Heips!
Kyselit ned90 kokemuksia pernan poistosta..
Minulta itseltäni poistettiin perna 6v.. Yleistila oli puolustuskyvyn heikjouden vuoksi huono. Sairastelin milloin mitäkin ja lähes joka viikko jotain, tämä siksi että perna tuhosi soluja enemmän kun niitä syntyi. Lääkärin todettua sferosytoosin, pääsin leikkaukseen muutaman vk:n sisällä sillä pernani oli jo suurentunut niin paljon että oli vain kyse ajasta; milloin olisi sanonut "poks", ja siitä seurannut tietenkin sisäinen verenvuoto ym......
Noh mitä leikkauksen jälkeen? Viiteentoista ikävuoteen asti kävin joka vuosi tarkastuksessa. Labrat pysyivät hyvinä ja niimpä ei tarvinnut enää käydä vuositarkastuksissa. Leikkauksen jälkeen en ole juurikaan sairastellut, normaalit flunssat ja vatsataudit niin kuin muutkin. Huomioitavaa..Esim flunssat pitää sairastaa kunnolla pois, koska pernan puuttuessa on suurempi vaara saada ns. jälkitauteja. Ammatinvalinnassa saattaa tulla esteitä myöhemmin, riippuu itsestään.. minulla sferosytoosi ei ole rajoittanut.

Työskentelen itse ensihoidon parissa, jossa on suuri vaara saada tartuntoja. Tiedän riskit, mutta en anna niiden häiritä elämääni, kuten sanotaan asenne ratkaisee, vai kuinka?
Elämä hymyilee, kiitos leikkauksen! =)
Joka 3vuosi ja joka 5 vuosi käyn edelleen ottamassa rokotteet..en muista miten päin meni mutta Pneumovax ja Meningovax rokotteet. Nämä siksi, että ihmiset joilta poistettu perna kuuluvat riskiryhmään. Influenssa rokotteen käyn ottamassa joka vuosi (influenssan voi saada, sillä rokote valmistetaan edellisvuoden influenssan basilleihin, ja jos se on muuntunut, se voi tarttua, näin on käynyt kerran :| ).
Tälläista minulla leikkauksen jälkeen..
Hyvää uutta vuotta 2009 perheellenne ja pienokaiselle.

Ja tsemppiä leikkaukseen, kun sen pv tulee =)