Sentin venytystä, nyt kaivataan kipeästi neuvoja miten saada menot minimiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä

Vieras
Meillä hieman onnettomasti pääsi luottovelka kasvamaan ja sen takia meneekin iso osa tuloista nyt luoton lyhennyksiin useamman kuukauden ajan. Nyt eletään sitten ihan kädestä suuhun eikä riitä sekään.
Eli menot on saatava nyt ihan minimiin, pitäisi säästää ruuassa (ennen ollaan aika paljon osteltu valmisruokia sekä limsaa, vissyä ja sellaista pientä turhaa melkein joka kauppareissulla.)
En ole kovin hyvä laittamaan ruokaa, mutta nyt pitäisi alkaa laittamaan jotain tosi halpoja perusruokia, jotka olisivat kuitenkin ravitsevia (lapset 2 ja 3v) ja muutenkin tarvitsisi vinkkejä miten saa halvalla perheen ruokittua niin, että ruuasta saa vitamiineja.
Sanomattakin selvää että kaikki limsat sun muut jää nyt hyllyyn, ja varmaan leipäkin kannattaa leipoa itse?
Samoin loppuu tupakanpoltto koska siihen ei ole varaa, ja viinit jää myös viikonloppuisin ostamatta.

Auto syö paljon rahaa kun sillä tulee sitten ajeltua vaikka ei olisi ihan pakkokaan, siis kun on helpompi käydä vaikka kaupassa autolla kuin bussilla tai kävellen. Mutta autosta emme voi luopuakaan. Pitää vaan koittaa vähentää.

Mistähän saisi jotain pientä lisätienestiä?
En voi oikein töihinkään mennä kun olen hoitovapaalla, ei kannata edes viikonlopputyöt, koska sitten hoitolisä ja asumistuki vähenee melkein samassa suhteessa.
Huutonettiin olen jo laittanut kaiken ylimääräisen mitä löytyy.
Pulloja keräämään viikonloppuisin(ko)??

Ja tämä kaikki pihistely pitäisi sitten vielä saada hoidettua niin, että lapset eivät joudu kärsimään siitä, siis että ei tietenkään mistään tärkeästä voida tinkiä.

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

No tarkana katot kaupassa mitä ostat; tarjoukset ym
Teet viikon ruokalistan ja ostat VAAN mitä tarvii.
Ei herkkuja ei turhuuksia.

Ja lisätienesteiksi tarjoaa hän Avonia. =)
http://www.avon.fi/PRSuite/home/home.jsp

Satun itse asiassa olemaan jo Avonin konsultti :D Mutta en ole oikein ollut mukana toiminnassa, mitä nyt tutut jotain tilanneet (juuri vähän aikaa sitten tilasivat niin nyt eivät taas sitten tilaa) :/

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Meillä hieman onnettomasti pääsi luottovelka kasvamaan ja sen takia meneekin iso osa tuloista nyt luoton lyhennyksiin useamman kuukauden ajan. Nyt eletään sitten ihan kädestä suuhun eikä riitä sekään.
Eli menot on saatava nyt ihan minimiin, pitäisi säästää ruuassa (ennen ollaan aika paljon osteltu valmisruokia sekä limsaa, vissyä ja sellaista pientä turhaa melkein joka kauppareissulla.)
En ole kovin hyvä laittamaan ruokaa, mutta nyt pitäisi alkaa laittamaan jotain tosi halpoja perusruokia, jotka olisivat kuitenkin ravitsevia (lapset 2 ja 3v) ja muutenkin tarvitsisi vinkkejä miten saa halvalla perheen ruokittua niin, että ruuasta saa vitamiineja.
Sanomattakin selvää että kaikki limsat sun muut jää nyt hyllyyn, ja varmaan leipäkin kannattaa leipoa itse?
Samoin loppuu tupakanpoltto koska siihen ei ole varaa, ja viinit jää myös viikonloppuisin ostamatta.

Auto syö paljon rahaa kun sillä tulee sitten ajeltua vaikka ei olisi ihan pakkokaan, siis kun on helpompi käydä vaikka kaupassa autolla kuin bussilla tai kävellen. Mutta autosta emme voi luopuakaan. Pitää vaan koittaa vähentää.

Mistähän saisi jotain pientä lisätienestiä?
En voi oikein töihinkään mennä kun olen hoitovapaalla, ei kannata edes viikonlopputyöt, koska sitten hoitolisä ja asumistuki vähenee melkein samassa suhteessa.
Huutonettiin olen jo laittanut kaiken ylimääräisen mitä löytyy.
Pulloja keräämään viikonloppuisin(ko)??

Ja tämä kaikki pihistely pitäisi sitten vielä saada hoidettua niin, että lapset eivät joudu kärsimään siitä, siis että ei tietenkään mistään tärkeästä voida tinkiä.

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

Makaronilaatikko, nakkikeitto ja kaikki mahdolliset ihanat perusruoat on todella edullisia tehdä kotona. Keitothan on siitä ihania, että ne paranevat kaapissa oltuaan yön yli. Tee siis vaan joka toinen päivä lämmin ruoka ja lämmitä seuraavana päivänä uudestaan.

Kannattaa myös kaupasta katsoa niitä päiväystuotteita. Usein saa ihan puoleen hintaan ruokia. Muista katsoa aina ruuista se kilohinta...

Jos teillä on jotain leipomoa lähellä niin kannattaa sieltä kyllä käydä katsomassa leipiä. Itse käyn Linkosuolta ostamassa leivät ja muovikassillisen saa usein viidellä eurolla. Ja siis nämä on ihan tuoretta tavaraa...

Sit lisätienistiä Avonista.... Omalla aktiivisuudella sillä tienaa ihan kivasti.

Leipää on helppo tehdä myös itse. Jos nyt ei ihan ruisleipää, niin vaaleaa. Ja siitä saa ihan hyvää ja terveellisempää jos sekaan akkaa siemeniä tai jotain rouhetta tai leseitä/hiutaleita.
itse teen ruisleipää ja 6kpl maksaa keskimäärin 3e.

Ovatko lapsesi vielä vaipoissa? Kestovaipattamalla säästää myös ajan oloon pitkän pennin.
Pakastevihannekset ovat edullisia, samoin peruna ja porkkana. Joku jauhelihakeitto ei paljoa maksa ja jos käy kaupassa aamulla, törmää usein 50 % alennuksella myytävin lihoihin. Ainakin meidän S-marketissa on näin. Usein myös leipää myydään 50 % alennuksella ja sitä voi ostaa enemmän pakkaseen, kun säilyy siellä hyvin.

En taida noita myyntijutuja yrittääkään, kun ei mun tutuista kukaan ole sellainen joka ostaisi vaikka partylitea, ja en osaa lähteä haalimaan asiakkaita oikein mistään. Että saattas olla vain turhaa vaivaa kun tuskin saisin edes pientä tienestiä siitä. :/
Onko mitään muita vastaavia juttuja kuin tuollaiset kotimyyntihommat, josta voisi joitain euroja saada?

Sitten täytynee vaihtaa jogurtit puuroon, vaikka lapset kyllä siitä takuulla protestoi...ja mies ei suostu syömään. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Onko mitään muita vastaavia juttuja kuin tuollaiset kotimyyntihommat, josta voisi joitain euroja saada?

Minä kirjoittelin jonkun aikaa hoitovapaalla kuulusteluja puhtaaksi eräälle asianajotoimistolle ja sain kivasti lisätienestiä. Oli tuttu tuolla toimistossa ja sitä kautta sain hommia.
Mutta se tietenkin edellyttää sitä, että osaa kirjoittaa ja suht nopeasti, että homma edistyy.

Nuorempi on vielä vaipoissa, mutta on tosiaan 2v ja kovasti koitan jo saada olemaan pieniä aikoja ilman vaippaa. Ei varmaan enää kannata kestovaippoja haalia kun luulisi että pian päiväkuivaksi oppii.

Lähin kauppa tässä kävelyetäisyydellä on Valintatalo, parin kilometrin päässä Siwa ja isompi kauppa on Euromarket n. 5km päässä. Aika kalliita on nuo pikkukaupat ja huonosti on tarjouslihoja. Laitetaanko ne aletarrat illalla vai aamusta, että milloin kannattaisi käydä kurkkimassa -50% tuotteita?
Leipää ei kannata meillä hakea leipomosta kun lähin on jossain 9km päässä ja leipää menee sen verran vähän, että ei kannata ostaa kuin yksi kerrallaan. Ainakin osan leivistä (sämpylää, rieskaa) voisi tehdä itse, ja vaikka ruisleivät ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lisätienestejä:

Minä kirjoittelin jonkun aikaa hoitovapaalla kuulusteluja puhtaaksi eräälle asianajotoimistolle ja sain kivasti lisätienestiä. Oli tuttu tuolla toimistossa ja sitä kautta sain hommia.
Mutta se tietenkin edellyttää sitä, että osaa kirjoittaa ja suht nopeasti, että homma edistyy.

Jotain tuontapaista pikkupuuhaa olisi kiva saada, mutta mitään hajua ei ole mistä sitä saisi. Ja tietty rajoittaa sekin, että pystyn puuhastelemaan oikeastaan vasta kun lapset menevät nukkumaan 21 jälkeen. Mutta tosiaan jokunen kymppikin kuussa lisää olisi jo tosi hienoa.

Nuorempi on vielä vaipoissa, mutta on tosiaan 2v ja kovasti koitan jo saada olemaan pieniä aikoja ilman vaippaa. Ei varmaan enää kannata kestovaippoja haalia kun luulisi että pian päiväkuivaksi oppii.

Lähin kauppa tässä kävelyetäisyydellä on Valintatalo, parin kilometrin päässä Siwa ja isompi kauppa on Euromarket n. 5km päässä. Aika kalliita on nuo pikkukaupat ja huonosti on tarjouslihoja. Laitetaanko ne aletarrat illalla vai aamusta, että milloin kannattaisi käydä kurkkimassa -50% tuotteita?
Leipää ei kannata meillä hakea leipomosta kun lähin on jossain 9km päässä ja leipää menee sen verran vähän, että ei kannata ostaa kuin yksi kerrallaan. Ainakin osan leivistä (sämpylää, rieskaa) voisi tehdä itse, ja vaikka ruisleivät ostaa.

Meillä ne minusta tarroittavat ne aletuotteet aamusta. Mutta en tiedä noiden muiden kauppojen käytäntöjä.

En taida noita myyntijutuja yrittääkään, kun ei mun tutuista kukaan ole sellainen joka ostaisi vaikka partylitea, ja en osaa lähteä haalimaan asiakkaita oikein mistään. Että saattas olla vain turhaa vaivaa kun tuskin saisin edes pientä tienestiä siitä. :/

Sitten täytynee vaihtaa jogurtit puuroon, vaikka lapset kyllä siitä takuulla protestoi...ja mies ei suostu syömään. :/

Mies ei suostu syömään puuroa, vaikka lapset kärsii muuten teidän rahapulasta? Sano miehelles, että kasvaa aikuiseksi. Lapset pitäisi olla etusijalla. Itse olisin tiukan paikan tullen vaikka nälissäni, että lapset sais tarpeeksi ruokaa.

Me säästetään tarkkailemalla kilohintoja ja tekemällä ruuat itse. Eineksiä syödään tosi harvoin. Monessa tuotteessa kaupan oma merkki kuten Rainbow tai Pirkka on halvempi ja silti yhtä hyvä. Aina ei näin ole, joten kilo/kpl -hinta kannattaa tarkistaa joka tuotteen kohdalla. Täällä päin on myös Ingmanin maito halvempaa kuin Valion jne jne. Pieniä juttua, muutaman sentin säästöjä per tuote, mutta loppupeleillä tekee kauppalaskussa paljon. Käykää kaupassa max kaksi kertaa viikossa ja tarkan ostoslistan kanssa, niin ei tule ostettua mitään turhaa. Kun käytätte autoa, yhdistäkää mahdollisimman monta reissua eli kauppaan työmatkalla jne, ettei tule enää iltaisin turhaa ajoa.

Tarkkailkaa veden ja sähkön kulutusta myöskin. Ei koneita yksinään päällä eli telkkari ja valot pois päältä kun kukaan ei enää oleskele olohuoneessa yms. Suihkussa veden voi sammuttaa saippuan levitysken ajaksi ja pyykkiä kannattaa pestä mahdollisimman täysiä koneellisia.

Kaappeja jo siivoiltiin vähän aikaa sitten ja nyt on huutiksessa lasten vaatteita jonkun verran ym. Itse olisin valmis luopumaan hyvinkin monesta tavarasta ja kaapin täytteestä, mutta mies pentele ei anna myydä vanhoja cd-levyjään ym mitä kaapit pursuavat (vaikka ei koskaan niitä kuuntele). Pitäisköhän vaan salaa laittaa myyntiin, ei se varmaan ikinä niitä kaipais :D

Kierrä eri kauppojen tarjoukset hakemassa,leivot kaiken itse,haet seurakuntanne diakonilta Eu ruoka-avustuslapun,jolla saa maitojauhetta,näkkäriä,makaronia,hapankorppua,jauhot ym. hakea "ruokapankista". Luonnon omia yrttejä käytä,lainaa vaikka kirjastosta kirja luonnonantimista.(voikukka,nokkonen ym.)

Me ostetaan muutenkin jo kaikkein halvimpia merkkejä, vesimaksu on kiinteä (ja saadaan siitä pari kertaa vuodessa palautustakin), sähkön kanssa toki voisi olla tarkempi ja astianpesukone pyörii kyllä turhan usein. Pyykkikonetta emme omista vaan pesemme pyykit ilmaisella pesutuvalla, joten siihen ei kulu rahaa kuin pesuaineen verran.

Meilläkään ei maistu puuro sellasenaan, mutta kaurahiutaleet maidon ja sokerin kanssa menee sellasenaan, halvempi versio Weetabixeistä. Mysliä jos syötte niin sekin kannattaa tehdä itse ja muutenkin "merkkituotteet" kannattaa vaihtaa isoihin mutta kilohinnaltaan halvempiin pakkauksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Meillä ne minusta tarroittavat ne aletuotteet aamusta. Mutta en tiedä noiden muiden kauppojen käytäntöjä.

Meillä ei Siwassa saa enää laittaa tarjouslappuja vaan keräävät kärryyn ja vievät roskiin.Ihan järetöntä toimintaa...

Jos teille tulee lehtiä,niin peru kaikki lehdet ja kirjakerhot. niistä säästyy pitkä penni. Vältä turhia puheluita. Käytä bussia varsinkin jos teillä päin saa liikkua rattailla ilmatteeksi. Jos siellä päin on puistoruokailua kesällä ,niin käykää siellä syömässä päivällä. Ruoan laitto on hauskaa puuhaa. Marttojen sivuilta saa paljon ravitsevia ja hyviä ohjeita. Ja niinkuin monet ovat sanoneet niin vie kirppareille kaikki turhat ja kun olet tarkkana kaupoissa niin halvallakin saa hyvää einestä ostettua. Jättäkää herkut kauppaan ja limut vaihtakaa veteen tai mehuun. Leipominen on hauskaa puuhaa kaikenikäsille. Ja mitä vaipoista niin nythän on hyvä aika antaa kulkea ilman vaippoja ja opettaa potalle. Kesällä ei ole niin väliä jos lurahtaa housuun kunhan on vaihto pökät mukana ja aina syönnin jälkeen ja juomisen jälkeen kannattaa kysyä,josko vessaan ois menoa. Pikkuhiljaa ne sinne menee jo itsekkin ,kun muutama epämieluisa vahinko on tapahtunut. ;)

Yhteistyössä