Serku synnytti sektiolla ja kehuu että on nyt kokenut sekä alatiesynnytksen tuskan ja sektion

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joo-o
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joo-o

Vieras
Tuttu synnytti sektiolla ja kehuu että on nyt kokenut sekä alatiesynnytyksen tuskan ja sektion....

Hänellä ehti kohdunsuu aueta 4 senttiä (4h aikana) ennenkuin vietiin sektioon. Oli kuulemma ihan tuskissaan noista supistuksissa ja sai epiduraalin jo 3cm kohdalla. Nyt kehuu että on kokenut alatie synnytyksen ja sektion. Ensimmäinen lapsi kyseessä ja ikää 32v...

Itsellä on 4 lasta. Ensimmäinen synnytys 3h ilman puudutusta, toka synnytys oli perätilasynnytys 10h ilman puudutusta, kolmas sektio ja neljäs synnytys 24h + epiduraali mikä meni vahingossa spinaalikanavaan ja puutu vain jalat. Joten kaikkea olen kokenut. Minulla ei ole mitään vastaan puudutuksia tai sektiota. Ärsyttää vaan kun kehuskelee että oli kuolla synnytys tuskiin ja nyt on kokenut kummankin. Hänellä ei ole tietoakaan mitä on tuskat siinä vaiheessa kun kohdunsuu on 9cm auki tai ponnistusvaiheesta...

Nyt hänen lapsi on 5kk ja aikoo viedä heti päiväkotiin kun täyttää 9kk. Töihin ei oisi pakko mennä mutta pää hajoaa kotona. Hohhoi.. Miksi sitten lapsia hankkii...

Aha. No minäkin ehdin ihan riittävästi kokea alatiesynnytyksen tuskia vaikka avautuminen pysähtyikin 6 senttiin ja epiduraalinkin sain. Ennen epiduraalia koetut tuskat riittivät kyllä kertomaan minulle, että sektio on huomattavasti kivuttomampi tapa synnyttää. Eli vaikken ole synnyttänyt loppuun asti alateitse, niin kipuja osaan verrata. Ei edes kiinnosta tietää mitä helvettiä se olisi ollut jos olisi pitänyt puskea lapsi alakautta ulos.

Ja vielä sitä ihmettelen miten hän sai sektion, kun minäkin jouduin meiän tytön joka oli 3,500kg synnyttää perätilassa alakautta. Syytä ei sektiolle ole ikinä kertonut. Minun oma sektio johtui siitä että meiän poja n napanuora oli kaulan ympärillä....

Jotenkin vaan pisti ärsyttää... Ehkä ihan turha aloitus... Sori kaikille ketä ärsyttää

Aha. No minäkin ehdin ihan riittävästi kokea alatiesynnytyksen tuskia vaikka avautuminen pysähtyikin 6 senttiin ja epiduraalinkin sain. Ennen epiduraalia koetut tuskat riittivät kyllä kertomaan minulle, että sektio on huomattavasti kivuttomampi tapa synnyttää. Eli vaikken ole synnyttänyt loppuun asti alateitse, niin kipuja osaan verrata. Ei edes kiinnosta tietää mitä helvettiä se olisi ollut jos olisi pitänyt puskea lapsi alakautta ulos.

Ja kerrot tämän faktan nyt yhden synnytyksen perusteella.
Olen saanut kolme lasta sektiolla, nejä alateitse ja jokainen sektio on ollut kivuliaampi kuin yksikään alatiesynnytys. Vaikka se ei olekkaan mikään kipukilpailu, tuo jopa loukkaa. Miltä itsestäsi tuntuisi vähättely jostain omasta traumaattisesta kipukokemuksesta.

Sinulla oli hyvä tuuri jos sektio oli kivuttomampi, ole onnellinen siitä. Älä lauo muka faktoja oman kokemuksen perusteella.

[QUOTE="Kata";24955336]Ja kerrot tämän faktan nyt yhden synnytyksen perusteella.
Olen saanut kolme lasta sektiolla, nejä alateitse ja jokainen sektio on ollut kivuliaampi kuin yksikään alatiesynnytys. Vaikka se ei olekkaan mikään kipukilpailu, tuo jopa loukkaa. Miltä itsestäsi tuntuisi vähättely jostain omasta traumaattisesta kipukokemuksesta.

Sinulla oli hyvä tuuri jos sektio oli kivuttomampi, ole onnellinen siitä. Älä lauo muka faktoja oman kokemuksen perusteella.[/QUOTE]

Okei, unohdin kertoa että MINULLE sektio on huomattavasti kivuttomampi tapa. En tiedä missä olet sektiosi kokenut, mutta monessa sairaalassa on sektionjälkeinen kivunlievitys aivan lapsenkengissä. Taysissa sektion jälkeen saa kipupumpun, joten kivunlievitys on yleensä riittävä.

Ja vielä sitä ihmettelen miten hän sai sektion, kun minäkin jouduin meiän tytön joka oli 3,500kg synnyttää perätilassa alakautta. Syytä ei sektiolle ole ikinä kertonut. Minun oma sektio johtui siitä että meiän poja n napanuora oli kaulan ympärillä....

Jotenkin vaan pisti ärsyttää... Ehkä ihan turha aloitus... Sori kaikille ketä ärsyttää

No en miekään kaikille selvitä miksi mä avauduin 5cm ja "sain" sektion. Varmasti silläkin kaverilla oli siihen hyvä syy vaikkei sitä selitäkään.

tälläkin palstalla opittua, sektio ei ole synnytys, eikä yksi lapsi+vanhemmat ole perhe... MITÄ VÄLIÄ sillä on, miten se vauva on pusattu maailmaan, kunhan se on tehty ja voi hyvin????? sama lopputulos, perkele!!!!!

Veikkaisin, että onkin kokenut todelliset tuskat. Hidas avautuminen tai synnytyksen pysähtyminen kohtuvat usein tarjontavirheestä. Nämä äidin ovat monesti todella kipeitä! Itse en ole esim ponnistusvaiheessa kokenut mitään tuskia, lapsi on vaan liukunut:)

Hei, mä olen meinannut kuolla synnytykseen - aivan oikeasti. Tehollakin olin tajuttomana viikon - että revi siitä =) sähän olet helpolla päässyt,pientä kipuilua vaan. Mä olin huonossa kunnossa vielä 6kk synnytyksen jälkeen.

Get the point?

Tavallaan ymmärrän, miksi aloittajaa ärsyttää.

Itselläni on kokemusta vain alatiesynnytyksestä, joka oli vielä tuskaisempi kokemus kuin mitä olisin osannut ikinä kuvitella (vähän sama juttu kuin kovassa krapulassa, että aluksi luulee kuolevansa ja lopulta toivoo että niin käy:D). Luulisin silti, että sektio olisi ollut hankalampi vaihtoehto ainakin toipumisajan ja siihen liittyvien kipujen suhteen.

Mikäli oma synnytykseni olisikin päätynyt sektioon, en kuitenkaan brassailisi että minulla on kokemusta alatiesynnytyksestä - njet, kokemusta olisi kyllä hurjista supistuksista, mutta kun alakautta ei kerran mitään ulos tule, niin ei.

Ymmärrän jos aapeeta tollanen jurputtaa ja saakin mun mielestä. Tollanen nyt oikeasti on vaan ärsyttävää, oli asia mikä tahansa.

Mutta aapeen kommentti "kaikkea olen kokenut" särähti jonkin verran korvaan ja mm. tämä luo mulle aapeestakin tietynlaisen kuvan, saman kuin serkusta.

Olette varmaan serkkusi kanssa mahtava parivaljakko.

Mä kyllä sanoisin omalta kohdaltani, että koin ne molemmat.

Vai riittääkö sekään, että avautumisvaihe kesti 1,5 vuorokautta, sitten ponnistin reilu 30 min. - ja kun ei ottanut onnistuakseen, leikattiin, ettei vauva olisi kuollut?

Ja vein muuten minäkin lapseni hoitoon 10 kk:n ikäisenä.

Enkä tasan ole sen huonompi äiti kuin ap sinäkään. Eikä ole serkkusikaan, vaikka mitä sanoisit.

Kukaan ei voi toisen tuskista tietää mitään. Ja minulla ainakin pahimmat kivut synnytyksessä liittyivät nimenomaan pitkään avautumisvaiheeseen, ponnistusvaihe meni sitten nopeasti. Jollakin toisella on sitten ollut täysin päinvastoin. Ja miten tämä lapsen hoitoon vieminen liittyy synnytykseen mitenkään? Anna toisen elää elämäänsä ja kertoa synnytyksestään niin kuin parhaaksi näkee.

Ai niin, ihmettelit, miksi hankkia lapsia jos vie hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen. Varmaan siksi, että tutee sydämessään olevan lapsenkokoisen kolon.

Voisihan sitä ajatella niinkin, että pitkään kotonaolevat hankkivat lapsia vain siksi, että saisivat olla kotona. Vai mitä?

Sinäkin jouduit synnyttämään ja toinen ei..! No syy voi olla ihan vaan sellainen kun lanteen rakenne. Toiselta onnistuu ja toiselta magneettikuvan perusteella ei onnistu.

Tavallaan ymmärrän, miksi aloittajaa ärsyttää.

Itselläni on kokemusta vain alatiesynnytyksestä, joka oli vielä tuskaisempi kokemus kuin mitä olisin osannut ikinä kuvitella (vähän sama juttu kuin kovassa krapulassa, että aluksi luulee kuolevansa ja lopulta toivoo että niin käy:D). Luulisin silti, että sektio olisi ollut hankalampi vaihtoehto ainakin toipumisajan ja siihen liittyvien kipujen suhteen.

Mikäli oma synnytykseni olisikin päätynyt sektioon, en kuitenkaan brassailisi että minulla on kokemusta alatiesynnytyksestä - njet, kokemusta olisi kyllä hurjista supistuksista, mutta kun alakautta ei kerran mitään ulos tule, niin ei.

Tarkoitin juuri tuota. Ärsytti vaan se että kehuskeli synnyttäneensä kummallakin tavalla. Itsellä oli sektiokin aika kivulias. Haava tulehtu jne. Ei ollut sitä tarkoitus väheksyä. Ärsytti ainoastaan tuo tutun kehuskelu asialla mistä ei kunnolla tiedä

Yhteistyössä