Selkäydinnäyte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anonyymi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anonyymi"

Vieras
Hei,

Olen menossa ensi kuun aikana selkäydinnäytteenottoon, leukosyyttiarvojeni vuoksi, ne ovat olleet LIEVÄSTI ja TASAISESTI koholla pian 10v.
Minulla on muutama herneen kokoinen imusolmuke, jota olen säikähtänyt, ne on ultrattu, ja normaalin näköisiä olleet.

Muut arvot ovat olleet hyvät verikokeissa, paitsi leukosyytit.
Olen ollut jo usean vuoden aivan paniikissa tämän syöpä pelkoni kanssa,
ja siksi lääkäri nyt kysyi, helpottaisikö selkäydinnäytteen otto oloani.

Imusolmukesyövän oireita on ollut ja mennyt, ja kaiken niistä voi liittää myös ahdistukseeni.

Kysymykseni kuitenkin kuuluu, näyttäisikö selkäydinnäyte mitään viitteita siitä, jos sairastaisin syöpää?

[QUOTE="vieras.";29518887]Selkäydinnäyte on kivulias ja siihen liittyy riskejä, olet idiootti jos menet sellaiseen ilman oireita.[/QUOTE]

selkäydinnäytteen otto ei ole kivulias ja otetaan sellaisesta kohdasta, johon pistämällä ei voi saada aikaan vahinkoa.

[QUOTE="jossu";29518922]selkäydinnäytteen otto ei ole kivulias ja otetaan sellaisesta kohdasta, johon pistämällä ei voi saada aikaan vahinkoa.[/QUOTE]

Kivuliaisuudesta voi olla montaa mieltä. Mulla sattui ainakin ihan järkyttävästi ja pistoskohdasta tihkui nestettä pistoksen jälkeenkin ulos kun ei tyrehtynyt. Tuli kamalat päänsäryt pitkäksi aikaa siitä, kun ei voinut paikata. Että ei se aina niin ruusuista ole.
Mutta onneksi menee monilla kuitenkin ihan hyvin.

Ihmettelen kovasti jos sinulta otetaan selkäydinnnäyte, kun luuydinnäyte olisi se, joka kertoisi viimeisen totuuden verisyöpien suhteen. Minulla on olleet trombosyytit koholla varmaan 10 vuotta, mutta eipä siitä ole mitään seurannut, mutta se on varmastikin vähän eri asia. Monet ihmiset joutuvat elämään poikkeavien veriarvojen kanssa (jopa koholla olevien syöpämarkkerien kuten yksi ystäväni) eikä siinä auta kuin elää mahd. normaalia elämää ja koittaa ajatella sitä asiaa mahdollisimman vähän.

Jos silla jo 10 vuotta olleet koholla ni tuskin kyse syövästä. Mut jos sillä saat mielen rauhan niin tarkistuta, mut tuo näytteenotto voi saada aikaan ihan törkeän päänsäryn johon ei auta mikään muu kuin veripaikka.

Googlettelin tuota asiaa ja näyttisi siltä, että selkäydinpunktiosta ei puhuta leukemioiden yhteydessä mitään vaan se on neurologisissa tai keskushermostoon liittyvissä tulehdussairauksissa käytetty tutkimus. Luuydinhän on se, joka tekee verisolut. Näköjään tämä minun trombosytoosini voisi myös olla verisyövän oire, mutta en jaksa huolestua, kun siitä ei ole ollut tähän mennessä mitään haittaa. Muistatko oikein, puhuiko lääkäri tosiaan selkäydinpunktiosta eikä luuydinpunktiosta. Sairaalan lääkäri voi myös kieltätyä tekemästä punktiota, jos kritterit siihen eivät täyty. Se ei siis välttämättä johda mihinkään, vaikka lääkäri tekisi lähetteen.

Tosiaan muistelisin että ihan selkäydinpunktiosta puhui,

sain itse sen käsityksen, että jos tosiaa pidemmän aikaa olisi jyllännyt,
niin silloin viitteitä todennäköisesti löytyisi näytteestä.

Lääkäri sanoi että ' näin ollen voisi rauhoittua valkosolu arvojen koholla olemisesta '
eli siis kertoo jotain ainakin valkosoluista, miksi ovat koholla tai ovatko liikaa tmstmstms.

Kivuliaisuudesta voi olla montaa mieltä. Mulla sattui ainakin ihan järkyttävästi ja pistoskohdasta tihkui nestettä pistoksen jälkeenkin ulos kun ei tyrehtynyt. Tuli kamalat päänsäryt pitkäksi aikaa siitä, kun ei voinut paikata. Että ei se aina niin ruusuista ole.
Mutta onneksi menee monilla kuitenkin ihan hyvin.

Kyllä minullakin pisti huimaamaan näytteen otto, mutta niin huimaa pelkkä verikoekin. päänsärky on aika tavallinen tuon jälkeen, kun niin isolla neulalla otetaan näytettä ja kohtuu kauan kestää se otto, siis kauemmin kuin pelkkä pisto puudutuksen yhteydessä vaikka. Mut onneksi veripaikka on kätevä ja yleensä toimiva hoito. Niin sitä vain, että mielenrauhan vuoksi ei minun mielestä suuri vaiva ole. Itselle otettiin, kun ms-tauti haluttiin sulkea pois.

Kai nyt siihen tosiaankin jotain viitteitä siellä näkyisi, jos tosiaan KYMMENEN vuotta on koholla olleet, ja muutenkin plekästään niissä veriarvoissa heittoja.

Yhteistyössä