Seurakunnan työntekijä kummiksi - miten menee käytännössä????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Yksi kummi tulis meiltä, mutta toinen pitäis kai ottaa seurakunnalta. Tietääkö joku käytännöstä, miten se menee ja onko tämä meille ventovieras seurakunnan työntekijä sitten paikalla kastetilaisuudessa? Emme tunne seurakunnasta siis ketään, mutta tiedämme, että tällainen mahdollisuus on, jos vanhemmat eivät saa lapsensa kummiksi kahta kirkkoon kuuluvaa henkilöä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kuuluu ne...mutta eivät halua

Höh, onpas kurjaa tuollainen. Kun jos asia pitäisi olla vain paperilla niin ei siitä heille ylimääräistä harmia tulisi. Toivottavasti selviää tuo seurakunnan kummiasia.

Jos ihan paperilla oleva kummi kelpaa niin ehkäpä palstalta löytyisi lapsellesi kummi? Minun lapsen ristiäisiin ei Saksassa asuvat kummit päässeet välimatkan ja just aiemmin olleiden hautajaisten takia, niin papereihin kuitenkin tuli heidänkin nimet.

Itse en enää kuulu kirkkoon mutta joku saattais haluta auttaa sua näin?

Jos perhe ei pysty mitenkään hankkimaan toista kummia, niin voidaan hyväksyä pelkästään yksi kummi. Koskaan en ole kuullut että kukaan olisi ottanut seurakunnan työntekijää kummiksi.

Ihan älytön sääntö kirkkoon liittymiseksi tuo kummien määrä. Useampilapsisella perheellä on helposti jo vaikeuksia keksiä kummeja vaikka 4. lapselle kun sukulaiset ja tutut on monesti käytetty jo aiempien lasten kummeiksi. Jos sitten ei ota samoja ihmisiä kummiksi.

Tuosta kummisäännöstä on pakko hiljalleen luopua jos haluavat että lapsia edelleen kastetaan kirkon jäseniksi. En kuulu kirkkoon ja tuttavapiirissa kirkkoon kuuluvia on aika vähän.

No mä en tosiaan haluais seurakunnan työntekijää kummiksi. Tilanne on se, että mulla on siis kaksi lasta, jotka kastetaan. Mulla on myös sisarukset, joista tulee yksi kummi per lapsi. Niiden mielestä on tyhmää, että olisivat molemmat molempien lasten kummeja. Sanoin, että toinen on toisen kummi ja toinen toisen kummi ja paperilla vain sen toisenkin lapsen, jotta ylipäänsä saadaan kastettua. Heidän mielestä on parempi ottaa joku ventovieras siihen sit toiseksi kummiksi. Häh. Mä en oikein tajua ideaa. Tajuatteko te??

Se menee kai käytännössä niin, että se työntekijä on nimellä sen sun vauvan kummi eli siis nimi paperissa. Tai oikeestaan toi on ihan tutuillaki ihmisillä käytännössä usein noin, et kummi ei sen enempää oo lapsen kanssa tekemisissä :/ nimimerkillä kokemusta on.

:wave: mut voin kyllä alkaa sun vauvalle kummiksi jos riittää vaan nimi paperissa :D (ja ehkä postikortti silloin tällöin :D)

No mä en tosiaan haluais seurakunnan työntekijää kummiksi. Tilanne on se, että mulla on siis kaksi lasta, jotka kastetaan. Mulla on myös sisarukset, joista tulee yksi kummi per lapsi. Niiden mielestä on tyhmää, että olisivat molemmat molempien lasten kummeja. Sanoin, että toinen on toisen kummi ja toinen toisen kummi ja paperilla vain sen toisenkin lapsen, jotta ylipäänsä saadaan kastettua. Heidän mielestä on parempi ottaa joku ventovieras siihen sit toiseksi kummiksi. Häh. Mä en oikein tajua ideaa. Tajuatteko te??

No en käsitä miks ei voisi olla paperilla molempien lasten kummeja. Ihan käsittämätöntä. Sähän voit sanoa että et tarkoita tällä sitä että lapsia pitäisi molempia lahjoa samalla kertaa vaan sitä vain että saat ne rekisteriin niinkuin pitää.

Mun kaksoset on kastettu niin että molemmilla eri kummit just siks että pelkäsin ettei kummit suostu molempien kummeiksi kun täytyis ostaa aina kerralla kahdelle lahjat. Selvitä ettei tää ole se syy, se on helppo oikaista jos siitä johtuu, kun kerrot asian.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Se menee kai käytännössä niin, että se työntekijä on nimellä sen sun vauvan kummi eli siis nimi paperissa. Tai oikeestaan toi on ihan tutuillaki ihmisillä käytännössä usein noin, et kummi ei sen enempää oo lapsen kanssa tekemisissä :/ nimimerkillä kokemusta on.

:wave: mut voin kyllä alkaa sun vauvalle kummiksi jos riittää vaan nimi paperissa :D (ja ehkä postikortti silloin tällöin :D)

kiitos tarjoutumisesta :)

mutta siis tiedätkö, että täytyykö sen seurakunnan työntekijän olla myös itse LÄSNÄ kastetilaisuudessa sitten???

Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:

No en käsitä miks ei voisi olla paperilla molempien lasten kummeja. Ihan käsittämätöntä. Sähän voit sanoa että et tarkoita tällä sitä että lapsia pitäisi molempia lahjoa samalla kertaa vaan sitä vain että saat ne rekisteriin niinkuin pitää.

Mun kaksoset on kastettu niin että molemmilla eri kummit just siks että pelkäsin ettei kummit suostu molempien kummeiksi kun täytyis ostaa aina kerralla kahdelle lahjat. Selvitä ettei tää ole se syy, se on helppo oikaista jos siitä johtuu, kun kerrot asian.

Mä kyllä sanoin, että olis toiselle lapselle vain nimi paperissa eikä tarvitse tosiaan ostaa ikinä yhtään mitään. Että ei velvoita yhtään mihinkään, kunhan vain saadan kastettua. Niin heidän mielestään se on tyhmää. Häh??

mutta siis tiedätkö, että täytyykö sen seurakunnan työntekijän olla myös itse LÄSNÄ kastetilaisuudessa sitten???

Ei tarvi olla läsnä kummin, eikä siis seurakunnan työntekijän. Ja mun nuorimmaisen kastepappi kerto, että pappikin voi tarvittaessa olla nimellä yksi kummi jos ei kertakaikkiaan muuta järjesty. Siis ei tarvi kantaa huolta, että teidän pitäis kestitä vieras ihminen :D nimi riittää.

SIis jos itse kastetilaisuudessa ei ole paikalla kahta kummia (voi siis olla että kummeja on oikeasti vaikka neljä mutta heistä ei ole paikalla kuin yksi tai ei yhtään) niin siinä tapauksessa tarvitaan joku todistamaan. Ne kummit on siis todistajia ja ellei kummeja ole paikalla kahta niin jonkun muun tilaisuudessa paikalla olevan täytyy todistaa. Hänestä ei silti tule kummia.

Näin meille pappi selitti asian, kun minun laskettuaikani osui samaan aikaan kummipojan ristiäisten kanssa ja mietittiin, että mitä jos emme miehen kanssa pääsekään synnytyksen takia.

Minusta koko kummisysteemi joutais jo romukoppaan. Siitä tulee minusta ainostaan pahaamieltä niin kummeille, lapsille ja vanhemmille. Niin paljon on tältäkin palstalta saanut lukea valituksia ku kummit ei muista lasta, tahi lapset ei kiitä kummia lahjoista jne..... Miksei sille lapselle voida sitä nimeä (kirkkoon liittää) antaa ilman että pitää olla kaks pakollista ihmistä "todistamassa" sitä. Itse en näe tossa systeemissä juuri mitään hyvää.

Ei tarvi olla läsnä kummin, eikä siis seurakunnan työntekijän. Ja mun nuorimmaisen kastepappi kerto, että pappikin voi tarvittaessa olla nimellä yksi kummi jos ei kertakaikkiaan muuta järjesty. Siis ei tarvi kantaa huolta, että teidän pitäis kestitä vieras ihminen :D nimi riittää.

kiitti tiedoista. : katsotaan nyt kuitenkin jos saan sisarukst ylipuhuttua

Ei todellakaan tarvi olla kuin yksi kummi paikalla :D taitaa riippua papista tuo homma. Ystävällä ei ollu yhtään kummia paikalla, koska on hieman erikoinen tapaus ja lapsi kastettiin paperikummeilla. (oli sitte muuten unohtanu kysyä näiltä ihmisiltä ja toinen ei esim. kuulunu kirkkoon ollenkaa, mut siis sellaista ei edes tarkasteta mistään ) että siis mun sisko on yhden lapsen kummi vaikka ei ole sellaiseksi lupautunu edes :)

Ei todellakaan tarvi olla kuin yksi kummi paikalla :D taitaa riippua papista tuo homma. Ystävällä ei ollu yhtään kummia paikalla, koska on hieman erikoinen tapaus ja lapsi kastettiin paperikummeilla. (oli sitte muuten unohtanu kysyä näiltä ihmisiltä ja toinen ei esim. kuulunu kirkkoon ollenkaa, mut siis sellaista ei edes tarkasteta mistään ) että siis mun sisko on yhden lapsen kummi vaikka ei ole sellaiseksi lupautunu edes :)

no johan on tapauksia. huh :)

Yhteistyössä