Selventäkää mulle (äitiysrahasta...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pusse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pusse

Vieras
Mulla on toisen lapsen laskettu aika 4.2.11 eli äitiysloma alkais 29.12.10

Esikoinen täyttää JUURI tuolloin 4.2. kolme vuotta, joten en sen perusteella saa samaa äitysrahaa.

Tuon äitiysrahakauden alkamisen perusteella multa siis katsottaisiin tulot vuodelta 2008.
7.1.08 - 29.10.08 olin äitiyslomalla, 30.10. - 31.12.08 olin töissä. Eli palkkaa sain vain tuon viikon vuoden alusta ja kaksi kuukautta vuoden lopusta.
Lasketaanko se äitiysraha tuosta tuon vuoden palkkatulosta ihan oikeasti? Koska sitten oon pulassa... Vai voidaanko se jotenkin laskea noista vuoden 2008 äitiyspäivärahoista?

Toinen juttu, eli olen ollut koko viime vuoden (2009) ja tänä vuonna 1.1.10 - 31.5.10 töissä. Kesä-, heinä- ja elokuun 2010 olen hoitovapaalla. Töissä kerkiän siis olla 30.8.10 - 28.12.10.
Tuossa ei siis kerkiä tulla edes sitä puolta vuotta josta toisen vaihtoehdon mukaan tulot voitaisiin laskea.
Katsotaanko se silloin esim. edellisestä kuusi kuukautta kestäneestä työjaksosta? (siis esim. 1.12.09 - 31.5.10)

Niin kiva kun saa stressata tällasesta asiasta, ensin laskettu oli 28.1. eli ei mitään hätää, oisin saanut saman kuin edellisestä. Noh, sitten se olikin 8.2., kelan laskurin mukaan eka päivä, jonka äitiysrahakausi alkaisi ens vuoden puolella. Eli tulot olis katsottu vuoden 2009 mukaan, ei mitään hätää.
Mutta sitten sen piti JUST siirtyä tolle esikoisen syntymäpäivälle mikä on pahin mahdollinen...
Olis ollut nyt sitten vaikka edes 3.2. Ja kuitenkin on kysymys vaan lasketusta ajasta, joka nyt on kuitenkin vaan viitteellinen eikä tasan tarkkaan päivälleen, paitsi jos sattuu olemaan lääkärinä taitava ennustaja...

Kiitos teille fiksuille jotka osaatte selventää asiaa tyhymälle =)

Vahva veikkaukseni on, että äitiyspäivärahasi lasketaan vuoden 2009 vahvistetun verotuksen mukaan, koska se on silloin jo valmistunut. Jos taas haluat sen laskettavaksi vuoden 2010 puolen vuoden tulojen mukaan, niin niiten on oltava 20% suuremmat kun vuoden 2008 vahvistetut tulot.

Mutta eiköhän se kelasta selviäisi?

Yhteistyössä