Sfinkter-repeämä

Kyselisin että on kellään kokemusta toisesta alatiesynnytyksestä sulkijalihaksen repeämän jälkeen? Mulla repesi esikoisen synnytyksessä ulkoinen sulkijalihas ja myös sisäinen sulkijalihas sai pientä osumaa. Kolmannen asteen repeämäksi se kuitenkin luokiteltiin. Repämä korjattiin leikkaussalissa epiduraalipuudutuksessa. Mitään vaivoja ei repeämästä jäänyt ja pientä arkuutta lukuunottamatta paikat olin ihan ennallaan 2kk synnytyksestä. Parantuminen oli siis ihan helppoa. Korjausleikkaus siis onnistui hyvin. Jälkitarkastuksessa ei ollut mitään puhetta seuraavista synnytystavoista, sanottiin vain että sitten seuraavassa raskaudessa tehdään synnytystapa-arvio tuon repeämän takia.
 
Minulla on. Luin tämän viestin jo aiemmin. Anteeksi en vain ole tullut kirjautuneeksi tänne.

Esikoisen synnytyksessä tuli 3./4. asteen repeämä. Näin lukee papereissa. Eppari repesi lisää. Ainut ero sinun tapaukseesi on, että erikoislääkäri suostui suuren pohdinnan jälkeen korjaamaan repeämän synnytyssalissa pelkässä puudutuksessa. Hyvin parantui.

Toinen lapsi syntyi 2,5 vuoden kuluttua normaalisti alakautta eikä tullut kuin pieni paikallinen haava. Tässä raskaudessa ei edes tehty tuota synnytystapa-arviointia. Kätilö kyllä arvioi tulevan vauvan pienemmäksi kuin olikaan. Tiesin, ettei kohdallani tuo vatsan päältä arvio pidä paikkaansa, mutta suostuin kätilön arvioon, sillä muuten hän olisi halunnut leikata epparin. Siis ihan hyvin voi seuraava synnytys sujua :).
 
Kiitos paljon vastauksesta :)
Kiva kuulla että synnytys sujui hyvin.
Monesti kuulee/lukee netistä vaan niitä juttuja, että tälläsen repeämän jälkeen ehdottomasti seuraavat sektiolla. Sektiota en millään haluaisi..

Mulla synnytysten välille tulee noin 1v 8kk. Haluan synnyttää alakautta, ja alan uskoa jo siihen että se onnistuu :) Katsotaan nyt vielä mitä synnytystapa-arviossa sanotaan. Repeämä kuitenkin parani tosi hyvin ja arpikudosta ei ole lähes ollenkaan. Missään ei näy mitään jälkeäkään että koskaan olis edes synnyttänyt tai revennyt.

Ehdotettiinko sulle kuitenkin sitä synnytystapa-arviota? Mua pelottaa että sitten kun menen siihen arviointiin, niin lääkäri vaan "määrää" sektion mulle kysymättä multa mitään. Itse haluan kuitenkin päättää asian.. Enemmän mä sektiota pelkään kuin alatiesynnytystä tai uudelleen repeämistä.
 
Ymmärrän :). Itsekin pelkään sektiota enemmän.

Synnytystapa-arviota ei edes ehdotettu tai ehkä ihan raskauden alussa, mutta sitten se kokonaan unohtui. 1. synnytyksen jälkeen kävin sekä äippäpolilla että gastroenterologian polilla tutkimuksissa. Varmaankin jonkinlainen suositus synnytystapa-arviosta löytyy papereista, mutta muutimme välissä ja sairaanhoitopiiri vaihtui. Luulen, että ihan kaikki tieto ei siirtynyt. Meidän neuvolassa on töissä kätilö ja hän kai arvioi riskin uudelleen repeämisestä pieneksi. Siis mitään arviota ei tarjottu loppuraskaudesta. Huomaan unohtaneeni paljon, kun toisestakin synnytyksestä on jo 2 vuotta.

Kuinka pian sinulla on tuo synnytystapa-arvio ja laskettu aika? Toivotan nyt jo onnea siihen arvioon :). Sinähän se kuitenkin synnytät eikä lääkäri, joten tiedät mitä haluat. Sektiossakin on riskinsä. Uskon, että kaikki menee hyvin alatiesynnytyksessäkin :). Onnea vielä.
 
Mä meen vasta ihan alkuraskaudessa ja vauvan syntymään on vielä piiiiitkä aika, mutta tää asia silti mietityttää jo nyt paljon :) Noin minäkin haluan uskoa että kaikki menee hyvin tässä synnytyksessä. Neuvolassa mainitsin tästä repeämästä, niin siellä sanottiin vaan, että "sulla varmaan tehdään sitten jotain arviota siitä synnytystavasta yms.". Että tiedä sitten, vaikka koko juttu unohtuis minunkin kohdalla :D Kai se täytyy kuitenkin mennä lääkärin juttusille ja arvioitavaksi sitten loppuraskaudesta, vaikka pelottaa jo valmiiksi minkä tuomion saan!

Kiitos sulle kun kerroit kokemuksesi, auttoi tosi paljon mua kun tietää, että näitä onnistuneitakin synnytyksiä on olemassa repeämän jälkeen :) Ja hyvää kesää sinulle!
 

Yhteistyössä