Serkkuni luona vieraiden kohtelu oli ihan karseaa! Mun lapset ei mm. voinut mennä niiden paljuun.

• Viestiketjun aloittaja "Karita"
  • Ensimmäinen viesti
ymmärrän hyvin
[QUOTE="vieras";28848141]Selvä provohan aloittaja on, ei kukaan voi oikeesti olla tuollaisella ajatusmaailmalla varustettu.
Samat säännöt on varmaan suurimmalla osalla lapsiperheistä, aloittajan kaltaisella ideologialla varustettu ei ole varmaan kauhean tervetullut mihinkään kyläpaikkaan perheensä kanssa.
Ei mulla muuta...[/QUOTE]

Kyllä voi, minä ainakin. Minusta elämä on elämistä, eikä tuollaista nipottamista, varten. Ja siltikään se ei siis tarkoita porsastelua. Minulle ainakin on tärkeämpää hauskuus ja vieraanvaraisuus kuin seinät, lattiat ja muut tavarat (joita ei täältä mukaan saa ja jotka voi myös hetkessä menettää...). Minusta te nipottajat taas olette itse täysin naurettavia.

• Tykkää
Reactions: Merengue
"mona"
Noh, en ma tiara mut musta olis aika ankeeta jos meillä olis pelit ja vehkeet enkä antais ystävien niitä kyläillessä käyttää....nimenomaan just kutsuisin jengin meille saunomaan, uimaan ja paljuilemaan. Mikä helkkarin idea on katsella allasta vierestä. Jos serkku oli kutsunut sukulaisensa aiemmin, niin miksi sen paljun vesi oli sit vaihdettu päivää ennen...olis antanut paskaisten sukulaisten lillua edes likasissa ja vaihtanut veden sen jälkeen...
Juuri näin.. Mä tykkään ku meillä on vieraita ja tosiaan lapset saa leikkiä muuallakin kuin omassa huoneessaan ja uima-allas+palju on käyttöä varten. En tykkäis olla kylässä missä kaikki on kiellettyä.Noh, syödä meillä ei saa muutakuin keittiössä tai pihalla, mutta se on aika ymmärrettävää.

ymmärrän hyvin
[QUOTE="vieras";28848195]Mä en tykkää paljuista, enkä niiden omistajista.

Mitä järkeä on ostaa sellainen huvikapistus pihaan, jota ei voi käyttää siihen tarkoitukseen koska on liian työläs, kallis ja hankala käyttää?
Jokainen paljun omistaja valittaa aina sitä hankaluutta.

Sama kuin ostaisi miehelle pihaan ferrarin, mutta sillä saa vain ajaa kuukauden kolmas viikko, torstaina klo 17-19. JEE, kivaa!

Ja meillä kyllä lämpeää sauna vieraille, jos sitä tahtovat ja muutoin on mahdollista, eihän siitä nyt pahemmin vaivaa ole.[/QUOTE]

Niinpä!

"hmh"
No kai sitä saa itse kuitenkin valita kenen kanssa ne paljujuhlat järjestää. useimmat paljuilijathan paljujuhlia järjestääkin... mikä ei tarkoita että joku satunnainen serkku kakaroineen kuuluisi siihen porukkaan jonka kanssa huvittais paljuilla?

"heh"
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän hyvin;28848889:
Kyllä voi, minä ainakin. Minusta elämä on elämistä, eikä tuollaista nipottamista, varten. Ja siltikään se ei siis tarkoita porsastelua. Minulle ainakin on tärkeämpää hauskuus ja vieraanvaraisuus kuin seinät, lattiat ja muut tavarat (joita ei täältä mukaan saa ja jotka voi myös hetkessä menettää...). Minusta te nipottajat taas olette itse täysin naurettavia.
Munkin mielestä materia on yhdentekevää, meillä syödään olkkarissa ja niin edelleen, en välitä rahasta...

mutta kyllähän se olisi kivaa jos olisi täysin puhdasta ja siistiä joskus.

ja niin, sikailen kotona. En muilla.

"Siis"
[QUOTE="vieras";28848195]Sama kuin ostaisi miehelle pihaan ferrarin, mutta sillä saa vain ajaa kuukauden kolmas viikko, torstaina klo 17-19. JEE, kivaa![/QUOTE]
Ei, ei se ole sama.

Se olisi sama, jos paljun saisi käyttökuntoon avaimesta kääntämällä, kuten Ferrarin.

Se olisi sama, jos mun serkun vaimon ilahduttaminen ois mulle yhtä tärkeetä kun mun oman miehen ilahduttaminen.

Se olisi sama, jos joutuisin jokaisen ajokerran näkemään sen Ferrarin eteen saman homman kun paljun siivouksen.

Se olisi sama, jos sen jälkeen kun mies olisi aamulla ajanut kavereidensa kanssa autollaan, sillä ei viitsis enää ajaa illalla perheen kanssa ennen kun se on siivottu, tankki tyhjennetty ja käyty uudelleen tankkaamassa.

Mutta mikä sitten oikeasti olisi sama? Se, jos minä ilmestyisin teidän pihalle perheineni ja sanoisin että hei, me haluttais rosvopaistia, otin meille kertakäyttölautasetkin jo mukaan niin siitä ei oo mitään vaivaa. Ja kun teillä on tämä pihakin, kai se käyttöä varten on? Että voitko nyt käydä ostamassa lampaan, kaivaa kuopan, poltella tulet hiillokselle ja ens viikolla me tultais sitten uudelleen!

pakkosanoa
Meillä on palju ja se on ostettu meitä varten. Se on meidän perheen palju, ei mikään julkinen kylpytynnyri. Meillä kyllä käy "paljuvieraita", mutta se on aika henk.koht juttu. Mitään random serkkuja, joiden kanssa pitää tehdä pakollinen sukulaisvierailu kerran vuodessa en paljuuni päästä.

Hyi helkkari. En todellakaan alkaisi paljuilemaan, saunomaan tms miehen serkkujen kanssa. Eivät ole meille millään tavalla läheisiä.

Kyllä meillä saa elää ja olla. Lapsi saa kavereineen touhottaa omassa huoneessa, telkkarihuoneessa yms. Mun maailma ei kaadu, jos joltakin tippuu keksist muru sohvalle. Mun mielestä taloa, huonekaluja yms kannattaa silti edes yrittää kohdella hyvin.

Mulla on vähän eri käsitys vieraanvaraisuudesta. Kyllä meille on vieraat tervetulleita.
Meillä saa yleensä vatsansa täyteen ruokaa ja/tai herkkuja (tilanteesta riippuen). Meillä toivotetaan vieraat tervetulleeksi ja vieraiden kanssa jutellaan ja heitä viihdytetään.

Meillä saa käyttää vessaa tarpeen tullen. Meillä saa leikkiä ulkona. Meillä voi ottaa vaikka päikkärit, jos väsy tulee. Lapen huoneessa voi leikkiä leluilla, kunhan kohtelee niitä asianmukaisesti. Eikä haittaa, vaikka lelut leviäisivät vähän käytävällekin.
Esittelen mielelläni uutta taloamme vieraille, jos sitä haluavat.
Trampoliini on vapaassa käytössä.

Sen sijaan palju on aika henk.koht juttu meille. Paljuvieraita meillä käy harvoin. Mä en kenenkään einiinläheisen kanssa paljuile. Veljeni perhe esim. käy meillä saunassa ja paljussa. Se ok. Sen sijaan en ala lämmittämään saunaa joillekin serkuille, koska ne eivät mun tapauksessa ole erityisen läheisiä.

Meillä on uusi talo ja minä olen tarkkaan miettinyt jokaisen yksityiskohdan. Meillä on uudet huonekalut, kalliit tapetit yms. Elää täällä saa normaalisti ja en todellakaan huolehdi koko ajan siitä, tuleeko tapettiin tahra. Jos VAHINGOSSA tulee, niin ok. Ei haittaa. Vahinkoja sattuu. Meidän sohvilla saa istua ja maata, mutta monestakin syystä pomppia ei saa tai paskaisilla jaloilla ei rampata sängyllä, sohvilla tms. Koskee myös omaa lastani.

Paljun kanssa on suuri homma, enkä ostaessani sitä edes ymmärtänyt miten työläs se on. Siksi puhdistan ja vaihdan vettä mieluiten vain meitä itseämme varten.

Teidän mielestänne on siis ihan normaalia vieraanvaraisuutta kylvettää toisten kakaroita ja antaa tahmia seiniä?

"jepjep"
Minäkin marssin teille saunakassi mukana. Kai te nyt saunan mulle lämmitätte, kun teillä seillainen on? Kai mä voin lorotella teillä lämpimän suihkun alla niin kauan kuin haluan, kun teillä kertä suihku on ja lämmintä vettä tulee?

Voin varmaan ihan rauhassa tulla likaisilla farkuilla rötköttämään teihdän sohvallenne? Hei sehän on vain tavara ja elämä on elämistä varten!

Voin myös varmaan käyttää teidän hellaa ja uunia ja leipoa teillä, kun teillä kerta uuni on?

Näin
Paljun ymmärrän, että sinne ei vieraita halua laskea, mutta uima-allasta en. Meillä siellä on olleet omat ja naapurien lapset, käyttöönhän se on tarkoitettu, ja lasten leikkimistä ja riemua on kiva seurata. Kyllä minä osaan sen putsauksesta huolehtia asianmukaisesti, ei ole ollut mitään ongelmaa, vaikka kuumina päivinä altaassa oli kerrallaan kuusikin tenavaa uimassa...

"jaana"
Paljuhomman ymmärrän oikein hyvin. Meillä ei ole paljua, mutta jos olisi, en mäkään sinne muita päästäisi. Uima-altaaseen saisi kyllä mennä, jos on sellainen allas, jossa on puhdistuslaitteet.

"vieras"
Meilläkin lapsivieraat syö keittiössä, tai terassilla jos kesäilma ja vietetään aikaa pihalla.
Meilläkään ei leluja kuskata ympäriinsä, jos joku pienempi kantaa niin en tee asiasta suurta numeroa mutta kannan kyllä tavaran takaisin lastenhuoneeeen kun tilaisuus tulee.
Olen melko tarkka uudesta talosta, elämisen jäljet alkaa näkymään väkisinlkin mutta ei kai tarkoitus ole että tieten tahtoen annetaan talon "rapistuvan"
Jos kutsutaan ihmisiä saunoon ja paljuileen niin mainitsen siitä erikseen, ei meille jokainen vieras tule aina paljuun istumaan, vierailuja on erilaisia.
Kyllä, olen siis niuho.

Voih....
Jos te asutte jossakin navetoissa, missä voi sotkea ja syrpätä mielin määrin, sillä koti on elämistä varten niin ok. Tehkää kotonanne mitä lystäätte.

Koette siis turhaksi nipottamiseksi ja naurattavaksi asiaksi sen, että joku esim. rakastaa sisustamista ja/tai haluaa panostaa laatuun? Meillä on ns. "viimeisen päälle" sisustettu koti ja talo uusi. Tykkään, että on siistiä ja ehjää. Elää ja olla saa ja vahinkoja sattuu. En saa slaagia, jos lattiaan tulee vahingossa naarmu.

Kas kummaa, kun meidän lapset eivät ole koskaan tahallaan piirrelleet seinille, rikkoneet yms mitään. Vahinkoja on sattunut ja se on eri asia.
Minä olen opettanut lapsilleni, että keittiössä syödään ja ruokaa ei viedä muualle. Huonekaluihin ei piirrellä ja jos käsissä on esim. suklaata, niin ne kädet pestään. Jos jonnekkin tulee naarmu/tahra/kolhu niin tullaan sanomaan vanhemmille.

Leffailtoina sohvalla saa mässäillä ja laitan alle silloin viltin. Ihan vain siksi, että haluan sohvan olevan hyvässä kunnossa vielä 10v päästäkin.

Meillä voi kuskailla leluja ja majan saa rakentaa yms. Lapsen koulukaveri pökkäsi repulla yhden maljakon rikki ja se ei haitannut. Poika oli pahoillaan ja se oli vahinko. Vahinkoja sattuu ja yksi maljakko ei mun maailmaa kaada.

Miksi uusia tavaroita ja kotia pitäisi ehdoin tahdoin syrpätä? Eikö kannattaisi mahdollisuuksien mukaan varjella ja olla siivosti. Näin se talo/tavara pysyy kauemmin hyvässä kunnossa. Kuten sanoin NORMAALISTI voi elää.

Meillä NORMAALI eläminen sisältää myös käytöstavat.

Yhteistyössä