Selkärankareuma, muita "sairastajia"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja narikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

narikka

Vieras
tänhään sain tuomion pitkään jatkuneille nivelkivuille. alkaneet 14v sitte ja vasta tänhään tuli selvyys asiaan.

miten liikutta? lihaskunto, yms asiaan liittyvia hommia? hieman on pallo hukassa vaikka kovasti sielä kerothiin sairauvesta ja reumaliiton sivuila kävin kans.

minul on selkarankareuma. en kylla liiku mitenkaan kehuttavan paljon, mutta toisaaltaan on tuo reuma ollut jo pari vuotta oireeton.

sauvakavely on kuulema selkarankareumaatikoille suositeltava laji.

kaverilla oli. Kuoli kk sit 40-vuotiaana sydänkohtaukseen. Kaikki potaska iskee herkemmin, lääkkeitä enemmän ja enemmän ja enemmän......liikkuminen huonontuu vauhdilla....paskin homma tuo muoto noista reumista. sori...

Alkuperäinen kirjoittaja voihan jukra:
kaverilla oli. Kuoli kk sit 40-vuotiaana sydänkohtaukseen. Kaikki potaska iskee herkemmin, lääkkeitä enemmän ja enemmän ja enemmän......liikkuminen huonontuu vauhdilla....paskin homma tuo muoto noista reumista. sori...

selkarankareuma voi myoskin menna oireettomaksi ja pysya oireettomana.

eli sauvakävelylle vie tie. koirien kans kävelen päivittäin, siihen ei taija sauvat sopia sekaan :D

tulehiskipulääkettä nyt pitkänä kuurina + vattansuojalääke. mulla on muutenki herkkä vatta. selittyy vatta ongelmakki tässä reumassa. samoin silmä tulehukset. plääh

Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
eli sauvakävelylle vie tie. koirien kans kävelen päivittäin, siihen ei taija sauvat sopia sekaan :D

tulehiskipulääkettä nyt pitkänä kuurina + vattansuojalääke. mulla on muutenki herkkä vatta. selittyy vatta ongelmakki tässä reumassa. samoin silmä tulehukset. plääh

oletko kaynyt fysioterapiassa? itse sain fysioterapeutilta jotain jumppaliikkeita, joita olisi hyva teha.

Voisitteko kertoa minulle että minkälaiset "oireet" selkärankareumassa on? Miten se teillä todettiin.....näkyykö esim.magneettikuvassa? Kiitos paljon :) Ja voimia teille!

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

selkarankareuma voi myoskin menna oireettomaksi ja pysya oireettomana.

ja voi parantuakin ajan kuluessa,,,

Nivelkivut, selittämättömät selkäkivut, Turvonneet varpaat nivelien kohdalta, sitten sormet, selkä petti alta, ei voinut kävellä.verikokeesta löytyi geeni, joka viittasi selkärankareumaan ja näin tuli lopullinen varmistus.

Alkuperäinen kirjoittaja susanna:
Voisitteko kertoa minulle että minkälaiset "oireet" selkärankareumassa on? Miten se teillä todettiin.....näkyykö esim.magneettikuvassa? Kiitos paljon :) Ja voimia teille!

minul oli alkaselka jumissa ja kipea seka kovia rintakipuja. pitkaan paikallaan oleminen oli hankalaa ja pitkaan pystyssa oleminenkin tuntui ilkealle. lopuksi turposi yksi nikama nyrkin kokoseksi ja mitenkaan ei enaa ollut hyva olla.
magneettikuvassa loydettiin tulehdukset.

Mä olen epäillyt, että mun miehellä on tuo selkärankareuma. On 35-v ja herää aina öisin järkyttävään selkäkipuun. Ei oikein pääse liikkeelle, mutta sitten kun pääsee, niin kivut helpottaa. Alaselästä sattuu, mutta ei osaa sanoa sattuuko luut vai lihakset.

Miltä kuulostaa? Pitäiskö nyt mennä lääkärille ja vaatia verikoe?

mun mies jolla tää on, kärsi yli 10 vuotta selkäoireilla ja kuvattiinkin ja sanottiin välilevynpullistumaksi. Sitten tuli pahat niveloireet, kuumeiluja yms. Sitten alettiin tarkemmin tutkia. Ja verikoe varmisti altistuksen tälle.
Ja sen diagnosointi on pitkällinen projeksti. Ei se varmaan yhdellä verikokeella selviä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen epäillyt, että mun miehellä on tuo selkärankareuma. On 35-v ja herää aina öisin järkyttävään selkäkipuun. Ei oikein pääse liikkeelle, mutta sitten kun pääsee, niin kivut helpottaa. Alaselästä sattuu, mutta ei osaa sanoa sattuuko luut vai lihakset.

tuohon verikokeeseen ei valttamatta voi luottaa. selkarankareuma on siita vaikea todeta, etta kaikilla selkarankareumaatikoilla ei tosiaan ole tuota reumatekijaa veressa. mutta laakarilla kannattaa kylla kayda, jos on kipea.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

tuohon verikokeeseen ei valttamatta voi luottaa. selkarankareuma on siita vaikea todeta, etta kaikilla selkarankareumaatikoilla ei tosiaan ole tuota reumatekijaa veressa. mutta laakarilla kannattaa kylla kayda, jos on kipea.

Mies on käynyt jo kahdesti lääkärillä. Eka ei kuunnellut ja antoi kipulääkettä. Toinen antoi lähetteen kiropraktikolle. Mutta miehellä on myös kulumaa selkärangassa, uskaltaako sitä nyt lähteä kiksauttelemaan?

selkärankareuma on siitä paska tauti että varman diagnoosin saamiseen voi mennä yli 10 vuotta. Itse olen tällä hetkellä selkärankareumaatikko jolla ei ole selkärankareumaa ;) Siis että kaikki oireet ovat + reumatekijä mutta magneettikuva ei kerro tulehduksista... Eli mulla menee kuitenkin vahvat tulehduskipulääkkeet ja vatsansuojalääke ja odotellaan että puhkeaako tauti todella...!
Kaikenmoinen liikunta auttaa, kaikki siis mitä vaan itse pystyt harrastamaan. Samoin yritä venytellä mahdollisimman paljon, näin pidät yllä sen ettei selkä jämähdä täysin.
Ja mikäli huomaat ettei nuo lääkkeet auta, ota heti yhteyttä hoitavaan lääkäriisi, nykyisin on tehokkaita lääkkeitä jotka tuovat avun (mm. biologiset lääkkeet).
Tsemppiä! Itse olen ajatellut ettei tämä ole sairaus vaan riesa :)

no ei todella ole paskin muoto tuo selkärankareuma vaan reuma joka nykyisin oikealla hoidolla saadaan melko lailla oireettomaksi. Tosin miehillä tämä tautimuoto on yleensä vaikeampi kuin naisilla!

Oletteko te mukana työelämässä ja jos olette, mitä työtä teette? Mun mies on toimistolla tekee tietokoneen kanssa töitä. Mietin vain, että kuinka kauan jaksaa tehdä töitä, kun nyt jo noin nuorena selkä tuossa kunnossa..

Oletteko te mukana työelämässä ja jos olette, mitä työtä teette? Mun mies on toimistolla tekee tietokoneen kanssa töitä. Mietin vain, että kuinka kauan jaksaa tehdä töitä, kun nyt jo noin nuorena selkä tuossa kunnossa..

Minä myös toimistotyössä ja sairaslomalla joutunut olemaan enemmän kuin tarpeeksi!

Mulla tutkitaan parhaillaan.
Sietämättömiä selkäkipuja, välillä alaselkätulessa, välillä niskat jumissa, ei jaksa kauaa istua, eikä seistä, eikä kyll maatakkaan :D
Olkapäissä nivelet huutaa apuja, välillä kipuaallot lyö jalkoihin...kuvissa löytyi kaksi nivelrikkoa niskarangasta ja kalkkeumaa lantiossa mutta verikokeet puhtaat. Juuri kuvattiin sormen nivelet (nivelreumaa suvussa) fysioterapeutille ja reumapolille aika + magneettikuviin.
Välillä helpompaa kunnes taas joku "tulehdus lyö päälle ja selkä tulessa.
Liikun paljon, eli lihaksisto kunnossa joten siitä ei voi vaivat johtua.

Yhteistyössä