lihavuus ja sf-mitta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv28+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv28+0

Vieras
Heips!
Minulta mitattiin edellispäivänä ensimmäisen kerran sf-mitta, tulokseksi sain 29cm ja näytti olevan käyrän ylärajan yläpuolella. Olen 174cm pitkä ja painoindeksini oli jo ennen raskutta 39. Voiko olla niin että tuo sf-mitta on lihavuuteni takia iso..? Mitä tuo mitta kertoo? en oikein löytänyt tietoa netistä hetken etsimisen jälkeen.. ja muistaako joku sen kivan sivuston osoitteen jossa on tietoa raskauteen liittyen mm. sf-mittaa, ultrakuvien ""tulkkausta"" ym?
Kiitos!

Olen seurannut keskusteluja ja niissä esiintyy paljon ""vertailua"" noista sf-mitoista. Oma neuvolantätini sanoi, että ihmiset nostavat niistä aivan liian suuren metelin, kun ne kumminkin ovat yksilöllisiä juttuja ja niitä ei kannata vertailla. Ensinnäkin mittaaja on kaikilla eri ihminen ja tarkoituksena on kuitenkin käsittääkseni mitata vain Sinun mittojesi muutosta eli vauvan kasvua mahassa.

En tiedä mitä sivuja tarkoitat mutta Aydin Tekay:lla on tietoa raskaudesta (en muista osoitetta, mutta googleta Aydin Tekay). Toivottavasti näistä on apua. =)

En oikein usko, että ylipainolla on ainakaan paljoa merkitystä sf-mittaa otettaessa. Eikö siinä kuitenkin mitata nimenomaan kohdun korkeutta (ja siellä ei läskiä käsittääkseni ole :) Eli eiköhän se ole yksilöllistä.

Edellisessä raskaudessani minulla oli ylipainoa (bmi 28) ja koko raskauden ajan sf-mitta meni tarkalleen keskikäyrää. Olettaisin, että jos ylipainolla on mitan kanssa merkitystä, minunkin käyräni olisi mennyt ylempänä..?

Jos mitta olisi suoraan verrannollinen odottajan kokoon, pienillä ihmisillä mitat olisivat silloin pieniä, mutta useinhan vatsaan koko riippuu ruumiinrakenteestakin. Ja juuri pienillä ihmisillä vatsa on usein iso... mutta enpä siis tiedä, toivottavasti saat parempia vastauksia :-)

Olisikohan tarkoittamasi sivusto
www.tekay.fi

Olen itse samaa koko luokaa sinun alkuperäisen kanssa.

Sfi-mitta on ollut kokoajan iso, mutta iso lapsikin on vissiin tulossa.
Eka mittaus meni 1,5 cm yli ylimmän käyrän, joten tää eka oli tavallaa suurin harha just vatsanpeitteiden takia, mutta sitten se on vähän tasoittunut. Kokoajan kuitenkin mennään yläkäyrän yläpuolella ja nyt rv. 34 on mitta 36 cm.
Välillä se riippuu mittaajasta ja lapsen sijainnista kohdussa, eli voi tulla viikkoja jolloin mitta ei kasva yhtään.
Älä huolehdi turhia.

Tsemiä!

Suuri kiitos kaikille! Joo, en mä siitä nyt mitään hirveää kriisiä ottanut, mietin vain miten on.. Satuin olemaan puhelimessa neuvolatätini kanssa aamulla ja kysyin häneltä asiaa. Sain vastaukseksi, että kyllä tähän hieman vaikuttaa ihmisen kehon rakenne eli onko pieni tai iso odottaja, mutta ei mulla syytä huoleen ole.
Hyvää jatkoa kaikille ja mukavaa odotusta! =)

Sinulle joka olet raskaus viikolla 12 ja risat. Kyllä odottajan lihavuudella on merkitystä tuohon mittaan. Eihän ne läskit siitä mahasta mihkään katoa ja tämä kyseinen mittahan otetaan mahan päältä niin väkisinhän ne mahassa olevat rasvatkin siinä tulee mitattua.
Tosin sinulle alkuperäinen sanoisin että ei kannata huolia kyllä ne sieltä neuvolasta tutkimuksiin laittaa jos aiheelliseksi näkevät.

Minulle neuvolantäti sanoi, että alkuvaiheessa käyrä menee usein viitearvojen yläpuolella ja tasoittuu sitten raskauden edetessä. Näin minullekin kävi, nyt rv 28+.

Tuolla sf-mitallahan seurataan miten kohtu kasvaa. Sehän tehdään selällään ollessa ja siihen muuten vaikuttaa missä asennossa kohtu on. Mulla tuota painoa on ihan kiitettävästi myös, mutta ei kukaan ole sen vaikutuksesta kohdun kasvuun huomauttanut mitään. Tärkeintä tuossa mitassa on, että se kasvaa tasaisesti, sillä jos niihin tulee jatkossa kovia hyppyjä voi se merkitä raskausmyrkytystä tai liikaa sokeria, jolloin vauva kasvaa enemmän. Toisaalta sillä mitataan myös sitä, ettei vauvan kehitys lopu ennenaikaisesti.

Itteni nakattiin täällä tuonne sairaalan piikkiin korkean verenpaineen takia ja siellä sitten on tuota ultrausta tehty ja sen mukaan vauva itsessään kehittyy heidän käyrällään keskivaiheilla. Tätä sitten kysyin, niin tosiaan mittoja tärkeämpää on tasainen kasvu.

Minulla kans ylipainoa paljon, mutta sf-mitta on menny koko ajan rajojen alapuolella.
Läskit mahassa ei vaikuta, koska kohtu siellä läskin alla nousee, eikä pelkkä läski!!!
Mittaaja painelee siksi mahaa, että tuntee missä kohdunraja menee...

Yhteistyössä