serkkutytön syömisistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täti

Vieras
serkkutyttö on meillä aika usein yökylässä ja pidempiäkin aikoja hoidossa. ongelmaksi on muodostunut syöminen. olen testannut jos vaikka minkälaista ruokaa, takuuvarmoja lasten lemppareita ja ihan tavallisia kotiruokia, mutta kun ei mikään kelpaa. kasviksia ei syö ollenkaan (kotona ei kuulemma tartte ), leivistä kelpaa vain ihan vaalea pullaleipä, jossa ei saa olla mitään ylimäärästä (rouheita tai siemeniä ). hedelmistä kelpaa vain banaani. maitoa ei juo, ruuan kanssa pyytää aina mehua mutta tarjoan vettä, koska meillä mehu on vain herkuttelujuoma. leivänpäällisiä meillä oli tuossa äsken tarjolla makkaraa, kinkkua, juustoa ja kasviksia, mikään ei kelvannut. joku sentään kelpaa, eli herkut. pullaa, keksiä, piirakkaa ja jätskiä menee sellaset määrät ettei omille muksuille meinaa pöydässä mitään riittääkään. näiden tarjoamisen olenkin lopettanut kokonaan ja välipalalla laitan vaan hedelmiä ja vaikka ruisleipää.

tyttö on jos ei nyt lihava niin ainakin hyvin pyöreä. kotonaan ilmeisesti syötetään vain sitä mikä maistuu, eli ranskalaisia, eineslihapullia ja pitsaa. säälittää tyttö jos tuosta vielä paisuu, ihan jo terveyttäkin ajatellen. olenko ihan hirveä natsi jos alan vaivihkaa kiinnittää tytön syömisiin täällä meillä huomiota? jos sillä olisi jotain vaikutusta edes asenteisiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
kylläpä täällä tänään kovasti pohditaan toisten lasten ruokailua :whistle: :xmas: kyllä sun täytyy ihan niille vanhemmille siitä puhua..

vanhemmat ite päivittelevät tytön nirsoutta kun ei mikään kelpaa. mut ihmekös se jos saa syödä vaan sitä mistä tykkää.

toi on aika arka aihe mennä puuttumaan, en kehtais heille sanoa että kuulkaas kun tyttönne paisuu kuin pullataikina tuolla ruokavaliolla.

no se on vain sanorttava jotekin sievästi. Kyllä minä omalle siskolleni viitsisin sanoa. lapsihan syö sitä mitä on tarjolla, ei hän syömättä kauaa voi olla. Tarjoa sinä terveellisä vaihtoehtoja! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Madrigal:
no se on vain sanorttava jotekin sievästi. Kyllä minä omalle siskolleni viitsisin sanoa. lapsihan syö sitä mitä on tarjolla, ei hän syömättä kauaa voi olla. Tarjoa sinä terveellisä vaihtoehtoja! :hug:

niin tätä just ajattelin. että jos meillä olis aina terveellinen linja niinä viikonloppuina kun serkkutyttö on käymässä ja herkuttelut jätettäis oman perheen huviksi.

tiedän kyllä että jos isken pöytään vaikka kasvisvokkia, salaattia ja ruisleipää niin tyttö pyörtyy kauhusta... ;) mutta jos vaikka tekis makaronilaatikon oikein vähärasvasesta jauhelihasta, tummasta makaronista ja lihaliemestä. kasviksia en oikein saa sille menemään kun kotona on sanottu ettei tarvitse syödä.

onko vähän ankeeta jos aamu-, väli- ja iltapalat on pelkkää ruisleipää, kevytjuustoa ja kasviksia?

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
Alkuperäinen kirjoittaja Madrigal:

niin tätä just ajattelin. että jos meillä olis aina terveellinen linja niinä viikonloppuina kun serkkutyttö on käymässä ja herkuttelut jätettäis oman perheen huviksi.

tiedän kyllä että jos isken pöytään vaikka kasvisvokkia, salaattia ja ruisleipää niin tyttö pyörtyy kauhusta... ;) mutta jos vaikka tekis makaronilaatikon oikein vähärasvasesta jauhelihasta, tummasta makaronista ja lihaliemestä. kasviksia en oikein saa sille menemään kun kotona on sanottu ettei tarvitse syödä.

onko vähän ankeeta jos aamu-, väli- ja iltapalat on pelkkää ruisleipää, kevytjuustoa ja kasviksia?

Meillä on aina aamu-ja välipalat ja iltapalat pelkkää ruisleipää, vihannesta, kevytjuustoa...Joskus on keksi jälkkäriksi, jos on ollu esim. sellaista ruokaa ettei oikein mee kuin kannustamen kanssa.

Kyllä sitä oppii kummasti kasviksiakin syömään jos ei muuta ole tarjolla ja vierailu kestää parikin päivää.. Nälkä on ihmeellinen kannustin. ;)

Mutta joo, tuollainen pikkuhiljaa hivuttaminen voisi toimia. Tai lihapullataikinaan reilusti yrttejä ja vaikka sieniä pieneksi pilkottuna, porkkanaa ja tomaattia pastakastikkeeseen, makaronilaatikkoon herne-maissi-paprikaa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja jarna:
Meillä on aina aamu-ja välipalat ja iltapalat pelkkää ruisleipää, vihannesta, kevytjuustoa...

niin meilläkin oman perheen kesken. tai sit lasten lempparia, kaurapuuroa ja pakastemarjoja. :D noita leikkeleitä on tullut ostettua just serkkutyttöä varten (ja vähän miestäkin ), jos edes joku maistuis. mutta jätän ostamati kun eivät mee sit kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Kyllä sitä oppii kummasti kasviksiakin syömään jos ei muuta ole tarjolla ja vierailu kestää parikin päivää.. Nälkä on ihmeellinen kannustin. ;)

Mutta joo, tuollainen pikkuhiljaa hivuttaminen voisi toimia. Tai lihapullataikinaan reilusti yrttejä ja vaikka sieniä pieneksi pilkottuna, porkkanaa ja tomaattia pastakastikkeeseen, makaronilaatikkoon herne-maissi-paprikaa tms.

tähän asti tyttö on ronkkinut jauhelihakastikkeestakin sipulin ja porkkanaRAASTEEN pois... eli käytännössä siis tökkii haarukkaan jokusen jauhelihan, jättää loput ja tenttaa puolen tunnin päästä että koska on välipala ja mitä HYVÄÄ sillon syödään...

tähän asti tyttö on ronkkinut jauhelihakastikkeestakin sipulin ja porkkanaRAASTEEN pois... eli käytännössä siis tökkii haarukkaan jokusen jauhelihan, jättää loput ja tenttaa puolen tunnin päästä että koska on välipala ja mitä HYVÄÄ sillon syödään...
Mulla on lapset olleet kohtuullisen hyviä syömään, varsinkin kuoipus, mutta hänelle iski eskari-iässä sellainen "mä en syö sipulia" -vaihe. Mä laitan lähes kaikkiin ruokiin sipulia, joten sanoin vaan junnulle, että selevä. Ja laitoin sen jälkeen sipulin ruokaan niin hienona soseena, ettei junnu löytänyt ruuastaan yhtään sipuliknööliä. Muutaman kerran jälkeen totesin junnulle, että hyvinhän se sipuli näyttää maistuvan. Eikä junnu sen koommin kitissyt sipulista, vaikken enää sipulia soseuttanutkaan.

Sinuna laittaisin sitä ruokaa, mitä teillä muutkin syö. Ja sanoisin lapselle, että e i ole pakko syödä, mutta muutakaan ei ole tarjolla. Syököön epäterveellisiä herkkuja kotonaan, jos haluaa. Mulla on siskoni lapset olleet hoidossa ja olen heidän ruuissaan huomioinut tietysti allergiat, mutta myös sen, jos joku ruoka on kertakaikkiaan yök yök. Esim en ole lykännyt selleriä ruokaan, kun siskoni poika on ollut syömässä. Niitä yök yökejä saa mun puolestani olla, kunhan niiden määrä on kohtuullinen.

Joo sitä joissain perheissä ruokailu on tätä. Esim. mun veljen perheessä. Ja eilinen keskustelu missä Pakkasrouva avannolla syöttää grillimättöä perheelleen, kun on kuulemma liian vaivalloista keittää perunat ja laittaa uuniin lihapaisti.

kannattaa kokeillä tätä... laita hedelmiä esim. mandariinia,banaania viinirypäleitä iltanaposteluksi kauniisti laitettuna kivalle lautaselle niin varmasti menee. toinen on sitten et teet porkkana ja kurkku tikkuja ja dippikastike bulgarian jugurtista niin kyllä menee, on sellainen sipsien korvike sitten

No, mun täytyy sanoa että jos meillä on lapsia kylässä / hoidossa niin teen ihan sitä samaa ruokaa kun muulloinkin, jos se ei kelpaa niin sitten ollaan ilman. Mä en ala herkkuja sitä varten tarjoilemaan kun toinen ei muuta syö. Kyllä se jossain vaiheessa maistuu kun nälkä on...

Alkuperäinen kirjoittaja herkku:
kannattaa kokeillä tätä... laita hedelmiä esim. mandariinia,banaania viinirypäleitä iltanaposteluksi kauniisti laitettuna kivalle lautaselle niin varmasti menee. toinen on sitten et teet porkkana ja kurkku tikkuja ja dippikastike bulgarian jugurtista niin kyllä menee, on sellainen sipsien korvike sitten

meillä harrastetaan tätä oman porukan kesken ja ite tykätään! tuolle serkkutytöllekin ollaan kyllä tarjottu, mutta ei tosiaan uppoo muu kuin se banaani.

Alkuperäinen kirjoittaja herkku:

meillä harrastetaan tätä oman porukan kesken ja ite tykätään! tuolle serkkutytöllekin ollaan kyllä tarjottu, mutta ei tosiaan uppoo muu kuin se banaani.

jos tosiaan lapsi on noin nirso niin on sitten syömättä. jos ei kerran tarjottu ruoka kelpaa niin voivoi

Alkuperäinen kirjoittaja pikkubertta:
No, mun täytyy sanoa että jos meillä on lapsia kylässä / hoidossa niin teen ihan sitä samaa ruokaa kun muulloinkin, jos se ei kelpaa niin sitten ollaan ilman. Mä en ala herkkuja sitä varten tarjoilemaan kun toinen ei muuta syö. Kyllä se jossain vaiheessa maistuu kun nälkä on...

mä oon jonkun verran yrittäny tulla vastaan ruokien suhteen, kun tosiaan tiedossa on että neiti on TODELLA nirso. spagetit, kalapuikot, nakit sun muut "takuuvarmat" on testattu, mutta kun ei nekään uppoo. mut en nyt noita enää edes yritä vaan alan tarjota ihan meiän perheen kasvis- ja kalapainotteista ruokalistaa, vaikka tiedänkin että se jää tytöltä lautaselle.

kuulin muuten tuossa semmostakin, että kun tyttö on perhepäivähoidossa niin hoitaja kuulemma tarjoaa viisikin välipalaa hoitopäivän aikana! :O karjalanpiirakkaa, pullaa ja semmosta 5 kertaa päivässä niin siinäkin saattaa olla syytä tytön ruokavalion kehnouteen. vanhemmat on tästä vaan tyytyväisiä, pitävät hoitajaa esimerkillisenä kun noin "hyvin" on ruokahuolto järjestetty...