Seurakunnan päiväkerhosta

Olen siitä kysellyt ihmisiltä ja ovat väittäneet, ettie sielä juurikaan gengellisiä asioita opeteta. Kuitenkin tämän:
http://www.mantansrk.fi/lapsetjanuoret/paivakerho.htm
perusteella käsitän, että se on juuri sitä ittessään? En haluaisi, että meidän kolmevuotiaalle opetetaan tuollaisia asioita, kun ei itse olla uskovaisia. Päättäköön setten myöhemmin itse. Vaikka onko ihme, kun kyseessä on nimenomaan seurakunnan kerho? Huoh :/
 
hmmm
Kerhoissa opetellaan monenlaisia tärkeitä asioita, kuten toisten huomioon ottamista ja ryhmässä toimimista. Kerhopäivä 3 h sisältää laulua, leikkejä, askartelua ja hiljentymistä pienissä hartaushetkissä Jumalan kämmenelle. Välillä syödään eväät, jotka on laitettu kotoa mukaan.

Ihan kamalaa... heh. nuo hartaushetket on rauhoittumista ja kestää noin 10 minuuttia siitä kolmetuntisesta
 
Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja Gwendolyne:
Olen siitä kysellyt ihmisiltä ja ovat väittäneet, ettie sielä juurikaan gengellisiä asioita opeteta. Kuitenkin tämän:
http://www.mantansrk.fi/lapsetjanuoret/paivakerho.htm
perusteella käsitän, että se on juuri sitä ittessään? En haluaisi, että meidän kolmevuotiaalle opetetaan tuollaisia asioita, kun ei itse olla uskovaisia. Päättäköön setten myöhemmin itse. Vaikka onko ihme, kun kyseessä on nimenomaan seurakunnan kerho? Huoh :/
Sitten et varmastikaan vie lastasi sinne, ethän? Sillä tuo sinun ongelmasi on ratkaistu :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Kerhoissa opetellaan monenlaisia tärkeitä asioita, kuten toisten huomioon ottamista ja ryhmässä toimimista. Kerhopäivä 3 h sisältää laulua, leikkejä, askartelua ja hiljentymistä pienissä hartaushetkissä Jumalan kämmenelle. Välillä syödään eväät, jotka on laitettu kotoa mukaan.

Ihan kamalaa... heh. nuo hartaushetket on rauhoittumista ja kestää noin 10 minuuttia siitä kolmetuntisesta



Tarkoitan lähinnä tätä: "Päiväkerhot kokoavat yhteen seurakuntamme 3-5vuotiaita lapsia. Niiden tehtävänä on tukea koteja lasten kristillisessä kasvatuksessa. Päiväkerhoissa lapselle tarjotaan kokemuksia hiljentymisestä ja kristillisen uskon toteuttamisesta arjessa ja juhlassa."
 
Viears
Alkuperäinen kirjoittaja Gwendolyne:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Kerhoissa opetellaan monenlaisia tärkeitä asioita, kuten toisten huomioon ottamista ja ryhmässä toimimista. Kerhopäivä 3 h sisältää laulua, leikkejä, askartelua ja hiljentymistä pienissä hartaushetkissä Jumalan kämmenelle. Välillä syödään eväät, jotka on laitettu kotoa mukaan.

Ihan kamalaa... heh. nuo hartaushetket on rauhoittumista ja kestää noin 10 minuuttia siitä kolmetuntisesta



Tarkoitan lähinnä tätä: "Päiväkerhot kokoavat yhteen seurakuntamme 3-5vuotiaita lapsia. Niiden tehtävänä on tukea koteja lasten kristillisessä kasvatuksessa. Päiväkerhoissa lapselle tarjotaan kokemuksia hiljentymisestä ja kristillisen uskon toteuttamisesta arjessa ja juhlassa."
Se on se kymmenisen minuuttia.

 
Papinpenska
No, sitten en kyllä hakeutuis seurkunnan kerhoon. Onhan niissä aina jonkun asteinen uskonnollinen ajatus, riippuu paljon opettajista. Onko siellä esim. MLL:n tai kaupungin/kunnan järjestämiä kerhoja.
 
vieras
Onhan kristillinen kasvatus muutakin kuin raamatun lukemista?! Ja paljonko sun 3-v tekee ratkaisuja noiden asioiden perusteella? Vietetäänkö teillä kristillisiä juhlapyhiä? Jos vietetään niin miksi?
 
elmeriini
Jos noin tarkka raja pitää vetää, niin älä ihmeessä vie lastasi seurakunnan kerhoon. Johan siellä seurakuntatalollakin voi näkyä risti tai jotain muuta aiheeseen liittyvää! Minä ainakin vien lapseni seurakunnan kerhoon enkä ole ollenkaan pahoillani siitä 10 minuutin hiljentymisestä. Jos lapsi siellä "hurahtaa uskoon", niin sitten niin pitää varmaan käydäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onhan kristillinen kasvatus muutakin kuin raamatun lukemista?! Ja paljonko sun 3-v tekee ratkaisuja noiden asioiden perusteella? Vietetäänkö teillä kristillisiä juhlapyhiä? Jos vietetään niin miksi?
Kaikki varmaan tietää, että ne päivämäärät on peräisin pakanallisilta ajoilta, joten se on varmaan aika sama viettääkö niitä vai ei? Pitäisikö lapsi jättää lahjoitta jouluna (alunperin pakanallinen juhlapäivä), siksi, että ei olla uskovaisia? Tai jättää pääsiäismunat hyllyyn, koska raamatussa muka lukee, että "pääsiäispäivänä kaikki uskovaiset jakakoon jälkikasvulleen suklaamunia?"
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gwendolyne:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onhan kristillinen kasvatus muutakin kuin raamatun lukemista?! Ja paljonko sun 3-v tekee ratkaisuja noiden asioiden perusteella? Vietetäänkö teillä kristillisiä juhlapyhiä? Jos vietetään niin miksi?
Kaikki varmaan tietää, että ne päivämäärät on peräisin pakanallisilta ajoilta, joten se on varmaan aika sama viettääkö niitä vai ei? Pitäisikö lapsi jättää lahjoitta jouluna (alunperin pakanallinen juhlapäivä) siksi, että ei olla uskovaisia? Tai jättää pääsiäismunat hyllyyn, koska raamatussa muka lukee, että "pääsiäispäivänä kaikki uskovaiset jakakoon jälkikasvulleen suklaamunia?"
No en nyt ihan noin tarkoittanut! Mutta parempi ettet vie lastasi sinne "aivopestäväksi" jos sinun oma asenne on tuollainen! Lapsellekin parempi ettei toiset puhu toista ja kotona sitten kumotaan kaikki kerhossa puhumiset! Kannattaa katsoa joku muu toiminta lapselle! :)
 
En mie kyllä ymmärrä, miksi tästä kerho-asiasta pitää tehdä niin suuri ongelma! Meilläkään ei olla ns. "uskovaisia", mutta kirkkoon kyllä kuulutaan... Miun mielestä on hienoa, että seurakunta järjestää lapsille paljon ohjattua toimintaa,jossa opetetaan kristilliä traditioita muun leikin,laulun ja askartelun lomassa. Meillä lapset on viihtyny aina hyvin kerhossa ja ohjaajat on todella aisiansa osaavia. Loistava paikka "kotilapsille" tuo päiväkerho! Mutta eihän sinne ole kenenkään pakko viedä lapsiaan, jos kokee kerhon jotenkin hengelliseksi tuputtamiseksi...
 
Itse lastenohjaajana päiväkerhoissa voin sanoa, että uskonto ja uskontokasvatus kuuluu kaikkien seurakuntien päiväkerhon ohjelmaan. Enemmän tai vähemmän ja se taas riippuu hyvin pitkälti ohjaajasta. Myös meidän joukossa on niitä, jotka eivät itsekään ole niin kovin hengellisiä, mutta toki suurin osa on ns. eläväss uskossa.
Kaikesta huolimatta ei se uskonto ole pääroolissa kerhossa. Tai on sillä lailla, että kerhossa pyritään toimimaan raamatun oppien mukaan; ottamaan kaikki huomioon, olemalla ystävällisiä, ei kiroilla ym. ym.
Mutta itse uskontokasvatus on aika pieni osa kerhoa. Usein aloitetaan alkupiirillä, johon kuuluu lyhyt hartaus. Tai se voi olla myös kerhon lopussa. Ruokarukous myös luetaan. Eipä paljon muuta.

Mutta usein kerhoihin pääseen ensimmäisillä kerroilla vanhemmat halutessaan mukaan tutustumaan tai kannattaa pyytää, että pääsisi. Näin näet itse millaista siellä on ja voit sitten tehdä päätöksesi -meneekö lapsesi seurakunnan kerhoon vai ei =)

Monilla paikkakunnilla seurakunta on lähes ainoa taho, joka kerhoja järjestää. Ehkä harmi joidenkin kannalta.
 
No, kaippa aloitusviestini oli jotenkin asiaton, kun satalee ivaavia komentteja... Kirkkoon kuulutaan kuitenkin joten ajattelin, että lapsella olisi varmaan kivaa kerhossa ikäistensä kanssa askartelemassa. Mutta kun ei saa edes kysyä, voi olla parempi etsiä suvaitsevampaa seuraa sekä itselleen, että lapselleen.

Muoks: Kiitos parista viimeisestä vastauksesta!
 
Tyttö aloitti tänään 3-vuotiaiden päiväkerhon.
Kuulemma leikkivät, arkartelevat, lukevät satuja, ulkoilevat, syövät eväät jne.
Se hengellinen puoli tulee ruokarukouksessa sekä kerhon alussa olevassa pienessä laulussa joka on esim. jumalan kämmenellä. Siinä se. Mielummin, paljon mielummin seurakunnan päiväkerho kun päiväkodin meininki...
 
harmaa
mulla on hyvin uskonnollinen suku ja olen päiväkerhossa ollut (äiti oli aina kotona koko lapsuusajan)samoin myös kävin ns. vapaaehtoisesti en nyt muista nimeä mutta se oli myöskin joku uskonnollinen juttu jossa kylän lapset kävi aina 1-2h viikossa kuuntelemassa ja leikkimässä.kotona ahmin niitä kirjoja joissa oli kertomuksia ihmeistä.en koskaan tuntenut ahdistavaksi tätä ja hyvät tavatkin tuli opittua samalla.itseasiassa koin lapsena turvaa siitä että voi uskoa johonkin.mutta yksi asia mikä ns. kostautui jonka huomasin vanhempana että sitä tuli käännettyä aina se toinen poski kun joku "löi".ja siitä olen omalla tavallaan saanut kärsiä.mutta kyllä ne lapset sitten vanhempana osaavat päättää uskonasioistaan.
 
kristillinen kasvatus, sen mitä olen kahden lapseni kerhoilusta oppinut, on ollut joku laulu (ovat oppineet mm Jumalan kämmenellä mikä on kaunis laulu) alkuun ja joulun alla on joulun merkityksestä puhuttu ja jouluseimi askarreltu. Ei se todellakaan ole sitä jumalan sanaa koko kaksi tuntia vaan laulua (ihan muita kuin hengellisiä lauluja), leikkiä, askartelua yms.
miten ap aikoo välttää lastaan koskaan kuulemasta mitään hengellistä laulua tai joulun sanomaa tms?? Sulkemalla telkkarin ja radion aina kun varoitin korvien välissä piippaa???
tuli mieleen ihan perususkonnonopetus koulussakin, kun katselin kakkosen kirjaa joskus ja siellä puhuttiin mm ystävyydestä, lähimmäisen auttamisesta yms, ihan hyödyllisiä hyviä elämän perusarvoja oli uskonto mikä vaaan tai ei mikään.
antaisin lapsen mennä kerhoon ja jäisin "vakoilemaan" vähäksi aikaa naulakoille
 
Mun esikko oli seurakunnan kerhossa 3-5vuotiaana. Me ei olla mitään uskonnollisia ihmisiä, kirkkoon kyllä kuulutaan. Siellä enimmäkseen just askarreltiin, leikittiin, laulettiin yms..Siellä oli alussa aina pieni piiri, missä oli hartaus. Ja ruokarukous. Jouluisin oli tehty sellainen "reitti", missä oli joulun tärkeimpiä taphtumia, eli seimi, enkeleitä ja muita tyypillisiä asioita. Kotona ei koskaan poika rukoillut tai muutakaan, mut välillä aina puheli kerhossa opituista asioista. Myös ekalla luokalla kävi koulun jälkeen kirkon iltapäiväkerhossa. Mun mielestä tosi hyvä ja rauhallinen vaihtoehto jus esim päiväkodille.
 
Liinuska74
Tarkoitan lähinnä tätä: "Päiväkerhot kokoavat yhteen seurakuntamme 3-5vuotiaita lapsia. Niiden tehtävänä on tukea koteja lasten kristillisessä kasvatuksessa. Päiväkerhoissa lapselle tarjotaan kokemuksia hiljentymisestä ja kristillisen uskon toteuttamisesta arjessa ja juhlassa."

Eiköhän tuo ole ihan oikeutettua, kun kysymyksessä on seurakunnan kerho?!
Ei kai seurakunnalta voida vaatia, että pitävät ilmaista tai ainakin erittäin edullista kerhoa kaikille vapaana, mutta eivät saisi omasta vakaumuksestaan kertoa?!
 
Lionheart
Kysy ihmeessä onko paikkakunnallasi uskonnottomia vaihtoehtoja! Oma nelivuotiaani on MLL:n kerhossa kahdesti viikossa. Lapseni kyllä kuuluvat kirkkoon, itse erosin juuri. Kun kerran vaihtoehto on tarjolla, käytämme sen ehdottomasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Kerhoissa opetellaan monenlaisia tärkeitä asioita, kuten toisten huomioon ottamista ja ryhmässä toimimista. Kerhopäivä 3 h sisältää laulua, leikkejä, askartelua ja hiljentymistä pienissä hartaushetkissä Jumalan kämmenelle. Välillä syödään eväät, jotka on laitettu kotoa mukaan.

Ihan kamalaa... heh. nuo hartaushetket on rauhoittumista ja kestää noin 10 minuuttia siitä kolmetuntisesta
Niin ja se HARTAUS on joku satu kirjasta. Ehkä on lapsenkin helpompi koulussakin opiskella uskonota kun edes JOTAIN siitä ennakkoon tietää.

Meidän esikko on ollut nyt 2 vuotta seurakunnan kerhossa eikä todellakaan siellä mitään TUPUTETA!!! Ei se raukka edes tiennyt mistä sateenkaariet syntyy :LOL:
 
tötterö
Se on seurakunnan kerho. Mitä muuta kuin kristillisiä arvoja siellä painotettaisiin? Mitä pahaa siinä oikein on? Kerho on ilmainen tai ainakaan suuria kerhomaksuja ei liene. Lapset viihtyy. Älä vie lastasi paikkaan jossa ei tarjota hyväksymääsi elämänkatsomusta. vrt. puolueiden järjestämät kerhot.
 
Järki hoi älä jätä
Alkuperäinen kirjoittaja Gwendolyne:
Olen siitä kysellyt ihmisiltä ja ovat väittäneet, ettie sielä juurikaan gengellisiä asioita opeteta. Kuitenkin tämän:
http://www.mantansrk.fi/lapsetjanuoret/paivakerho.htm
perusteella käsitän, että se on juuri sitä ittessään? En haluaisi, että meidän kolmevuotiaalle opetetaan tuollaisia asioita, kun ei itse olla uskovaisia. Päättäköön setten myöhemmin itse. Vaikka onko ihme, kun kyseessä on nimenomaan seurakunnan kerho? Huoh :/
En käsitä sinua. Kyseessä on seurakunnan kerho, mitä muuta oikein kuvittelit?? Minusta on aika typerää olettaa seurakunnan pitävän puoli-ilmaista kerhoa, jossa ei puhuta Jeesuksesta mitään! Haloo!!

Eihän sinne kenenkään ole PAKKO lastaan viedä.

 
metsänpeitto
Meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin seurakunnan kerho. Tai siis se oli kaupungin ja seurakunnan yhteinen kerho, eikä ollut lainkaan seurakunnattomien kerhoa :saint:

Aika paljon siellä kerrottiin raamatun tarinoita, tekivät kirkkoretkiä, lauloivat uskonnollisia lauluja ja askarteluissa oli kyllä hyvin usein joku uskonnollinen tai kirkollinen teema. 90% kerroista oli lisäksi jokin tietty ennalta määrätty raamatullinen teema.

Mun mielestäni se oli todella uskonnollinen kerho, kun otettiin huomioon sekin että se oli kaupungin päiväkerho (vaikkakin yhdessä seurakunnan kanssa järjestetty).

 

Yhteistyössä