Sf-mitta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hennu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hennu

Vieras
Auttakaa hyvät siskot mua. Onko normaalia että tuo sf mitta on viikolla 28+risat jopa 28? Onko se liian suuri? Viimeksi oli rv 24+risat niin sf mitta 25? Menenkö ihan yli käyrien? Mitä haittaa siitä on? Terkkari ei ole koskaa puhunu tuosta mitasta mulle mitää. Ensi kerralla on lääkäri, pelottaa jos se alkaa saarnaa tuosta, jos tuo on liian iso tms. Miten teillä muilla on? Kiitos vastauksista!

Mulla oli sf mitta rv23+3 jo 24.Terkka kommentoi et vähän on vatsa liian iso.Mitäpäs sille mahdan.Oon 185cm pitkä ja lähtöpaino oli 63kg,vatsa mulla pullahti esiin jo rv15.

Itselläni oli rv 29 tuo mitta 34 ja on kuulemma todella yksilöllistä paljonko missäkin vaihteessa. Monet asiat vaikuttavat kuten oletko täysin selälläsi vai puoli-istuvassa asennossa, vauvan asento kohdussa jne. Eli ei välttämättä kerro asiaa siten, että voisi toisten mittaustuloksiin verrata. Joten, no stressi!

Sf-mitta on tosi yksilöllinen ja riippuu paljon esim. ruumiinrakenteesta joten toisten mittoihin ei kannata vertailla, keskiarvokäyrät on vain suuntaa antavia. Neuvolassa pyritäänkin seuraamaan lähinnä yksilön sf-mitan kasvua.

Mä en ymmärrä miks ylipäätään sf-mitta otetaan.Tietysti jos vatsa ois ihan valtava ja ois vaara tulla liian iso lapsi,ni voitas rajottaa vaik makean syömistä,mut yleensä ottaen tolla sf-mittauksella ei oo ollu ainakaan mun 3:ssa raskaudessa mitään merkitystä.Se on vain sellanen rutiinimittaus ja tapana...Mittatulos vaihtelee mittaajan,vauvan asennon ja äidin asennon mukaan.
Mulla ollu sf-mitat 28 vkon paikkeilla tällaset ku just 28 vkolla ei oo mitattu.
27+0=23, 30+2=28, 30+1=28(kolmes eri raskaudes)