Setkion ja alatiesynnytksen kokeneet / kumman valitsisitte?

Hei!

Minua ja uskon, että monia muitakin kiinnostaisi kuulla niiden mielipiteitä synnytystavasta, jotka ovat kokeneet sekä sektion että alatiesynnytyksen!

- Kumman tavan valitsisitte, jos se olisi mahdollista ja miksi?

(Itselläni ei vielä selvää kumpaan päädytään ja siihen on ehkä mahdollista vaikuttaa itsekin)

Heippa...

Itse olen ekan saanut sektiolla, ja tämä johtui siitä kun ei lähtenyt syntymään vaikka kolme päivää lääkkeillä yritettiin...syy oli että napanuora oli 4 kertaa kaulan ympärillä ja kerran vielä käden ympärillä. siitä tulee nyt kahden viikon päästä 1 vuosi. Seuraavan meillä tarkoitus syntyä lokakuun lopussa ja toivon että se on normaali alatie synnytys. Sektio rajoittaa jonkin verran äidin arkea muutaman kuukauden leikkauksen jälkeen...ja jäähän siitä mojova arpi vatsaa komistamaan.

En ole kyllä kuullut että saisi valita kumman ottaa, se sektio on kumminkin aina se viimeinen keino saada lapsi hengissä maailmaan. Ja sektio tehdään vain tarkan harkinnan jälkeen. Ja silloin jos äidillä on todella suuret ja psyykkiset pelot normaali synnytystä kohtaan , niin silloin...

Hei Pyllis-Pyllis ja kiitos pikaisesta vastauksestasi! Se miksi synnytystapa ei ole vielä selvillä johtuu muutamasta muustakin asiasta kuin synnytyspelosta, mm. murtumassa koukkumaiseksi kääntyneestä häntäluusta sekä myooman sijainnista, joka saattaa estää alatiesynnytyksen halusimpa sitä tai en. Mutta näiden fyysisten estävien/vaikeuttavien seikkojen olemassaolo tietenkin aiheuttaa myös pelkoa.

Olisin vielä kysynyt sinulta, että jos kerran napanuora oli noin monta kertaa kaulanympärillä ym. miksi ihmeessä synnytystä yritettiin käynnistää lääkkeillä?

Heippa.

Käynnistystä tehtiin sen takia että minulla oli raskausajan diabetes/myrkytys. Ja napanuora ongelma selvisi vasta kun olivat mahan leikanneet auki. Se kun ei näy ultrassa ja vauvan sydänäänet oli koko ajan todella hyvät. Eli mitään hälyyttävää ei ollut koko päivän aikana jonka olin synnytyssalissa. Onneksi silloin yöllä kun leikkaus päätös tehtiin, oli sama lääkäri joka oli minua koko viikon tutkinut. Kohdun suu ei ollut auennut pariin päivään kuin kolmeen senttiin ja siihen mittaan se jäi lääkkeistä ja tipoista huolimatta.

Eli sinulla on lääketieteellinen syy siihen miksi sinulle harkitaan sektiota. Itseäni ei yhtään pelota tuleva synnytys leikkaus haavasta huolimatta, raskauksien välissä kun olisi pitänyt olla vähintään vuosi ja meillä se jäi 7-8 kuukauteen. Raskaus on harkittu ja sitä on yritetty heti ekan syntymästä lähtien. Jos huonosti käy ja kohtu esim repeää, voi tulla kohdun poisto ja lasten lukumäärä jää kahteen, mutta sen on sitten määrä käydä niin. Tietenkin toivon että kaikki menee hyvin ja voimme jatkaa ison perheen suunnittelua jossa lapsia olisi 5-6...

Onnea sinulle koitokseen ja sektiota ei kannata pelätä...otat sitten vain iisisti kun pääset kotiin ja varot väärin sängystä/sohvalta nousuja. Pitää nousta aina kyljen kautta käsillä nostaen, ei maha edellä ns vatsalihaksia käyttäen...Itse tämän ohjeen kuulin vasta kun kävin tikkejä poistattaan...eli liian myöhään.

No kiitos taas vastauksesta, tuo oli minulle ihan uutta, että napanuora ei näy jos kaulan ympärillä.... Luulin, että siinä näkyy suurin piirtein kaikki oleelliset asiat...

Onnea sinulle synnytykseen, tuli sitten tavalla millä hyvään ja kiitos neuvoista!

Itse olen menossa ensi viikolla 4D ultraan, siellä ehkäpä selviää taas jotakin uutta.

Mitzy RV 24+6

Yhteistyössä