SI-nivelen kipuilu

  • Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti
Ap
Onko kenelläkään kokemuksia kauan kestäneeetä SI-nivelen kipuilusta?
Jäin sen takia sairauslomalle viime raskauden aikana rv 23, en voinut liikkua juuri lainkaan, en istua, en maata enkä varsinkaan vaihtaa asentoa.
Olo oli kamala sen kivun kanssa.
Lääkäri tutki tuolloin, ja sanoi että kivut menee ohi vain yhdellä tavalla - synnyttämällä.
Synnyttänyt olen kohta 3v sitten mutta kivut sen kun jatkuvat. Olen koko ajan kuvitellut, että kyllä nämä tästä helpottavat, mutta nyt havahduin siihen, että tätä tuskaa on jatkunut jo vuosia.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Miten kyseistä vaivaa voisi helpottaa? Luulin, että liikkuminen auttaisi, mutta kun kyyneleet silmissä saa kävellä esim rattaita työntäen, niin ei siitä mitään tule :( Koiran kanssa kävelemiset on ihan tuskaa.
 
nee
Mulla kipuilu kesti pari vuotta, mutta ei kyllä ollut noin pahana kuin sulla. Itsekseen meni pikkuhiljaa ohi, joten mitään vinkkejä en valitettavasti osaa antaa. Toivottavasti vaivasi helpottaa kuitenkin pian! Tsemppiä!
 
ap
Olen vain kuullut, ettei selän kuvaaminen auta, ettei SI-nivelen kipukohdat muka näy kuitenkaan?

Mulla ei kipu ole ollut koko ajan näin kamalaa, mutta nyt on taas paha vaihe päällä. Huoh. Pakko kai se on lääkärin mennä, vaikka tuntuu hölmöltä just siksi, ettei kipu tunnu edes joka päivä, mutta silloin kun se tuntuu niin koko kroppa ristiselästä alaspäin menee lukkoon.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen vain kuullut, ettei selän kuvaaminen auta, ettei SI-nivelen kipukohdat muka näy kuitenkaan?

Mulla ei kipu ole ollut koko ajan näin kamalaa, mutta nyt on taas paha vaihe päällä. Huoh. Pakko kai se on lääkärin mennä, vaikka tuntuu hölmöltä just siksi, ettei kipu tunnu edes joka päivä, mutta silloin kun se tuntuu niin koko kroppa ristiselästä alaspäin menee lukkoon.
Mangneettikuvaus varmaan paikallaan. Joku syyhän noin pitkään jatkuneeseen kipuun täytyy olla, vaikka ei joka pvä tunnukkaan. Vaadi se kuvaus, älä tyydy pelkkiin särkylääkkeisiin.
 
myös
Mulla on mahdollisesti kans tuo s-nivel vaiva. Kärsin kivusta ja vihlonnasta.
Lue Hannes Karppisen kirja, olikohan se joku "Parantaja" tai vastaava.
Tietenkään et parane pelkällä lukemisella, mutta hyvää tietoa.
Googlaa esim. "Jussi Timgren" ja etsi tietoa netistä.
Se nivel pitäs varmaan laittaa paikalleen, tuskin pelkällä venyttelyllä
lähtee.
Se nimittäin voi käsitykseni mukaan synnytyksen aikana siirtyä.
Kävin kerran lyhyehkössä kansanparantajan tutkimuksessa, se näki
heti mun viat lantiossa ja selässä!
Siellä en oo vielä käynyt, pitäs mennä..
Lääkärit ei tee mulle mitään, vain reseptiä kirjoittavat.
Hae apua ja tietoa!
 
ff
Olen ollut tässä(kin) raskaudessa noin viikolta 16 sairaslomalla noiden kipujen vuoksi. Minulla on yliliikkuvat nivelet ja relaksiini-hormonin tuotannon käynnistyessä kroppa leviää käsiin. Etenkin tuo SI-alue on ihan sairaan kipeä, enkä pääse kävelemään, nukkuminen on vaikeata, eikä ole mitään kivutonta asentoa. Myös sormet, kyynärpäät, nilkat, ranteet jne. ovat kipeinä. Ekan lapsen syntymän jälkeen kivut jatkuivat pari kuukautta, aluksi niin pahoina, etten saanut kipeillä sormilla esim. bodyn neppareita auki/kiinni tai revittyä Tutteli-purkkia auki. En muista tarkkaan milloin kivut helpottivat, mutta muutama kuukausi siihen meni.

Tuota SI-juttua kannattaa käydä näyttämässä jollekin nivelasioihin perehtyneelle lääkärille. Minulla tuo alue on vaivannut raskauksien välissäkin, eli ilmeisesti on jotain muutakin kuin "raskausvaivaa", liekö sitten nivelten yliliikkuvudesta tms. johtuvaa. Nyt on toinen raskaus menossa ja nämä kivut ovat paljon pahempia kuin ekassa raskaudessa ja tuo SI-alue on ihan järkyttävä. Pelottaa, että meneekö kipu riittävän hyvin ohi sitten raskauden jälkeen vai jääkö sen verran vaivaiseksi, että pitää lähteä lekureilla käymään.

Koita pitää puolesi, minullekin sanottiin ekassa raskaudessa näistä vaivoista, että "kyllä ne menevät ohi jo raskausaikana" tai "eivät ne nyt niin pahoja ole". Lopulta tajusivat missä mennään ja tässä tokassa raskaudessa jo uskoivat sanaani, kun oli esittää todisteita aiemmista kokemuksista. Sinunkin vaivasi voidaan helposti lyödä raskauden piikkiin ja hokea, että "kyllä se menee ohi", mutta jos olosi on edelleen tosi tukala, niin mene ihmeessä asiantuntevalle lekurille. Yleislekurille on ehkä vähän turha mennä, kun eivät tunnu osaavan sanoa juuta eikä jaata.
 
myös
Kts netistä haulla "Jouko Holma", ehkä niiltä sivuilta asia selkenee.
Uskon että saat vielä avun. Itsekin meen vielä jonnekin käsittelyyn ja
toivon että selviät!
Eikä kuvauskaan ole huono juttu.
 
Ite oon kärsinyt mokomasta vaivasta jo vuosia eikä siihen auta muu kuin selän manipulaatiohoito.

Käypäs ap ensihätään kiropraktikolla tai vastaavalla, joka rusauttaa lantion takas oikeaan asentoon. Mulla se auttoi kummasti. Kyllä sen selän kuvatakin voi - siitä voi olla sille kiropraktikollekin hyötyä - mulla oli kulumaa ja skolioosia, mutta ei ne niitä kipuja aiheuttaneet vaan nimenomaan se SI:n vika-asento. Terkkakeskuksesta ei vaivoihinsa saanut kuin buranaa ja panadolia, ihan kun se kivun hoito ongelman ratkasis...

SI menee mullakin vielä aika-ajoin sijoiltaan, jolloin kävelen kun seipään niellyt, mutta nykyisin me osataan jo kotikonsteinkin SI rusikoida takas paikalleen.
 
ap
Kiitos vastauksistanne!
Minä siis en ole nyt raskaana, mutta takana on kaksi raskautta joista vasta toinen oli kivulias. Ekassa raskaudessa tai sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia, vaan nämä alkoi heti tokan raskauden alussa ja ovat kestäneet siitä lähtien.
Täytyykin googlettaa. Akupunktiolla ei varmaan saa apua? Akussa olen nimittäin muuten käynyt, mutta en ole ottanut tota SI-nivelen kipua esiin koska lääkäri tosiaan silloin raskauden aikana antoi uskoa, ettei kivulle mitään voi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Protarchaeopteryx:
Raskauden aikana ei tutkiminen käynyt päinsä, mutta nyt on eri tilanne. Lekurille vain ja hän määrännee lannerangan tai ainakin S-I-nivelten natiivikuviin.
Aivan, noinhan se voi olla!
Olen mäkin vähän tyhmä, kun uskoin että minussa on jotain erittäin outoa kun kipu ei synnyttämällä lähtenyt, kuten lääkäri väitti.
Hän ei edes antanut sellaista vaihtoehtoa, että kivut jatkuisi.

Nyt on kyllä melkoisen typerä olo :D
 
Sama vaiva
Kiropraktikolle.
Itse kärsin tuosta pitkän aikaa ja kipu ja liikkumattomuus oli aika ankeeta.
Kun kiro oli hoitanut hommansa, antoi kotiohjeiksi venyttämisen: makuulle ja siitä polvi koukkuun ja mahaa kohti, anna venyä. Toinen oli että pyyhe tai liina jalkapohjan alle ja siitä koipi kohti kattoa ja anna venyä, vuorotellen molemmat jalat.
Perustuu siihen että kun lihat venyvät niin turha piukotus jää pois ja si-nivel pysyy ehkä paremmin paikallaan.
Hyvä kiro kyllä näkee heti onko kyse mistä.
Mulla se oli äitynyt niin pahaksi että jouduin käymään kaksi kertaa kirolla ennenkuin asettui. Sai kyllä eka kerralla jo paikalleen mutta kahden viikon kuluttua oli taas vanhalla mallilla mutta sitten jäi hyvin.
Se on kyllä uskomatonta kun tulin jo eka kerran kirolta niin mietin onko mulla koskaan ollutkaan mitään... kipu ym kun hävisivät samantien. Uskomatonta.
Eli varaa aika hyvälle kirolle.
Mulle kokeiltiin ensin kaikenlaista akupunktiota ja fysiota mutta ei kyllä yhtään auttanut...
SI-nivel on pirullinen vaiva kun se oikein äityy...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko kiropraktikon toimenpide kovin kivulias? Jotenkin pelkään sitä selän "rusauttamista" vaikka alan itsekin uskoa, että se olisi ainoa vaihtoehto.
Voipi se rusautus sekunnin murto-osan ajan vähän tuntua, mutta helpotuksen tunne sen jälkeen oli ainakin itellä uskomaton. Sähän olet selvinnyt synnytyksistäkin, niin todellakaan ei ole syytä pelätä kiropraktikkoa =)

 
myös
Alkuperäinen kirjoittaja Sama vaiva:
Ja vielä...
Kiroa on turha pelätä: ei satu!!!
Kokeile.
Voi, et pystyis vinkkaan missä kävit? Tosin en tiedä missä päin asut.
Sama Hepuli nimimerkille: uskallanko summassa mennä, voiko täällä
ketään suositella?
Oon kans kärsinyt nyt aika kauan lantion toispuoleisesta kivusta
ja alaselän kivuista. Ihan tunnen sen kuinka jokin on vinossa!
 
Onnellinen maallikko vanhempi
Meillä perheestä kaksi käynyt J. Timgrenin vastaanotolla Järvenpäässä ja kummankin "oikaistu ruoto" on pysynyt suorassa. Samoin toisen hoidettu atlas-nikama (aiemmin pää ei kääntynyt toiseen suuntaa kuin osittain). Ja mainittakoon, että skolioosi oli toisella lääkärillä ja magneettikuvin todettu. Ks. lääkäri vain sanoi, ettei skolioosi selitä oireita, eikä sille (muka) voi tehdä mitään. Toki jälkihoito-ohjeiden noudattaminen vaati pitkäjänteisyyttä ja venyttelyohjeiden mukaiset liikkeet ylläpitävät hyvää hoitotulosta. Onneksi nikamiin ei ollut ehtinyt tulla virheasennosta pysyviä vaurioita, joten asennonkorjaus vei kivut pois. Lisäohjeeksi suosittelen mm. L-karnosiinia yms. lisäravinteita, jotka edes auttavat parantamista.
 

Yhteistyössä