Serku synnytti sektiolla ja kehuu että on nyt kokenut sekä alatiesynnytksen tuskan ja sektion

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joo-o
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja en tahdo imyöskään väheksyä avautumisvaiheen kipua. Olenhan senkin 4krt kokenut.
En ole väittänytkään etten oisi ollut kipeä. Joka kerta luulin kuolevani kipuun juuri avautumisvaiheessa. Tarkoitin vaan että jos on n4h kärsinyt avautumisvaiheesta niin ei ole käsitystä mitä kokonaisuudessaan alatiesynnytys on... En puhunut niinkään kivusta vaan koko tapahtumasta ja kaikkesta mitä siihen liittyy.

Tuttu synnytti sektiolla ja kehuu että on nyt kokenut sekä alatiesynnytyksen tuskan ja sektion....

Hänellä ehti kohdunsuu aueta 4 senttiä (4h aikana) ennenkuin vietiin sektioon. Oli kuulemma ihan tuskissaan noista supistuksissa ja sai epiduraalin jo 3cm kohdalla. Nyt kehuu että on kokenut alatie synnytyksen ja sektion. Ensimmäinen lapsi kyseessä ja ikää 32v...

Itsellä on 4 lasta. Ensimmäinen synnytys 3h ilman puudutusta, toka synnytys oli perätilasynnytys 10h ilman puudutusta, kolmas sektio ja neljäs synnytys 24h + epiduraali mikä meni vahingossa spinaalikanavaan ja puutu vain jalat. Joten kaikkea olen kokenut. Minulla ei ole mitään vastaan puudutuksia tai sektiota. Ärsyttää vaan kun kehuskelee että oli kuolla synnytys tuskiin ja nyt on kokenut kummankin. Hänellä ei ole tietoakaan mitä on tuskat siinä vaiheessa kun kohdunsuu on 9cm auki tai ponnistusvaiheesta...

Nyt hänen lapsi on 5kk ja aikoo viedä heti päiväkotiin kun täyttää 9kk. Töihin ei oisi pakko mennä mutta pää hajoaa kotona. Hohhoi.. Miksi sitten lapsia hankkii...

Kipukynnys on kovin yksilöllistä...Jokainen synnytys on erilainen...kyllä niistä saa ja pitääkin jopa joskus puhua mutta vertailu kaikenkaikkiaan on tyhmää...Toisen aliarvoiminen vielä tyhmempää...

Ja sitten tuosta hoitoon viemisestä...En ymmärrä miksi se kenestäkään oikeasti huonoa äitiä tekee...itse en siihen pysty mutta en myöskään muita sellaisesta päätöksestä arvostele kukin tietää omat rajansa...enkä usko että tuttavasi välittää vähemmän lapsestaan kuin sinä omistasi vaikka kokisikin kotona olemisen vaikeaksi...mikä sinua oikeasti ärsyttää??

Niimpä. Vertailu on tyhmää. Olen samaa mieltä. Siihen ei ollut tarkoitus ruveta.

Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Alkoi vaan nyppiä kun toinen selittää kaikille kuinka on synnyttänyt alakautta sekä sektiolla vaikka on vaan yksi lapsi.

Ymmärrän ap:ta... Kuuluuhan synnytysvaiheeseen tosiaan muutakin kuin avautumisvaihe... mm ponnistusvaihe, vauvan ulos tulo, istukan synnyttäminen ja mahdollisten tikkien opelu puhumatikaan muista toimenpiteistä. Ja onhan se ihan eri saada suoraan vauva rinnalle kuin sektion yhteydessä.

p.s. kummankin olen kokenut

Hölmöä tehdä kilpailutilanne tällaisesta asiasta, jonka jokainen kokee omalla tavallaan. Synnytyskokemusten vertailu kavereiden kesken on ohan mukavaakin, mutta jos siitä kehitetään kauhea taistelu, että kuka kärsi eniten tai kuka oli täydellisin synnyttäjä niin mielestäni mennään metsään ja pahasti.

Ei se minunkaan synnytkseni mennyt kuin elokuvissa, mutta en silti koe tarpeelliseksi sillä retostella. Enkä ole kateellinen niille joilla meni paremmin.

Tosin kerran on tehnyt mieli läimäyttää yhtä henkilöä, kun tuli minulle selvittämään kuinka hänen mielestään lääkkeellinen kohduntyhjennys on huomattavasti kivuliaampaa kuin synnyttäminen. Tällä henkilöllä ei siis vielä ole kokemusta synnyttämisestä, vaan hänelle tehtiin kohduntyhjennys varhaisilla viikoilla keskeytyneen keskenmenon vuoksi (mikä on siis tosi kurja tilanne).

Itselläni synnytystä käynnisteltiin ensin kolme päivää ja kun synnytys vihdoin käynnistyi veivät supistukset kipushokkiin. 19h kärvistelin niissä tuskissa (10h oksitosiinitipassa) ja lopulta synnytys pysähtyi 8cm kohdalla, jolloin sain sektiopäätöksen avotarjonnan vuoksi.
Sektio itsessään meni oikein hyvin, paitsi pahoinvointi happimaskin takia oli järkyttävää. Verenhukka oli suuri ja haava vuoti runsaasti vielä pari päivää leikkauksesta. Kaiken muun kivan lisäksi haava vielä tulehtui tikkien poiston jälkeen.

Mitään isompia traumoja tuosta ei ole jäänyt ja tarkoitus olisi jossain vaiheessa ottaa uusiksi, jos vaikka sitten vähän paremmalla onnella :)

Viimeksi muokattu:
Minäpä synnytin 7 päivää! Olen siis kokenut 8 synnytystä, vaikka nuo käynnistyspäivien (6) supistukset loppuivatkin aina muutamassa tunnissa..
Ja mulla kävi ihan tasan tarkkaan kipeämpää kuin teillä, vaikka puudutus mukamas olikin.
Aloittajan kannattaa nyt muistuttaa serkkuaan siitä, ettei tämä ole synnyttänyt ollenkaan. Lähetä sille s-postilla joku ketjuista, joissa kerrotaan "sektio ei ole synnytys".

Minä en tajua miksi naiset tappelee siitä miten se lapsi on ulos tullut? Itse olen synnyttänyt 3 alatietä, mutta ei minua haittaa yhtään vaikka naapuri on saanut 2 sektiolla. Äitejä ollaan molemmat ihan samalla tavalla.

Joskus, ihan vaan joskus, käy mielessä, että joillekin lapset ja niiden tekeminen on jotain, jolla pääsee tavalla tai toisella pönkittämään omaa egoaan, kun ei oikein muita meriittejä ole, kuin se pitkä tuskainen synnytys, koliikkisen vauvan kanssa valvominen, imetys hampaat irvessä kivusta ja tuskasta huolimatta tai kotona vuosikymmen marttyyrinä kotia ja lapsiaa hoitaen ja omasta elämästä luopuen...

Yhteistyössä