SETA on hyvin hyvin vihainen kun Päivi Räsänen ei joutunut vankilaan

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
https://ylioppilaslehti.fi/2020/11/antti-hurskaisen-essee-avoin-kirje-paivi-rasaselle/

ESSEE

27.11.2020

Antti Hurskaisen essee: Avoin kirje Päivi Räsäselle

Rakastajianne ovat vähemmistöjen oikeuksien puolustajat, vihervasemmistolaiset, nuoret kaupunkilaiset. Olette heidän musta aurinkonsa, esseisti Antti Hurskainen kirjoittaa Päivi Räsäselle avoimessa kirjeessään.


arvaanko oikein: kaikissa kirjeissä teitä ei teititellä?

Ei, vaikka olette entinen ministeri ja nykyinen kansanedustaja, yhteiskunnallinen vaikuttaja, lääkäri ja kirjailija. Etiketistä on luovuttu jo ennen kuin postimerkki on läiskäisty vinoon tai sähköpostiviestiä tehostettu huutomerkeillä. Teitä, sinua, on huoriteltu ja manattu helvettiin – mitä se uskonnottomille tarkoittaakaan.

Tiedätte ihmisen alhaisuudesta liikaa, eikä todistusaineiston virta ehdy.

Oma kirjeeni on julkinen näytös. Pyrin kirjailijantyössäni huomioimaan tradition painon. Haluan esimerkiksi ylittää kollegani Juha Vuorisen tason. Hän lähestyi teitä vuonna 2013 ja keskittyi eroottisuuteenne, koska piti sitä hassuna eleenä. Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittaja Jaakko Heinimäki valitsi kesän 2019 pääkirjoituksessaan kirjemuodon, koska olitte itse lähettänyt arkkipiispa Tapio Luomalle avointa postia. Evankelis-luterilaisen kirkon Pride-kumppanuus huolestutti teitä.

Tämän syyskuun alussa yhteyttä otti tubettaja Tuure Boelius. Olitte jälleen kommentoinut Pridea, puhunut LGBT- ”ideologiasta” ja siitä, miten keisarilla ei ole vaatteita. Boelius lisäsi kirjeeseensä tunnetta jakamalla yhteiskuvan itsestään ja teistä. 13-vuotiaana hän oli halunnut poseerata kanssanne, koska olitte ”TVstä tuttu” (kirjoitusasu Boeliuksen). ”[ J]os olisin silloin tiennyt miten ahdasmielistä maailmankuvaa ajat ja edistät, en olisi edes katsonut sinua päin.”

Jos olisin tiennyt, että et suvaitse, en olisi suvainnut.

Argumentti on irvokas jopa avaramielisen ihmisen käyttämäksi.

Lohdutitte kiukkuista Boeliusta tiedotemuotoisella vastauksella. Vakuuttelitte, että hän on Jeesukselle rakas.

Epäilemättä näin on, mutta jos joku tässä kuviossa on jollekin korvaamaton, sitä olette te.

Rakastajianne ovat vähemmistöjen oikeuksien puolustajat, vihervasemmistolaiset, nuoret kaupunkilaiset. Olette heidän musta aurinkonsa. Myös Jussi Halla-aho, Mikko Kärnä, Aleksi Valavuori ja Timo Hännikäinen tuottavat pimeyttä arvoliberaaliin sydämeen. Hyvyys ei idä siellä ilman löyhkää. Teidän sietämättömyytenne – ja välttämättömyytenne – tuntuu ylittävän herrojenkin tason.

Johtuuko se olemuksestanne? Republikaanisesta hymystänne ja kaulakoruistanne? Teihin kohdistuvaa raivoa ei ole tapana lukea feministisestä näkökulmasta, vaikka syytä ehkä olisi. Intersektionaalinen sensitiivisyys vaikenee, kun pitäisi ymmärtää vaaleaa uskovaista Riihimäeltä. Susanna Koski ja Sanna Ukkola ovat nuoremman sukupolven esimerkkejä kaltaisestanne suorapuheisesta naisesta, jota lyödään luvan kanssa.

Toivon, että ehditte myös nauttia asemastanne. Skoolaatte Niilon kanssa ja selaatte verkkokeskusteluja.

Historioitsija Teemu Keskisarja – pieni musta aurinko hänkin – puhui vuosi sitten radiossa kirkkoon liittymisestään. Hän huokaili syvään, kun keskustelu kääntyi vallitsevaan uskontokritiikkiin.

”Kaikkein latteinta, tylsintä, uuvuttavinta valtavirtaa”, Keskisarja paalutti.



”Kaikki yhdessä kuorossa jotain Päivi Räsäs -parkaa vastaan.”

Luterilaisen kirkon vihaaminen onkin nykyään hankalaa. Homoliittolinjausta voi toki päivitellä, vaikka yhä useamman seurakunnan papistossa uhmataan vanhoillista suuntaa. Helvetillä ei pelotella, syntiä ei korosteta. Irja Askola tarttuu Teemu Laajasaloa kädestä ja arkkipiispa kumpaakin hartioista. Muikku! Kirkko toimii kuin brändistään kiinnostunut yritys, joka osaa käyttää viestinnässään sateenkaarivärejä.

Tai: Suomen johtavat luterilaiset ovat alkaneet ottaa Jeesuksen lähimmäisenrakkauden tosissaan.

Te annatte uskontoa vastustaville sitä, mitä he turhaan toivovat pehmokirkolta. Teille kadotus on elävä uhka ja Raamattu vahvempi kuin Suomen laki. Muistutatte, että seksuaalivähemmistökulkueessa palvellaan paholaista. Kampusten vetelät agnostikot kaipaavat selkeää uhkaa. Jumalan teräväkyntistä puhenaista, joka somettaa.

Te ette ole kirkko, ette luulekaan olevanne. Sekaannus on tapahtunut mediassa ja levinnyt mielikuviin. Vaikutatte kristillisdemokraattisessa puolueessa ja viidesläisessä herätysliikkeessä. Eksentrisestä asemastanne huolimatta olette saanut tuhannet suomalaiset eroamaan mainstream-kirkosta. Kymmenen vuoden takainen Ajankohtaisen kakkosen Homoilta on osa yhteiskunnallisesti vaikuttavan television historiaa. Jos ohjelma uusittaisiin parhaaseen katseluaikaan, eroilmoituksia satelisi taas.

Tuskin sentään neljääkymmentätuhatta, kuten lokakuussa 2010. Esiinnyitte ohjelmassa melko hillitysti.

Yle kunnioitti hiljattain Homoillan muistoa artikkelilla, jossa kommentoitte:

”Ohjelman jälkeen soitin miehelleni kotiin ja sanoin, että oli aika laimeaa keskustelua. Olisiko pitänyt sanoa jämäkämmin asiat?”
 
https://ylioppilaslehti.fi/2020/11/antti-hurskaisen-essee-avoin-kirje-paivi-rasaselle/

ESSEE

27.11.2020

Antti Hurskaisen essee: Avoin kirje Päivi Räsäselle

Rakastajianne ovat vähemmistöjen oikeuksien puolustajat, vihervasemmistolaiset, nuoret kaupunkilaiset. Olette heidän musta aurinkonsa, esseisti Antti Hurskainen kirjoittaa Päivi Räsäselle avoimessa kirjeessään.


arvaanko oikein: kaikissa kirjeissä teitä ei teititellä?

Ei, vaikka olette entinen ministeri ja nykyinen kansanedustaja, yhteiskunnallinen vaikuttaja, lääkäri ja kirjailija. Etiketistä on luovuttu jo ennen kuin postimerkki on läiskäisty vinoon tai sähköpostiviestiä tehostettu huutomerkeillä. Teitä, sinua, on huoriteltu ja manattu helvettiin – mitä se uskonnottomille tarkoittaakaan.

Tiedätte ihmisen alhaisuudesta liikaa, eikä todistusaineiston virta ehdy.

Oma kirjeeni on julkinen näytös. Pyrin kirjailijantyössäni huomioimaan tradition painon. Haluan esimerkiksi ylittää kollegani Juha Vuorisen tason. Hän lähestyi teitä vuonna 2013 ja keskittyi eroottisuuteenne, koska piti sitä hassuna eleenä. Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittaja Jaakko Heinimäki valitsi kesän 2019 pääkirjoituksessaan kirjemuodon, koska olitte itse lähettänyt arkkipiispa Tapio Luomalle avointa postia. Evankelis-luterilaisen kirkon Pride-kumppanuus huolestutti teitä.

Tämän syyskuun alussa yhteyttä otti tubettaja Tuure Boelius. Olitte jälleen kommentoinut Pridea, puhunut LGBT- ”ideologiasta” ja siitä, miten keisarilla ei ole vaatteita. Boelius lisäsi kirjeeseensä tunnetta jakamalla yhteiskuvan itsestään ja teistä. 13-vuotiaana hän oli halunnut poseerata kanssanne, koska olitte ”TVstä tuttu” (kirjoitusasu Boeliuksen). ”[ J]os olisin silloin tiennyt miten ahdasmielistä maailmankuvaa ajat ja edistät, en olisi edes katsonut sinua päin.”

Jos olisin tiennyt, että et suvaitse, en olisi suvainnut.

Argumentti on irvokas jopa avaramielisen ihmisen käyttämäksi.

Lohdutitte kiukkuista Boeliusta tiedotemuotoisella vastauksella. Vakuuttelitte, että hän on Jeesukselle rakas.

Epäilemättä näin on, mutta jos joku tässä kuviossa on jollekin korvaamaton, sitä olette te.

Rakastajianne ovat vähemmistöjen oikeuksien puolustajat, vihervasemmistolaiset, nuoret kaupunkilaiset. Olette heidän musta aurinkonsa. Myös Jussi Halla-aho, Mikko Kärnä, Aleksi Valavuori ja Timo Hännikäinen tuottavat pimeyttä arvoliberaaliin sydämeen. Hyvyys ei idä siellä ilman löyhkää. Teidän sietämättömyytenne – ja välttämättömyytenne – tuntuu ylittävän herrojenkin tason.

Johtuuko se olemuksestanne? Republikaanisesta hymystänne ja kaulakoruistanne? Teihin kohdistuvaa raivoa ei ole tapana lukea feministisestä näkökulmasta, vaikka syytä ehkä olisi. Intersektionaalinen sensitiivisyys vaikenee, kun pitäisi ymmärtää vaaleaa uskovaista Riihimäeltä. Susanna Koski ja Sanna Ukkola ovat nuoremman sukupolven esimerkkejä kaltaisestanne suorapuheisesta naisesta, jota lyödään luvan kanssa.

Toivon, että ehditte myös nauttia asemastanne. Skoolaatte Niilon kanssa ja selaatte verkkokeskusteluja.

Historioitsija Teemu Keskisarja – pieni musta aurinko hänkin – puhui vuosi sitten radiossa kirkkoon liittymisestään. Hän huokaili syvään, kun keskustelu kääntyi vallitsevaan uskontokritiikkiin.

”Kaikkein latteinta, tylsintä, uuvuttavinta valtavirtaa”, Keskisarja paalutti.



”Kaikki yhdessä kuorossa jotain Päivi Räsäs -parkaa vastaan.”

Luterilaisen kirkon vihaaminen onkin nykyään hankalaa. Homoliittolinjausta voi toki päivitellä, vaikka yhä useamman seurakunnan papistossa uhmataan vanhoillista suuntaa. Helvetillä ei pelotella, syntiä ei korosteta. Irja Askola tarttuu Teemu Laajasaloa kädestä ja arkkipiispa kumpaakin hartioista. Muikku! Kirkko toimii kuin brändistään kiinnostunut yritys, joka osaa käyttää viestinnässään sateenkaarivärejä.

Tai: Suomen johtavat luterilaiset ovat alkaneet ottaa Jeesuksen lähimmäisenrakkauden tosissaan.

Te annatte uskontoa vastustaville sitä, mitä he turhaan toivovat pehmokirkolta. Teille kadotus on elävä uhka ja Raamattu vahvempi kuin Suomen laki. Muistutatte, että seksuaalivähemmistökulkueessa palvellaan paholaista. Kampusten vetelät agnostikot kaipaavat selkeää uhkaa. Jumalan teräväkyntistä puhenaista, joka somettaa.

Te ette ole kirkko, ette luulekaan olevanne. Sekaannus on tapahtunut mediassa ja levinnyt mielikuviin. Vaikutatte kristillisdemokraattisessa puolueessa ja viidesläisessä herätysliikkeessä. Eksentrisestä asemastanne huolimatta olette saanut tuhannet suomalaiset eroamaan mainstream-kirkosta. Kymmenen vuoden takainen Ajankohtaisen kakkosen Homoilta on osa yhteiskunnallisesti vaikuttavan television historiaa. Jos ohjelma uusittaisiin parhaaseen katseluaikaan, eroilmoituksia satelisi taas.

Tuskin sentään neljääkymmentätuhatta, kuten lokakuussa 2010. Esiinnyitte ohjelmassa melko hillitysti.

Yle kunnioitti hiljattain Homoillan muistoa artikkelilla, jossa kommentoitte:

”Ohjelman jälkeen soitin miehelleni kotiin ja sanoin, että oli aika laimeaa keskustelua. Olisiko pitänyt sanoa jämäkämmin asiat?”
Sanoitte ja sanotte jämäkästi J-sanat: Jumala, Jeesus. Olette ainoita julkisia henkilöitä, jotka niin tekevät. Kun käytössä on riittävän rikkinäinen puhelin, päädytään tilanteeseen, jossa Päivi Räsänen on yhtä kuin kirkon rääväsuinen tiedotusosasto. Harhaluulon täytyy piinata teitä. Tuskin haluatte edustaa kirkon söpöjä arvoja. Tehän edustatte, ammattinimikkeenne mukaisesti, kansaa.

#Sananvapaus. Lisäsitte tunnisteen syyskuisen Pride-kritiikkinne loppuun. Käsitteestä on tullut teille tärkeä, ymmärrettävistä syistä. Sanomisistanne on tehty reilussa vuodessa neljä tutkintapyyntöä. Olette poliitikon kiireistänne huolimatta joutunut istumaan kuulusteluhuoneissa lukemassa Raamattua poliiseille, jotka eivät ole kuulleet Paavalista rippikoulun jälkeen.

Raija. Olisitteko vielä homoillan aikoihin uskonut, että nykyisen arkkivihollisenne nimi on Raija? Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen on ottanut teidät pakanakseen ristiretkellä vihapuhetta vastaan. Tuloksetta, toistaiseksi. Surkuhupaisin kantelu koskee kommenttejanne Maria Veitolan televisio-ohjelmassa vuonna 2018. Edes asian esille nostanut yksityishenkilö ei ollut vaivautunut tarkistamaan, mitä todella sanoitte. Riitti, että tuli epämiellyttävä tunnelma Räsäsestä. Sellaista ei niellä vapaassa Suomessa.

Kiistätte toimineenne vihan nimissä – viimeksi Helsingin Sanomien sunnuntaisivujen haastattelussa syyskuun alussa. Vetoatte Vuorisaarnaan ja Jeesuksen näkemykseen helvetin tulen ansaitsemisesta.

”Hän puhuu siinä tosi rajusti”, painotatte. Useat muutkin Jumalan pojan lausunnot flirttailevat vihapuheen kanssa. Jeesus ei tullut tuomaan rauhaa vaan miekan. Hän on jyräävä reetori, koska uskoo asiaansa vankkumatta. Fariseukset, Jerusalemin Toiviaiset, yrittävät vaientaa Jeesusta. Lopulta ei auta muu kuin maailmanhistorian tunnetuin kidutusmurha.

Vihapuhetutkintanne olisivat naurettavaa näytöstä elleivät ne osoittaisi, miten hataralla pohjalla sananvapaus on 2020- luvun Suomessa.

Edes muutaman vuoden takaiset vapaa-ajattelijat, Raamattuja pornolehtiin vaihtaneet idiootit, eivät olisi osanneet toivoa, että pelkkä pyhän kirjan siteeraaminen voisi johtaa kuulustelutoimenpiteisiin. Toimittaja Johanna Vehkoo sai jo kunnianloukkaustuomion, kun käytti äärioikeistolaisesta kuntapoliitikosta ilmausta ”natsipelle”.

Kai tuette Vehkoota, ehdoitta?

Varmistan vain. Ette nimittäin ole osoittanut sananvapausasiassa suurta johdonmukaisuutta. Helsingin Sanomien toimittaja Tommi Nieminen halusi jutussaan tietää, hyväksyttekö kristittyjen Jumalan pilkkaamisen. Kysymys on mielestänne vaikea, ja saivartelun jälkeen annatte ymmärtää, että Jumalan pilkkaaminen ei käy päinsä.

Miksi ei? Jos ja kun Jumala on suuri, mitä hän välittää ihmisrääpäleen poikkipuolisista sanoista? Miten horjuvaa uskonne on, jos herjaukset pystyvät kolhimaan sitä?

Jumalanpilkan kavahtaminen on hämärä oikku uskovaisessa logiikassa. Eikä närkästys ole kristittyjen yksinoikeus. Profeetta Muhammed ei kerta kaikkiaan voi olla niin pikkusieluinen jumalhahmo, että pilapiirrokset liikuttaisivat häntä. Charlie Hebdo -lehteen vuonna 2015 hyökänneet terroristit alleviivasivat: uskomme kaatuu, jos hengitätte sitä kohti.
 
Sanoitte ja sanotte jämäkästi J-sanat: Jumala, Jeesus. Olette ainoita julkisia henkilöitä, jotka niin tekevät. Kun käytössä on riittävän rikkinäinen puhelin, päädytään tilanteeseen, jossa Päivi Räsänen on yhtä kuin kirkon rääväsuinen tiedotusosasto. Harhaluulon täytyy piinata teitä. Tuskin haluatte edustaa kirkon söpöjä arvoja. Tehän edustatte, ammattinimikkeenne mukaisesti, kansaa.

#Sananvapaus. Lisäsitte tunnisteen syyskuisen Pride-kritiikkinne loppuun. Käsitteestä on tullut teille tärkeä, ymmärrettävistä syistä. Sanomisistanne on tehty reilussa vuodessa neljä tutkintapyyntöä. Olette poliitikon kiireistänne huolimatta joutunut istumaan kuulusteluhuoneissa lukemassa Raamattua poliiseille, jotka eivät ole kuulleet Paavalista rippikoulun jälkeen.

Raija. Olisitteko vielä homoillan aikoihin uskonut, että nykyisen arkkivihollisenne nimi on Raija? Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen on ottanut teidät pakanakseen ristiretkellä vihapuhetta vastaan. Tuloksetta, toistaiseksi. Surkuhupaisin kantelu koskee kommenttejanne Maria Veitolan televisio-ohjelmassa vuonna 2018. Edes asian esille nostanut yksityishenkilö ei ollut vaivautunut tarkistamaan, mitä todella sanoitte. Riitti, että tuli epämiellyttävä tunnelma Räsäsestä. Sellaista ei niellä vapaassa Suomessa.

Kiistätte toimineenne vihan nimissä – viimeksi Helsingin Sanomien sunnuntaisivujen haastattelussa syyskuun alussa. Vetoatte Vuorisaarnaan ja Jeesuksen näkemykseen helvetin tulen ansaitsemisesta.

”Hän puhuu siinä tosi rajusti”, painotatte. Useat muutkin Jumalan pojan lausunnot flirttailevat vihapuheen kanssa. Jeesus ei tullut tuomaan rauhaa vaan miekan. Hän on jyräävä reetori, koska uskoo asiaansa vankkumatta. Fariseukset, Jerusalemin Toiviaiset, yrittävät vaientaa Jeesusta. Lopulta ei auta muu kuin maailmanhistorian tunnetuin kidutusmurha.

Vihapuhetutkintanne olisivat naurettavaa näytöstä elleivät ne osoittaisi, miten hataralla pohjalla sananvapaus on 2020- luvun Suomessa.

Edes muutaman vuoden takaiset vapaa-ajattelijat, Raamattuja pornolehtiin vaihtaneet idiootit, eivät olisi osanneet toivoa, että pelkkä pyhän kirjan siteeraaminen voisi johtaa kuulustelutoimenpiteisiin. Toimittaja Johanna Vehkoo sai jo kunnianloukkaustuomion, kun käytti äärioikeistolaisesta kuntapoliitikosta ilmausta ”natsipelle”.

Kai tuette Vehkoota, ehdoitta?

Varmistan vain. Ette nimittäin ole osoittanut sananvapausasiassa suurta johdonmukaisuutta. Helsingin Sanomien toimittaja Tommi Nieminen halusi jutussaan tietää, hyväksyttekö kristittyjen Jumalan pilkkaamisen. Kysymys on mielestänne vaikea, ja saivartelun jälkeen annatte ymmärtää, että Jumalan pilkkaaminen ei käy päinsä.

Miksi ei? Jos ja kun Jumala on suuri, mitä hän välittää ihmisrääpäleen poikkipuolisista sanoista? Miten horjuvaa uskonne on, jos herjaukset pystyvät kolhimaan sitä?

Jumalanpilkan kavahtaminen on hämärä oikku uskovaisessa logiikassa. Eikä närkästys ole kristittyjen yksinoikeus. Profeetta Muhammed ei kerta kaikkiaan voi olla niin pikkusieluinen jumalhahmo, että pilapiirrokset liikuttaisivat häntä. Charlie Hebdo -lehteen vuonna 2015 hyökänneet terroristit alleviivasivat: uskomme kaatuu, jos hengitätte sitä kohti.
Tietokirjailija Jussi K. Niemelä, vanha Raamatut pornolehtiin -tempauksen aktiivi, pitää teitä blogissaan nykypäivän Hannu Salamana. Vertaus on osuva: 1960-luvulla nuori kirjailija ravisteli konservatiiveja, 2020-luvulla uskovainen poliitikko ravistelee nuoruuttaan pitkittäviä twiittaajia.

Arvostaisin sananvapaustaisteluanne, jos olisitte vielä enemmän Salama. Hänhän ilmoitti syyttäjälleen kesken jumalanpilkkaoikeudenkäynnin, että halusi Juhannustanssit-romaanillaan ”pilkata ja loukata kansalaisten jumalakäsitystä ja uskonnollisia tunteita.” Entä jos tekin lakkaisitte kiistämästä vihapuhesyytöksiänne? Käsi sydämelle: ette varmaankaan ajattele, että seksuaalivähemmistöt pitävät lausuntojanne miellyttävinä tai edes ei-vihamielisinä?

Yökylässä Maria Veitola -ohjelmassa kerroitte kärsivänne siitä, että homolausuntonne ovat loukanneet. Juontaja vaikuttui ja eteerinen taustamusiikki lähti soimaan. Silti lähetyksestä seurasi tutkintapyyntö.

Miksi sievistellä? Vihaatte homoja, koska he rikkovat Jumalan luomisjärjestystä. Sanokaa tämä, kun poliisi seuraavan kerran kysyy. Teillä on oltava siihen vapaus, sanaan ja syntiin. Salaman armahti Kekkonen – Niinistöstä tuskin on pelastajaksenne. Näyttäisitte huonolta hänen ansioluettelossaan.

Ajat ovat kovat mutta debatit liian usein näennäisiä, pumpulissa painivia. Kaikkien instanssien ja yksityishenkilöiden pitäisi kestää raaempaa kielenkäyttöä. Enemmistöjen, vähemmistöjen, siltä väliltä olevien ja erityisesti niiden, joilla on tukenaan Jumala. Jumalanpilkkapykälä korvattiin rikoslaissa ”uskonrauhan rikkomisella” vuonna 1999. Sanamuoto on huvittava. Kuka haluaa uskolleen, levottomalle etsinnälleen, rauhan?

En tarkastele asiaa ateistiselta pohjalta, vaikka Jumala ja minä olemmekin kääntäneet toisillemme selät. Uskon ylösnousemukseen mutta en siihen, että pystyisin elämään kristittynä. Aktiivisesta hartauselämästäni ei silti ole kauan. Kun uskonrauhaani silloin rikottiin suvivirsikriittisillä kolumneilla, olin innoissani. Tutustuin Christopher Hitchensin teokseen Jumala ei ole suuri löydettyäni Jumalan suuruuden.

Eivätkö Luojan pilkkaaminen ja hänen kannattajiensa rauhan rikkominen edusta elävintä kristillistä traditiota? Vainot ja katakombit ovat tehneet uskosta intensiivistä. Ratkaisevin pilkan ja häpeän spektaakkeli sijoittuu hiljaiseen viikkoon. Matka Getsemanesta tuomion kautta Golgatalle on yhtä Jumalan alas ampumista. Ruoskinta tekee Jeesuksesta kuolemattoman.

Vai kuinka on? Riiput ristillä jo, Päivi Räsänen. Vielä on mahdollisuus tehdä riippumisesta kunniakkaampaa. Pilkatkaa ja myöntäkää pilkanneenne. Ihmisen Poika ilmoittautuu asianajajaksenne.

Ystävällisin terveisin

Antti Hurskainen

Päivää ennen lehden ilmestymistä Iltalehti uutisoi, että valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaisella on harkinnassa jo viides Räsäseen kohdistuva tutkintapyyntö.
 
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009668752.html

Viro hyväksyi samaa sukupuolta olevien avioliitot

Pääministeri Kallas iloitsee päätöksestä Twitterissä.

20.6. 13:22
VIRON parlamentti Riigikogu on tiistaina hyväksynyt samaa sukupuolta olevien avioliitot. Laki astuu voimaan 1. tammikuuta 2024.

Viro on ensimmäinen Baltian maa, joka hyväksyy sukupuolineutraalin avioliittolain.

Huhtikuussa maan pääministeri Kaja Kallas lupasi laillistavansa samaa sukupuolta olevien avioliitot ”mahdollisimman nopeasti”. Toukokuussa hallitus hyväksyi esityksen, minkä jälkeen se siirtyi Riigikogun käsittelyyn.

Lakimuutos hyväksyttiin Riigikogussa äänin 55–34, ainoastaan kaksi kuukautta uuden hallituskoalition aloituksen jälkeen.

Samaa sukupuolta olevat parit saavat myös oikeuden adoptoida yhteisiä lapsia. Lisäksi säilyy mahdollisuus tehdä rekisteröity parisuhdesopimus.



Äänestyksestä kirjoittaa esimerkiksi Viron yleisradioyhtiö Eesti Rahvusringhääling, joka sanoo Viron olevan ”toinen Itä-Euroopan maa Slovenian jälkeen, jossa samansukupuoliset voivat mennä naimisiin”.

KALLAS iloitsi äänestystuloksesta Twitterissä. Viestissään hän yhdisti Viron lakimuutoksen Pohjoismaihin.

– Liitymme muiden Pohjoismaiden seuraan tällä historiallisella päätöksellä. Olen ylpeä maastani. Rakennamme yhteiskuntaa, jossa kaikkien oikeuksia kunnioitetaan ja ihmiset voivat rakastaa vapaasti, Kallas kirjoitti.

Myös ulkoministeri Margus Tsahkna on päätöksestä mielissään.

– Olemme ylpeästi ensimmäinen Baltian maa, joka laillistaa samaa sukupuolta olevien avioliitot, Tsahkna kirjoitti.

EURONEWS kertoo virolaisten asenteiden sukupuolineutraalia avioliittolakia kohtaan muuttuneen viime vuosina radikaalisti.

Sen mukaan 53 prosenttia virolaisista kannattaa samansukupuolisten avioliitto-oikeutta. Ainoastaan kaksi vuotta sitten luku oli 34 prosenttia.

Riigikogun puhemies Lauri Hussar uskoo muutoksen johtuvan osittain Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainassa.

– Se [sota] yhdisti meidät auttamaan Ukrainaa ja vei meidät liberaalin demokratian juurille. Uskon sen saaneen meidät miettimään, mikä on meille yhteiskuntana tärkeää, Hussar kommentoi Liettuan yleisradioyhtiö LRT:lle.
 
1. Pietarin kirje 2


1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,

2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".

4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,

5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".

7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"

8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.

9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

11 Rakkaani, niinkuin outoja ja muukalaisia minä kehoitan teitä pidättymään lihallisista himoista, jotka sotivat sielua vastaan,

12 ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa etsikkopäivänä.

13 Olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle järjestykselle Herran tähden, niin hyvin kuninkaalle, joka on ylin,

14 kuin käskynhaltijoille, jotka hän on lähettänyt pahaa tekeville rangaistukseksi, mutta hyvää tekeville kiitokseksi;

15 sillä se on Jumalan tahto, että te hyvää tekemällä tukitte suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä-

16 niinkuin vapaat, ei niinkuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niinkuin Jumalan palvelijat.

17 Kunnioittakaa kaikkia, rakastakaa veljiä, peljätkää Jumalaa, kunnioittakaa kuningasta.

18 Palvelijat, olkaa kaikella pelolla isännillenne alamaiset, ei ainoastaan hyville ja lempeille, vaan nurjillekin.

19 Sillä se on armoa, että joku omantunnon tähden Jumalan edessä kestää vaivoja, syyttömästi kärsien.

20 Sillä mitä kiitettävää siinä on, jos te olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden piestään? Mutta jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte kärsiä, niin se on Jumalan armoa.

21 Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,

22 joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",

23 joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee,

24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut".

25 Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.
 
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c175ae14-476b-4d64-81b9-6533fda52d88

Kunniatohtoriksi vihitty Sanna Marin puhui valmistuneille New Yorkissa: ”Naisia ei ole riittävästi johtajina”

Pääministeri Sanna Marin oli yliopiston valmistujaistilaisuuden pääpuhujana New Yorkissa.

Tiistai 16.5.2023 klo 21:59 (päivitetty 17.5.2023 klo 20:14)

Suomen pääministeri Sanna Marin (sd) oli pääpuhujana New Yorkin yliopiston valmistujaisjuhlassa keskiviikkona. Samassa tilaisuudessa yliopisto vihki Marinin kunniatohtoriksi, joka on korkein yliopiston antama huomionosoitus.

New Yorkin yliopisto perusteli Marinin kunniatohtoriksi nimitystä Suomen vankalla johtamisella läpi korona-ajan ja sillä, miten suorapuheisesti Marin viesti Suomen liittymisestä Natoon.

Baseball-seura New York Yankeesin kotistadionille Yankee Stadiumille oli pakkautunut yli 30 000 ihmistä juhlimaan valmistuneita.

– Valmistujaispäivä on käännekohta, muutoksen päivä. Ajattelin, että sen vuoksi tämä on hyvä päivä puhua muutoksesta, Marin kertoi juhlakansalle.

Kokonaisuutena Marinin puhe oli vahva arvopuhe, jossa hän puolusti voimakkaasti muun muassa demokratiaa, sukupuolten välistä tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja ihmisoikeuksia.

Marin kertoi yleisölle kuulleensa toistuvasti kaksi kysymystä sen jälkeen, kun hänestä oli tullut pääministeri. Häneltä on haluttu tietää, oliko hän aina halunnut pääministeriksi ja kuinka hän oli saavuttanut asemansa.

– Halusin muuttaa maailmaa. Ymmärsin, että se on myös minun vastuullani, hän kertoi.

Marinin neuvot

Marin lähestyi valitsemaansa teemaa omien kokemustensa kautta. Hän oli koonnut puheensa kolmen keskeisen neuvon ympärille.

– Ensimmäinen neuvoni: Teillä on oikeus haluta asioita ja haluta asioiden muuttuvan. Toinen neuvoni: Haluaminen ei riitä. Muuttaaksenne asioita teidän on otettava ohjat käsiinne, hän rohkaisi vastavalmistuneita.

– Kolmas neuvo: Teidän on lakattava pelkäämästä.

Taiten rakennetussa puheessaan Marin teroitti muun muassa nuorten vastuuta maailmasta, jota uhkaavat useat haasteet.

– Maailma on monimutkaisempi kuin koskaan. Meneillään olevat geopoliittiset haasteet yrittävät kyseenalaistaa arvot, joihin uskomme, hän sanoi.

– Ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden katoaminen uhkaavat olemassaoloamme. Digitalisaatio ja tekoälyn kehitys tuovat vallankumouksellisia muutoksia yhteiskuntiimme.

Historia ei päättynyt
Marin viittasi puheessaan lyhyesti myös filosofi Francis Fukuyaman kuuluisaan, mutta usein väärin ymmärrettyyn ajatukseen historian lopusta.

– Odotimme, että sananvapauden, oikeusvaltioperiaatteen, sukupuolten välisen tasa-arvon ja demokratian kaltaisten arvojen kukoistavan käsi kädessä vapaan markkinatalouden laajenemisen kanssa, hän sanoi.

– Uskoimme näkevämme vähemmän autoritaarista vallankäyttöä, enemmän monimuotoisuutta ja paremman maailman, jossa ketään ei syrjittäisi ihonvärin, sukupuolen, seksuaalisen suuntautuneisuuden tai uskonnon takia.

Marin huomautti, että tiedonsaantivapauden ja internetin uskottiin laajentavan kaikkien ymmärrystä. Näin ei kuitenkaan käynyt.

– Historia ei päättynytkään. Sananvapautta ja muita demokratian keskeisiä elementtejä kyseenalaistetaan ja rajoitetaan kaikkialla maailmassa, hän sanoi.

– Sukupuolten tasa-arvo on ottanut harppauksin takapakkia ympäri maailman. Oikeutta turvalliseen aborttiin on rajoitettu myös Euroopassa. Sukupuolen moninaisuuden ilmaiseminen esitetään uhkana.

Huolestuttavan kehityksen huippu on Marinin mukaan sodan palaaminen Euroopan maaperälle. Hän syyttää aiheellisesti Venäjää kansainvälisen järjestyksen rikkomisesta ”julmalla ja laittomalla hyökkäyksellä Ukrainaan”.

Pääministerin mukaan kaikissa näissä kysymyksissä on kyse arvoista. Tällöin kukaan ei voi pysyä puolueettomana.

– Jokaisen on valittava puolensa, sillä keskitietä ei ole, hän sanoi.
 
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c175ae14-476b-4d64-81b9-6533fda52d88

Kunniatohtoriksi vihitty Sanna Marin puhui valmistuneille New Yorkissa: ”Naisia ei ole riittävästi johtajina”

Pääministeri Sanna Marin oli yliopiston valmistujaistilaisuuden pääpuhujana New Yorkissa.

Tiistai 16.5.2023 klo 21:59 (päivitetty 17.5.2023 klo 20:14)

Suomen pääministeri Sanna Marin (sd) oli pääpuhujana New Yorkin yliopiston valmistujaisjuhlassa keskiviikkona. Samassa tilaisuudessa yliopisto vihki Marinin kunniatohtoriksi, joka on korkein yliopiston antama huomionosoitus.

New Yorkin yliopisto perusteli Marinin kunniatohtoriksi nimitystä Suomen vankalla johtamisella läpi korona-ajan ja sillä, miten suorapuheisesti Marin viesti Suomen liittymisestä Natoon.

Baseball-seura New York Yankeesin kotistadionille Yankee Stadiumille oli pakkautunut yli 30 000 ihmistä juhlimaan valmistuneita.

– Valmistujaispäivä on käännekohta, muutoksen päivä. Ajattelin, että sen vuoksi tämä on hyvä päivä puhua muutoksesta, Marin kertoi juhlakansalle.

Kokonaisuutena Marinin puhe oli vahva arvopuhe, jossa hän puolusti voimakkaasti muun muassa demokratiaa, sukupuolten välistä tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja ihmisoikeuksia.

Marin kertoi yleisölle kuulleensa toistuvasti kaksi kysymystä sen jälkeen, kun hänestä oli tullut pääministeri. Häneltä on haluttu tietää, oliko hän aina halunnut pääministeriksi ja kuinka hän oli saavuttanut asemansa.

– Halusin muuttaa maailmaa. Ymmärsin, että se on myös minun vastuullani, hän kertoi.

Marinin neuvot

Marin lähestyi valitsemaansa teemaa omien kokemustensa kautta. Hän oli koonnut puheensa kolmen keskeisen neuvon ympärille.

– Ensimmäinen neuvoni: Teillä on oikeus haluta asioita ja haluta asioiden muuttuvan. Toinen neuvoni: Haluaminen ei riitä. Muuttaaksenne asioita teidän on otettava ohjat käsiinne, hän rohkaisi vastavalmistuneita.

– Kolmas neuvo: Teidän on lakattava pelkäämästä.

Taiten rakennetussa puheessaan Marin teroitti muun muassa nuorten vastuuta maailmasta, jota uhkaavat useat haasteet.

– Maailma on monimutkaisempi kuin koskaan. Meneillään olevat geopoliittiset haasteet yrittävät kyseenalaistaa arvot, joihin uskomme, hän sanoi.

– Ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden katoaminen uhkaavat olemassaoloamme. Digitalisaatio ja tekoälyn kehitys tuovat vallankumouksellisia muutoksia yhteiskuntiimme.

Historia ei päättynyt
Marin viittasi puheessaan lyhyesti myös filosofi Francis Fukuyaman kuuluisaan, mutta usein väärin ymmärrettyyn ajatukseen historian lopusta.

– Odotimme, että sananvapauden, oikeusvaltioperiaatteen, sukupuolten välisen tasa-arvon ja demokratian kaltaisten arvojen kukoistavan käsi kädessä vapaan markkinatalouden laajenemisen kanssa, hän sanoi.

– Uskoimme näkevämme vähemmän autoritaarista vallankäyttöä, enemmän monimuotoisuutta ja paremman maailman, jossa ketään ei syrjittäisi ihonvärin, sukupuolen, seksuaalisen suuntautuneisuuden tai uskonnon takia.

Marin huomautti, että tiedonsaantivapauden ja internetin uskottiin laajentavan kaikkien ymmärrystä. Näin ei kuitenkaan käynyt.

– Historia ei päättynytkään. Sananvapautta ja muita demokratian keskeisiä elementtejä kyseenalaistetaan ja rajoitetaan kaikkialla maailmassa, hän sanoi.

– Sukupuolten tasa-arvo on ottanut harppauksin takapakkia ympäri maailman. Oikeutta turvalliseen aborttiin on rajoitettu myös Euroopassa. Sukupuolen moninaisuuden ilmaiseminen esitetään uhkana.

Huolestuttavan kehityksen huippu on Marinin mukaan sodan palaaminen Euroopan maaperälle. Hän syyttää aiheellisesti Venäjää kansainvälisen järjestyksen rikkomisesta ”julmalla ja laittomalla hyökkäyksellä Ukrainaan”.

Pääministerin mukaan kaikissa näissä kysymyksissä on kyse arvoista. Tällöin kukaan ei voi pysyä puolueettomana.

– Jokaisen on valittava puolensa, sillä keskitietä ei ole, hän sanoi.
”Miksi minä?”
Puheensa lopuksi Marin pohdiskeli ääneen, miksi hänet oli pyydetty puhumaan New Yorkin yliopiston valmistujaisjuhliin.

– Miksi juuri minä olen jakamassa teille neuvoja? Koska naisia ei ole lähellekään riittävästi johtavissa asemissa, hän vastasi.

– Ei ole lähellekään riittävästi nuoria eikä eri taustoista tulevia. Vallan kasvot eivät muistuta ihmisten kasvoja. Tämän on muututtava.

LUE MYÖSNäkökulma: Tästä syystä Sanna Marinia tulee vielä ikävä

New Yorkin yliopisto on huomioinut Marinin puheen näkyvästi muun muassa sitaattien ja kuvien avulla sosiaalisessa mediassa. Yliopiston myöntämä arvonimi kertoo Marinin asemasta, joka luo omalta osaltaan positiivista Suomi-kuvaa.

Puhe on saanut kiittävää palautetta myös Suomessa.

– Olipa hieno kunnianosoitus Sanna Marinille – ja hieno puhe, kokoomuksen kansanedustaja Sari Multala kehuu Twitterissä.

– Riippumatta siitä, mitä puoluetta kannatat, tää on Suomelle kova juttu, Greenpeacen ilmastoasiantuntija Kaisa Kosonen twiittaa.

Lisäksi muun muassa Väestöliitto ja UN Women Suomi huomioivat Marinin puheen. Väestöliitto kiitti Marinia siitä, että tämä huomioi seksuaalioikeuksien huolestuttuvan tilan.

Valmistujaisjuhlassa Marin esiteltiin Suomen historian nuorimpana pääministerinä, mikä sai yleisöltä äänekkäät suosionosoitukset. Esittelypuheessa huomioitiin myös Marinin vaatimattomat lähtökohdat ja se, kuinka hän johti Suomen Natoon. Lisäksi Marinin tuki Ukrainalle sai kiitosta.

– Arvokkaasti ja rehellisesti johtaessasi toimit esimerkkinä demokratian mahdollisuuksista teoissa ja osoitit rohkeutta puolustaessasi yleistä turvallisuutta hyökkäyksiä vastaan, yliopiston johtaja Andrew Hamilton totesi esittelypuheessaan.

– Edustat kansalaisuuden toteutumista ja inhimillisen johtajuuden vaikutusta.

Marinin lisäksi samassa juhlassa vihittiin kunniatohtoreiksi myös Nobel-palkinnon saanut kemisti Carolyn Bertozzi, balettitanssija Misty Copeland sekä matemaatikko Freeman A. Hrabowski.
 
Kas kun Setaa ei yhtään suututa mitä oikeat sukupuolivähemmistöjä sortavat uskonnolliset toimijat kailottavat ja opettavat. Vrt. Itä- Helsingin imaamit sun muut.
 
"joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut"."

Tuohan on aivan järjetön lause kun silloin oli maanjäristys ja täysikuu. Ihminen ei ehkä ymmärtänyt asiayhteyksiä ollenkaan?



1. Pietarin kirje 2

6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".

7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"

8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.

15 sillä se on Jumalan tahto, että te hyvää tekemällä tukitte suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä-

16 niinkuin vapaat, ei niinkuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niinkuin Jumalan palvelijat.

21 Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,

22 joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",

23 joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee,

24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut".

25 Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.
 

Yhteistyössä