Selvittiin taas yhdestä tiukasta paikasta. :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Blue

Vieras
Mulla on 4v. kuopuspoika. Ihana, iloinen ja normaali pieni mies. Ainoa "vika" on että suun motoriikan kehittymättämyyden takia puhe on hieman epäselvää (puhuu siis ihan ikätasoisesti pitkiä juttuja mutta muutamalla äännevirheellä). Nyt on alkanut puheterapia. Mä olen pph ja poika on ollut tietty mun ryhmässä. Tähän asti isomman siskonsa ja kahden muun tytön kanssa. Kerhossa on käynyt reippasti muun porukan kanssa ja muutenkin ollut sosiaalinen.

Nyt syksyllä kaksi tyttöä mun ryhmästä (toinen on oma) siirtyy eskariin. Pojalle jää toinen samanikäinen tyttö leikkikaveriksi ja kaksi ihan pientä tulee lisäksi mulle ryhmään. Poika on nyt puheterapian alun jälkeen itse tiedostanut sen että ei puhukaan ihan siten miten muut, ja kaikki eivät ymmärräkään aina häntä. On vaikuttanut vähän itsetuntoon ja pojasta on tullut vähän hiljaisempi seurassa.

Mulla on vielä loma mutta kerhot alkoivat jo tällä viikolla. Ajattelin sitten että kun poika on tähän asti tykännyt käydä kerhossa niin että menisi sinne kuitenkin. Tarkoittaa kuitenkin sitä että yksin menisi kun se kaverityttö vielä tietty puuttuu. En osannut ajatellakaan että siinä olisi jotain vaikeaa tai ihmeellistä kun tähän asti aina mielellään kerhoon mennyt.

Aamulla kerhon eteisessä kuitenkin alkoi itkemään ja sanoi ettei ilman kaveria halua mennä. Pojalle tuli ihan kamala ahdistus. Kerhotädit olivat kuitenkin ne samat vanhat ja kerhokaveritkin olivat osittain tuttuja joten puoliväkisin "pakotin" pojan kerhoon. Ajattelin että alentaa itsetuntoa ja pärjäämistä entisestään jos annan periksi. Pakkohan pojan on pikku hiljaa oppia pärjäämään itsekseen vaikka puhuminen vähän epäselvää onkin.

Koko kaksi tuntia mun sydäntä raastoi, ja salaa tuhersin muutaman kyyneleenkin pojan puolesta. Musta tuntui ihan kamalalta että "pakotin" pojan sinne.

Mutta kun menin hakemaan pojan niin vastassa olikin tosi touhukas pieni mies joka reippaasti oli touhunnut kavereiden kanssa ja ollut muutenkin oikein aktiivinen ja iloinen. Poika oikein puhkui reippautta kun kerhosta tuli. :D

Tällä kertaa siis toimin kuitenkin oikein vaikka vielä hetki sitten en ollutkaan siitä ollenkaan varma. Huh... On tää vanhempana olo välillä vaikeaa kun ei aina oikein tiedä miten pitää toimia ja sittenkin vielä järki sanoo toista vaikka sydän huutaa vastaan.

Tiedän tunteen.. Meillä on vasta kolmevuotias, mutta ikäistään isokokoisempi. Puhuu aika ajoin epäselvästi ja pelottaa ihan kamalasti että joku alkaa siitä länkyttämään päiväkodissa. Silloin kun alotti päiväkodin 2,5-vuotiaana, näin pikkuisena käärönä pojan (oli silloin jo kuitenkin vanhempi kuin 2,5 vuotta) sohvan nurkassa joka sanoi että "en halua puhua, minä en osaa". Yksi niistä kerroista kun mun sydän tuntui menevän murskaksi..

Nyt toivon ettei saa enää palautetta puheestaan, ja puhuukin kyllä jo paremmin kuin aiemmin.

Tiedän tunteen.. Meillä on vasta kolmevuotias, mutta ikäistään isokokoisempi. Puhuu aika ajoin epäselvästi ja pelottaa ihan kamalasti että joku alkaa siitä länkyttämään päiväkodissa. Silloin kun alotti päiväkodin 2,5-vuotiaana, näin pikkuisena käärönä pojan (oli silloin jo kuitenkin vanhempi kuin 2,5 vuotta) sohvan nurkassa joka sanoi että "en halua puhua, minä en osaa". Yksi niistä kerroista kun mun sydän tuntui menevän murskaksi..

Nyt toivon ettei saa enää palautetta puheestaan, ja puhuukin kyllä jo paremmin kuin aiemmin.

Kuulostaapa tutulta.

Meillä poika, ikäisekseen isokokoinen myös ja aina vanhemmaksi luullaan, alkoi puhumaan vasta 2½-vuotiaana. Ja oli jo kauan, vuoden ajan tai ylikin, saanut kuulla pässeiltä sivullisilta että "miksi et jo puhu, kyllä noin ison pojan pitäisi jo puhua!". Argh. Poika seisoi mun vieressä kyyneleet silmistä valuen, kyllä hän sen tiesi että hänen "pitäisi" jo osata puhua, eikä ymmärryksessä mitään vikaa ollut...

No, oppi siis puhumaan 2½ v iässä ja 3 v synttäreihin mennessä oli kirinyt ikätasolleen ja jopa yli. Nyt 5½ v iässä puhuu hyvin, r-kirjain ei vielä tule ihan oikein mutta sitä treenataan. Ja puhuupa vielä kahta kieltäkin :). Ja puhuu muuten selkeämmin kuin pahimman arvostelijan lapsi joka menee jo ekalle luokalle. On pikkumaista tuntea voitonriemua sen takia, mutta tunnen silti, salaa sisimmässäni, ihan pikkuisen :saint:

Meidänkin poika on iso ja roteva, moni on luullut kaksosiksi häntä ja 1v10kk vanhempaa isosiskoaan. Joten varmasti moni aikuinen on ollut suu auki kun poika on alkanut puhumaan. Lapsilta ei ole vielä tähän mennessä saanut palautetta. Onneksi, koska puheterapeutti sanoi että joskus näissä tapauksissa (kun lapsi alkaa liikaa tiedostamaan erilaisuuttaan) käy niin että lapsi lakkaa puhumasta kokonaan. :O Vähän säikäytti tuo kun sain tosissaan tapella pitkään että sain pojan puheterapeutille (kaikki sanoivat aina että kattellaan sinne viisi vuotiaaksi) ja sitten kun vihdoin pääsi niin terapeutti sanoi että ai, tää olikin näin paha... :kieh:

Hyvä Kerpele että teillä jo parempaan päin! :)

Kuulostaapa tutulta.

Meillä poika, ikäisekseen isokokoinen myös ja aina vanhemmaksi luullaan, alkoi puhumaan vasta 2½-vuotiaana. Ja oli jo kauan, vuoden ajan tai ylikin, saanut kuulla pässeiltä sivullisilta että "miksi et jo puhu, kyllä noin ison pojan pitäisi jo puhua!". Argh. Poika seisoi mun vieressä kyyneleet silmistä valuen, kyllä hän sen tiesi että hänen "pitäisi" jo osata puhua, eikä ymmärryksessä mitään vikaa ollut...

No, oppi siis puhumaan 2½ v iässä ja 3 v synttäreihin mennessä oli kirinyt ikätasolleen ja jopa yli. Nyt 5½ v iässä puhuu hyvin, r-kirjain ei vielä tule ihan oikein mutta sitä treenataan. Ja puhuupa vielä kahta kieltäkin :). Ja puhuu muuten selkeämmin kuin pahimman arvostelijan lapsi joka menee jo ekalle luokalle. On pikkumaista tuntea voitonriemua sen takia, mutta tunnen silti, salaa sisimmässäni, ihan pikkuisen :saint:

Tää on tosi ihanaa kuulla :D

Saa nähdä nyt kolmevuotisneuvolassa mitä sanovat tuosta pojan puheesta... Että pitääkö lie siihen paneutua enemmänkin. Meillä kuitenkin lasten isällä on "ärrä-vika" jota ei pitkänkään puheterapian tuloksena saatu "korjattua" ja hälle on jäänyt vaan huonot muistot koko jutusta, niin toisaalta en haluaisi että oma poika kokisi itsessään olevan vikaa. Kun puhe siis kuitenkin kehittyy koko ajan..

Meillä on todella ujo pieni poika, tai siis ei pieni vaan ikäistään isompi. Ja kun sitten viime syksynä aloitti kerhon niin tuntui että teen maailman suurimman virheen kun pakotan hänet jäämään kerhoon yksin. No, meni puoli vuotta kun se kertoi että mä puhuin siellä!! Siihen asti oli vaan puhunut ohjaajalle ja vaan kysyttäessä, voi pientä.

Odotankin kauhulla tätä syksyä, kun niin moni viime vuoden kerholaisista jätti jatkamatta. Pari tuttua jäi. Tuleeko tästä syksystä sama että poika ei suostu puhuu mitään, sillä on edelleen ujo!!

Kyllä tässä on saanut leijonaemon lailla puolustaa isokokoisen lapsensa oikeutta olla PIENI. Muistuttaa, että vaikka lapsi on ikätoveriaan päätä tai puoltatoista pidempi, niin ei häneltä saa vaatia yhtään sen enempää kuin pienikokoisemmalta lapseltakaan.

Ostin aikoinaan pojan rattaisiin sellaisen nolon rekisterikilvenkin, missä lukee syntymäaika, ihan vaan siksi että pojan ikä selviäisi siitä. Ettei tarvitsisi sivullisen tulla urputtamaan 1 v 2 kk ikäiselle lapselle että miksi sinä, iso poika, vielä rattaissa istut. Tai 1 v 10 kk ikäisen pojan äidille, alias minulle, että eikö hän voisi jo kävellä niin bussissa olisi tilaa muillekin rattaille...onneksi ne ajat ovat jo takanapäin.

Ja olen kovin ylpeä siitä, että poikani on pitkä ja komea :). Miehen kuuluu olla miehen kokoinen eikä kirppu!

• Tykkää
Reactions: Kerpele
Tää on tosi ihanaa kuulla :D

Saa nähdä nyt kolmevuotisneuvolassa mitä sanovat tuosta pojan puheesta... Että pitääkö lie siihen paneutua enemmänkin. Meillä kuitenkin lasten isällä on "ärrä-vika" jota ei pitkänkään puheterapian tuloksena saatu "korjattua" ja hälle on jäänyt vaan huonot muistot koko jutusta, niin toisaalta en haluaisi että oma poika kokisi itsessään olevan vikaa. Kun puhe siis kuitenkin kehittyy koko ajan..

Iih.. Tota mä en tullut ajatelleeksikaan että puheterapia itessäänkin voi aiheuttaa traumoja. :( Kun mä olen sitä neuvolantädin kanssa kuitenkin koko ajan ajanut läpi, kun musta poika tarvitsee apua koska häneltä puuttuu kokonaan r, s, l ja k-kirjainkin joskus. ja neuvolantäti oli sitä mieltä että neljä äännevirhettä on liikaa.. Ja samoin sanoi puheterapeutti sitten kun sinne vihdoin päästiin. No, täytyy toivoa että pojalle ei jää tästä mitään. Mielellään hän terapiaan kuitenkin menee ja täti on onneksi tosi kiva.

Kyllä tässä on saanut leijonaemon lailla puolustaa isokokoisen lapsensa oikeutta olla PIENI. Muistuttaa, että vaikka lapsi on ikätoveriaan päätä tai puoltatoista pidempi, niin ei häneltä saa vaatia yhtään sen enempää kuin pienikokoisemmalta lapseltakaan.

Ostin aikoinaan pojan rattaisiin sellaisen nolon rekisterikilvenkin, missä lukee syntymäaika, ihan vaan siksi että pojan ikä selviäisi siitä. Ettei tarvitsisi sivullisen tulla urputtamaan 1 v 2 kk ikäiselle lapselle että miksi sinä, iso poika, vielä rattaissa istut. Tai 1 v 10 kk ikäisen pojan äidille, alias minulle, että eikö hän voisi jo kävellä niin bussissa olisi tilaa muillekin rattaille...onneksi ne ajat ovat jo takanapäin.

Ja olen kovin ylpeä siitä, että poikani on pitkä ja komea :). Miehen kuuluu olla miehen kokoinen eikä kirppu!

Näin on!!!

Iih.. Tota mä en tullut ajatelleeksikaan että puheterapia itessäänkin voi aiheuttaa traumoja. :( Kun mä olen sitä neuvolantädin kanssa kuitenkin koko ajan ajanut läpi, kun musta poika tarvitsee apua koska häneltä puuttuu kokonaan r, s, l ja k-kirjainkin joskus. ja neuvolantäti oli sitä mieltä että neljä äännevirhettä on liikaa.. Ja samoin sanoi puheterapeutti sitten kun sinne vihdoin päästiin. No, täytyy toivoa että pojalle ei jää tästä mitään. Mielellään hän terapiaan kuitenkin menee ja täti on onneksi tosi kiva.

Tämäkin on varmaan ihan lapsen persoonasta kiinni ja siitä miten asiat kokee. Uskon että jos lapsi menee mielellään sinne niin silloin se on ehdottomasti positiivinen kokemus :) Älä huoli!

Kyllä sitä kerhon/päiväkodin eteisessä voi tulla kaikenlaisia tunteita ja ahdistuksia, mutta yleensä kun sisätossut on jalassa ja pääsee lelujen luo ja tätien kanssa juttelemaan niin elämä alkaa hymyillä! Mutta tietysti joskus voi olla isompi ahdistus. Luotit äidinvaistoosi, että tämä ei ollut sitä!

Hienoa, että poika oli viihtynyt kerhossa. Kyllähän se puheen epäselvyys ja motoriikan heikompi taso masentaa pientä. Ja vaikuttaa todella paljon itsetuntoon. Mun kolmosen kanssa on koettu varmaan kaikki.... onneksi nyt ollaan jo voitonpuolella ja pojan itseluottamus ja itsetuntokin on alkanut kohoamaan. Itse asiassa meillä asustaa ihan eripoika nyt kuin vaikkapa vuosi sitten. Poika joka uskaltaa ottaa kontaktia outoihin ihmisiin, kertoo asioistaan, uskaltaa kokeilla ja yrittää.... Aivan mahtavaa. Ja puhekin jo sujuu niin hyvin, että tuntemattomammatkin ymmärtävät. Me saadaan kiittää suurelta osin ihanaa puheterapeuttia. :heart:

Mun poika on jo isompi, mutta hyvin on vielä muistissa ne vaikeat vuodet kun kaikki oli vielä edessä ja edistyminen oli hidasta ja tuskaista. Ja se kun näki kuinka fiksu poika tiesi, ettei ole samanlainen kuin muut ikäisensä. Ja se itsetunnon ja luottamuksen puuttuminen..... :(

tsemppiä puheterapiaan. Ja syksyyn. Ja iloa kerhopäiviin! :)

Oikea ja hyvä puheterapeutti ei jätä traumoja! Kannattaa suhtautua kriittisesti puheterapeuttiin ja kuullostella lasta. Oikean puheterapeutin löytyminen on kullan arvoista. Ja siihen kannattaa satsata aikaa ja vaivaa! Meillä eron huomasi heti. Tämä nykyinen on niin ihana ja on oikeasti auttanut poikaa ja koko perhettä. Oltiin jo aika epätoivoisia ennen kuin päästiin hänen asiakkaiksi. On tehnyt valtavasti töitä pojan itsetunnon kohottamiseksi ja saanut pojan luottamaan ihmisiin.

Oikea ja hyvä puheterapeutti ei jätä traumoja! Kannattaa suhtautua kriittisesti puheterapeuttiin ja kuullostella lasta. Oikean puheterapeutin löytyminen on kullan arvoista. Ja siihen kannattaa satsata aikaa ja vaivaa! Meillä eron huomasi heti. Tämä nykyinen on niin ihana ja on oikeasti auttanut poikaa ja koko perhettä. Oltiin jo aika epätoivoisia ennen kuin päästiin hänen asiakkaiksi. On tehnyt valtavasti töitä pojan itsetunnon kohottamiseksi ja saanut pojan luottamaan ihmisiin.

Kiitos, tää helpotti paljon! :heart:

Mä vaan sanon oman kokemukseni lapsuudesta, olin puheterapiassa ja tykkäsin tosi paljon käydä! Kaikki oppiminen tehtiin leikkimällä ja edistyin niin että kouluun mennessä puhuin kuin muutkin.

Yhteistyössä