Selvisihän se viimein että Breivikin äiti on osasyyllinen poikansa hirmutekoihin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kulissien takaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26475173]Mutta psykiatrien mukaan oli täydessä ymmärryksessä eikä psykoottinen. Kuinka luulet, että terve ihminen olisi hoitoon passitettu...
(Itse kyllä ajattelen, että ensimmäinen mielentilalausunto, jonka mukaan sairastaa paranoidia skitsofreniaa kuulostaa uskottavammalta)[/QUOTE]

Niin, jälikäteen tutkittuna! Mitä muuta ihminen on muuta kuin psykoottinen, kun on käyttäynyt kotona niinkuin on käyttäytynyt? Olen aika varma että hänet olisi todettu psykoottiseksi jos paikalle olisi hälytetty vaikka ambulanssa ja äiti olisi vaatinut että poika viedään hoitoon!

Jälkikäteen on vähän vaikeampi todeta henkilö psykoottiseksi. Sitäpaitsi psykiatrithan tutkivat oliko Breivik tekohetkellä psykoottinen ym.

VMP iltalehdeltä ja sen uutisointilogiikan puolueettomuuteen ja täydellisyyteen luottavilta. ABB ampui ja on yksin vastuussa teoistaan. Ei äiti, ei serkut, eikä opettajat tmv instanssit.

[QUOTE="vieras";26475254]No eipä välttämättä. Yllättävän usein uutisointi on puutteellista tai suorastaan virheellistä.[/QUOTE]

Minäpä luulen että se tosiaankin olisi mainittu, koska onhan se erittäin tärkeä uutisoinnin aihe jos äiti on yrittänyt apua jo hakea ennenkuin pimahti lopullisiin tekoihinsa!

VMP iltalehdeltä ja sen uutisointilogiikan puolueettomuuteen ja täydellisyyteen luottavilta. ABB ampui ja on yksin vastuussa teoistaan. Ei äiti, ei serkut, eikä opettajat tmv instanssit.

Niin, Breivik on itse vastuussa ampumisistaan. Mutta lähimmäisillä on vastuu toisista ihmisistä... joten he ovat osaltaan vastuussa siitä miten sairas ihminen on päässyt lahtaamaan surutta muita ihmisiä!

Minäpä luulen että se tosiaankin olisi mainittu, koska onhan se erittäin tärkeä uutisoinnin aihe jos äiti on yrittänyt apua jo hakea ennenkuin pimahti lopullisiin tekoihinsa!

En ole oikeudenkäyntiin enkä ko ihmisiin perehtynyt. Äidin kertomuksista olen lukenut vain tuon linkkinä olleen sivun ja täytyy myöntää että jos tuossa oli kirjoitettuna kaikki mitä äidistä oikeudessa irti saatiin niin ei se käsittely varmaan montaa minuuttia vienyt.

Käytännössä noissa uutisoinneissa tuodaan esille vain pieni osa asioista, joskus tarkoituksellakin keskustelua herättämään jätetään jotain oleellista pois. Koska tuossa ei erikseen kerrottu ettei äiti missään vaiheessa hakenut pojalleen apua, minulle tuo juttu ei vielä todista sitä ettei apua olisi haettu.

Toisaalta, mitä tulee ihmisten reagointeihin. Usein ulkopuolisemman on helpompi nähdä toisen psyykkeen muutoksia kuin sen samaa perhettä olevan ja saman katon alla asuvan. Liian läheinen helposti sokaistuu hitaille muutoksille, selittelee niitä itselleen parhain päin jne siinä vaiheessa kun harvemmin näkevälle kaverille tai sukulaiselle muutos on itsestäänselvä ja huolestuttava.

Läheinen usein vasta vakavampien seurausten myötä alkaa ymmärtää miten toinen on muuttunut.

Antaisin kyllä sympatiaa tuolle äidille ennemmin kuin syyttäisin. Kun asuu sairaan ihmisen kanssa samassa kodissa, ympärille laskeutuu raskas pilvi, joka tekee ihan tavallisesta arjestakin uuvuttavaa taistelua. Ajatus ulkopuolisen avun hakemisesta voi olla yksinkertaisesti niin ylitsepääsemättömän raskasta, ettei monestakaan siihen ole. Tietää koko ajan, ettei selviä. Kulkee koko ajan syvemmällä siinä suossa, on kuin olisi rautapallo nilkassa kiinni, mutta ei enää pääse läpi siitä seinästä, joka on rakentunut oman ja muiden elämän väliin. Ulkopuolinen maailma tuntuu olevan hetki hetkeltä kauempana.

Helppohan tässä olisi osoittaa syyttävällä sormella, mutta minä en ainakaan kykene ensimmäistä kiveä heittämään, koska tiedän itse miten rankkaa se on ollut.

Yhteistyössä