SGA-vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kitty"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kitty"

Vieras
Hei! Sattuisko tällä palstalla olemaan SGA-vauvojen äitejä? Haluaisin nimittäin kuulla, että miten SGA-vauva eroaa keskosesta vai eroaako mitenkään? Siis täysaikaisena syntynyt pienikokoinen vauva?
Minulla on keskonen ja nyt näyttäisi, että on sga-vauva tulossa täysaikaisena.
Missä vaiheessa sga on huomattu ja minkä kuntoinen vauva ollut syntyessään, millaista hoitoa tarvinnut yms.?

Siskollani esikoinen syntyessään sai SGA-diagnoosin, ei raskausaikana huomattu. Syntyi noin 2,5-kiloisena heti lasketun ajan jälkeen. Sf-mittakin kulki keskikäyrällä muistaakseni. Täysin normaali, nyt nelivuotias tyttö.

Me ei olla saatu papereihin SGA-merkintää, synnytyskertomuksessa lukee vaan että pienipainoisena syntynyt (käytännössä kuitenkin sama asia). Kun odotin esikoistani kärsin kovasta pahoinvoinnista, siihen liittyen eräässä työterveyshuollon ultrassa huomattiin että vauva on viikkoihin nähden pieni. Loppuraskauden juoksin ultrissa ja tutkimuksissa, mm. lapsivesipunktio tehtiin. Mitään ei löytynyt, epäilivät sukurasitetta (sekä minun että miehen suvussa pieniä vauvoja). Vauva kasvoi kuitenkin ihan lopussa heidän mielestään huonosti joten päätettiin käynnistää 38+0, tyttö syntyi 38+3. Painoa oli 1970g ja pituutta 46cm eli tosi hoikka tyttö. On mahan ulkopuolella kasvanut koko elämänsä (nyt 1v8kk) tasaisesti -2-käyrällä eli hoikka mutta ei huolta kun hyvin kasvaa. Syökin mahtavia annoksia :)

Syntyessään sain hänet heti rinnalle, ei tarvinnut ikinä ylimääräistä hoitoa. Sokereita seurattiin pari päivää ja ultrattiin pää mutta kaikki oli kondiksessa. Mulla nousi maito hyvin mutta annettiin kuitenkin luovutettua maitoa sairaalassa pullosta kun pieni ei ihan jaksanut imeä tissistä vielä tarvitsemaansa. Kotona sitten pumppasin kaikki lisämaidot ja 1-2kk jälkeen mentiin jo täysimetyksellä. Kiinteät piti aloittaa nopeassa tahdissa 3,5kk. Ekat 2kk sai keskostippaa suun kautta (vitamiineja) ja eka vuosi olis pitänyt syöttää rautalisää. Syötettiinkin sitä ehkä nelisen kuukautta, mutta kaikkia annostuksia ja valmisteita kokeiltuamme päätin heittää sillä vesilintua kun mahavaivat ei helpottaneet. Lääkäri vähän empi alun perinkin rautalisän määräämistä ja 1v-neuvolassa rauta-arvot oli ok joten senkään puolesta ei haitannut.

Ja ihan normaali, iloinen tyttö tuo on ollut. Alussa oli sitä mahavaivaa mutta tipoista kun päästiin niin ei niitäkään. Oppi kääntymään selälleen 11vkoa, ryömimään päivälleen 5kk, nousi tukea vasten 6kk ja käveli tukea vasten joskus 7kk. Sitten odoteltiin pidempään että koska uskaltaa kävellä ilman äitin sormea ja se tapahtui siinä 1v3-4kk - silti nopeammin kuin äitinsä :D

Meille syntyi myös toinen tyttö, nyt 5,5kk. Hän syntyi ihan luonnollisesti rv40+2, painoa oli 2990g ja pituutta jotain 48-49cm - eli normaalin kokoinen. Raskauden aikana sain kolme lähetettä lääkäreiltä/terkalta kasvunseurantaan mutta vasta se kolmas meni läpi. Ehkä koska ei tuossa ekassakaan lopulta vikaa ollut niin ei halunneet mua sinne :D Joka tapauksessa yhdessä ultrassa kävin loppuraskaudessa. Todettiin että vauva oli -1-käyrällä, ei tarvitse seurata tai tutkia. Ja nytkin on mahan ulkopuolella hyvin seurannut samaa käyrää. Sokereita seurattiin synnärillä tältäkin kun oli alle 3kg rajan mutta eipä siinä kummempia.

Olen itse syntynyt isompana kaksosista kuukautta ennen laskettua aikaa ja painoin silloin 1985g. Äitimme joutui hätäsektioon toisen lapsivesipunktion jälkeen kun siskoni sydänäänet hävisivät. Ilmeisesti ihan hyvin voitiin mekin, sisko oli viikon kauemmin keskoskaapissa kuin minä mutta nopeasti päästiin kotiin. Ei tietääkseni mitään kummempia ongelmia siinäkään ollut, en tiedä miksi lapsivesipunktio on haluttu tehdä.

Yhteistyössä