sf-mitta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mittaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vko 29+0 oli 26cm, nyt on 31+5 ja itse mitattuna n.28cm
Minulla on neuvolakortin takapuolella se taulukko ainakin. Sen mukaan tuo sinun mittasi on kyllä käyrän yläpäässä mutta normaali. VAikuttaahan tuohon niin paljon se että kuka mittaa, millainen on masun muoto jne. Ja epäilemättä pakostakin vaikuttaa se että paljonkin siinä on rasvakerrosta välissä ja paljon ei (oma päätelmä). Me ollaan yksilöitä. Minulla taas kaikki pyörittelee silmiään kun olen niin pieni mahainen, silti ihan mittojen mukaan mennään ja vauva liikkuu ja voi hyvin. Että kaipa se vaan on ihmisestä kiinni. Ja ehkä perintötekijöistäkin, meidän suvussa on kaikki ollut aika pieniä, ehkä minäkin synnytän vaan pienen vauvan. Älä siis huoli, neuvolatarkkailu on niin tiukkaa nykypäivänä että kyllä siellä sanotaan jos on hätää :) Tsemppiä odotteluun!! t.tuleva äiti

itselläni on tuo mitta pomppinut käyrältä toiselle, kun aina melkein eri mittaaja neuvolassa. Silti kukaan ei ota mitään kantaa mennäänkö millään käyrällä. Nyt rv35 ja sf 35. kahdessa viikossa kasvanut 2.5cm. Joten luulisin että tuolla mitalla ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä. kunhan jossain vaiheessa kasvaa vaan. jossain vaiheessa tuli jo monta senttiä alaspäin ja sit taas noustiin oikealle käyrälle. Mut tosiaan mittaaja ollut aina eri. Olen melko hoikka ja masu suoraan edessä päin.

neuvolassa sanottiin että raskausviikot ja sf-mitat saa olla samat eli esim. rv 29 sf mitta 29 cm. Muutenkin tosi huono mitta, riippuu mittaajasta ja vauvan asennosto paljonko tulos näyttää. Mitta kuitenkaan ei kerro juuri mitään lapsen koosta tms. Eli itselläni mitat olivat samat noilla viikoilla, nyt mitta on jo kääntynyt vauvan laskeutuessa valmius asemiin :)

mariella 35+2

Hei naiset...tuos sf mitta on tosi typerä keksintö,mutta siitä voi päätellä vanhanaikaisesti jos kovaa heittoa niin lisätutkimuksiin.

Mittaan vaikuttaa
veden määrä
vauvan asento
äidin kohdun asento,onko korkealla vaiko "tippuneena"
mahan rasva jonkin verran

Minulla oli painoindeksi 26,5, (jos se kerran vaikuttaa)kun aloin odottaa ja sf- mitat oli seuraavanlaiset 30vko 27cm, 32vko 28,5cm, 36vko 32cm ja siitä ei sf-mitta enää kasvanutkaan. Tyttö syntyi viikolla 39 ja painoi 2600g

Mun kohdalla just neuvolassa harmiteltiin, että kun mittaaja on joka kerta ollut eri, niin sf-mitat ei ole keskenään vertailukelpoisia. Ja siltä tuo käyrä näytttääkin, pomppii ylös ja alas ala- ja keskikäyrän välillä, välillä on käynyt keskikäyrän yläpuolellakin. Joten vähän hämärä systeemi tuo mittaaminen minun mielestäni. :-/ Kai se vaan on jotenkin suuntaa-antava...

Yhteistyössä