt vaihtelee täällä varsinais-suomen alueella ihan kunnittain...

Oikeasti hei, riippuu paikkakunnasta, klamydiatestit eivät kuulu valtakunnalliseen raskauden aikaisten sukupuolitautejen seurantojen piiriin!

Mä olen asunut kahdella paikkakunnalla raskausaikoina ja kummassakaan niitä EI otettu!

Yhteistyössä